Steamutmanaren Epic Games Store slår upp portarna

Medlem

Har aldrig varit speciellt förtjust i Steam, trots att jag har 1000+ spel där.
Dock kommer ingen kunna rubba Steam, men lite konkurrens tror jag är bra.

Att starta spel genom olika launchers stör mig inte speciellt mycket. Jag saknar ett bra sätt att hålla kolla på mina vänner och vad dom gör. Det närmaste idag efter att Raptr dog är väl Discord, men då krävs det ju att dom är inloggade också.
Skulle vilja ha en chat/voice klient, som kunde koppla upp sig mot alla andra launchers så se vilka vänner som är online och prata med dom utan att dom skall behöva logga in i något extra.

Medlem

Men allvarligt en till game-app... suuuuuuuck!

Medlem

Jättebra! Steams monopollika ställning på marknaden har gjort dem snåla och bekväma. Förhoppningsvis kan Epic få dem att bättra sig, inte minst vad gäller ockeravgifterna de tar av utvecklare.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det är väl lite drygt när spel börjar tas bort från Steam. Vad betyder det exakt att man kan ladda hem? Det är inte direkt så att jag vill ha 250+ spel nedladdade. Innebär det om man inte laddar hem ett spel som tas bort så förlorar man det, eller kommer man få spelet på Epic Games om man redan äger spelet? Mycket frågetecken nu..

Medlem

Det börjar bli löjligt med alla dessa speltjänster. Vem vill ha 3-4 olika speltjänster som man äger spel genom? Tänk om man kunde köpa ett spel, och bara ladda ner det. And that is it. Inte låst till någon tjänst, bara i en mapp på din hårddisk.
Låt oss köpa spel från steam och epics hemsida m.m. Men låt oss äga det i fri form oberoende från olika tjänster.
Är det så mycket begärt?

eld
Medlem
Skrivet av nils45:

Steam kräver en viss %. Epic gör det enda rätta, fast dom skulle kommit på det lite tidigare. Frågan är om det lönar sig ekonomiskt för Epic i längden. Jag tror dom gör detta för att testa. Man kan alltid gå tillbaka till Steam, är nog deras filosofi.

Eftersom Windows är det dom flesta spelar på så borde egentligen Microsoft ha monopol på hela skiten med sin store. Då skulle vi iaf. kanske slippa alla olika program.

Steam har en otroligt vinstmarginal med sina 30%, så pass mycket att de skulle kunna sänka lika mycket som epic men fortfarande gå med vinst,

Det är just därför epic kan ta så lite.

Medlem

Kommer tanka gratis spelen de planerar att locka folk med, Subnautica den 14:e är en stark start, efter det får vi se om det är värt att ha körandes i bakgrunden.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det börjar bli löjligt med alla dessa speltjänster. Vem vill ha 3-4 olika speltjänster som man äger spel genom? Tänk om man kunde köpa ett spel, och bara ladda ner det. And that is it. Inte låst till någon tjänst, bara i en mapp på din hårddisk.
Låt oss köpa spel från steam och epics hemsida m.m. Men låt oss äga det i fri form oberoende från olika tjänster.
Är det så mycket begärt?

Då ska vi kanske ge all heder till GOG där man kan ladda ner sina spelinstallationsfiler utan DRM och hålla dem själv om man så vill även om de nu också har sin GOG galaxy applikation med bekvämlighet mot direktinstallation istället.

Medlem

Svårt att veta om detta kommer att leda till något positivt för konsumenter i längden. Till dem av er som säger att Valve blivit lata ang. Steam och spelsläpp, vilket företag jämför ni med?

Det finns ingen annan speltillverkare som gjort så mycket för spelande överlag, det senaste decenniet, som Valve. Jämför med ex. Blizzard som hade en liknande ställning för länge sedan.

Om ni jämför med gamla världens Valve och tycker att saker har försämrats kan jag hålla med, rent objektivt har jag svårt att se någon som gjort det bättre dock.

Medlem

Epic är ju inte dom enda som valt att gå bort från Steam heller, Paradox Interactive har även dom skapat sin egen launcher och en egen store har dom haft sedan länge.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

FM-guru
F.d. Sisyr

Subnautica var ju helt rätt spel att starta med. Passa på gott folk, årets spel i mina ögon.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Då ska vi kanske ge all heder till GOG där man kan ladda ner sina spelinstallationsfiler utan DRM och hålla dem själv om man så vill även om de nu också har sin GOG galaxy applikation med bekvämlighet mot direktinstallation istället.

Det stämmer nog, men utbudet på GOG är lite skralt (när det gäller större och nyare spel). Men absolut, dom förtjänar cred.

Varför eSport aldrig kommer vara Sport.

En match i idrott tar ofta 90min och är uppbyggt att låta spelarna prestera fysisk till kroppen blir utmattad. Därefter får samtliga lag vila under en - två nätter.

