Fortnite stäms på grund av Carlton-dansen från Fresh Prince

Medlem

Om han hade patenterat eller copyrightskyddat dansstegen när han uppfann dem då det begav sig för 20 år sedan och fortfarande tjänade pengar på dem genom försäljningen av koreografin hade jag möjligen haft mer förståelse för stämningen. Nu låter det mer som ett patetiskt försök till cashgrabbing.

Gnällkuk
Skrivet av Dave Lister:

Problemet är väl mycket att du köper egentligen ingen av emotsen/danserna direkt, du betalar ju för ingamevaluta och sedan använder du den för att köpa den emote du vill ha.
Vet inte hur det är i Fortnite men i Destiny 2 kan du ju samla ihop Silver Dust (som du använder för att köpa emotes, shaders osv) helt utan att spendera extra pengar genom bara att dismantla/krossa shaders/skepp/speeders du inte vill ha, och även göra Bounties för att få Silver Dust som reward, så där går det ju argumentera för att dom inte tjänar pengar direkt på just emotes.
Just Silver i Destiny 2 använder du för att köpa helt random paket av emotes/skepp/speeders/shaders/vapen skins osv.
Alfonso Ribeiro (Carlton) har ju försökt registrera den där dansen tidigare som hans IP, vet inte om det gick dock (en jag känner sade att det då dömdes som ej möjligt, hittar dock ingen källa på just det).

Vissa emotes har dock kommit tillbaka från Y1 som enbart går att köpa med silver (premiumvalutan) medans övriga har gått att köpa med bright dust (den som går att farma sig till). Har dock dålig koll på dessa för silver om de är några danser med där just nu.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Ender:

Om han hade patenterat eller copyrightskyddat dansstegen när han uppfann dem då det begav sig för 20 år sedan och fortfarande tjänade pengar på dem genom försäljningen av koreografin hade jag möjligen haft mer förståelse för stämningen. Nu låter det mer som ett patetiskt försök till cashgrabbing.

Copyright, vilket det gäller här, kräver inte att man söker något skydd alls. Det har man bara av att ha producerat ett verk.

Om du skriver en bok behöver du inte skicka in boken till patentverket för att få den copyrightskyddad.

Medlem

Det är ju en liten hyllning till honom. Vilken liten människa.

Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Copyright, vilket det gäller här, kräver inte att man söker något skydd alls. Det har man bara av att ha producerat ett verk.

Om du skriver en bok behöver du inte skicka in boken till patentverket för att få den copyrightskyddad.

Så, hans "dans" är alltså ett "verk"? Vad gör den till det? Att den visats i en tv-produktion? Jag såg många avsnitt när jag var yngre och kommer faktiskt ihåg en ung "Carlton" som vid flertalet gånger log och skrattade...är det också copyrightskyddat då?
Vart går gränsen och behöver vi ens en gräns på något som någon en gång för tjugo år sedan gjorde i en sitcom?

Blir bara så matt över folks girighet.

Medlem
Skrivet av Ender:

Så, hans "dans" är alltså ett "verk"? Vad gör den till det? Att den visats i en tv-produktion? Jag såg många avsnitt när jag var yngre och kommer faktiskt ihåg en ung "Carlton" som vid flertalet gånger log och skrattade...är det också copyrightskyddat då?
Vart går gränsen och behöver vi ens en gräns på något som någon en gång för tjugo år sedan gjorde i en sitcom?

Blir bara så matt över folks girighet.

Tänk såhär; När du första gången ser den dansen i ett spel, vem tänker du till då? Vem förknippar du den med?

Följer man den, om än så korta, koreografin är det just en "Carlton dance" man gör. Inte svårare än så.

Gränsen för många går nog över det faktum att det inte verkar som de ens frågat eller fört en konversation med skaparen av de verk de tänker tjäna pengar på.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Donald Faison (Turk i Scrubs) är skitförbannad på Epic för att de DIREKT kopierat hans dans från Scrubs. Den dansen kom han på under själva inspelningen. De hade skrivit i manuset (om jag inte minns helt fel) att han bara skulle göra någon dance move och han kom på sin dans där rakt upp och ner under själva inspelningen av scenen.

Han gick ut å berättade detta under en talkshow som han var med på. Å han är inte arg för att de använder den. Han är arg för att de tjänar pengar på den.

Medlem

@Quelor: Jag tänker absolut på Carlton när jag ser den dansen, men det har aldrig slagit mig att han skulle varit ansvarig till dess tillkomst. Hur kan man ens vara säker på det, bara för att han dansade så i tv? Carlton är dessutom enbart en karaktär...Alfonso Ribeiro krävde knappast extra betalt för dansen, eller fortsatte kamma hem royalties för just den, långt efter showen lagt ner.

Jag förstår vad du menar, men dansen är väl inte hans varumärke på något sätt, eller något han tjänar pengar på idag, om ens någonsin? Det var ju bara en kul grej i en serie som redan dragit ner sina skrattsalvor, showen är över. Tänk om jag som är snickare skulle argumentera på liknande sätt efter jag som anställd byggt ett hus för 20 år sedan. Bara för att jag kom på en smart lösning med t ex köksinredningen så skulle jag börja leta reda på alla som ägt huset vi något tillfälle då jag bara fått lön en gång.
Extra upprörd skulle jag såklart bli på dem som sålt vidare huset med vinst. Sue!

Medlem

@Ender: Precis som du säger har varken han eller någon annan dragit in pengar på dansen, antagligen så han vill ha det. Nu är det ett företag som helt enkelt tjänar pengar på det han skapat och det är väl därför som han reagerar så här.

