Över 30 miljoner dollar! Prispotten i årets The International slår rekord

Robot
Över 30 miljoner dollar! Prispotten i årets The International slår rekord

Årets Dota 2-pott är störst hittills.

#dota-2, #e-sport, #the-international, #ti9


Medlem

Hur fördelas pengarna?


signatur

IDKFA

Medlem

Man kan nämna att svenska Alliance äntligen är med igen också, och i bättre form än på länge. Heja Sverige!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Releasehästryttare

@Dunder: Kul och höra, kanske blir att titta på deras matcher i år då, har för mig jag skippade allt utom finalen förra året.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Hur fördelas pengarna?

du kan ju kolla här sen lägga på lite eftersom potten är högre.
https://liquipedia.net/dota2/The_International/2018
Runt 15 Miljoner $ till vinnarna eller nått.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av mrFluffy:

Hur fördelas pengarna?

Har varit ca 46% till vinnarna det senaste åren.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skribent

Så länge Valve har dessa guldägg som fortsätter värpas så tror jag de ger blanka fan i om Epic/Stadia/Amazon eller vem som helst tar massvis med nya spel exklusivt från deras plattform. De har ju CS GO, marketplace, DoTa m.m.

Om Battle Pass har gett 25m $ så betyder det att Valve har tagit 75m $ (om nu alla pengar går direkt till Vale, rätta mig gärna någon om jag har fel).

Inte menat som ett inlägg i Steam vs resten debatten utan bara en observation från min sida.

Medlem

Kul att esport börjar bli så stort.

Skribent
Skrivet av Lasrod:

Kul att esport börjar bli så stort.

Ja verkligen. Det har hänt en hel del inom området senaste 15 år sedan och jag undrar var vi är om ytterligare 15 år. Största problemet med E-Sport som jag ser det är väl att spelen byts ut, fotboll är ju alltid fotboll liksom men i E-Sportens värld så kommer det nya spel som tar över från de gamla. Fast vem vet, kanske har jag fel och det fortfarande är Dota 2 och CS:GO som är de största titlarna eller så är det just förnyelsen som är E-Sportens styrka - att den är så dynamisk.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja verkligen. Det har hänt en hel del inom området senaste 15 år sedan och jag undrar var vi är om ytterligare 15 år. Största problemet med E-Sport som jag ser det är väl att spelen byts ut, fotboll är ju alltid fotboll liksom men i E-Sportens värld så kommer det nya spel som tar över från de gamla. Fast vem vet, kanske har jag fel och det fortfarande är Dota 2 och CS:GO som är de största titlarna eller så är det just förnyelsen som är E-Sportens styrka - att den är så dynamisk.

DotA och CS har varit med sen esportens begynnelse, så att spelen hela tiden byts ut vet jag inte om jag håller med om...

Däremot kommer det nya lite då och då, Fortnite är ju hyfsat stort nog. Frågan är hur länge det håller i sig.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Dunder:

DotA och CS har varit med sen esportens begynnelse, så att spelen hela tiden byts ut vet jag inte om jag håller med om...

Däremot kommer det nya lite då och då, Fortnite är ju hyfsat stort nog. Frågan är hur länge det håller i sig.

Spelen med samma namn har varit med sen begynnelsen ja, men det är ju inte samma spel nu som då. Även om vanligt sport också ändras och utvecklas så är det större skillnad på E-Sporten imo eftersom den är betydligt yngre. Fotboll kommer alltid vara fotboll men imorgon så kan det vara något helt nytt som tar över E-Sport arenan eller så ändras ett spel så att man måste ändra sitt sätt att spela för att kunna vinna. För så pass ny är E-Sporten att jag tror det kan hända, lite som du nämner med Fortnite där (även om jag aldrig tror att det kan slå stor som E-Sport titel)..

Sen ska jag vara petig och nämna att jag aldrig sa att "spelen byts ut hela tiden" utan jag sa att "spelen byts ut".

Medlem
Skrivet av Shadee:

Spelen med samma namn har varit med sen begynnelsen ja, men det är ju inte samma spel nu som då. Även om vanligt sport också ändras och utvecklas så är det större skillnad på E-Sporten imo eftersom den är betydligt yngre. Fotboll kommer alltid vara fotboll men imorgon så kan det vara något helt nytt som tar över E-Sport arenan eller så ändras ett spel så att man måste ändra sitt sätt att spela för att kunna vinna. För så pass ny är E-Sporten att jag tror det kan hända, lite som du nämner med Fortnite där (även om jag aldrig tror att det kan slå stor som E-Sport titel)..

Sen ska jag vara petig och nämna att jag aldrig sa att "spelen byts ut hela tiden" utan jag sa att "spelen byts ut".

Både DotA och CS är i princip samma spel idag som när det började, precis som fotboll är i princip samma som när det började.

Fortnite är väl (tyvärr) den största esporten idag, så det har redan slått väldigt stort


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Dunder:

Både DotA och CS är i princip samma spel idag som när det började, precis som fotboll är i princip samma som när det började.

Fortnite är väl (tyvärr) den största esporten idag, så det har redan slått väldigt stort

Nu ska jag inte säga något om DotA för det vet jag inget om, men CS är ljusår ifrån det spel det var för bara 10 år sedan. Grundidén är densamma men allt annat är ändrat och ändras fortfarande flera gånger om året.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu ska jag inte säga något om DotA för det vet jag inget om, men CS är ljusår ifrån det spel det var för bara 10 år sedan. Grundidén är densamma men allt annat är ändrat och ändras fortfarande flera gånger om året.

Vilket var varför jag skrev "i princip". Att det skulle vara ljusår ifrån originalet kan jag verkligen inte hålla med om...

Hyfsat off topic dock, så glad sommar!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Dunder:

Vilket var varför jag skrev "i princip". Att det skulle vara ljusår ifrån originalet kan jag verkligen inte hålla med om...

Hyfsat off topic dock, så glad sommar!

Jo, det är långt från topic. Vi får enas om att vara oense.

Glad Sommar!

Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Det rekordet varade inte många dagar

https://www.pcgamer.com/fortnite-world-cup-schedule-standings...

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Nu har de ett så fragmenterat upplägg så jag ka ske missförstått något, men det verkar vara flera turneringar där det totala är 40 miljoner allt sammanlagt?

Känns inte riktigt som samma sak.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Nu har de ett så fragmenterat upplägg så jag ka ske missförstått något, men det verkar vara flera turneringar där det totala är 40 miljoner allt sammanlagt?

Känns inte riktigt som samma sak.

Nej, den sammanlagda summan på 40 miljoner USD delas ut under en och samma turnering; Fortnite World Cup. Totalt har Epic utlyst 100 miljoner USD i prispengar under första competetive året.

Men det blir väl i vanlig ordning ingen artikel om detta rekord på FZ. Här ser man sällan artiklar om giganterna i spelbranschen utan istället är det små nischade spel som DotA 2 som får rubriker.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Nej, den sammanlagda summan på 40 miljoner USD delas ut under en och samma turnering; Fortnite World Cup. Totalt har Epic utlyst 100 miljoner USD i prispengar under första competetive året.

Men det blir väl i vanlig ordning ingen artikel om detta rekord på FZ. Här ser man sällan artiklar om giganterna i spelbranschen utan istället är det små nischade spel som DotA 2 som får rubriker.

Nåja, det är faktiskt väldigt lite artiklar om Dota, trots att det är det kanske största esportsspelet, och ett av de största spelen på Steam.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av anon_319742:

Är inte jätteinsatt i hur fortnite som esport fungerar samt vilka turneringsformat det brukar vara. Men det verkar inte riktigt vara samma sak utifrån artikeln du länkade. Låter ju som att pengarna delas mellan olika discipliner, som solo och dual. Vilket då inte blir 40 miljoner dollar i prispott för enskild tävling utan 20 miljoner om det delas på mitten. Imponerande summa pengar minst sagt oavsett hur det är uppdelat. Speciellt då det inte verkar vara crowdfundat.

För The International 9 är det ju verkligen drygt 30 miljoner för en enda tävling, inte en total prispott för flera olika "grenar" inom samma spel.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar