Vilken är den bästa/sämsta uppföljaren?

Medlem

Får hålla med folk om Deus Ex 2. Inget jättedåligt spel i sig, men jämfört med ettan hade det inget att komma med, även om jag hade roligt när jag spelade det.

Medlem

Sämsta: Resident Evil: Revelations 2
Bästa: The Sims 2


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Bästa: Mass Effect 2 <3

Sämsta: SARS-CoV-2, alternativt valfri uppföljare till Postal. Ungefär samma skit.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Sämsta: Dragon age 2, Fallout 3

Bästa: Half-life 2, Fallout 2, Simcity 2000, warcraft 2.

Medlem

Bäst:Age of Empires II, Medieval 2: Total war, och the witcher 3.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Avstängd
Skrivet av Ravenknight:

Sämsta: Deus Ex II är nog den största besvikelsen för mig personligen. Mass Effect III ligger också långt ner på listan.

Bästa: Skyrm, TES V.

Vissa förkortningar är inte självklara.

Medlem

Bästa: The Witcher 2. Jag spelade det första witcher spelet något år innan the witcher 2 släpptes, diggade det hårt. Köpte witcher 2 på release och det var verkligen en av mina bästa spelupplevelser. Gillade såklart witcher 3 starkt, men det var inte samma wow upplevelse om jag hade i tvåan.

Sämsta: Dragon age: Inquisition. Trodde aldrig att jag skulle tröttna så mycket på ett Dragon age spel att jag i princip fick tvinga mig igenom det. Tycker Dragon age 2 var bättre.

Medlem

För att undvika självklarheter så försöker jag fundera ut en uppföljare som:

- uppvisar en jättestor klasskillnad mot föregångaren (om det är en 3:a eller senare så ska den vara bättre än alla föregående)
- uppvisar liknande teknisk nivå som föregångaren

Då kommer jag fram till Baldur's Gate 2.

Bredare kriterier än så så känns det bara som att jag slår in öppna dörrar.

Medlem

Sämsta: Supreme Commander 2, de tog bort allt som var unikt med ettan och gjorde spelet till något helt annat.

Bästa var svårare än jag trodde att komma på, finns betydligt fler dåliga än bra uppföljare. Får nog ändå säga Dark Souls 3, det slår inte ettan men det står sig ganska jämnt vilket jag inte kan säga om tvåan.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Bäst: Witcher 3

Witcher 2 var riktigt bra, men blev tyvärr direkt bortglömt när jag spelade trean. Så mycket bättre var det.

Sämst: Metal Gear Solid V

Don't @ me, tack. Jag är ett gigantiskt MGS-fan och köade 4 timmar ute i minusgrader för att träffa Hideo Kojima (Webhallen, Sveavägen, 2008) men MGS V var ett horribelt snedsteg som gör ont än idag.

Kan vara beredd att hålla med angående MGS V.
Det är ett fantastiskt spel men har noll MGS-feeling.

Men,
Bästa: Mass Effect 2
Sämsta: Tropico 5

Medlem

Sämsta: Diablo 3.

Bästa: Uncharted 2. Vilket mästerverk

Medlem

Bästa: Bioshock Infinite
Sämsta: Dragon age: Inquisition

Medlem

Bästa: Half-Life 2, helt klart min största WOW-upplevelse inom gaming, kan inte komma på en serie som gjort ett större hopp uppåt än så. Raising the bar.

Sämst: Mirror's Edge Catalyst, det är absolut inte ett dåligt spel som så då gameplay är top notch men herregud vad de tappade inriktning på vad som gjorde originalet så magiskt. Open world gjorde inget bättre och världen känns alltför livlös. Ber en stilla bön för en äkta uppföljare med hubbar istället för open world.


signatur

STADIA | PC | PS4 PRO | XBOX ONE S | NINTENDO SWITCH

Streaming är framtiden, du äger inte dina spel på steam, skivläsare är högljudda och förlegade och horisontellt linjerade thumbsticks är bäst.

Redaktör

Bästa: Red Dead Redemption
Sämsta: Forza 5?


signatur
jbx
Medlem

Sämst: Mafia 3
Bäst: Red alert 2
Inte riktigt samma tidsepok men det var allt min hjärna bjöd på idag.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Bästa Kotor 2 och Halo 2
Och sämsta... 🤔🤔
Total Annihilation: kingdoms.. fy fan vad det sög pung

Svårt det här. Inte att hitta spel, men att rangordna då det under åren blivit många positiva överraskningar som satt sig i hjärtat, för att inte tala om alla fruktansvärda felsteg och regelrätta förräderier. Jo jag kan säga förräderi då listan baseras på känslor spelen gav.

Bästa: Fallout 2 alternativt Monkey Island 2 LeChuck's revenge.

Sämsta genom tiderna: Fallout 76 alternativt Deus ex Invisible war.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Sämsta: Dragon Age 2. Herregud så dåligt det var jämfört med ettan.
Bästa: Witcher 3. Näst bästa: Divinity original Sin 2.

Såg någon nämna Fallout 3, håller med om att Bethesda totalt sabbade FO serien men besvikelsen Dragon Age 2 var större för mig.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Inaktiv

Bästa:
Elder scrolls Oblivion. Skyrim ligger nära men just Oblivion kändes mer revolutionerande.

Sämsta :
Zelda Breath of the wild.
Tappade hakan av förvåning och stod där med öppen käft som ett fån när Zelda skulle gå open world. Link passade på att luta röven över kanten på den flygande ön och skita mig rakt i munnen.

Medlem

Fruktansvärt svårt det här. Det finns en otrolig massa bra uppföljare - och därtill ett par riktigt dåliga.

Bästa - Elder Scrolls III: Morrowind. Nog för att det släppts otaliga open world-spel innan Elder Scrolls III, inte minst i samma serie, men det här är det i särklass bästa norr om millennieskiftet. Kanske rent av ett av de bästa någonsin. Tror aldrig att jag har upplevt samma upptäckarglädje vare sig förr eller senare. Makalöst.

Bubblare: Witcher 3, WarCraft II, Fallout: New Vegas

Sämsta - Mass Effect: Andromeda. Här saknas allt vad som gjorde de två-tre första spelen fantastiska. Storyn. Mystiken. Karaktärsutvecklingen. Musiken. Istället bjuds på en stor men intetsägande värld fylld med illa återvunna modeller. Därtill bjuds på en fördummad story framgäspad av röstskådespelare så trötta att det nästan gör ont att lyssna till.

Bubblare: StarCraft II*
*Multiplayer är fantastiskt. Inget att orda om där. Vad de gjorde med kampanjen är emellertid skandalöst. Allt vad som gjorde originalet fantastiskt är spårlöst försvunnet och ersatt med någon slags varjedagsåpa.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Sämsta: Crysis 2
Bästa: R6: Rogue Spear


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Bästa - Divinity Original Sin 2. Tog (nästan) allt som var bra med ettan, och gjorde det bättre.

Sämsta . Archon 3 (C64). Tog bort allt som var bra från ettan och tvåan. Var dock inte en officiell uppföljare, utan (enligt en snabb googling) fan-made. Så jag vet inte om det räknas.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Bästa: Killzone 2. Nog för att det är en konsolgeneration från ettan men skillnaden överlag är så att säga noterbar på alla plan.

Sämsta: Test drive unlimited 2. Ettan var ju så fantastiskt för sin tid och gjorde allt rätt, sen kom tvåan med en oerhört krystad need for speed story som man var tvungen att lida igenom och körkänslan var som bäst mario kart från att ha varit mycket verklighetstrogen. Usch


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Bästa tre (i bokstavsordning): Baldur's Gate 2, Fallout 2 och System Shock 2.

Sämsta tre (också i bokstavsordning): Deus Ex 2, Dragon Age 2, Fallout 3.

Hedersomnämnande till Age of Empires 2 och Diablo 2

Medlem

Sämsta uppföljare är nog Def jam.
Bästa är half-life 2


signatur

"High life on low budget"

Flakmonkey

Supersvårt det här och svaren skulle nog bero på dagsform, men kan ju ta två exempel som jag inte sett i tråden och där jag tycker att det är väldigt stor kvalitetsskillnad mellan original och uppföljare.

Bra uppföljare:
Assassins Creed II, ettan tog fram konceptet men var imo inte särskilt kul att spela. Tvåan däremot, fantastiskt bra.

Dålig uppföljare:
Duke Nukem Forever, otroligt svårt att följa upp duke3d.exe och det var knappast förvånande med tanke på allt strul, men gat däm.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Sämsta: Crysis 2
Bästa: R6: Rogue Spear

Har själv inte spelat Crysis 2 men blev besviken över det man sett och läst.
Den är en av ett antal uppföljare som man har bojkottat.

Vart gick det fel med Cytek, de hade ju så lovande första år..?!


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Fruktansvärt svårt det här. Det finns en otrolig massa bra uppföljare - och därtill ett par riktigt dåliga.

Bästa - Elder Scrolls III: Morrowind. Nog för att det släppts otaliga open world-spel innan Elder Scrolls III, inte minst i samma serie, men det här är det i särklass bästa norr om millennieskiftet. Kanske rent av ett av de bästa någonsin. Tror aldrig att jag har upplevt samma upptäckarglädje vare sig förr eller senare. Makalöst.

Bubblare: Witcher 3, WarCraft II, Fallout: New Vegas

Sämsta - Mass Effect: Andromeda. Här saknas allt vad som gjorde de två-tre första spelen fantastiska. Storyn. Mystiken. Karaktärsutvecklingen. Musiken. Istället bjuds på en stor men intetsägande värld fylld med illa återvunna modeller. Därtill bjuds på en fördummad story framgäspad av röstskådespelare så trötta att det nästan gör ont att lyssna till.

Bubblare: StarCraft II*
*Multiplayer är fantastiskt. Inget att orda om där. Vad de gjorde med kampanjen är emellertid skandalöst. Allt vad som gjorde originalet fantastiskt är spårlöst försvunnet och ersatt med någon slags varjedagsåpa.

Ändrar min sämsta från Dragon Age: Inquisition till Mass Effect Andromeda! Den besvikelsen jag kände när jag spela det är obeskrivlig!

Medlem

Sämst: Mafia 3. En total flopp med noll känsla från tidigare släpp. En dålig GTA-klon.

Bäst: NHL20! (april april) Uncharted 2 måste jag nog säga. 1an var okej i sina bästa stunder, och 2an gjorde allt bättre än föregångaren. Ett av de absoluta mästerverken i sen genre.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

12
Skriv svar