Playstation 5: Ray tracing, SSD och 8K

Medlem
Skrivet av vilma:

Föreställ er TES eller Fallout, GTA. Helt ospelbara på Playstation 3. Nu i 4K på PS5? OMG. Om påstått stämmer. Total klimax. Resident Evil 1 eller Horizon Zero Dawn. Är ni med? Hohohohuuujj!

Tyvärr så lider Bethesda(skaparna av Fallout och TES) av en föråldrad spelmotor som dom vägrar att byta ut.
Så det blir sorgligt nog typ som Fallout 3 med högre upplösning och bättre grafik, vilket för många inte bidrar till en bättre spelupplevelse. Dom har fått mycket kritik för detta genom åren, men det går tydligen inte att lära en gammal hund att sitta=(

Nästa GTA kan ju dock bli fantastisk med en mycket större, interaktivare och mer levande värld.
Ifall hårddisken blir tillräckligt snabb så kan ju kartan, spelområdena och det allmäna flytet bli mycket bättre.

Horizon har jag inte hunnit prova än men det verkar ju riktigt bra, jag funderar dock på att sälja min PS4 pro snart och börja spara till PS5, 4k TV med HDMI 2.1, så jag kanske väntar med det spelet=)

Hade svårt att sova i förrgår eftersom att jag låg och tänkte på alla möjligheter

Medlem

Att konsolen får stöd för 8k är ingen märkvärdigt. Behöver bara betyda att den kan leverera den outputen som den kommer då den troligtvis kommer att levereras med HDMI 2.1 stöd.
Att spelen kommer att renderas i 8k kommer säkerligen inte att ske om det inte är ett väldigt "enkelt" spel. Men menyer, TV, video e.t.c kan säkert stödja ovan.

SSD:n kommer förmodligen baseras på PCI-E 4.0 vilket därmed uppfyller de löften de nämnt. AMD:s 3:e Gen Ryzen plattform kommer ha stöd för detta till sommaren.
15 gånger snabbare laddningstid är absolut realistiskt. En HDD är extremt långsam idag. En hybridlösning med SSD cache kan vara en möjlighet för att möta pris/prestanda.

Gällande Ray Tracing finns ingen information gällande om Navi har dedikerad hårdvara för detta eller ej. Samt hur detta kommer att implementeras. Finns massa olika sätt att implementera Raytracing på idag som ger olika typer av prestandaträffar.

Medlem
Skrivet av yoggi:

Att konsolen får stöd för 8k är ingen märkvärdigt. Behöver bara betyda att den kan leverera den outputen som den kommer då den troligtvis kommer att levereras med HDMI 2.1 stöd.
Att spelen kommer att renderas i 8k kommer säkerligen inte att ske om det inte är ett väldigt "enkelt" spel. Men menyer, TV, video e.t.c kan säkert stödja ovan.

SSD:n kommer förmodligen baseras på PCI-E 4.0 vilket därmed uppfyller de löften de nämnt. AMD:s 3:e Gen Ryzen plattform kommer ha stöd för detta till sommaren.
15 gånger snabbare laddningstid är absolut realistiskt. En HDD är extremt långsam idag. En hybridlösning med SSD cache kan vara en möjlighet för att möta pris/prestanda.

Gällande Ray Tracing finns ingen information gällande om Navi har dedikerad hårdvara för detta eller ej. Samt hur detta kommer att implementeras. Finns massa olika sätt att implementera Raytracing på idag som ger olika typer av prestandaträffar.

Är hybrid verkligen realistiskt?
Om HDD:n ska spinna konstant eftersom att den går så långsamt så borde det väl slita en hel del både på SSD:n och HDD:n eftersom att filer måste skyfflas(istället för att ligga på rätt plats direkt) konstant typ? Första starttiden för spelet borde ju då också bli väldigt långsam eftersom att SSD "cachen" måste fyllas upp.

