Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Vilka utvecklare får ersättning baserat på tidiga recensioner?

CDPRs utvecklare. Titta och lyssna på videon jag länkade så slipper du fråga. 😊


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

CDPRs utvecklare. Titta och lyssna på videon jag länkade så slipper du fråga. 😊

Nej jag tycker vi kan diskutera här i forumet istället för att länka videos fram och tillbaka.
Jag antar att du syftar på bonusen som de anställda får hos CDPR och som är baserat på reviewscore/metacritic?

Skribent
Skrivet av Kris:

Är det även industristandard att developers får ersättning baserat på early reviews från youtubers som aldrig spelat spelet? Är det även standard att chefer skriver att spelet rullar förvånansvärt bra på alla tillgängliga plattformar till aktieägare medan det formuleras annorlunda och verkligheten har visat sig annorlunda för konsumenterna?

Jag tycker det här tydligt visar på att CDPR har vuxit sig stora för snabbt och att de har tappat kontrollen över sin interna styrning. Bör diskuteras mer i branschen hur man kommunicerar både internt och externt.

Har aldrig hört talas om att "vanliga" utvecklare skulle få bonusar baserat på vad för betyg spelet får. Däremot kan jag kanske tycka att det är relevant när det kommer till de som faktiskt sitter på chefspositioner att få incitament att göra så bra som möjligt ifrån sig, iom att recensioner är en sådan viktig del av deras verksamhet. Visst det kan introducera andra problem, men så är det alltid.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

@Razken - Det är väl relativt vanligt i RPGs att man som spelare själv måste läsa till sig mycket av bakgrundshistorien, via böcker och inspelningar inne i spelet etc. Detta förekommer ex. i Skyrim, Fallout 3/4 etc. Om man inte är van vid rollspel överlag så är det förståeligt att det kan kännas förvirrande, men det är ju även ett av nöjena i sådana spel, att utforska det okända.

@knalle - "Immersion" kan ju ses utifrån olika perspektiv dock. Om man främst är ute efter att köra sido- och huvuduppdragen behöver ju världen i sig inte vara särskilt interaktiv, utan det räcker att den upplevs någorlunda levande när uppdragen utförs (vilket den förhoppningsvis gör när de fixat buggarna). Väljer man att spela ett RPG är det främst ""Looting, crafting, upgrades, skills och andra RPG-element" man är ute efter, vilket spelet ändå verkar ha gjort bra (om man läser PC spelarnas beskrivningar och PC recensionerna). Det tål även att sägas mer än en gång, att CP2077 inte är ett GTA med RPG inslag, utan ett RPG med GTA inslag och bör därmed jämföras med spel i samma genre (såsom Skyrim, Fallout, Outer worlds etc)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag har inte köpt det ännu men läser man hörni tråden så är det inte värt ett köp? Kanske ska vänta på en rea.

Det kan definitivt vara värt ett köp beroende på vad du gillar och vad du förväntar dig.
Det är inte ett nyskapande mästerverk men trots allt ändå ett helt okej spel, riktigt bra till och med. På PC då, jag skulle inte råda någon att köpa på konsol i dagsläget.

Nu är jag fanboy, både av CDPR och Cyberpunk, så jag är ingen bra måttstock men jag har nött snart 60 timmar sedan spelet släpptes (vilket är sanslöst mycket för mig på en vecka) och är inte det minsta less, bara mer peppad på att få fortsätta!
Har haft en del mindre buggar och anomalier som då och då sker i spelet men ingen krasch, inget fruset quest eller något som tvingat en omstart. Spelet, på PC, är i betydligt bättre skick än man får intryck av utefter skitstormen som rasar.
Det betyder inte att det inte har problem, det har det verkligen, men det är absolut spelbart och går att avnjuta utan problem!

Så gillar du den här typen av spel, på PC, så köp!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av matt76:

@knalle - "Immersion" kan ju ses utifrån olika perspektiv dock. Om man främst är ute efter att köra sido- och huvuduppdragen behöver ju världen i sig inte vara särskilt interaktiv, utan det räcker att den upplevs någorlunda levande när uppdragen utförs (vilket den förhoppningsvis gör när de fixat buggarna). Väljer man att spela ett RPG är det främst ""Looting, crafting, upgrades, skills och andra RPG-element" man är ute efter, vilket spelet ändå verkar ha gjort bra (om man läser PC spelarnas beskrivningar och PC recensionerna). Det tål även att sägas mer än en gång, att CP2077 inte är ett GTA med RPG inslag, utan ett RPG med GTA inslag och bör därmed jämföras med spel i samma genre (såsom Skyrim, Fallout, Outer worlds etc)

Jag äger själv spelet (om det inte framgick) och tycker inte att RPG-inslagen är välgjorda utan sämre än Witcher 3. Allt från menyer till crafting och looting är obalanserat och inget känns givande. Redan i början av spelet hittar man t.ex. rare weapons vilket bara dödar intresset och inger en känsla av att det inte är lönt att spendera tid och nöta spelet - man får alting serverat ändå. Det blir ingen utmaning och då tappar jag bara intresset. Jag kan inte ens kalla detta ett RPG med gott samvete, det är för mycket som saknas. Det du säger om att bara köra uppdrag och att det räcker att världen är uppslukande enbart då, det tror jag alla vet inte var CDPR's tanke med spelet för då kunde de lika bra skrotat open-world från början istället för att använda det som ett försäljningsargument. De har hypat upp friheten att vara vem du vill i Cyberpunk men det stämmer inte.
Det är fokus på jobs, vapen, bilar och inte mycket mer. På den fronten har de misslyckats totalt enligt mig.

Världen måste såklart inte vara interaktiv men det är ju i princip självskrivet för den här typen av spel eftersom världen spelar en central roll i storyn. Om det som händer i världen runt omkring spelaren inte motsvarar den bild som spelet försöker berätta om den så faller det bara platt i min bok. Du måste ändå hålla med om att det är en fördel med en levande spelvärld, speciellt i en megastad som i Cyberpunks universum påstås vara en av världens sista. När man räddar en NPC som håller på att bli lynchad eller skjuten av kriminella så säger de inte ens "tack" utan hukar sig och tar skydd långt efter att skottlossningen ägt rum. Det är omöjligt för mig att förlora mig i en sådan värld för den känns inte trovärdig nog.

När jag tittar på The Witcher 3 så känns det som att de inte lärt sig någonting på de här åren. CDPR sålde in ett Night City som överhuvudtaget inte är next-gen på något sätt mer än grafiskt. Allt annat än main storyn känns som ett gammalt spel fast med maxad grafik. Det är mycket snack och lite verkstad och jag hoppas för deras egen skull att de fimpar den här sortens marknadsföring i framtiden.

Medlem

Nu har jag spelat ett par timmar och det jag gillar bäst är Blade Runner-känslan när man åker runt i bilen, nattmiljöer med regnet. Dialogen är bra. Skjutandet är standard och mest nåt jag vill få överstökat, så jag får se mer av storyn och staden. Har ännu inte märkt av några värre missöden och buggar. Grafiken är helt ok, man kan nog inte vänta sig mer på PS4. Snyggt när det är nattscener, och ibland riktigt pinsamt när det är dagsljus. Nu är inte grafik viktigast för mig. Känslan, och att det är kul att spela är viktigare. Jag ska inte säga att jag tror detta är ett mästerverk, men ett bra och intressant spel verkar det vara.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag tror att företaget själva lagt upp för de jämförelserna efter uttalanden som det i länken nedan. CDPR har aldrig hymlat med att de ser upp till Rockstar och har definitivt hämtat mycket inspiration från deras spel. R* är ju överlägsna på det de gör och så länge de är det är det ofrånkomligt att de används som måttstock när andra spel med fokus på open world och frihet ska bedömas. Många har försökt att efterlikna dem men misslyckats. Observera att jag inte på något sätt är en Rockstar-fanboy, har aldrig ens spelat ett GTA-spel, men det de gör saknar motstycke.
https://www.mcvuk.com/development-news/cd-projekt-red-we-want...

Först säger du att Rockstar är överlägsna och gör spel som saknar motstycke, sen säger du att du inte spelat något GTA-spel. Hur kan du då göra bedömingen att de överlägsna och gör spel som saknar motstycke? Genom att ha läst vad andra tycker, och inte skaffat dig en egen uppfattning?

Senare säger du att Cyberpunk 2077 känns som ett gammalt spel förutom grafiken. Om du nu hade spelat något GTA-spel så hade du vetat att även Rockstar gör spel som känns gamla spelmekaniskt. De gör allting enormt välproducerat, men några innovatörer är de verkligen inte.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Först säger du att Rockstar är överlägsna och gör spel som saknar motstycke, sen säger du att du inte spelat något GTA-spel. Hur kan du då göra bedömingen att de överlägsna och gör spel som saknar motstycke? Genom att ha läst vad andra tycker, och inte skaffat dig en egen uppfattning?

Senare säger du att Cyberpunk 2077 känns som ett gammalt spel förutom grafiken. Om du nu hade spelat något GTA-spel så hade du vetat att även Rockstar gör spel som känns gamla spelmekaniskt. De gör allting enormt välproducerat, men några innovatörer är de verkligen inte.

Hört talas om Red Dead Redemption och framför allt uppföljaren Red Dead Redemption 2? Dessa två spel gör jag min bedömning efter. Har inte påstått att de är innovatörer, bara att de är oöverträffade när det kommer till open-world och ligger före alla andra vad gäller den biten. Men du tycker Cyberpunk har bättre AI än det utdaterade och bortglömda RDR2?

Medlem

Skillnaden är ju dock att Rockstar haft tid på sig att förfina sin formula under 20 års tid, där de under årens lopp återanvänt samma motor och AI, men med uppgraderingar inför varje spel. Det är heller inget RPG, utan mer en stadssimulator (där staden/världen är i centrum). De ligger ju inte heller före alla andra när det gäller att introducera FPS lägen, då detta läge i GTA V är rätt basic vad jag kan minnas, men var väl ingen direkt som kritiserade dem för detta.

Nu har visserligen CDPR gjort ett av de bästa RPG spelen, i Witcher 3, men CP2077 är ju blott det andra spelet CDPR utvecklat i Open world och det första som utspelas i modern tid. Ge dem tid, så lär de förhoppningsvis överraska alla i slutändan med att uppfylla det de lovade.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag tror att företaget själva lagt upp för de jämförelserna efter uttalanden som det i länken nedan. CDPR har aldrig hymlat med att de ser upp till Rockstar och har definitivt hämtat mycket inspiration från deras spel. R* är ju överlägsna på det de gör och så länge de är det är det ofrånkomligt att de används som måttstock när andra spel med fokus på open world och frihet ska bedömas. Många har försökt att efterlikna dem men misslyckats. Observera att jag inte på något sätt är en Rockstar-fanboy, har aldrig ens spelat ett GTA-spel, men det de gör saknar motstycke.
https://www.mcvuk.com/development-news/cd-projekt-red-we-want...

Jag tycker knappast det är någon speciellt konstig kritik mot ett spel vars slogan i en av sina sista trailers var "Welcome to the next generation of open world adventure". The Witcher 3 gjorde i min och många andras mening ett bättre jobb med att skapa en levande värld där spelaren kunde interagera med omgivningen på ett helt annat sätt. När många upplever spelet som en nedgradering från ett 5 år gammalt spel av samma studio så är det klart att det kommer leda till besvikelse. Personligen tycker jag spelet är ett steg bakåt och det känns tråkigt att erkänna men så är det, tyvärr.

De mekanismer du nämner är ju helt grundläggande för den här sortens spel. Det har ju bland annat handlat mycket om AI, som jag tror tror de flesta kan enas om är utdaterad och direkt undermålig för en så pass stor titel från en respekterad utvecklare. Känns ju knappast next-gen och är en oerhört viktig faktor i den här typen av spel för det är rätt svårt att leva sig in i en värld när omgivningen inte känns trovärdig. Speciellt när man sålt in Night City på sättet man gjorde med "Immersion" som ledord. Finns andra grejer i det här spelet som andra gjorde bättre flera år tidigare, med bra mycket mindre budget och kortare utveckling. Anmärkningsvärt, skulle jag säga, efter 8 års utvecklande och enorma summor pengar. Night City känns platt och det finns ärligt talat inte mycket att göra utöver jobs annat än att se sig omkring. Looting, crafting, upgrades, skills och andra RPG-element är inte bra nog för att hålla folk på kroken under någon längre period, det är min gissning. Det känns helt obalanserat och är inte givande. Tror folk kommer tröttna på spelet långt tidigare än vad man kan ana just nu.

CDPR har själva varit med och byggt upp den här hypen genom en enorm marknadsföringskampanj och vissa av aspekterna som påstods vara banbrytande är ju bara pinsamma när man ser de såhär i efterhand och faktiskt spelar spelet. Det skulle finnas hundratals skräddarsydda dagsrutiner för NPC's och allt vad det var.

Rekommenderar att läsa runt lite på CD Projekt Red's egna forum. Många trogna fans där som kommer med mycket konstruktiv kritik och en sundare stämning än på de flesta sidor där spelet diskuteras. Här på FZ tycker jag dock tonen är god och det är alltid kul att snickesnacka och käftas lite lagom.

Välskrivet och sakligt. Håller med till 100% här. Tummen upp!

Medlem
Skrivet av loerk:

Vad för skillnad såg du då?
De flesta med nyare system verkar inte märka någon skillnad alls av att ändra memory poolsen då de redan kör på höga inställningar som drar nytta av hårdvaran.

Jag och mina polare märkte i alla fall ingen skillnad alls.

Högre framerate, droppar aldrig under 60 nu. Förut kunde den tillfälligt gå ner till typ 55(nattetid med regn) men nu är den i princip aldrig under 70, ofta 100+.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Fan va spelet är bra. jag har läst in mig på lore innan och så fort det dyker upp något jag inte hägner med på så kikar jag på fandom-sidan eller liknande. Det fördjupar och lyfter storyn nåt enormt. Rekommenderas!

Medlem

Har själv köpt spelet till PC (dock inte installerat än p.g.a. väntan på nya datorn), men verkar överlag som att de följer Witcher 3 i spåren att inte direkt förklara världen i sig eller hur alla skills och perks fungerar, utan man får försöka hitta informationen själv. Exempelvis det här med Hacking etc, som en del oinsatta påpekar är rätt ytligt, men som visar sig vara rätt komplext när det väl förklaras på ett bra sätt (såg exempelvis ett par bra Youtube videos som går igenom detta).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skrivet av Aesoprock:

Högre framerate, droppar aldrig under 60 nu. Förut kunde den tillfälligt gå ner till typ 55(nattetid med regn) men nu är den i princip aldrig under 70, ofta 100+.

Och vad har du för settings på spelet?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av matt76:

Skillnaden är ju dock att Rockstar haft tid på sig att förfina sin formula under 20 års tid, där de under årens lopp återanvänt samma motor och AI, men med uppgraderingar inför varje spel. Det är heller inget RPG, utan mer en stadssimulator (där staden/världen är i centrum). De ligger ju inte heller före alla andra när det gäller att introducera FPS lägen, då detta läge i GTA V är rätt basic vad jag kan minnas, men var väl ingen direkt som kritiserade dem för detta.

Nu har visserligen CDPR gjort ett av de bästa RPG spelen, i Witcher 3, men CP2077 är ju blott det andra spelet CDPR utvecklat i Open world och det första som utspelas i modern tid. Ge dem tid, så lär de förhoppningsvis överraska alla i slutändan med att uppfylla det de lovade.

The Witcher 3 är ett helt makalöst spel och det är mycket tack vare det som folk hade stora förhoppningar på Cyberpunk. De flesta tänkte nog att det bara kan bli bra efter erfarenheterna med det spelet, dess stora expansioner och all framgång studion skördat sedan det släpptes. En stabil grund att både förfina och bygga vidare på inför current-gens sista mästerverk. Sedan släpper man på sin höjd en beta version efter 8 års arbete till 40% av sina konsumenter. Jag kan inte ursäkta den här soppan och det spelar ingen roll vilken studio det gäller. Man trodde verkligen att CDPR var de sista som skulle agera såhär så därför svider det nog lite extra för många människor. De har missbrukat mångas förtroende och jag tycker inte de ska ha frikort baserat på gamla meriter eller sin s.k. "good will". Att ursäkta det är för mig ett indirekt sätt att säga att det är okej att föra sina konsumenter och fans bakom ljuset och tjäna miljoner på det. I slutändan är de ett företag som alla andra som vill tjäna pengar, inte våra polare. Många verkar ha ett verklighetsfrånvänt förhållande till detta storföretag och känner sig nödda att försvara det som om det vore en familjemedlem. De har uppnått någon märklig status där de ses som ofelbara och förtjänta av oändligt tålamod, vilket jag tycker är osunt. Jag kan inte förstå varför man ska förväntas betala för något som är ofärdigt och sedan snällt sitta och vänta i 2 månader på att tillverkaren slutför arbetet. Finns ingen annan bransch där det skulle accepteras.

Efter så många år i studion och en så trasig slutprodukt har jag väldigt låga föväntningar på att de ska lyckas rädda detta på ett par månader men jag hoppas jag blir motbevisad. CDPR kommer absolut repa sig efter det här men de får jobba i uppförsbacke nu och förtjänar all kritik.

Medlem
Skrivet av Knalle:

The Witcher 3 är ett helt makalöst spel och det är mycket tack vare det som folk hade stora förhoppningar på Cyberpunk. De flesta tänkte nog att det bara kan bli bra efter erfarenheterna med det spelet, dess stora expansioner och all framgång studion skördat sedan det släpptes. En stabil grund att både förfina och bygga vidare på inför current-gens sista mästerverk. Sedan släpper man på sin höjd en beta version efter 8 års arbete till 40% av sina konsumenter. Jag kan inte ursäkta den här soppan och det spelar ingen roll vilken studio det gäller. Man trodde verkligen att CDPR var de sista som skulle agera såhär så därför svider det nog lite extra för många människor. De har missbrukat mångas förtroende och jag tycker inte de ska ha frikort baserat på gamla meriter eller sin s.k. "good will". Att ursäkta det är för mig ett indirekt sätt att säga att det är okej att föra sina konsumenter och fans bakom ljuset och tjäna miljoner på det. I slutändan är de ett företag som alla andra som vill tjäna pengar, inte våra polare. Många verkar ha ett verklighetsfrånvänt förhållande till detta storföretag och känner sig nödda att försvara det som om det vore en familjemedlem. De har uppnått någon märklig status där de ses som ofelbara och förtjänta av oändligt tålamod, vilket jag tycker är osunt. Jag kan inte förstå varför man ska förväntas betala för något som är ofärdigt och sedan snällt sitta och vänta i 2 månader på att tillverkaren slutför arbetet. Finns ingen annan bransch där det skulle accepteras.

Efter så många år i studion och en så trasig slutprodukt har jag väldigt låga föväntningar på att de ska lyckas rädda detta på ett par månader men jag hoppas jag blir motbevisad. CDPR kommer absolut repa sig efter det här men de får jobba i uppförsbacke nu och förtjänar all kritik.

Tror att de flesta av oss håller med om att det här inte är spelet vi hade hoppats på. Det finns verkligen anledning att rikta hård kritik mot CDPR.

Samtidigt kan stormen kring släppet kännas lite onyanserad. Det är fortfarande ett väldigt bra spel enligt många av oss och vi PC-användare är ganska förskonade från buggar. Med tanke på vilket skick Witcher 1, 2 och delvis 3 släpptes i och vad som hände med dessa spel senare ger det i alla fall mig hopp.

Det handlar väl också om personliga preferenser. Jag avskyr GTA och skulle aldrig komma på tanken att åka runt med bil och jävlas med poliser i "free roam", så jag märker inte av bristerna där lika tydligt.

Förutom problemen med last gen tycker jag verkligen att spelet känns kantigt och ofärdigt. Det märks att content har tagits bort och vissa delar hastats fram. RPG-delen är ännu obetydligare än Witcher 3 när känslan på förhand var att det skulle få större utrymme.

Med det sagt är det fortfarande GOTY för mig, om än på grund av bristande konkurrens. Men jag hoppas verkligen att CP2077 är ett annat spel om ett år när jag spelar igenom det nästa gång.

Medlem
Skrivet av Knalle:

The Witcher 3 är ett helt makalöst spel och det är mycket tack vare det som folk hade stora förhoppningar på Cyberpunk. De flesta tänkte nog att det bara kan bli bra efter erfarenheterna med det spelet, dess stora expansioner och all framgång studion skördat sedan det släpptes. En stabil grund att både förfina och bygga vidare på inför current-gens sista mästerverk. Sedan släpper man på sin höjd en beta version efter 8 års arbete till 40% av sina konsumenter. Jag kan inte ursäkta den här soppan och det spelar ingen roll vilken studio det gäller. Man trodde verkligen att CDPR var de sista som skulle agera såhär så därför svider det nog lite extra för många människor. De har missbrukat mångas förtroende och jag tycker inte de ska ha frikort baserat på gamla meriter eller sin s.k. "good will". Att ursäkta det är för mig ett indirekt sätt att säga att det är okej att föra sina konsumenter och fans bakom ljuset och tjäna miljoner på det. I slutändan är de ett företag som alla andra som vill tjäna pengar, inte våra polare. Många verkar ha ett verklighetsfrånvänt förhållande till detta storföretag och känner sig nödda att försvara det som om det vore en familjemedlem. De har uppnått någon märklig status där de ses som ofelbara och förtjänta av oändligt tålamod, vilket jag tycker är osunt. Jag kan inte förstå varför man ska förväntas betala för något som är ofärdigt och sedan snällt sitta och vänta i 2 månader på att tillverkaren slutför arbetet. Finns ingen annan bransch där det skulle accepteras.

Efter så många år i studion och en så trasig slutprodukt har jag väldigt låga föväntningar på att de ska lyckas rädda detta på ett par månader men jag hoppas jag blir motbevisad. CDPR kommer absolut repa sig efter det här men de får jobba i uppförsbacke nu och förtjänar all kritik.

Exakt, CDPR ska hyllas när de ska hyllas och få kritik när de bör få kritik. Samma med alla företag, R* gör fantastiska singleplayerspel, det hyllas de för samtidigt som de får kritik för onlinedelen. CDPR vilseledde medvetet konsumenter och de bör de få skit för, även om det i grunden är ett ganska bra spel.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Och vad har du för settings på spelet?

Högsta grafikinställningar, RTX av, DLSS på quality. 1080p.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Högsta grafikinställningar, RTX av, DLSS på quality. 1080p.

Varför väljer man köra utan RT om man har ett kort som klarar det?
Jag kör med det på, har inte provat utan.
Kör 3070


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Knalle:

The Witcher 3 är ett helt makalöst spel och det är mycket tack vare det som folk hade stora förhoppningar på Cyberpunk. De flesta tänkte nog att det bara kan bli bra efter erfarenheterna med det spelet, dess stora expansioner och all framgång studion skördat sedan det släpptes. En stabil grund att både förfina och bygga vidare på inför current-gens sista mästerverk. Sedan släpper man på sin höjd en beta version efter 8 års arbete till 40% av sina konsumenter. Jag kan inte ursäkta den här soppan och det spelar ingen roll vilken studio det gäller. Man trodde verkligen att CDPR var de sista som skulle agera såhär så därför svider det nog lite extra för många människor. De har missbrukat mångas förtroende och jag tycker inte de ska ha frikort baserat på gamla meriter eller sin s.k. "good will". Att ursäkta det är för mig ett indirekt sätt att säga att det är okej att föra sina konsumenter och fans bakom ljuset och tjäna miljoner på det. I slutändan är de ett företag som alla andra som vill tjäna pengar, inte våra polare. Många verkar ha ett verklighetsfrånvänt förhållande till detta storföretag och känner sig nödda att försvara det som om det vore en familjemedlem. De har uppnått någon märklig status där de ses som ofelbara och förtjänta av oändligt tålamod, vilket jag tycker är osunt. Jag kan inte förstå varför man ska förväntas betala för något som är ofärdigt och sedan snällt sitta och vänta i 2 månader på att tillverkaren slutför arbetet. Finns ingen annan bransch där det skulle accepteras.

Efter så många år i studion och en så trasig slutprodukt har jag väldigt låga föväntningar på att de ska lyckas rädda detta på ett par månader men jag hoppas jag blir motbevisad. CDPR kommer absolut repa sig efter det här men de får jobba i uppförsbacke nu och förtjänar all kritik.

Kan bara hålla med. Men vi som tycker så är gnälliga, trollar, och får skylla oss själva som köpte PS4-versionen

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför väljer man köra utan RT om man har ett kort som klarar det?
Jag kör med det på, har inte provat utan.
Kör 3070

Till och med jag med ett 2060 kör med RT på ibland. Får runt 35-40 FPS med RT belysning (inte reflektioner och skuggor) samt DFs inställningar i 1440p och DLSS på Quality.

Utan RT har jag oftast över 60 FPS.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför väljer man köra utan RT om man har ett kort som klarar det?
Jag kör med det på, har inte provat utan.
Kör 3070

För att jag föredrar hög framerate, RT suger verkligen livet ur grafikkortet. Tyckte inte att det blev så mycket snyggare med det på heller, kanske blir tydligare i högre upplösningar, eller så ser jag dåligt.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Ser det mest som att "Som man bäddar får man ligga". Men det lär lösa problemen. Många pekar på att W3 hade massa problem vid launch, själv råkade jag inte på problem utan spelade igenom det första gången utan att drabbas.
Men gällande CP kanske man skulle hoppat över bas-versionerna av last-gen, men det var ju de som var next-gen när de började plita med detta från början. I det läger var det nog svårt att se hur illa de skulle prestera.

Tror många PC-master-race njuter lite extra just nu när konsol-plebsen inte kan spela och får känna av det som alldeles för ofta är tvärt om med urdåliga konsolportar.

Medlem

Jag har på senare år haft svårt att uppskatta och tycka ett spel är riktigt roligt, det finns undantag och då sitter jag och nöter som fasiken tills det är över. Men Cyberpunk, utan att jag vet varför 100% vill jag sätta mig ner och lira hela tiden. Det är fan jävligt roligt rakt upp och ner, jag ser alla som klagar på det ena eller det andra men vafan, jag har skitskoj i spelet. Det är ganska snyggt med på min setup nedanför. 8/10 so far, jag håller med FZ´s recension till fullo.

lirar på medium med:
i5 10600k
16gb ddr4
r9 390


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skrivet av Molotov:

Varför väljer man köra utan RT om man har ett kort som klarar det?
Jag kör med det på, har inte provat utan.
Kör 3070

Ja själv sitter jag å väntar på att mitt 3080kort ska komma nåndag så jag åxå kan få lite RTX


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av b0ne:

Jag har på senare år haft svårt att uppskatta och tycka ett spel är riktigt roligt, det finns undantag och då sitter jag och nöter som fasiken tills det är över. Men Cyberpunk, utan att jag vet varför 100% vill jag sätta mig ner och lira hela tiden. Det är fan jävligt roligt rakt upp och ner, jag ser alla som klagar på det ena eller det andra men vafan, jag har skitskoj i spelet. Det är ganska snyggt med på min setup nedanför. 8/10 so far, jag håller med FZ´s recension till fullo.

lirar på medium med:
i5 10600k
16gb ddr4
r9 390

Ja jag tycker också det är riktigt jäkla kul att spela. Inte stött på några allvarliga buggar heller.

Men visst, lider ju lite med de som trodde att det skulle gå att spela på Xbone/PS4.

Medlem
Skrivet av Knalle:

The Witcher 3 är ett helt makalöst spel och det är mycket tack vare det som folk hade stora förhoppningar på Cyberpunk. De flesta tänkte nog att det bara kan bli bra efter erfarenheterna med det spelet, dess stora expansioner och all framgång studion skördat sedan det släpptes. En stabil grund att både förfina och bygga vidare på inför current-gens sista mästerverk. Sedan släpper man på sin höjd en beta version efter 8 års arbete till 40% av sina konsumenter. Jag kan inte ursäkta den här soppan och det spelar ingen roll vilken studio det gäller. Man trodde verkligen att CDPR var de sista som skulle agera såhär så därför svider det nog lite extra för många människor. De har missbrukat mångas förtroende och jag tycker inte de ska ha frikort baserat på gamla meriter eller sin s.k. "good will". Att ursäkta det är för mig ett indirekt sätt att säga att det är okej att föra sina konsumenter och fans bakom ljuset och tjäna miljoner på det. I slutändan är de ett företag som alla andra som vill tjäna pengar, inte våra polare. Många verkar ha ett verklighetsfrånvänt förhållande till detta storföretag och känner sig nödda att försvara det som om det vore en familjemedlem. De har uppnått någon märklig status där de ses som ofelbara och förtjänta av oändligt tålamod, vilket jag tycker är osunt. Jag kan inte förstå varför man ska förväntas betala för något som är ofärdigt och sedan snällt sitta och vänta i 2 månader på att tillverkaren slutför arbetet. Finns ingen annan bransch där det skulle accepteras.

Efter så många år i studion och en så trasig slutprodukt har jag väldigt låga föväntningar på att de ska lyckas rädda detta på ett par månader men jag hoppas jag blir motbevisad. CDPR kommer absolut repa sig efter det här men de får jobba i uppförsbacke nu och förtjänar all kritik.

Som sagts tidigare, CDPR påbörjade aktivt utvecklingen av CP2077 efter att Witcher 3 med DLC hade släppts (dvs 2016). Det har alltså gått 4 år sedan själva "kodandet" påbörjades på allvar. De har så klart återanvänt en del "assets" från Witcher 3, exempelvis spelmotorn (som uppgraderats) etc, vilket återspeglas i exempelvis hur NPCs agerar etc. Dock är det så klart stor skillnad att gå från att göra ett spel som utspelar sig i medeltida Fantasy (med mestadels natur, mindre städer och ett ridbart fordon) till en framtida Megastad (med tusentals NPCs och fordon, varav många körbara) och i samma veva ändra spelets vy från 3rd person till 1st person. Det är alltså enorm skillnad på de här spelen på det tekniska planet (jämfört med Rockstar och deras GTA serie) och därmed inte så enkelt att säga att de hade en stabil grund att "förfina och bygga vidare på".

Kan dock hålla med om att det är trist att den vision CDPR har med CP2077 bäst upplevs på PC just nu, men utgår man från PC-spelarnas reaktioner verkar det ändå som att spelet är riktigt bra (vilket återspeglas i PC recensionerna), där Huvud- och sidouppdragen (dvs huvudingrediensen i ett rollspel) är lika bra eller bättre än de som förekom i Witcher 3. Tror ingen anser att CDPR är felfria dock, särskilt med tanke på att det tog åtminstone 1 år för dem att fixa alla buggar etc i Witcher 3 (exempelvis var spelet rejält segt och dåligt optimerat till konsol när det släpptes). Det fansen uppskattade var väl främst att de tog sin tid och fixade till allt och därefter släppte två exceptionellt bra DLC till samma spel. Har man verkligen förtroende till CDPR så ger man inte upp hoppet om dem enbart för ett enda snedsteg.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Ja själv sitter jag å väntar på att mitt 3080kort ska komma nåndag så jag åxå kan få lite RTX

Ja, suget blir ju inte direkt mindre, att få uppleva lite Raytracing, efter att ha sett videos som denna:


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar