Zelda: Link's Awakening hyllas – men inte Zelda-mycket

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Ocarina of Time har mycket större områden, längre draw distance och mer detaljerade texturer och effekter än Super Mario 64.
Jag påstår inte att din upplevelse är felaktig, jag förklarar bara varför jag inte tror att så många brydde sig om låg FPS i OoT när det släpptes. Det var liksom priset man fick betala för en så stor och häftig värld och så bra grafik.
Idag är det såklart annorlunda när ett spel som hamnar under 30 fps mer eller mindre anses vara ospelbart.
Vissa recensenter verkade nämna "slowdowns" i sina recensioner, här är Jeff Gerstmanns: https://www.gamespot.com/reviews/legend-of-zelda-ocarina-of-t...
Men han pratar om vissa områden där FPS:en förmodligen sjönk ännu mer, så för många var inte de där 20 eller 17 FPS:en något man tänkte på eller kanske ens märkte.

GoldenEye sjönk ju typ ner till 5 FPS i vissa områden.

Du skrev du inte trodde att jag hade spelat det på en tv för att det inte blir lika hackigt där som på en datorskärm, vilket är att ifrågasätta upplevelsen.

Det kan stämma det du beskriver om spelens storlek, men det känns som det är svårt att få reda på de tekniska detaljerna om spelen så jag låter det vara osagt. Även om det nämns här och där att spelen har dålig prestanda på många håll, så är det fortfarande ingenting som påverkar betyget när spelen blir recenserade, och det är ju det jag tycker är obegripligt. Varför får Nintendo komma undan med det men ingen annan?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Du skrev du inte trodde att jag hade spelat det på en tv för att det inte blir lika hackigt där som på en datorskärm, vilket är att ifrågasätta upplevelsen.

Det kan stämma det du beskriver om spelens storlek, men det känns som det är svårt att få reda på de tekniska detaljerna om spelen så jag låter det vara osagt. Även om det nämns här och där att spelen har dålig prestanda på många håll, så är det fortfarande ingenting som påverkar betyget när spelen blir recenserade, och det är ju det jag tycker är obegripligt. Varför får Nintendo komma undan med det men ingen annan?

Jag menar bara att spelet ser ganska hackigt ut så här i efterhand när man är van med hög FPS, speciellt om man spelar det på en datorskärm eller någon modern TV med bra responstid(Många tidiga 3d-spel ser bättre ut på gammal tjock-TV). Men att FPS inte var något man tänkte på lika mycket år 1998.
Jag tror fortfarande inte att du i huvudsak spelade spelet på en Nintendo 64. Om jag skulle gissa spelade du emulator eller någon slags senare utgåva på Gamecube.
Man kan utesluta att du ägde en N64 då du säger att du slutade spela på grund av den låga FPS:en. Något som aldrig skulle hänt om du ägde Ocarina of Time på N64.

Jag tror ganska många spel kom undan med låg FPS år 1998.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag menar bara att spelet ser ganska hackigt ut så här i efterhand när man är van med hög FPS, speciellt om man spelar det på en datorskärm eller någon modern TV med bra responstid(Många tidiga 3d-spel ser bättre ut på gammal tjock-TV). Men att FPS inte var något man tänkte på lika mycket år 1998.
Jag tror fortfarande inte att du i huvudsak spelade spelet på en Nintendo 64. Om jag skulle gissa spelade du emulator eller någon slags senare utgåva på Gamecube.
Man kan utesluta att du ägde en N64 då du säger att du slutade spela på grund av den låga FPS:en. Något som aldrig skulle hänt om du ägde Ocarina of Time på N64.

Jag tror ganska många spel kom undan med låg FPS år 1998.

Nu säger du återigen att min upplevelse är fel för att du inte tycker att jag kan ha upplevt det på sättet! Din upplevelse är på ett sätt och min på ett annat. Varför är det så svårt för dig att acceptera det?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Nu säger du återigen att min upplevelse är fel för att du inte tycker att jag kan ha upplevt det på sättet! Din upplevelse är på ett sätt och min på ett annat. Varför är det så svårt för dig att acceptera det?

Tycker och tycker, det är väl mer hur jag tror att det ligger till. Hur spelade du Ocarina of Time och när?

Medlem

Har lirat några timmar nu och tycker att det är ett vacker och bra spel, med några förbättringar i spelmekaniken jämfört med originalet. Prestandan var däremot en besvikelse. Mest troligt går detta att åtgärda med en uppdatering, men dessa drops borde inte ha funnits där vid release. Samma problem som för Breath of the Wild, som idag flyter på felfritt. Så jag håller tummarna för en fix.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Man kan utesluta att du ägde en N64 då du säger att du slutade spela på grund av den låga FPS:en. Något som aldrig skulle hänt om du ägde Ocarina of Time på N64.

Du menar att detta inte är vad du tycker alltså?

Skrivet av anon_306295:

Tycker och tycker, det är väl mer hur jag tror att det ligger till. Hur spelade du Ocarina of Time och när?

Jag förstår inte varför det här ens är en diskussion. Du får naturligtvis tro precis vad du vill, men jag har upprepade gånger sagt att du har fel. Du tyckte inte att det var ett problem att spela med låg fps i det spelet. Jag blev åksjuk när jag spelade det (på Nintendo 64). Det är det jag har sagt hela tiden och du fortsätter att ifrågasätta.