Det är dyrt med SSD nu och jag kan förstås hålla med om att det nästan är orealistiskt att hoppas på en SSD till rätt pris i slutet av nästa år :/ Men dom är ju i alla fall ute i tid och beställer av producenterna(inte så osäkert om hur många som behövs, stabil efterfrågan) och köper in väldigt stora volymer, så man kan ju alltid hoppas

Medlem
Skrivet av Tassel:

Eller så är vederbörande bara logisk och inte behöver en massa genusskit för att vara "jämnbördig" med det täckta könet.

Börjar gå till överdrift om du frågar mig. Är vi inte alla lika värda utan att behöva sätta ord på pränt?
Om vi behöver det så är vi illa ute!

Killgissade du precis hur vederbörande tänker?

Avstängd
Skrivet av Rydell1986:

Killgissade du precis hur vederbörande tänker?

Hahaha!

Avstängd

Killgissa. Ett nytt och välkommet ord i mitt ordföråd. Killgissat. "Om man nu får killgissa lite grand."

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är hybrid verkligen realistiskt?
Om HDD:n ska spinna konstant eftersom att den går så långsamt så borde det väl slita en hel del både på SSD:n och HDD:n eftersom att filer måste skyfflas(istället för att ligga på rätt plats direkt) konstant typ? Första starttiden för spelet borde ju då också bli väldigt långsam eftersom att SSD "cachen" måste fyllas upp.

Det är dyrt med SSD nu och jag kan förstås hålla med om att det nästan är orealistiskt att hoppas på en SSD till rätt pris i slutet av nästa år :/ Men dom är ju i alla fall ute i tid och beställer av producenterna(inte så osäkert om hur många som behövs, stabil efterfrågan) och köper in väldigt stora volymer, så man kan ju alltid hoppas

Hybrider finns ju redan, men det blir alltid snabbare med en ren ssd.

Idag så är antal writes på en ssd inte längre ett problem på det sättet, en hdd kommer pajja innan en ssd får slut på writes.

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Tyvärr så lider Bethesda(skaparna av Fallout och TES) av en föråldrad spelmotor som dom vägrar att byta ut.

Nja. Grejen är ju den att det den motorn gör går inte direkt att överföra till vilken annan motor som helst och få den att kunna rendera i speciellt bra FPS.. I alla Bethesdaspel har du hundratals interaktiva objekt överallt, alla dörrar till skåp kan öppnas, de flesta objekt kan tas upp osv.

Att byta ut spelmotorn är nog inte det lättaste eller det bästa att göra för denna spelserie, speciellt om man gillar upplägget på spelen och inte vill att de ska bli något helt annat (som typ Assassins Creed och dessutom kanske inte gå att modda öht). Så nej, den är inte föråldrad med tanke på vad den gör, nämn något annat RPG som gör det bättre (interaktivitet te.x) OCH som samtidigt ser bättre ut.

De 3:e parts mod-verktyg som finns idag till spelen har utvecklats under 15+ års tid (nifskope osv)... fy för att bli utan dessa.. bara småförändringar de gjort med motorn har försämrat moddingscenen något extremt för te.x Skyrim SE och FO4..

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du kan inte jämföra hårdvara i PC med vad som sitter i konsol dock Om man kan få en Xbox One X att köra Forza i 4K och 60fps har jag väldigt svårt att se att en ny generations konsol med rejält bättre hårdvara inte skulle klara av att köra 8K i 30fps i framtiden

När det handlar om beräkningskraft går det alldeles utmärkt att jämföra.
14 Tflops är 14 Tflops.
När man säger att man inte kan jämföra hårdvara mellan PC och konsoller är det just hårdvaran och vad de får ut av den.
Får de ut 14 Tflops av den hårdvara som sitter i PS5 spelar det ingen roll vad du vill jämföra med.
Det räcker absolut inte till att driva ett spel i 8K.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aldrig förstått mig på detta, varför spela gamla spel på en ny konsol? Spela dem på din gamla konsol istället.
vad är det som är så dödsviktigt med bakåtkompabilitet och hur ofta spelar man förra generationens spel?

Why? Det är ett rejält stort kliv i hårdvara vi ser för denna generation och att det ska klara av 8K i 30fps, säg 2025 känns knappast som en utopi. PS5/XB...2? Kommer kunna driva spel i 60fps i 1080p otroligt enkelt. Troligtvis kommer vi även se 4K 60fps, i de fallen utvecklarna inte använder en motor som är knuten till fps, vilket vi tyvärr sett allt för många gånger.

