Recension – Far Cry New Dawn

Medlem

Jag kanske missat något, men låter som FC New Dawn och Crackdownr på samma nivå men ena spelet får 3/5 och andra 2/5, hur kommer det sig?

Medlem

Tycker det stått stilla sen Farcry 3/4. Farcry 3 när jag plockade upp det var så sjukt bra. Bra karaktärer, okej story, intressanta strider osv. Även 4an hade lite intressanta karaktärer fast än det mesta kändes som 3an. Men sen dess har det bara känts som en reskin av 3an. Plocka torn efter torn, döda dessa. Tråkiga strider (samma om och om igen) o karaktärer jag inte alls bryr mig om. Världens känns stor och allt passar in, men ändå så tomt för den känns inte levande.

Medlem
Skrivet av noyart:

Tycker det stått stilla sen Farcry 3/4. Farcry 3 när jag plockade upp det var så sjukt bra. Bra karaktärer, okej story, intressanta strider osv. Även 4an hade lite intressanta karaktärer fast än det mesta kändes som 3an. Men sen dess har det bara känts som en reskin av 3an. Plocka torn efter torn, döda dessa. Tråkiga strider (samma om och om igen) o karaktärer jag inte alls bryr mig om. Världens känns stor och allt passar in, men ändå så tomt för den känns inte levande.

Samma för mig. I 3:an kände jag mig engagerad i uppdragen och den lilla story som fanns. Det kändes ganska nytt och fräscht även om det var tredje spelet i serien. Att experimentera med olika sätt att ta över baserna osv. 4:an var okej, snygg grafik och mer av samma men nu känns det som det liksom inte finns mer att hämta. Ett urvattnat koncept enligt mig men smaken är som baken.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Atilaa:

Jag kanske missat något, men låter som FC New Dawn och Crackdownr på samma nivå men ena spelet får 3/5 och andra 2/5, hur kommer det sig?

Jag kan bara tala för mig själv, och jag gav detta 3 av 5 för att jag tyckte det var, well, bra.
Jocke tycker inte att Crackdown 3 är bra, utan "mest oinspirerat". Jag har däremot roligt med New Dawn.


signatur

En Bamseponny av folket

KoP
Medlem
Skrivet av Atilaa:

Jag kanske missat något, men låter som FC New Dawn och Crackdownr på samma nivå men ena spelet får 3/5 och andra 2/5, hur kommer det sig?

Olika typer av spel? Olika recensenter?

Variablerna är oändliga.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag kan bara tala för mig själv, och jag gav detta 3 av 5 för att jag tyckte det var, well, bra.
Jocke tycker inte att Crackdown 3 är bra, utan "mest oinspirerat". Jag har däremot roligt med New Dawn.

Så länge du ändå tyckte spelet var både kul och bra trots sina tillkortakommanden och inte gav det en 3:a för enkelhetens skull så räcker det som förklarning för mig tyckte bara recensionen läste mer som en 2:a än en 3:a, kan dock ha varit att jag hängde kvar vid den mindre smickrande inledningen medan jag läste texten.
Uppskattar också att du nämnde de tekniska bristerna som stela och spasmande NPCs med lite knasig AI. Allt för få recensioner nämner sådant, något jag tycker är väldigt viktigt med tanke på hur mycket spel som görs nu för tiden.

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag kan bara tala för mig själv, och jag gav detta 3 av 5 för att jag tyckte det var, well, bra.
Jocke tycker inte att Crackdown 3 är bra, utan "mest oinspirerat". Jag har däremot roligt med New Dawn.

Säg som det är. Jag är en ond människa.

Avstängd

...så lika bra som senaste Metro-spelet. Känns trovärdigt

skitspel och Feminazi-propaganda.

Medlem
Skrivet av Harmond:

...så lika bra som senaste Metro-spelet. Känns trovärdigt

skitspel och Feminazi-propaganda.

Är ju inte ens samma person som skrivit farcry och metro testet, så du ska nog inte jämföra rakt av.

Medlem

Forfarande är den bästa far cry är far cry 2! Det har inte lyckats sen dess
Med det sagt betyder inte andra far cry är dålig utan tycker tvåan har det där extra detaljerna vet inte riktigt


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Tycker Far Cry 5 var kul men kändes som spelets AI var sämre än Far Cry 4. De upptäckte en på konstiga vis trots att man använde ljuddämpare på vapnet. Gillade även inte att man var jagad så otroligt mycket i spelet av flygplan, konvojer och människor. Det blev aldrig en lugn minut kändes det som. får se om det blir något köp av detta. I så fall längre fram till Steam.

Jaså? Jag hade aldrig några problem att ta död på större delen av utposterna utan alarm med ljuddämpade vapen. Missar du däremot och träffar nära en fiende så hör de det och blir mer uppmärksamma.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Jaså? Jag hade aldrig några problem att ta död på större delen av utposterna utan alarm med ljuddämpade vapen. Missar du däremot och träffar nära en fiende så hör de det och blir mer uppmärksamma.

Nej jag lyckades ta död på utposterna men trots att jag träffade på fienderna med ljuddämpat vapen så visst de andra vart jag var fast larmet gick iofs då. Det hände absolut inte hela tiden men flera gånger vilket jag störde mig på.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skribent
Skrivet av Harmond:

...så lika bra som senaste Metro-spelet. Känns trovärdigt

skitspel och Feminazi-propaganda.

För att skurkledarna är kvinnor? Är det alltid propaganda så fort en central karaktär är kvinna?

Medlem
Skrivet av Harmond:

...så lika bra som senaste Metro-spelet. Känns trovärdigt

skitspel och Feminazi-propaganda.

Tönt

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

För att skurkledarna är kvinnor? Är det alltid propaganda så fort en central karaktär är kvinna?

Jag tycker spelet hittills är kul och gillar färgerna, lite tokactionspel som känns skönt att slappa av med från den seriösa världen.
Där det tyvärr finns personer som stör sig på just kön. Är en gammal spelräv och tycker det är uppfriskande när kvinnor får synas i alla möjliga sammanhang.
Jag har testat flera gånger i halvsociala spel som t ex "Division" att göra min karaktär till kvinna med mörk hudfärg. Har inte tjattat/talat med ngn då utan spelat ensam. Har även då naturligtvis haft karaktären ljushyad man.
Främst för att se om det känns ngn skillnad på bemötande i de mer sociala områdena. Får jag mer hjälp som den ena eller andra, inbjudningar till grupper, slåss man med eller mot mig i "darkzone"?

Det tål iaf att tänkas på! Något svar kan jag inte ge. Men fundera över medmänsklighet kan man göra. Och om ni reagerar på detta "hemska" jag gjort. TÄNK! Detta berättade jag bara för att visa att alla har rätt att fundera över människors beteende. Jag debatterar inte med ngn utan visar bara på vad man som vanlig människa kan pröva för att lära sig ngt.

Detta har jag bara gjort för eget intresse och har inte varit i ngt seriöst forskningssyfte.

Som jag började, Far cry: New dawn duger gott som lite avslappnad underhållning. Vad jag möter för karaktärer? Bara kul med många olika. Om det är människor, djur, aliens, robotar spelar ingen roll det är underhållning😜.

Kom förresten på att vi Värmlänningar vi är lite mer intelligenta, har bättre stil och smak än folk i övriga landet. Det är ju mest jobbigt när man möter folk från andra delar av sverige. Man måste anstränga sig så för att sänka sig till deras intelligensnivå. Att huvudstaden ligger så långt bort och folk tror att den är så speciell har jag ingen förståelse för. Det räcker väl med Karlstad.😝

Medlem
Skrivet av noyart:

Tycker det stått stilla sen Farcry 3/4. Farcry 3 när jag plockade upp det var så sjukt bra. Bra karaktärer, okej story, intressanta strider osv. Även 4an hade lite intressanta karaktärer fast än det mesta kändes som 3an. Men sen dess har det bara känts som en reskin av 3an. Plocka torn efter torn, döda dessa. Tråkiga strider (samma om och om igen) o karaktärer jag inte alls bryr mig om. Världens känns stor och allt passar in, men ändå så tomt för den känns inte levande.

Skrivet av Tiggaren:

Samma för mig. I 3:an kände jag mig engagerad i uppdragen och den lilla story som fanns. Det kändes ganska nytt och fräscht även om det var tredje spelet i serien. Att experimentera med olika sätt att ta över baserna osv. 4:an var okej, snygg grafik och mer av samma men nu känns det som det liksom inte finns mer att hämta. Ett urvattnat koncept enligt mig men smaken är som baken.

Kanske beror lite på dels hur lätt man har att sätta sig in i storyn, settings och miljöerna. När jag spelar så känns det ju som ett typiskt FC, inget snack om den saken, men om man lever sig in i storyn och karaktärerna så är det ändå Ok. Men det är klart, om man hela tiden tänker "ännu en utpost" så är det lätt att tappar fokus från annat. New Dawn är mycket likt 5:an, vilket inte är så konstigt. Så om man som jag har 5:an i färskt minne så kanske inte ND är så tilltalande, om man inte är ett fan av spelserien.

Skrivet av Harmond:

skitspel och Feminazi-propaganda.

Utveckla gärna, om du nu är seriös.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

"Ojämställd co-op"

Var tvungen att läsa igenom recensionen igen, missade det helt. Och nä, jag tror det är ordet jämlikhet du tänkte på

"Jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet."

Tycker det är konstigt att man släpper en påkostad re-skin ett år senare och det är så pass buggigt? :/

Inget specifikt värdeord. Går att använda som beskrivande av allt mellan himmel och jord. Att det nu slängs med av populister av olika rang må vara en sak. Som att kidnappa flaggan du vet. Inget att ängna tid eller intresse för. Likheten mellan looten mellan spelarna är ojämn enligt recensenten. Väldigt tydligt.

Avstängd

Har faktist köpt detta. Fått för mig att denna versionen är den med minst "akitviteter" i sedan tvåan. Avskyr constant action i mina öppen värld spel. Om jag kan konstatera att det går stunder mellan och att du kan undvika konfrontationer blir detta en keeper. Borde vara min stil.

Medlem
Skrivet av vilma:

Har faktist köpt detta. Fått för mig att denna versionen är den med minst "akitviteter" i sedan tvåan. Avskyr constant action i mina öppen värld spel. Om jag kan konstatera att det går stunder mellan och att du kan undvika konfrontationer blir detta en keeper. Borde vara min stil.

Håller helt med om att är det öppen värld spel skall det finnas tillfällen att beundra och begrunda. Alltså omgivning och vad man vill göra härnäst. Blir man ständigt "intvingad" i actionmoment känns det inte som en öppen värld längre. Det var väl det som lockade med RDR2 mycket för mig. Ta det i din egen takt, ungefär.

12
Skriv svar