Vi har helt enkelt upplevt olika saker, som jag har upprepat ett antal gånger nu. Det spelar ingen roll vad du anser eller tror, det är så jag kände när jag spelade det. Det blev outhärdligt efter en stund och det fick mig att sluta spela. Hade inte det problemet med något av de andra spelen. Bara för att du inte upplever en sak betyder inte det att alla andra är likadana.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Du menar att detta inte är vad du tycker alltså?

Det är vad jag tror.

Skrivet av Metroid:

Jag förstår inte varför det här ens är en diskussion. Du får naturligtvis tro precis vad du vill, men jag har upprepade gånger sagt att du har fel. Du tyckte inte att det var ett problem att spela med låg fps i det spelet. Jag blev åksjuk när jag spelade det (på Nintendo 64). Det är det jag har sagt hela tiden och du fortsätter att ifrågasätta.

Vi har helt enkelt upplevt olika saker, som jag har upprepat ett antal gånger nu. Det spelar ingen roll vad du anser eller tror, det är så jag kände när jag spelade det. Det blev outhärdligt efter en stund och det fick mig att sluta spela. Hade inte det problemet med något av de andra spelen. Bara för att du inte upplever en sak betyder inte det att alla andra är likadana.

Det är en diskussion för att jag inte tror att du spelade Ocarina of Time när det kom ut utan långt senare.
Du påstår att folk ignorerar spelets problem för att det är Nintendospel och att de är biased. Jag menar att år 1998 var det knappt någon som brydde sig om att spelet hade låg FPS och det var även fullt acceptabelt vilket då även återspeglas i recensionerna och betygen.
En anledning till varför jag tror du hittar på lite om hur du spelade spelet är att du inte svarat rakt om hur du spelade det, bara lite vagt sådär att det var på en Nintendo 64. Hade du haft en story hade det mer låtit: "Jag spelade det på min kompis Nintendo 64 runt 2002-2003 och blev åksjuk så jag var tvungen att sluta". Och kan man verkligen bedöma hur bra ett spel är om man bara spelat spelet en stund?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är vad jag tror.

Det är en diskussion för att jag inte tror att du spelade Ocarina of Time när det kom ut utan långt senare.
Du påstår att folk ignorerar spelets problem för att det är Nintendospel och att de är biased. Jag menar att år 1998 var det knappt någon som brydde sig om att spelet hade låg FPS och det var även fullt acceptabelt vilket då även återspeglas i recensionerna och betygen.
En anledning till varför jag tror du hittar på lite om hur du spelade spelet är att du inte svarat rakt om hur du spelade det, bara lite vagt sådär att det var på en Nintendo 64. Hade du haft en story hade det mer låtit: "Jag spelade det på min kompis Nintendo 64 runt 2002-2003 och blev åksjuk så jag var tvungen att sluta". Och kan man verkligen bedöma hur bra ett spel är om man bara spelat spelet en stund?

Jag kan bara konstatera att din logik brister på mer än ett ställe. Jag bryr mig faktiskt inte om du tror mig eller inte, därför försöker jag inte ens att bevisa något - eftersom det inte finns något att bevisa. Alla recensioner och betyg som tex finns på Metacritic (eller liknande) skrevs inte 1998, det har fyllts på under åren. Spel som släpptes till exempelvis PS1 under samma period som N64 var aktuell fick sämre betyg för att prestandan var bitvis dålig.

Har jag sagt att jag tycker att spelet är dåligt för att jag blev åksjuk av det? Du är rolig du. Bara lägg ner nu.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Jag kan bara konstatera att din logik brister på mer än ett ställe. Jag bryr mig faktiskt inte om du tror mig eller inte, därför försöker jag inte ens att bevisa något - eftersom det inte finns något att bevisa. Alla recensioner och betyg som tex finns på Metacritic (eller liknande) skrevs inte 1998, det har fyllts på under åren. Spel som släpptes till exempelvis PS1 under samma period som N64 var aktuell fick sämre betyg för att prestandan var bitvis dålig.

Har jag sagt att jag tycker att spelet är dåligt för att jag blev åksjuk av det? Du är rolig du. Bara lägg ner nu.

Det är ett väldigt vanligt fenomen på internet att folk i princip låtsas ha spelat spel för att kunna skriva sin åsikt om dem, det är därför jag är så ifrågasättande. Ofta är folk väldigt kritiska mot spel de missade eller så för att de inte hade just den konsolen eller en tillräckligt bra dator. Tror det är typ något psykologisk fenomen, rationalisering som exempelvis om man missar en fest eller nåt liknande och intalar sig själv att det förmodligen inte var så kul där ändå även om man senare hör folk säga "bästa festen ever!"(äsch de överdriver säkert).
Om jag har fel om dig så ber jag om ursäkt, om inte så vet bara du.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har lirat några timmar nu och tycker att det är ett vacker och bra spel, med några förbättringar i spelmekaniken jämfört med originalet. Prestandan var däremot en besvikelse. Mest troligt går detta att åtgärda med en uppdatering, men dessa drops borde inte ha funnits där vid release. Samma problem som för Breath of the Wild, som idag flyter på felfritt. Så jag håller tummarna för en fix.

Samma här, på gränsen till extremt faktiskt, speciellt i dockat-läge är det oacceptabelt med ständiga frame-drops. Aldrig haft i närheten av så stora problem på Switch spel tidigare.

12
Skriv svar