FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew
FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Välkommen till FZDZ!

Är du sugen på att köra rallyspel? Är du dessutom sugen på att göra det ihop med ett gäng likasinnade? Då kan jag meddela att du hamnat helt rätt. FZDZ är en inofficiell FZ-klubb i EA WRC 2023 där vi anordnar vårt egna löpande mästerskap, och alla är välkomna. Det spelar ingen roll om du kört rallyspel i 15 år eller 0 år - här finns plats för alla. Klubben är dessutom cross platform så det spelar ingen roll om du sitter med en PC, Xbox eller Playstation.

Om du har några frågor eller funderingar, tveka då inte att ställa dem här i forumtråden eller rent av skicka ett PM till mig @lerb här på FZ så hjälper vi till.

FAQ

Q - Vad kör ni för inställningar?
A - Hardcore Damage ON - Assists ENABLED - Tuning ENABLED - Track Degradation DISABLED

Q - Hur ser en säsong ut?
A - Varje säsong består av 8 separata rallyn, och varje rally består av 6st sträckor. När alla 8 rallyn är slut koras en vinnare, och vi har i regel 1-2 "mellan säsonger" veckor/vila innan nästa säsong drar igång.

Q - Hur delas poäng ut?
A - Vi använder oss INTE av spelets in-game poängtavla/system, utan vi kör våra egna "custom" poängtavlor och resultat utanför spelet. Efter varje rally sammanställer @lerb alla resultat och lägger upp resultaten från det gångna rallyt ihop med listor över snabbaste sträcktider och en uppdaterad säsongspoängtavla.

Poängskalan ser ut som såhär:

Snabbaste tid varje sträcka = 1 poäng

Q - Vad händer om mitt internet dör, spel kraschar, VR headset buggar ur?
A - Då detta ligger utanför allas kontroll och inte på något sätt går att göra något åt så räknas allt detta som en DNF - alltså Did Not Finish. Om vi ska börja tillåta att folk "återupptar" rallyn i exempelvis ett single-player rally eller någon liknande lösning så försvinner fort all form av kontroll, det kommer ta massvis med extra tid för arrangörer och det blir bara grötigt. Tyvärr är det alltså som sagt DNF som gäller i dessa lägen.

Vanliga frågor och svar

På FZ/Geeks officiella discordserver finns nu en egen liten hörna för FZDZ-are som är sugna på att delta i lite mer "live" diskussion, streama sina rallyn och/eller bara snacka grus och asfalt i en röstkanal. Alla är välkomna! Vi riktar ett tack till @KuShO som gjorde detta till verklighet!

1. Följ länken - https://discord.com/invite/eerPEUXdUG
2. Acceptera inbjudan, och läs igenom regler etc för servern
3. Navigera du till textkanalen "#Kanaler och roller" och välj rollen "Dirtzone"
4. Nu har du tillgång till en underkategori på servern som heter "FZ Dirtzone", där finns text- och röstkanal att hänga i

Notera att forumtråden här på FZ.se kommer fortsätta att vara den kanal där information, resultat och eventuella förändringar kommer förmedlas.

FZDZ Discord

Om allt känns glasklart och du är redo att ansöka till klubben, gör såhär:

1. Följ länken nedan
2. Släng iväg en friend request till mig (Lerb) OCH skriv till mig här på FZ (här i tråden eller via meddelande) vad du heter på Racenet.
3. När jag acceptat den, gå in på länken nedan igen och gå med i klubben

https://racenet.com/ea_sports_wrc/clubs/1564

Nuvarande säsong - FZDZ 2024 S02

FZDZ 2024 säsong 2 är igång och löper mellan 2024-03-11 och 2024-05-06.
Den här säsongen återgår vi till koncepet ONE-MAKE i vissa utvalda rallyn, vilket innebär att man måste välja rätt förvald bil. Vilken bil som gäller i respektive rally framgår i säsongsschemat nedan.

Säsongsschema

Kommer snart!

Nuvarande säsong, säsongstabell

Kommer snart!

Nuvarande säsong, resultat rallyn
Förgående säsong, säsongstabell

Rally 1

Rally 2

Rally 3

Rally 4

Rally 5

Rally 6

Rally 7

Rally 8

Förgående säsong, resultat

signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Snyggt! Intressant upplägg.

Mången träd lär leva farligt 😁

Medlem

Skolan börjar klara upp sig här nu så är redo för en. Ny säsong! Let's go!


signatur

a.k.a fritiofsson, Jiffy

Medlem

Gött med ny säsong !

Medlem

Fantastiska nyheter! Vi ses i skogarna!


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Härligt att se att det är dags igen!

Medlem

Härligt initiativ! Uppskattar dina tydliga instruktioner också 😀

brrap brrap pew pew

Jag personligen ser inte fram emot RallyGT i Argentina


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

...annorlunda upplägg. Gillart!

Jag är inte heeelt övertygad att övergången från att spela Wreckfest i 2v till Dirt Rally Är optimalt.
De är lite helt tvärtom liksom...krascha vs. inte krascha.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Gregerory:

...annorlunda upplägg. Gillart!

Jag är inte heeelt övertygad att övergången från att spela Wreckfest i 2v till Dirt Rally Är optimalt.
De är lite helt tvärtom liksom...krascha vs. inte krascha.

Ja, vi testar att köra så här och ser hur folk gillar det. Jag är öppen för framtida förslag. Jag har även lite förslag på ändringar/tillägg i framtiden som jag tänker vi kan rösta på när säsongen går mot sitt slut

Och ja, från Wreckfest till Dirt 2 kräver helt klart en hel del tålamod


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Jag tror det t här blir riktigt skoj!
Bara orolig att det blir mycket för dig lerb, att föra in data och hålla koll och så
Men ser fram emot mästerskapet, kommer köra det jag kan! Har ju handbroms nu också så...Stratos i Polen 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️😆😆😆


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Btw, undrar om man kan övertala FZ att bistå med en kaffemugg som pris till segraren? 🤭


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

brrap brrap pew pew
Skrivet av Soulless:

Jag tror det t här blir riktigt skoj!
Bara orolig att det blir mycket för dig lerb, att föra in data och hålla koll och så
Men ser fram emot mästerskapet, kommer köra det jag kan! Har ju handbroms nu också så...Stratos i Polen 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️😆😆😆

Tack Soulless! Jag hoppas folk tycker det är kul och kommer med feedback!
Jag har förberett en del coola google spreadsheets så jag kommer nog förhoppningsvis komma undan med nästan bara CTRL+C och CTRL+V, samt ladda upp lite bilder efter varje rally


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Kul med ny säsong! Jag var ju med första säsongen men har tyvärr inte kunnat köra sedan dess pga flera operationer. Har en operation kvar men har börjat köra lite så ska försöka vara med denna säsongen.

Har passat på att pimpa rallyhörnan lagom till säsong 3 med en vinyl wallsticker. Så fort jag är osäker höjer jag blicken och då vet jag vad som gäller

//grufman77

Medlem

Känns som att en hel del rallyn kommer bli än mer utmanande 😁 kan bli kul och hoppas jag tar mig i mål 👌

Medlem

Ja herregud jag räknar tre som jag på ett eller annat sett kommer floppa i. Men det är kul och bra också för det tar mig utanför min comfort zone vilket jag sällan går själv, det är ju enklare att köra det man har relativt lätt för!

Medlem

Oh, detta låter urkul. Fasen vad jag hade velat ha tid med detta! Lyckades logga mina 4 första och enda timmar i DR2 för nån helg sen när jag hade möjlighet att ha uppe riggen ett tag.. Ruggigt roligt! Ska ha detta i åtanke, kanske säsong 4! 8)

brrap brrap pew pew
Skrivet av mgrufman:

Kul med ny säsong! Jag var ju med första säsongen men har tyvärr inte kunnat köra sedan dess pga flera operationer. Har en operation kvar men har börjat köra lite så ska försöka vara med denna säsongen.

Har passat på att pimpa rallyhörnan lagom till säsong 3 med en vinyl wallsticker. Så fort jag är osäker höjer jag blicken och då vet jag vad som gäller

//grufman77

https://i.imgur.com/X0Nj161.jpg

Jäklar vilken schysst rig! Man blir ju lite avis, kör Dirt med handkontroll då jag inte har grejer eller plats för att lira med ratt på PC. Snyggt bygge!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Snart drar säsong 3 utav FZDZ 2021 igång!

På lördag går första rallyt av stapeln och pågår i 7 dagar. Vi tar oss till Polen och försöker undvika death by tree i den svårhanterade bilen Lancia Stratos.

OBS! Glöm inte att rallyt är one-make, man måste alltså använda sig utav just Lancia Stratos.

Om du känner för att haka på tåget är det ett ypperligt tillfälle att joina klubben nu! Skicka mig ett pm/skriv här i tråden och applya på Racenet så löser vi det.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

På lördag går första rallyt av stapeln och pågår i 7 dagar. Vi tar oss till Polen och försöker undvika death by tree i den svårhanterade bilen Lancia Stratos.

OBS! Glöm inte att rallyt är one-make, man måste alltså använda sig utav just Lancia Stratos.

Om du känner för att haka på tåget är det ett ypperligt tillfälle att joina klubben nu! Skicka mig ett pm/skriv här i tråden och applya på Racenet så löser vi det.

Eller Death by oförstörbart trästaket 🤣


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av lerb:

Jäklar vilken schysst rig! Man blir ju lite avis, kör Dirt med handkontroll då jag inte har grejer eller plats för att lira med ratt på PC. Snyggt bygge!

Tack

Började själv med handkontroll men har investerat lite efterhand senaste 3 åren. Började med begagnad ratt och pedaler till skrivbordet, sedan en Playseat och efter det en riktig skärm i stället för gammal TV. Senaste tillskottet var handbromsen och wallsticker så nu börjar det bli komplett. Summa summarum har jag ändå kommit undan relativt billigt för denna setup. Allt är köpt begagnat eller på kampanj/demo-ex. Är dock rädd att det kommer kosta i längden, snart vill man väl byta Logitech-grejerna mot Fanatec osv.

brrap brrap pew pew
Skrivet av mgrufman:

Tack

Började själv med handkontroll men har investerat lite efterhand senaste 3 åren. Började med begagnad ratt och pedaler till skrivbordet, sedan en Playseat och efter det en riktig skärm i stället för gammal TV. Senaste tillskottet var handbromsen och wallsticker så nu börjar det bli komplett. Summa summarum har jag ändå kommit undan relativt billigt för denna setup. Allt är köpt begagnat eller på kampanj/demo-ex. Är dock rädd att det kommer kosta i längden, snart vill man väl byta Logitech-grejerna mot Fanatec osv.

Låter grymt!

Ett tips gällande Fanatec är ju att vänta tills nya CSL DD och CSL Pedals släpps, vilket formodligen sker Q3 i år om man ska tro Fanatec själva. Betydligt bättre pris på de produkterna än tidigare Fanatec-grejer.

https://www.fz.se/nyhet/286355-fanatec-csl-dd-forsta-direct-d...

https://www.fz.se/nyhet/286521-fanatec-fortsatter-lagprissats...


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Låter grymt!

Ett tips gällande Fanatec är ju att vänta tills nya CSL DD och CSL Pedals släpps, vilket formodligen sker Q3 i år om man ska tro Fanatec själva. Betydligt bättre pris på de produkterna än tidigare Fanatec-grejer.

https://www.fz.se/nyhet/286355-fanatec-csl-dd-forsta-direct-d...

https://www.fz.se/nyhet/286521-fanatec-fortsatter-lagprissats...

Tack för tipset, ska hålla koll på det!

Än så länge har jag bara deras handbroms (Clubsport) eftersom det inte finns någon budgethandbroms från tex Logitech (vad jag vet). Handbromsen är iaf väldigt trevlig, det känns att det är lite högre kvalité.

Medlem
Skrivet av lerb:

Låter grymt!

