Avowed är Obsidians nya fantasyrollspel, och spelet Obsidian velat göra

Robot
Avowed är Obsidians nya fantasyrollspel, och spelet Obsidian velat göra

Släpps till pc och Xbox Series X.

#avowed


Medlem

Injicera detta rakt in i mina ådror!

Inaktiv

Väldigt mycket Moria där i slutet, menar det positivt!

Medlem
FM-guru
F.d. Sisyr

Hade hoppats på isometrisk vy, men men. Så länge det i övrigt påminner mer om PoE/Tyranny än TOW så klagar jag inte.

Väldigt generisk trailer f.ö.

Medlem

Jäkla ballt att de kör det i PoE-världen om det nu är första person. Finns det många andra spelserier som gjort något sådant?

Medlem

Mja vi får hoppas på något bra. Gillade New Vegas och de har släppt en del intressanta titlar likt Tyranny, Pathfinder & Pillars of Eternity II. Har inte spelat The Outer Worlds än, varken hört riktigt bu eller bä där och man undrar lite om gnistan fortfarande kommer finnas där efter Microsofts uppköp.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Mja vi får hoppas på något bra. Gillade New Vegas och de har släppt en del intressanta titlar likt Tyranny, Pathfinder & Pillars of Eternity II. Har inte spelat The Outer Worlds än, varken hört riktigt bu eller bä där och man undrar lite om gnistan fortfarande kommer finnas där efter Microsofts uppköp.

Vad är det som gör dig skeptisk till om "gnistans kommer finnas där" efter blivit uppköpta av Microsoft?

Medlem

det är deras elder scrolls från vad jag hört, blir nog bra!

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vad är det som gör dig skeptisk till om "gnistans kommer finnas där" efter blivit uppköpta av Microsoft?

Är väl nästan mer regeln än undantag att utvecklare som blir uppköpta av storutgivare likt Microsoft, EA, Activision osv, till slut gör betydligt sämre titlar. Rare exempelvis är ju ett typexempel på en tidigare fantastik studio som gick ner sig totalt efter Microsoft uppköp. Ensemble Studios ett annat exempel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Är väl nästan mer regeln än undantag att utvecklare som blir uppköpta av storutgivare likt Microsoft, EA, Activision osv, till slut gör betydligt sämre titlar. Rare exempelvis är ju ett typexempel på en tidigare fantastik studio som gick ner sig totalt efter Microsoft uppköp. Ensemble Studios ett annat exempel.

Du tror alltså det beror på att Microsoft köpte dessa studios? Rare skulle antagligen inte finnas kvar utan Microsoft, dom var väl relevanta på 90talet, vad har dom gjort sen dess? Sea of Thieves?

Medlem

För mig vart PoE ett rejält magplask. Så sjukt intetsägande och torrt. Kanske kan detta nytända intresset.

Medlem

Förstapersons RPG, det uppskattas! Ser fram emot att få veta mer.

Medlem
Skrivet av Mox+:

Jäkla ballt att de kör det i PoE-världen om det nu är första person. Finns det många andra spelserier som gjort något sådant?

Ultima-serien hade sina första 8 spel i serien i ett isometriskt perspektiv men Ultima Underworld 1&2 blev förstaperson och Ultima 9 tredjeperson.

Fallout 1 & 2 är ju klassiker av den gamla stilen som sedan blev förstaperson i och med Fallout 3, New Vegas och Fallout 4.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Du tror alltså det beror på att Microsoft köpte dessa studios? Rare skulle antagligen inte finnas kvar utan Microsoft, dom var väl relevanta på 90talet, vad har dom gjort sen dess? Sea of Thieves?

Ja Rare var relevanta på 90-talet och en bit in på 2000-talet, de gjorde massor av grymma spel under den perioden. Men efter de blev uppköpa av Microsoft 2002, har de typ bara gjort meh-spel. Jag kan nästan inte hitta ett bättre exempel på hur snabbt en studio kan gå ner sig. Inte ens EA-uppköpta studios brukar gå ner sig så snabbt.

Kan vara så att Microsoft lärt sig sin läxa och de nya inköpta utvecklarna fortsätter utveckla bra spel. Historiskt sett har det sällan varit så. Är allt jag säger.

Medlem

Jag vet inte varför, men fick enorma Dark Messiah of might & magic-vibbar av trailern!

De borde åtminstone kunna göra något intressant av PoE-världen. Hoppas, hoppas, hoppas de skärpt till sig efter The Outer Worlds.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

För mig vart PoE ett rejält magplask. Så sjukt intetsägande och torrt. Kanske kan detta nytända intresset.

Håller helt med, blev rekommenderad spelet av en bekant, normalt sätt så brukade jag gilla sådana spel (NWN, Baldurs Gate etc.).

Samma person har rekommenderat Divinity-serien men inte vågat testa än.

Medlem

Fick en känsla av darksouls och diablo med first person view. Så lite skräck och slakt + rpg elements.. i like it alot!!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Sapiens:

Ja Rare var relevanta på 90-talet och en bit in på 2000-talet, de gjorde massor av grymma spel under den perioden. Men efter de blev uppköpa av Microsoft 2002, har de typ bara gjort meh-spel. Jag kan nästan inte hitta ett bättre exempel på hur snabbt en studio kan gå ner sig. Inte ens EA-uppköpta studios brukar gå ner sig så snabbt.

Kan vara så att Microsoft lärt sig sin läxa och de nya inköpta utvecklarna fortsätter utveckla bra spel. Historiskt sett har det sällan varit så. Är allt jag säger.

Det går riktigt dåligt för Rare nu:

https://www.fz.se/nyhet/283863-15-miljoner-har-spelat-sea-of-...

Och det här verkar aptrist och blir nog inget heller:

Rare läggs nog ned snart, de är så irrelevanta liksom.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det går riktigt dåligt för Rare nu:

https://www.fz.se/nyhet/283863-15-miljoner-har-spelat-sea-of-...

Och det här verkar aptrist och blir nog inget heller:
https://www.youtube.com/watch?v=WSWnnQMSPjc

Rare läggs nog ned snart, de är så irrelevanta liksom.

Popularitet innebär nödvändigtvis inte ett fantastiskt spel.

I så fall är PUPG och Fortnite den här generationens bästa spel. Titanic och Avatar bland de bästa filmer som någonsin gjorts. Justin Bieber och Taylor Swift de bästa artisterna, osv.

Rare gjorde betydligt bättre spel förr innan Microsoft köpte upp studion. Mellan 1993-2001 Donkey Kong Country, Killer Instict, GoldenEye 007, Banjo-Kazooie, Perfect Dark, Conker's Bad Fur Day. Typ flera av de bästa konsolspel som någonsin gjorts. Mellan 2002-nu mediokera bleh spel och kinecttrams.

Om det enda man mäter framgång i är pengar eller att något fortfarande "lever", betyder det att Mcdonalds gör mat i världsklass eller The Simpsons fortfarande är en bra show. Nej. Och precis som The Simpsons känns många studios nu som de hamnat i zombiestadiet, de bara finns där och gör medioker sörja för massorna.

Sea of Thieves är kanske ett okej tidsfördriv med sina kompisar. Men det är fan inte ett spel i världsklass likt det Rare gjorde innan.

Förövrigt sa trailern för Everwild absolut ingenting, visade ingen gameplay, vad det man gör, vad det går ut på osv. Kan vara ett bra spel, kan vara skit, kan vara artys pretentiöst wank utan någon vettig interaktivitet att tala om. ¯\_(。々°)_/¯

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Mja vi får hoppas på något bra. Gillade New Vegas och de har släppt en del intressanta titlar likt Tyranny, Pathfinder & Pillars of Eternity II. Har inte spelat The Outer Worlds än, varken hört riktigt bu eller bä där och man undrar lite om gnistan fortfarande kommer finnas där efter Microsofts uppköp.

I Obsidians fall tror jag om något att deras gnista har ökat. I och med detta uppköp kan de nu ha lite mer spelrum ekonomiskt med backning av Microsoft. Obsidian har historiskt sett varit en studio som kämpat för att gå runt, och alltid varit ett misslyckat projekt från att gå under. Efter försäljningskatastrofen med PoE2 så gjorde de Outer Worlds, ett hyggligt spel men som också led av att man gick över budget och fick ta bort en stor bit content för att hinna till release och spara pengar. De behövde nog det här uppköpet, och jag tror de kan jobba betydligt friare nu. De kan berätta interaktiva historier, med lite mer tid och expertis kan de nog leverera ett riktigt bra första persons RPG.

Medlem
Skrivet av Mox+:

I Obsidians fall tror jag om något att deras gnista har ökat. I och med detta uppköp kan de nu ha lite mer spelrum ekonomiskt med backning av Microsoft. Obsidian har historiskt sett varit en studio som kämpat för att gå runt, och alltid varit ett misslyckat projekt från att gå under. Efter försäljningskatastrofen med PoE2 så gjorde de Outer Worlds, ett hyggligt spel men som också led av att man gick över budget och fick ta bort en stor bit content för att hinna till release och spara pengar. De behövde nog det här uppköpet, och jag tror de kan jobba betydligt friare nu. De kan berätta interaktiva historier, med lite mer tid och expertis kan de nog leverera ett riktigt bra första persons RPG.

Jag hoppas verkligen du har rätt, känns som evigheter sedan man spelade ett riktigt grymt fantasy första persons RPG.

phi
Medlem

Enda intressanta spelet av det som visades enligt mig.

Medlem

Jaa! Förstaperson, fasiken vad trevligt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av RuneClaw:

Ultima-serien hade sina första 8 spel i serien i ett isometriskt perspektiv men Ultima Underworld 1&2 blev förstaperson och Ultima 9 tredjeperson.

Fallout 1 & 2 är ju klassiker av den gamla stilen som sedan blev förstaperson i och med Fallout 3, New Vegas och Fallout 4.

Kommer även att tänka på Command & Conquer: Renegade


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av wololo:

Håller helt med, blev rekommenderad spelet av en bekant, normalt sätt så brukade jag gilla sådana spel (NWN, Baldurs Gate etc.).

Samma person har rekommenderat Divinity-serien men inte vågat testa än.

Divinity 2 är jätte, jättebra. Lita på mig.

Medlem
Lite inte på honom!
Skrivet av G4ruda:

Divinity 2 är jätte, jättebra. Lita på mig.

Eller okej. Jag tyckte det var helt godkänt. Men jag förstår inte Game of the Year hypen. Randomizerat loot var helt fel, allting tog extremt lång tid (en nackdel för en stressad småbarnsfar) och jag tände inte på storyn. Skulle ge 3.5 av 5.

Skulle mycket hellre rekommendera Divinity Original Sin 1. Tyckte det var 5 av 5i betyg. Striderna var mycket roligare och lösningarna på pussel var snittsigare.

Pillars var i mitt tycke inte det roligaste spelet rent i hur striderna funkade, men tycker storyn är smått fantastisk.

Medlem

Det jag gillar med Skyrim och Fallout: NV är just att det är open world och att det är stora spel generellt. Hade höga förväntningar på The Outer Worlds men dels var det inte open world och dels tog det slut abrupt efter typ 30-40 timmar. I NV loggade jag minst 150 timmar i enbart grundspelet. Hoppas de går tillbaka till NV-konceptet iochmed detta, annars får det vara.

Medlem

Det ska bli intressant att se vad Obsidian kan göra med lite mer resurser. Vi behöver ett nytt förstapersons RPG nu när TES 6 verkar dröja. PoE 1 och 2 är nog de bästa crpg som släppts (förutom DoS 1 och 2 som är riktigt bra) sedan Baldurs gate. Med uppdateringen i PoE 2 för turordningsbaserade strider blev det till och med riktigt riktigt bra. Håller med om att DoS 1 kändes roligare, det var mer en sandlåda, men storyn är betydligt sämre än i DoS 2 som jag anser är det bättre spelet med allt sammantaget.

12
Skriv svar