Recension – Dirt Rally 2.0

Robot
Recension – Dirt Rally 2.0

Ett måste för rallyfanatiker, trots ojämnhet och Sverigebrist.

#codemasters, #dirt-rally-2


Medlem

Lätt köp.

Fysiken känns förbättrad också, mer tyngd och man lanuchas inte 70m av att ha hakat på en liten sten.

Medlem

Fråga. Hur mycket skiljer sig spelet jämfört mot den första delen? Om man t.ex tänker på Forza Horizon. Vad har Codemaster lyckats förbättra mellan spelen som inte Forza utvecklarna gjorde?

Avstängd

Inte ett ord om det kommande VR-stödet i ett av de förmodligen bästa vr-liren i år? :/
Kommer själv inte köpa det förrän de lagt till vr-stödet, men ser fram emot det.

Medlem

Gjorde misstaget att köpa standard-versionen. Skulle ha köpt deluxe-versionen med både Season 1 och Season 2 för bara 16 € mer (59.95 €) när CDON.fi hade/har rea.

Redaktör
Skrivet av Maysay:

Fråga. Hur mycket skiljer sig spelet jämfört mot den första delen? Om man t.ex tänker på Forza Horizon. Vad har Codemaster lyckats förbättra mellan spelen som inte Forza utvecklarna gjorde?

Det känns mer finslipat än föregångaren, inte alls lika early access om det gjorde även efter release. Även om det har sina brister.

Skrivet av NiceAsBice:

Inte ett ord om det kommande VR-stödet i ett av de förmodligen bästa vr-liren i år? :/
Kommer själv inte köpa det förrän de lagt till vr-stödet, men ser fram emot det.

Tack, det glömde jag nämna! Tillagt nu, kommer i sommar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det känns mer finslipat än föregångaren, inte alls lika early access om det gjorde även efter release. Även om det har sina brister.

Ok. Det heter ju trots allt 2.0 men betyder det att de tar fullpris för en uppdatering? Får se om det blir köp i framtiden.

Gnällkuk

Utan att ha testat det och efter att ha läst din recension så känns 4/5 rimligt, däremot känner jag mig tveksam till inköp pga dlc-släppen. Det finns alltså inte några vinterbanor alls i grundutbudet?!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Utan att ha testat det och efter att ha läst din recension så känns 4/5 rimligt, däremot känner jag mig tveksam till inköp pga dlc-släppen. Det finns alltså inte några vinterbanor alls i grundutbudet?!

Deluxe Edition som innehåller både Season 1 och Season 2 finns dock på CDON till ett rätt rimligt rabatterat pris. Borde även vara 100% legit skulle man tro. (Börja spela redan från och med i dag)

https://cdon.se/spel/spel-downloads/dirt-rally-2-0-deluxe-edition-46801055

Redaktör
Skrivet av Maysay:

Ok. Det heter ju trots allt 2.0 men betyder det att de tar fullpris för en uppdatering? Får se om det blir köp i framtiden.

Det är ju ett nytt spel, samtidigt som det handlar om avskalat rally (och rallycross). Inga stora variationer där, men helheten känns mer slipad.


signatur
Medlem

Ja, kanske blir det köp. Har alla andra i Dirt-serien, (plus GRID).
Fast jag gillar just rally-delen minst.

Edit:
Har även köpt "Dirt Showdown" 2012, (på skiva och sedan på Steam), som senare försvann från butiken från Steam efter en tvist, har jag för mig. Men jag kan fortfarande spela det på Steam.


signatur

autograph

Medlem

audi s1!!!


signatur

//monster

Medlem

Mer Rally!

Första spelet i VR var väldigt roligt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ett av de få spelen som är instabuy för mig i år. Rallycross i multiplayer är så jävla kul!

Medlem

Har varit så sjukt hyped på detta och skulle köpt oavsett betyg. Vet att Dirt är bra! Men har händerna fulla med Anthem, Apex och Resident Evil 2 nu. Så klipper det på en rea och fixar sim-racing på samma gång.

Les gooooo

Medlem

Väntar på VR, älskade första spelet och VR stödet var helt fantastiskt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Härligt! Det här har man längtat efter. Kör fortfarande Dirt Rally 1 ganska ofta, väldigt kul när man får bra känsla och kan trycka på.

Medlem

Hur fungerar det online, är det som i Dirt 2 och 3 där man startar i en "line-up" efter varandra i rallysträckor?

Eller är det för tidigt att säga något om multiplayer som helhet?

Medlem

Ser fram emot att köra runt i en Skoda Fabia R5, väldigt nyfiken på den bilen överlag.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Verkar lovande, kommer köpa.

Men varför ytterligare en generation utan splitscreen? Fattar inte

Medlem

Har ni provat Dirt Rally 1? Är detta bättre? Är det lika realistiskt eller är det mer arcade?

Medlem

Jag personligen refundade det, då jag har högre krav på serien efter det eminenta Dirt Rally 1 - efter nästan en timme pilla med inställningar och en halvtimme köra så kändes det fortfarande som bilen gled på såpa på samtliga underlag. (Testade både med handkontroller och tgb.)

Vikt- och fjädringsfysiken kändes bra, men just greppet kände jag var otroligt hopplöst. (Det känns inte riktigt realistiskt att t.ex. i 40km/h tappa grepp på samtliga 4 hjul på torr asfalt med rallydäck på bilen...) Kändes lite bökigt att balansera och ställa in understyrning/överstyrning både vid acceleration och inbromsning också, dock inte helt orealistiskt.

Testade bara ett par-tre bilar i 3 olika länder, men det kändes verkligen som ett steg tillbaka.

Vissa aspekter känns definitivt mer realistiska än tidigare spel i serien, men för mig var körglädjen så gott som bortblåst - varken det mer tekniska från DR1 eller arkadiga från Dirt 4 fanns där. Kändes riktigt bittert, då jag gärna hade tagit mer av DR1 nästan rakt av.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ska jag vara ärlig har jag inte spelat ett spel som känns lika bra som Colin McRae 2.0.

Visst inte provat alla spel i Codemasters utbud. Men provat uppföljarna till legenden och ingen har slått spelkänslan.

Bilarna beter sig som dom ska, visst lite såpa effekt på asfalt (men inte illa som många morderna spel). Där dom. Ofta misslyckas med fysiken (där saker har en tendens bli för lätta, saknas lite tygnd).

Kan ha med dom inte krånglade till spelet, utan gjorde fysiken enkel som slår många mer morderna spel som lägger till avancerad fysik.

Då ska vi inte prata om simulatorer som helt tappat begreppet runt verklig fysik (är ofta som om det inte finns gravitation).

Enda nackdelen är utbudet på kartor, syns i menyer att tanken var fler kartor (kanske går att låsa upp eller fick ta bort det till släppet eller bugg i spelet).

Medlem

tips till dom få som kanske missat det, MÅSTE förstås köras med ratt


signatur

//monster

Medlem

Dirt påminner om Project Cars.
Fast jag gillar mer när det är Arcadigt.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

tips till dom få som kanske missat det, MÅSTE förstås köras med ratt

Det är ju lite skillnaden mot DR1 - med tgb (och tillräckligt hög precision och apm - med andra ord en hel del övning) går det där att prestera hyfsat, i onlinelistorna på dailies och weeklies landade jag i topp 30% regelbundet. En bra mix mellan arkad och simulator, i mina ögon - tillräckligt med stöd för att vara möjligt att köra med digital input, men trots det kräver det fortfarande rejäl nötning för att prestera godkänt.

Hade definitivt gått *bättre* med ratt och pedaler (är bitter sedan min gamla Sidewinder inte längre fungerar, har inte skaffat någon sedan dess död), men till skillnad från 2.0 är det fortfarande kul och möjligt att spela godkänt med ex. tgb.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag personligen refundade det, då jag har högre krav på serien efter det eminenta Dirt Rally 1 - efter nästan en timme pilla med inställningar och en halvtimme köra så kändes det fortfarande som bilen gled på såpa på samtliga underlag. (Testade både med handkontroller och tgb.)

Vikt- och fjädringsfysiken kändes bra, men just greppet kände jag var otroligt hopplöst. (Det känns inte riktigt realistiskt att t.ex. i 40km/h tappa grepp på samtliga 4 hjul på torr asfalt med rallydäck på bilen...) Kändes lite bökigt att balansera och ställa in understyrning/överstyrning både vid acceleration och inbromsning också, dock inte helt orealistiskt.

Testade bara ett par-tre bilar i 3 olika länder, men det kändes verkligen som ett steg tillbaka.

Vissa aspekter känns definitivt mer realistiska än tidigare spel i serien, men för mig var körglädjen så gott som bortblåst - varken det mer tekniska från DR1 eller arkadiga från Dirt 4 fanns där. Kändes riktigt bittert, då jag gärna hade tagit mer av DR1 nästan rakt av.

Håller med. Jag refundade också jag håller mig till Dirt rally 1. Köpte även WRC 7 vilket är bra mycket roligare än DR2.0. Jag kan rekommendera det spelet. Det är inte lika bra som DR1 men banorna är sjukt välgjorda och körkänslan är helt ok. Men framförallt så ger det samma adrenalin som DR1

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det är ju lite skillnaden mot DR1 - med tgb (och tillräckligt hög precision och apm - med andra ord en hel del övning) går det där att prestera hyfsat, i onlinelistorna på dailies och weeklies landade jag i topp 30% regelbundet. En bra mix mellan arkad och simulator, i mina ögon - tillräckligt med stöd för att vara möjligt att köra med digital input, men trots det kräver det fortfarande rejäl nötning för att prestera godkänt.

Hade definitivt gått *bättre* med ratt och pedaler (är bitter sedan min gamla Sidewinder inte längre fungerar, har inte skaffat någon sedan dess död), men till skillnad från 2.0 är det fortfarande kul och möjligt att spela godkänt med ex. tgb.

jag är van att köra allt med tgb, men tyckte dirt 2 var för svårtpå det viset, iaf på medium


signatur

//monster

Medlem

Sämre force feedback får man leta efter i ett modernt bilspel..... Under all kritik, 2/5 enligt mig med tanke på detta samt deras dlc filosofi


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

1
Skriv svar