Ett tips gällande Fanatec är ju att vänta tills nya CSL DD och CSL Pedals släpps, vilket formodligen sker Q3 i år om man ska tro Fanatec själva. Betydligt bättre pris på de produkterna än tidigare Fanatec-grejer.

https://www.fz.se/nyhet/286355-fanatec-csl-dd-forsta-direct-d...

https://www.fz.se/nyhet/286521-fanatec-fortsatter-lagprissats...

Skrivet av mgrufman:

Tack för tipset, ska hålla koll på det!

Än så länge har jag bara deras handbroms (Clubsport) eftersom det inte finns någon budgethandbroms från tex Logitech (vad jag vet). Handbromsen är iaf väldigt trevlig, det känns att det är lite högre kvalité.

https://forum.fanatec.com/discussion/23225/csl-dd-your-questi...

Där finns lite mer nyare info, håller koll på och ska införskaffa dessa själv. Förbokningen börjar väldigt snart lät det som i videon i det inlägget om jag minns rätt och de kör olika vågor av förbokningsmöjligheter.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Doed:

https://forum.fanatec.com/discussion/23225/csl-dd-your-questi...

Där finns lite mer nyare info, håller koll på och ska införskaffa dessa själv. Förbokningen börjar väldigt snart lät det som i videon i det inlägget om jag minns rätt och de kör olika vågor av förbokningsmöjligheter.

Grymt, tack!

Är dock lite bummed över att CSL DD inte funkar med PS4/PS5 då jag primärt kör Gran Turismo Sport 😔 Förhoppningsvis kommer den en modell inom snar framtid som funkar även där.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Grymt, tack!

Är dock lite bummed över att CSL DD inte funkar med PS4/PS5 då jag primärt kör Gran Turismo Sport 😔 Förhoppningsvis kommer den en modell inom snar framtid som funkar även där.

Jag är inne på samma sak. Jag är lite osäker på just om jag ska avvakta till en playstation-vänlig version dyker upp just för att jag spelar Gran Turismo och mer än gärna gör det med ratt ändå, men jag sitter på en Thrustmaster T150 och har suktat efter en uppgradering i över ett år nu och var inne på CSL Elite innan den försvann, lite tur i oturen att den slutade tillverkas och man släpper en CSL DD istället.

Men man har sagt att man håller på och tar fram en enhet som ska vara playstation-licenserad. I främsta hand verkar det ju vara Sony som är lite bökiga att licensera mot för konsolen. Så hålla ut en stund till eller slå till direkt... jag spelar ju ändå mest på PC men möjligheten att kunna köra på konsol är grym att ha.

Medlem

Noobfråga hoppas nån kan svara.
Slits däcken ut mellan etapper?

Startar man sträcka 1 med medium däck blir det bättre grepp sträcka 2 och 3?

brrap brrap pew pew
Skrivet av Millmount:

Noobfråga hoppas nån kan svara.
Slits däcken ut mellan etapper?

Startar man sträcka 1 med medium däck blir det bättre grepp sträcka 2 och 3?

Tjena, ja däcken slits men greppet blir ju inte bättre - det blir sämre!

Det finns servicetillfällen innan sträckorna 1 och 4 (med andra ord ett innan rallyt och ett halvvägs igenom) där du kan reparera bil och byta däck.

Edit:

Soft ger bäst grepp, men har sämst livslängd.
Hard tvärt om, sämst grepp men bäst livslängd.
Medium mittemellan.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Idag drar säsong 3 igång!

Idag 18:00 startar säsong 3 med ett rally i Polen, med bilen Lancia Stratos.

Sju dagar har man på sig att slutföra detta rallyt innan nästa går av stapeln.

Ha kul allihopa!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Lancian stratosen var riktigt svårstyrd med kontroller, ett riktigt åbäke som jag hoppas jag aldrig behöver sätta mig i varken i dirt 2 eller i verkligheten igen hehe

På näst sista sträckan åkte bilen bara runt i donuts fick ingen kontroll trots minsta möjliga gas, hade inget reservdäck, tryckte på retire i ren frustration.

Skriv svar