Matcher i eSport som CSGO, Pugd, Fortnite, Lol, Smithe är alla trettio-en timme långa. Handlar (sällan) om lagets prestation utan om individuella handlingar. TIll skillnad från all annan individuell sport som kräver fysik och uthållighet, är eSport mer likt Paintboll, Fäktning eller Musik, om musik handlade att sitta ensam framför en skärm och skrika könsord och skjuta ihjäl människor innan dem dödar dig. Dvs, reaktioner är de viktiga, inte sammanhållning eller lagandan.

Doom, Duke Nukem, Blood, Quake sägs vara föregångare till moderna FPS spel. Nej, i Doom anfölls marina soldater av Helvetes monster, Duke stred emot en utomjordisk invasion och i alla spel gick genom en flertal banor för att nå ett slut.

Idag är FPS om att sjuttio människor landar på en stor ö och allt handlar om att döda människor och vara den sista överlevare i en blodig kamp på liv och död. Sen repeteras exakt samma scenario igen med andra människor. När Battle Royale släppes som film i Kina var det tänk att syna och ifrågasätta det djuriska inom oss, i Fortnite och Pugd väcks dessa animaliska beteenden gång på gång.
Människor nedvärderas och omvandlas till animaliska krigsmaskiner.

I Sport dödar du aldrig någon, i eSport är allting fokuserat på att döda medmänniskor.

Medlem
Skrivet av Stephanie of Astora:

Varför eSport aldrig kommer vara Sport.

En match i idrott tar ofta 90min och är uppbyggt att låta spelarna prestera fysisk till kroppen blir utmattad. Därefter får samtliga lag vila under en - två nätter.

Matcher i eSport som CSGO, Pugd, Fortnite, Lol, Smithe är alla trettio-en timme långa. Handlar (sällan) om lagets prestation utan om individuella handlingar. TIll skillnad från all annan individuell sport som kräver fysik och uthållighet, är eSport mer likt Paintboll, Fäktning eller Musik, om musik handlade att sitta ensam framför en skärm och skrika könsord och skjuta ihjäl människor innan dem dödar dig. Dvs, reaktioner är de viktiga, inte sammanhållning eller lagandan.

Doom, Duke Nukem, Blood, Quake sägs vara föregångare till moderna FPS spel. Nej, i Doom anfölls marina soldater av Helvetes monster, Duke stred emot en utomjordisk invasion och i alla spel gick genom en flertal banor för att nå ett slut.

Idag är FPS om att sjuttio människor landar på en stor ö och allt handlar om att döda människor och vara den sista överlevare i en blodig kamp på liv och död. Sen repeteras exakt samma scenario igen med andra människor. När Battle Royale släppes som film i Kina var det tänk att syna och ifrågasätta det djuriska inom oss, i Fortnite och Pugd väcks dessa animaliska beteenden gång på gång.
Människor nedvärderas och omvandlas till animaliska krigsmaskiner.

I Sport dödar du aldrig någon, i eSport är allting fokuserat på att döda medmänniskor.

Haha är detta en copypasta?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Haha är detta en copypasta?

Jag satt och filade på ett svar och slogs plötsligt av just den tanken. Om det inte är så borde det kanske bli? :]

Deras försök att få exklusiva spel från indieföretag till deras butik genom att förmodligen betala dem en massa pengar från Fortnite gör att iallafall jag ser rött. Vi behöver knappast med konsol-tjafs. Origin och Blizzard Launcher är dåligt nog

Gillar inte denna inställning och strategi


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

eld
Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Deras försök att få exklusiva spel från indieföretag till deras butik genom att förmodligen betala dem en massa pengar från Fortnite gör att iallafall jag ser rött. Vi behöver knappast med konsol-tjafs. Origin och Blizzard Launcher är dåligt nog

Gillar inte denna inställning och strategi

Åter igen, de tar 12%, så valet för en utvecklare är att välja en storefront som tar 30% (nästan alla), eller en som tar 12%

Medlem

Epics Launcher är tung driven ligger på 1150mb på 3 prosesser. Tycker de löligt mycket. Jämfört med till exemple Battle.net som ligger på 330mb på 3 prosesser.

Valv skulle kunna göra en fuling genom att erbjuda samma spel gratis några månader framöver.

Medlem
Skrivet av eld:

Åter igen, de tar 12%, så valet för en utvecklare är att välja en storefront som tar 30% (nästan alla), eller en som tar 12%

Sen erbjuder ju inte epic storefronten några funktioner för kunderna så vore lite konstigt att ta högre avgift än så för epic store, de erbjuder ju inget mer än att sälja spelet.Välkomna till 2003.

Det är ju ett enkelt val för kunderna då... Och då borde det ju vara det för utvecklare också kan man tycka för de vill väl sälja spel... eller?

12
Skriv svar