Sett till historiskt samt hur denna konsol måste hålla ett visst pris samt kommer att innehålla max generationen efter dennas iGPU så finns det ingen chans i hela världen att den kommer att klara av något inte ens två RTX 2080Ti klarar av i dagsläget. Du nämner ju själv de kliv man tagit de senaste åren och dessa pekar på just detta.

Skrivet av xverminator:

Wow! Grymt! Typ bättre prestanda än standard gaming PC (nästan).

8K!!! Jag har inte ens börjat med 4K än på PC!!! Haha

Skulle klara mig med 4K (kör fortfarande 1080p), men hade önskat stöd för inbyggd VR direkt i konsolen så man slapp extra dosa. (men det kanske kommer)... Det är dags för VR 2.0, särskilt med denna prestanda i konsolen! Undrar om de kan pressa ner priset under 5.000 kr! Motsvarande PC skulle kosta typ runt 15.000 - 20.000 om man ska ha bra Ray Tracing idag på PC.

Givet köp!!

Kommer inte att ske. Bara VR idag går för det dubbla av vad du vill att man ska pressa HELA KONSOLEN nedanför. Och nej. Motsvarande PC som spekulerad PS5 prestanda skulle inte gå lös för 15-20k. Snarare 10 om ens det. Vi snackar ändå om en konventionell (ryktas) CPU från AMD baserad på Zen 2 och en inbyggd GPU.

Skrivet av SWEBarb:

tycker det är bra, det är för tidigt lansera en ny konsoll i år, finns mycket kvar att hämta på ps4 än.

Man har slagit i taket i vad PS4 kan leverera. Framförallt när man tänker på att det sitter en CPU med Jaguarkärnor samt ett grafikkort i klass med HD7000-serien från AMD i den. Vi pratar alltså specifikationer som var hyfsat utdaterade redan när PS4 släpptes. Därför börjar man nu släppa lite bitar om PS5. PS4 är ju ändå snart sex år gammal och det är ungefär i snitt varje konsol har mellan varje generation.

Skrivet av Gen:

Hellre 60fps än 8K alla dagar i veckan och två gånger på söndagen.

Vad du säger är något i stil med... En fantasi?

Skrivet av trickeh2k:

Du kan inte jämföra hårdvara i PC med vad som sitter i konsol dock Om man kan få en Xbox One X att köra Forza i 4K och 60fps har jag väldigt svårt att se att en ny generations konsol med rejält bättre hårdvara inte skulle klara av att köra 8K i 30fps i framtiden

Jag köper logistikproblemet, men just det här med att spela gamla spel verkar folk mest vara nostalgiska. Den faktiskt speltiden verkar inte vara speciellt hög, lite som nyutgåvorna av mini-varianterna av nes, snes osv.

Nej, det känns tveksamt om det kommer läggas något krut på det. Du har inte superbakåtkompabilitet då och har första varianten av trean som hade 7.1 och kunde köra ps2 också? Vilka spel spelar du då? Hur ofta är ofta? Jag har själv haft suget då och då efter något gammalt spel men det har räckt med att starta upp det för att känna att det inte alls var så kul som man mindes det.

Hmm, fair point I guess. Men då är det mer för att du har tight ekonmi som gör att du inte har råd att köpa så många nya spel och får förlita dig till gammalt inköpt snarare än att du behöver bakåtkomabiliteten för att återuppleva gamla spel av nostalgi.

////

För att klargöra, JAG har aldrig förstått eller märkt av att folk i min närhet har haft eller utnyttjat bakåtkompabilitet om det har gått. Jag säger inte att det inte finns ett behov eller att folk gör det i regel, det kan jag bara "killgissa" :>

Nu överdriver du. Xbox One X kör inte i native 4K. Den kör med uppskalad 1080P. Det är inte i närheten av samma upplevelse eller ens samma prestandakrav. Sedan verkar du inte heller förstå att skillnaden mellan 4K och 8K är större än mellan 1080P och 4K när det kommer till antal pixlar.

Skrivet av PixelNoise:

CPU - the PS5 CPU will be an AMD chip based on Ryzen. 8x cores; 7nm Zen 2.

GPU and ray tracing - the PS5 GPU will be a custom AMD Navi GPU, that supports ray tracing.

Audio - the PS5 will have 3D Audio that Mark Cerny believes will be "dramatically different" to PS4 audio.

Storage - the PS5 will have an SSD (solid state drive) which uses the new PCIe 4.0 connection. Cerny gave the example of a 0.8 second loading time, compared to 15 seconds, when tested on Marvel's Spider-Man.

Resolution support - the PS5 will have up to 8K support, presumably including full 4k.

The PS5 will support backwards compatibility - with seemingly all PS4 games, as it's "based in part on the PS4's architecture".

The PS5 won't be digital-only - physical media, such as the current form of discs, will still be supported.

The PS5 will have some form of cloud functionality - "we are cloud-gaming pioneers," Cerny told Wired, "our vision should become clear as we head toward launch."

PS5 PSVR support has been confirmed, with the current headset at least.

Det luktar dyr konsol lång väg.

"Up to 8K support"? Japp. Det luktar bildspel precis som PS4 (originalet) tekniskt sett hade 4K stöd men i verkligheten inte klarar av driva något annat än uppskalad 4K med betydligt lägre texturer. Att Sony är cloud-gaming pioneers är bara en ren och skär lögn. Google, Microsoft, Valve och Nvidia har alla varit före Sony som är ganska sen (vi pratar år) bakom dessa redan idag.

Skrivet av trickeh2k:

För att konsol utvecklas med den specifika hårdvaran och där konsoler jobbar mer to the metal en PC. För PC måste du anpassa utvecklingen att fungera med triljarders (nåja) olika hårdvaruuppsättningar, drivrutiner osv. Det stämmer till viss del det du säger, men det säger sig också självt att det är enklare att optimera ett spel för två uppsättningar hårdvara för xbox och playstation än till PC. En konsol är också väldigt mycket mer avskalad än en PC och har sitt XMB och att spela spel som primär funktion, dvs att det går att allokera väldigt mycket mer av hårdvaran till spel än vad du kan med en PC.

Faktum är att detta inte stämmer längre. Iallafall inte om man tar med det faktum att Vulkan existerar på PCs. Oberoende så kommer ingen optimering i världen räcka om hårdvaran inte klarar av att leverera och PS4:ans hårdvara levererar ungefär samma prestanda som dess motsvarande på PC gör. Så väldigt mycket? Inte riktigt. Mer ja men inte "väldigt mycket". Vilket var fallet med när man körde Powercell arkitekturer på konsolerna.

Skrivet av Star Lord:

Stöd för 8k betyder att Netflix osv kan använda det, men spelen kommer såklart att fokusera på 4k och 60 fps där det behövs. Japan kommer börja sända saker i 8k i år så det kommer finnas ett behov av att PS5 har stöd för det.

Stoppar du i en SSD i Pro idag blir den lite snabbare. Men inte 15 gånger snabbare, helt sjukt att den byggs in i systemet och på så vis möjliggör en helt annan fart i spel.
Sen om Cerny säger att raytracing kommer användas till både grafik och ljud, så kommer raytracing att användas till både grafik och ljud. Annars skulle han inte prata om hästkrafterna bakom det, så finns ingen anledning att tvivla.

Att vissa snackar om att hårdvaran kommer vara utdaterad när den släpps verkar ju ha missat att den kommer vara helt färsk från AMDs senaste teknik, vilket är hela anledningen till att den inte kan släppas 2019, då AMDs roadmap är tredje kvartalet 2020. Med SSD:n kan man då göra spel som inte ens skulle fungera på en PC.

Problemet är att Raytracing bokstavligen är ljus. Alltså 100% grafik och har inget med ljud i huvud taget att göra. Spelar ingen roll vad Cerny påstår. Så det finns absolut orsaker att tvivla. Framförallt när det han säger är delvis struntprat. Kommer med AMDs senaste teknik? Det stämmer inte alls. Zen 2 släpps i sommar. Navi likaså Dessutom skulle det vara intressant och höra vad du menar med att en SSD kan göra spel som inte ens fungerar på en PC? SSD är enbart ett lagringsmedium. Med andra ord... Allt som fungerar på den kan tekniskt sett fungera på en PC.

Skrivet av Nioreh:

Navi är väl deras senaste? Och Zen 2 också. Om inte, kan du upplysa oss om vad deras senaste teknik är?

Zen 2 ryktas släpps i sommar. Samma gäller Navi. AMDs senaste släppta teknik är Zen+ (Ryzen 2xxx) samt Vega (Vilket det bara finns ett kort av för tillfället vilket är Radeon VII).

Skrivet av eld:

Amd har pushat för raytracing via compute shaders, inte dedikerad hårdvara. De kommer inte ha en hårdvaru-lösning redo för ps5 och nästa xbox.

Tänk på kostnaden för rtx-korten, och det är helt utan alla annan hårdvara i konsolerna.

AMD kommer med största sannolikhet införa mjukvarubaserad raytracing eftersom de inte har något som liknar Nvidias Tensorcores på sina kort. Vilket i sin tur antagligen betyder kraftig prestandaförlust alt. en väldigt nedskalad typ av Raytracing.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

...massa info...

Du har fel på åtminstånde ett ställe, och det är angående Xbox one x.
Den kör flertalet stora titlar i native 4k (30/60)och ingen "uppskalad" 1080p.
Bland annat Forza 7.
Och vad då uppskalad? Hört talas om "dynamic resolution", som används flitigt på ps4 pro?
Upplösning är inte hugget i sten utan kan variera rätt ordentligt.
Men Xbox one X klarar 4k native galant i många fall.

Kolla bla. Digital foundry om du inte tror mig.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Problemet är att Raytracing bokstavligen är ljus. Alltså 100% grafik och har inget med ljud i huvud taget att göra. Spelar ingen roll vad Cerny påstår. Så det finns absolut orsaker att tvivla. Framförallt när det han säger är delvis struntprat.

Ska man börja simulera hur ljud rör sig och påverkas i en 3D-värld så blir det mycket av samma typ av beräkningar som för ray-tracing. Ett dedikerat chip skulle mycket väl kunna hjälpa till med både ray-tracing och ljud.

Medlem
Skrivet av eld:

Hybrider finns ju redan, men det blir alltid snabbare med en ren ssd.

Idag så är antal writes på en ssd inte längre ett problem på det sättet, en hdd kommer pajja innan en ssd får slut på writes.

Jag läste lite snabbt och det kanske inte stämmer men: en hybrid snabbar upp systemet eftersom att filer som används ofta läggs där, jag kanske har fel men jag tycker fortfarande inte att det verkar som att en sshd skulle fungera så bra i sammanhanget.

Jag har aldrig hört någon säga att en ssd håller ens i närheten av en hdd heller :/

Har du någon bra referens?

Medlem

@Margy: Det är fortfarande inte samma teknik. Ljud och ljus är två skiljt olika saker. Både i det verkliga livet och vid kodning av spel. Ray tracing (som det låter på namnet) är hur man ritar upp ljusstrålar och därigenom simulerar saker så som reflektioner i vattenpölar eller t.ex. glasrutor. Det har inget med ljud att göra.

Skrivet av Tassel:

Du har fel på åtminstånde ett ställe, och det är angående Xbox one x.
Den kör flertalet stora titlar i native 4k (30/60)och ingen "uppskalad" 1080p.
Bland annat Forza 7.
Och vad då uppskalad? Hört talas om "dynamic resolution", som används flitigt på ps4 pro?
Upplösning är inte hugget i sten utan kan variera rätt ordentligt.
Men Xbox one X klarar 4k native galant i många fall.

Kolla bla. Digital foundry om du inte tror mig.

Struntprat. Microsoft må sitta och påstå det men det är uppskalat. Alltså inte 4K. Dessutom för att gå från 30 till 60 FPS i 4K så krävs det mer än dubbel prestanda från GPUn och för att driva 8K så krävs det inte mindre än 8 ggr prestandan.. vilket.. med dagens prestandahopp och hur Nvidia börjar slå i väggen för prestandahopp kontra pris.. skulle bli överdrivet dyrt samt i stort sett omöjligt på 6 år. Om nu inte Nvidia släpper något revolutionerande... vilket knappast är troligt som det ser ut nu.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

@Margy: Det är fortfarande inte samma teknik. Ljud och ljus är två skiljt olika saker. Både i det verkliga livet och vid kodning av spel. Ray tracing (som det låter på namnet) är hur man ritar upp ljusstrålar och därigenom simulerar saker så som reflektioner i vattenpölar eller t.ex. glasrutor. Det har inget med ljud att göra.

Struntprat. Microsoft må sitta och påstå det men det är uppskalat. Alltså inte 4K. Dessutom för att gå från 30 till 60 FPS i 4K så krävs det mer än dubbel prestanda från GPUn och för att driva 8K så krävs det inte mindre än 8 ggr prestandan.. vilket.. med dagens prestandahopp och hur Nvidia börjar slå i väggen för prestandahopp kontra pris.. skulle bli överdrivet dyrt samt i stort sett omöjligt på 6 år. Om nu inte Nvidia släpper något revolutionerande... vilket knappast är troligt som det ser ut nu.

Men jösses. Är du immun mot fakta?
Inte ens Microsoft som hävdar det hela utan helt andra källor som, typ Digital Foundry, som har gjort både pixelberäkningar på källfiler och inzomningar för att leta efter artefakter från uppskalning eller checkerboarding.
Och var snackade jag om 8k?

Angående raytracing (som för övrigt bara är en teknisk term för avancerade beräkningar i 3d som härstammar från 80-talet) för ljud så har du helt fel med. Samma beräkningar går att använda till både ljud och ljus. Eftersom båda reagerar på olika material hur dom studsar eller absorberas i förhållande till styrka och volym, osv.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Dizzz:

@Margy: Det är fortfarande inte samma teknik. Ljud och ljus är två skiljt olika saker. Både i det verkliga livet och vid kodning av spel. Ray tracing (som det låter på namnet) är hur man ritar upp ljusstrålar och därigenom simulerar saker så som reflektioner i vattenpölar eller t.ex. glasrutor. Det har inget med ljud att göra.

Att ljud och ljus är vitt skilda saker spelar ingen roll om beräkningarna som görs är snarlika. Då kan samma teknik användas för att göra dessa beräkningar.

Vid en snabb googling så är bland det första jag ser mjukvara som använder Nvidias ray tracing-teknik för ljudberäkningar:

https://news.developer.nvidia.com/vrworks-audio-dials-up-the-...

Skrivet av Dizzz:

Att Sony är cloud-gaming pioneers är bara en ren och skär lögn. Google, Microsoft, Valve och Nvidia har alla varit före Sony som är ganska sen (vi pratar år) bakom dessa redan idag.

PS Now är inne på sitt sjätte år men Sony är flera år efter företag som MS och Google som nu håller på att starta upp liknande tjänster?

Medlem

Det verkar som att det kommer vara en mycket kompetent konsol. Om man nu ska tro honom, Mark Cerny. Kom ihåg vad han sa om Playstation 4 PRO. 8.4 säger jag bara.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Det verkar som att det kommer vara en mycket kompetent konsol. Om man nu ska tro honom, Mark Cerny. Kom ihåg vad han sa om Playstation 4 PRO. 8.4 säger jag bara.

I teorin och med hjälp av 16-bits floaters är det ju faktiskt en möjlighet för ps4 pro att uppnå 8.4 Tflops.

Testa Googla på rapid packed math så får du lära dig lite om ämnet. Tekniken finns där då Sony valde att bädda för lite extra framtida features från RX vega.

Här får du även en länk
https://wccftech.com/rapid-packed-math-ps4-pro-gap-xb1x/

Lite roligt också hur du är skeptisk till vad cerny säger men sväljer allt som hryb och Spencer säger med hull och hår.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skriv svar