Jag kan inte avgöra om hans stämningsansökan är rätt eller fel, däremot anser jag att Epic gott och väl kunde fört dialogen med skaparen av dansen, en läxa till framtiden kanske.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Vad löjligt. Varför började man dansa? Det är ett fritt sätt att uttrycka sina känslor. Därför dansas det mycket och rätt olika i olika kulturer. Att komma och kräva pengar för något universalt är som att säga att han uppfann dansen. Så känner jag.

Medlem

Stäm epic för att dom trasar sönder IPTV trafik inom nätverket istället.

Medlem
Skrivet av denza:

Vad löjligt. Varför började man dansa? Det är ett fritt sätt att uttrycka sina känslor. Därför dansas det mycket och rätt olika i olika kulturer. Att komma och kräva pengar för något universalt är som att säga att han uppfann dansen. Så känner jag.

Varför började man hitta på historier? Vad löjligt med copyright på en bok. Varför gör man nåt kreativt? Inte alltid för att tjäna pengar. Men man har automatiskt rätten till det man skapar, så ingen annan ska kunna sko sig på ens verk. Var går gränsen för när en dans ska nå verkshöjd för upphovsrättsskydd? Duger Svansjön? De flesta skulle säga ja. Duger Carltondansen? Verkar knivigare. Men nånstans går ju gränsen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Så, hans "dans" är alltså ett "verk"? Vad gör den till det? Att den visats i en tv-produktion? Jag såg många avsnitt när jag var yngre och kommer faktiskt ihåg en ung "Carlton" som vid flertalet gånger log och skrattade...är det också copyrightskyddat då?
Vart går gränsen och behöver vi ens en gräns på något som någon en gång för tjugo år sedan gjorde i en sitcom?

Blir bara så matt över folks girighet.

Grymma liknelse amigo.

Medlem
Skrivet av ubn87:

Det är ju en liten hyllning till honom. Vilken liten människa.

Är det verkligen en hyllning om man tjänar pengar på det?
Så när kineserna plagierar produkter som designats här så är det också en hyllning?

Medlem
Skrivet av Ender:

Tänk om jag som är snickare skulle argumentera på liknande sätt efter jag som anställd byggt ett hus för 20 år sedan. Bara för att jag kom på en smart lösning med t ex köksinredningen så skulle jag börja leta reda på alla som ägt huset vi något tillfälle då jag bara fått lön en gång.
Extra upprörd skulle jag såklart bli på dem som sålt vidare huset med vinst. Sue!

Fast vad skulle du säga om du kom på en smart idee i ditt jobb som du erbjöd på köpet som en del av din yrkesstolthet - och så tar en kollega eller konkurrent och börjar använda din idee för att sno dina jobb/kunder och fakturera mer för sina jobb?

Avstängd
Skrivet av Flygplanet:

Copyright, vilket det gäller här, kräver inte att man söker något skydd alls. Det har man bara av att ha producerat ett verk.

Inte enligt amerikansk upphovsrätt, beroende på vilken typ av verk det rör sig om. När det gäller danskoreografi krävs det att man ansöker om upphovsrätten.

Avstängd
Skrivet av MaxC:

Förstår inte varför vissa är så upprörda och tycker det är girigt av "Carlton" att stämma Epic för detta? Om de hade sålt en låt av en artist utan att fråga först, eller artwork från någon konstnär så skulle man väl förstå? Danskoreografi är väl inte så stor skillnad från annat konstnärligt arbete?

Dansstegen i fortnite motsvarar snarare ett par ackord än en låt. Så jo, det är enorm skillnad!

Medlem

@e3henri: Det är just det jag menar. Som hantverkare behöver man ofta kunna bli lite kreativ kring visa lösningar, som skulle kunna säga ligger utan för de ordinarie arbetsuppgifterna...yrkesstoltheten helt enkelt. Alla har sina egna små knep för att göra olika moment så bra och effektivt som möjligt, det är något jag ofta lär ut till lärlingar. Kollegor emellan byter också ut information om olika tillvägagångssätt...helt utan att vilja ha betalt...inte ens dricks!
Att någon som jag visat något fiffigt sätt senare använder det i sitt yrkesliv skulle jag bara ta som en komplimang. Skulle jag däremot komma på en så speciell lösning på ett vanligt och besvärligt problem som t ex kanske involverar ett verktyg som ingen tidigare uppfunnit så skulle jag nog kunna tänka mig att ta patent på det och bygga en prototyp.

För att återgå till ditt exempel, hur tänkte du att det skulle vara dåligt för mig ifall någon använde sig av ett av mina tillvägagångssätt i sitt yrke? För att det skall vara jämförbart alls så måste ju alla veta att det var jag som kom på det till att börja med, något som skulle ge gratis publicitet och cred till mig. Ifall man jämför med Carlton så skulle jag dessutom lagt hammaren på hyllan och tagit jobb som träslöjdslärare istället, och därefter känna att jag måste stämma ett företag som gjort en animering där en karaktär svingar sin hammare på ett sätt jag karakteristisk brukade göra på jobbet för 20 år sedan...åh nej, jag blöder pengar, stäm, STÄM!

Poängen är ju att dessa människor inte förlorar en spänn på att Epic använder "deras" dans-moves i sitt spel. Om något så är det ju tvärt om, vilket jag misstänker att majoriteten av dem också känner till, dem som nu krälar fram och stämmer Epic. Win-win för dem liksom...har dem tur kanske en domstol dömer till deras favör och tilldelar dem ett saftigt skadestånd (stackarna, så dem lidit), annars så är det ju iallafall gratis uppmärksamhet till några nobodys.

Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Grymma liknelse amigo.

Tack! Du är inte så illa själv när du drar till med att kalla en gammal tv-karaktärs komiska dans för "verk"

12
Skriv svar