RetroTINK2X - En linjedubblerare för retrokonsoler

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
RetroTINK2X - En linjedubblerare för retrokonsoler

Det är lite dåligt med hårsvarurecensioner här på FZ så det tänkte jag göra något åt.

Jag är lite av en retrospelsnörd, speciellt när det kommer till att spela de gamla goda klassikerna på moderna TV-apparater och datorskärmar.


Att spela sina klassiska konsoler i dagen samhälle blir svårare och svårare på grund av att att CRT:er blir allt mer sällsynta och moderna TV-apparater inte är anpassade till 80- och 90-talets konsoler.

Detta var antingen väldigt krångligt och dyrt, eller gav ett undermåligt resultat. Detta för att de lösningar som var ämnade för konsoler inte var tillgängliga och dyra. Detta ledde i sin tur att en hel del billiga enheter som främst var tänkta som uppskalare för DVD- eller VHS-spelare börjades användas för spel. Då dessa enheter inte skapades med spel i tanken hanterar de inte konsolernas udda video korrekt, vilket fungerar alldeles utmärkt för videouppspelning, men räcker inte riktigt för spel. Dessutom lider dessa av fördröjning från knapptryck till det händer något på skärmen. Det känns inte responsivt och upplevelsen blir inte som den borde.

Det är därmed väldigt roligt att säga att de senaste åren har fler alternativt dykt upp på markanden som är anpassade till retrospelande. Några av de problem som fanns tidigare, främst tillgängligheten har då blivit löst, men priserna kan fortfarande vara höga. Det är där RetroTINK2X kommer in. Den ska leverera bra och korrekt prestanda för ett billigare pris. Är den värd sina 104,55€ plus frakt? Det ska vi ta reda på!

Jag kommer testa produkten med min Super Famicom 2-chip-konsol som har en väldigt mjuk bild. Så att det inte ser knivbladsskarpt ut kan vara på grund av konsolen och inte nödvändigtvis produkten

Specifikationer

Egenskap

Värde

Gränssnitt in

3x RCA (röd, grön blå), miniDIN4, 1xRCA (gul), 2xRCA (stereoljud)

Videosignaler in

YPbPr (komponent), s-video, kompositvideo

Gränssnitt ut

miniHDMI

Videosignaler ut

480p/576p, 480p/576p med mjukfilter, 240p/288p passthrough

Strömförsörjning

5V microUSB

RetroTINK2x är en PCB med två plexiglasskivor på toppen och botten. Det ger ett hemsnickrat utseende som går hem hos många retrofantaster. Det skyddar, men ger ingen speciellt ökad kostnad på produkten. Den har två knappar där ena knappen växlar mellan olika input-lägen och den andra bläddrar igenom output-lägen så som linjedubblering, linjedubblering med mjukfilter samt passthrough.

Det går att ha flera konsoler inkopplade i den samtidigt så länge de använder sig av de olika input-typerna. Däremot finns bara möjlighet att koppla in ljudet för en av konsolerna samtidigt. Det är även ingen bra idé att ha fler konsoler igång samtidigt när de är inkopplade i RetroTINK2X då alla signaler delar samma output.

Fullt populerad RetroTINK2X

En av de stora fördelarna som marknadsförs med enheten är att den inte tillför någon fördröjning utöver vad monitorn som används har. Efter månader av tester samt duktiga speedrunner åsikt om enheten så går det att säga att den inte tillför någon märkbar fördröjning alls. Det ska vara under 1 millisekund.

Som nämndes tidigare hanterade många av de billiga uppskalarna signalen felaktig. Detta är på grund av att konsolerna från tidigt 80-tal till sent 90-tal i regel använde sig av en signal som heter 240p (288p i europa), d.v.s progressivt. Det är något av ett "hack" av SDTV-standardens 480i/576i men där varannan linje ritas varje bildruta i stället för varannan linje ritas alternerat, även kallat interlaced. Detta medför att uppskalaren försöker applicera ett botemedel till att halva bilden ritas upp varje bildruta. Denna process kallas för avsammanflätning (eng. deinterlacing). Problemet är att när en progressiv bild avsammanflätas kan resultatet bli mindre smickrande. Det blir inte skarpa pixlar utan ett väldigt mjukt och bilden känns utsmetad.

Som nämnt ovan äre RetroTINK2X gjord för standard definitions-signaler (SD), 240p/480i samt de europeiska motsvarigheterna 288p/576i. Den har stöd för tre olika videosignaler in. Det är YPbPr, s-video och kompositvideo. Kompositvideo är en väldigt vanlig signal och har användes för konsoler från original-Nintendo till Wii U. S-video var väldigt populärt i USA men kunde även hittas i Sverige, men inte i samma utsträckning. Efter S-video kom YPbPr i USA, även lite slarvigt kallat komponentvideo. Komposit är den kvalitetsmässigt, därefter S-video och sedan YPbPr, vilken är i samma liga som RGB.

De spel som använder sig av 480i/576i-upplösning i stället för 240p/288p hanteras lite annorlunda. För att få upplösningens linjer att bli 480p/576p, vilket är upplösningen som RetroTINK2X har som output så används en teknik som kallas för "bob-deinterlace". Det innebär att udda och jämna linjer visas varannan bildruta. Det ser alltså studsigt ut. Denna teknik används för att det är snabbt och denna enhet vill inte lägga till någon fördröjning på signalen.

Nedan finns några bilder för att se hur de olika signalerna presterar.

Jämförelsebilder

Komposit genom tredjepartskabel

S-video genom original s-videokabel

YPbPr genom RGB2COMP och SCART-kabel från Retrogamingcables.co.uk

Det är ingen jätteskillnad mellan YPbPr och S-video då Super Famicomets RGB-signal som omvandlas till YPbPr inte tillhör den skarpaste sorten. Däremot går det att se att steget från komposit till S-video är ett enormt kliv uppåt i kvalitet.

Idleskärmen för RetroTINK2X

För att kunna använda YPbPr med en Super Famicom, som inte har stöd för den signalen, används en annan produkt av RetroTINK-skaparen Mike Chi. Den heter RGB2COMP och är en “dum” signalomvandlare som gör om RGB till YPbPr för att fungera med linjedubbleraren. Denna enhet kostar $50 plus frakt.

RGB2COMP

Då enheten är gjord för SD-signaler går det dessvärre inte att koppla in ett Wii eller Xbox som kan skicka en såkallad ED-signal (enchanced definition), 480p/576p. Hade den kunnat det hade den kunnat användas för alla konsoler som använder sig av analoga signaler Däremot är Wii Virtual Console en perfekt kandidat då en hel del spel går att köra i sin originalupplösning 240p/288p om SDTV är valt under inställningar.

Det finns enheter som gör uppskalning av retrospel med ett mer attraktivt resultat. Men det betyder ofta att det kräver mer av användaren. Att använda RetroTINKen är så enkelt som att koppla in en strömsladd, trycka på en knapp så att enheten vet vilken typ av signal den ska förvänta sig. Sedan är det bara att börja spela. Inget behov att krångla med profiler eller att ändra parametrar. Det är först och främst enkelhet och prisvärdhet som det handlar om. Visst är den prisvärd om det bara är SD-konsoler med kompositvideo och s-video som bör användas, för är det RGB på är på tapeten behövs en partnerenhet i RGB2COMP och då blir det helt plötsligt mindre prisvärt.

Jag uppmanar alla som är sugna att läsa på lite om enheten för att se om den passar just dig. Om inte så finns det andra alternativ.

RetroTINK2X
4
Mycket bra
+
Plug ‘n’ Play
+
Ingen fördröjning på signalen
+
Har komposit och s-video
-
Saknar stöd för RGB
-
Stöder inte 480p passthrough
Det här betyder betygen på FZ

#Retro #FZ-ambassadör


Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Jobbar med data

Trevlig recension, kul att läsa lite om hårdvara än bara spel!

Tycker det är lite synd att många av dessa produkter har mini HDMI istället för fullskaliga, det finns ju plats på korten. Du som är lite mer insatt, vet du varför de väljer den kontakten? Är det någon licenskostnad inblandad?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av jreklund:

Trevlig recension, kul att läsa lite om hårdvara än bara spel!

Tycker det är lite synd att många av dessa produkter har mini HDMI istället för fullskaliga, det finns ju plats på korten. Du som är lite mer insatt, vet du varför de väljer den kontakten? Är det någon licenskostnad inblandad?

Just på denna enhet vet jag inte. Skulle gissa på plats. Men tror att miniHDMI och HDMI har samma licenskostnader.
Men på många HDMI-mods för konsoler är det för att minska mängden plast som måste skäras i.


Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Några uppdateringar i texten har gjorts, bland annat lades ett stycke runt hanteringen av 480i/576i-spel till.


Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot

Kul läsning! Hoppas man får se mer sådant här, inte bara av dig utan gemenskapen i stort Hårdvara är riktigt kul att läsa om.


Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Härligt med lite retro. Nästa steg är väl att testa OSSC?


GAMEZZ!

Medlem

Mycket trevlig läsning. Bra jobbat!


<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Hylve:

Härligt med lite retro. Nästa steg är väl att testa OSSC?

Jag har en OSSC, men det är en mycket gammal version utan ljud över HDMI, den har DVI ut. Går att modda in ljud, men har inte gjort det.

Har planer att skriva om den också, men det blir lite längre fram!


Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Ankh:

Mycket trevlig läsning. Bra jobbat!

Tack!


Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Tycker du missat den största fördelen jämfört med generiska SCART2HDMI-boxar, att den kan hantera 240p/288p korrekt. Det gör nästan inga inbyggda eller vanliga boxar. "Pound cables" eller vad de heter som limited run saluför är också skräp. RetroRGB har en bra video som alla borde se innan de köper någon vanlig HDMI converter.

https://www.youtube.com/watch?v=ZUrqWN4AcJc

Ambassadör
Quake

Tack för recensionen @Grukk, intressant läsning ass usual

Har ju själv några gamla konsoler hemma som man inte har använt på år och dat, kanske dags och köpa något liknande och se vad skillnaden blir i första hand.

Har du provat att koppla in dem till en projektor och ifall man ser en klar skillnad där också?

Har några hårdvaru recensioner planerade, så vi får ta den facklan


Här ska man tydligen skriva sin "signatur", hmm, vad ska man skriva... brukar ju skriva så långa texter...

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Nioreh:

Tycker du missat den största fördelen jämfört med generiska SCART2HDMI-boxar, att den kan hantera 240p/288p korrekt. Det gör nästan inga inbyggda eller vanliga boxar. "Pound cables" eller vad de heter som limited run saluför är också skräp. RetroRGB har en bra video som alla borde se innan de köper någon vanlig HDMI converter.

https://www.youtube.com/watch?v=ZUrqWN4AcJc

Mycket bra punkt. Lever i min lilla bubbla där jag tar det som en självklarhet! Såklart ska jag lägga till det!


Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av almblad:

Tack för recensionen @Grukk, intressant läsning ass usual

Har ju själv några gamla konsoler hemma som man inte har använt på år och dat, kanske dags och köpa något liknande och se vad skillnaden blir i första hand.

Har du provat att koppla in dem till en projektor och ifall man ser en klar skillnad där också?

Har några hårdvaru recensioner planerade, så vi får ta den facklan

Tack! Åh vad kul!

Problemet med att köpa "något" liknande är att det högst troligt (läs garanterat) att få något som inte är anpassat till konsoler och som då inte hanterar signalen rät. Ska lägga till ett sådant stycke i recensionen snart!

Har inte använt någon projektor, men den enda skillnaden bör vara inputfördröjningen på projektorn då inte enheten själv lägger till något märkbar fördröjning.


Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Nu är recensionen uppdaterad med mer information om varför korrekt hantering av retrokonsolers lite skumma signal spelar roll och varför enheter likt denna är att föredra över billiga enheter som inte är tänkta för retrospelande.


Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar