Recension – Playstation 5

Medlem

Handkontrollen låter väldigt trevlig. Ser fram emot att prova spel där du känner i fingertopparna vad som händer på skärmen.

"High life on low budget"

Medlem

Har nu funderat fram och tillbaka och kollat massa reviews. Har landat i att det blir en PS5:a tids nog när priset gått ner och när det kommer något riktigt bra exklusivt som lockar, kanske GoW: Ragnarök. Tills dess kommer jag vara helnöjd med SX.

Tydlig video som visar skillnaden i laddningstider: https://youtu.be/pRRWsE3s46Q

RDR2 skiljer bara några få hundradelar, men resten en rätt stor skillnad. Lite förvånad över det faktiskt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

RDR2 skiljer bara några få hundradelar, men resten en rätt stor skillnad. Lite förvånad över det faktiskt.

Båda maskinerna kommer ladda spel MYCKET snabbare än så. Spider-Man: Miles Morales laddar ju på totalt 6 sekunder från PS5-menyn till att man är in-game. Men du kanske bara syftade på äldre titlar som inte är optimerade för de nya SSD:erna.

Medlem
Skrivet av neocon:

Båda maskinerna kommer ladda spel MYCKET snabbare än så. Spider-Man: Miles Morales laddar ju på totalt 6 sekunder från PS5-menyn till att man är in-game. Men du kanske bara syftade på äldre titlar som inte är optimerade för de nya SSD:erna.

Ja, det gjorde jag.

Men eftersom PS5:an har snabbare SSD kändes det rimligt att anta att den överlag skulle vara snabbare när det gäller all laddning, oavsett spel, men så verkar inte vara fallet.

Intressant. Varför det är så vet jag så klart inte exakt. Jag är inte Digital Foundry.

Tycker det är bra att båda konsolerna har ganska tydliga pros/cons. SX är bäst på vissa områden, PS5 på andra. Kul!

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Intressant. Varför det är så vet jag så klart inte exakt. Jag är inte Digital Foundry.

CPU:n får göra grovjobbet när spelen inte är optimerade för XSX/PS5-SSD-arkitekturerna. SSD:erna är ju väldigt snabba, men någon måste stå på andra sidan och ta emot de data som kommer, och det är CPU:n. När spelen är optimerade så är det separata chip som tar hand om överföringen från SSD till minne. XSX är något starkare på CPU-fronten så det är därför den laddar snabbare. I optimerade spel bör båda maskinerna vara väldigt snabba, men PS5:an snabbast.

Medlem
Skrivet av neocon:

CPU:n får göra grovjobbet när spelen inte är optimerade för XSX/PS5-SSD-arkitekturerna. XSX är något starkare på CPU-fronten så det är därför den laddar snabbare.

Det är så enkelt alltså. Tack, då vet jag!

Medlem
Skrivet av neocon:

CPU:n får göra grovjobbet när spelen inte är optimerade för XSX/PS5-SSD-arkitekturerna. SSD:erna är ju väldigt snabba, men någon måste stå på andra sidan och ta emot de data som kommer, och det är CPU:n. När spelen är optimerade så är det separata chip som tar hand om överföringen från SSD till minne. XSX är något starkare på CPU-fronten så det är därför den laddar snabbare. I optimerade spel bör båda maskinerna vara väldigt snabba, men PS5:an snabbast.

Men borde inte CPU:n hjälpa till en hel del då även vid spel som är optimerade? Då är de ju också det för CPU:n?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, det gjorde jag.

Men eftersom PS5:an har snabbare SSD kändes det rimligt att anta att den överlag skulle vara snabbare när det gäller all laddning, oavsett spel, men så verkar inte vara fallet.

Tycker det är bra att båda konsolerna har ganska tydliga pros/cons. SX är bäst på vissa områden, PS5 på andra. Kul!

Det är knappt någon skillnad i en PC när du laddar spel från en SSD eller en M2 disc som är 7ggr snabbare. Trodde dock att när de väl kan optimera för att alla har en supersnabb M2 disc att det skulle göra skillnad men det kanske är lite tidigt att säga något än. 🤔

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det återstår att se hur det är med det.
Många påstår att man ska kolla på Ratchet och clanknspelet men det är bara dolda loadingskärmar.

Men det kanske kommer på riktigt senare då.

Vars ser du dolda loadingskärmar i nya Ratchet and Clank? När han faller mellan världar på 1 sekund? Kallar du det för en dold loadingskärm så vet jag inte vad jag ska säga....
Gamla generationen skulle aldrig klara av att köra det spelet, då hade dom behövt stanna upp vid varje världsbyte och ladda minst 20-30 sekunder vilket skulle förstöra hela grejen.

Alldeles för många som inte har förstått vad dessa supersnabba SSD kan göra för spelutvecklingen, det handlar om så mycket mer än bara snabbare laddningstider.

Medlem
Skrivet av neocon:

Kan du nämna ett annat grafikintensivt spel som kan dölja sina "loadingskärmar" på det viset och ladda in helt andra banor inom loppet av 2 sekunder?

Finns massor av spel som har "dolda" loadingskärmar det finns ända sen 90talet.

I tex Ratchet, vad gör det om det tar några sekunder längre att falla i genom portalerna eller stora objekt som står i vägen lite längre om nån har en lite långsammare SSD ?
SSD som kommer vara "godkända" för byggas ut med kommer säkert ha ett överpris bara pga detta.

It's not a lake, it's an ocean

Spännande med DualSense. Sony har ju legat steget (eller stegen) efter Microsoft i flera generationer, vore kul om de nu både kom ikapp och gick om. Förhoppningsvis lyckas utvecklarna utnyttja potentialen i handkontrollen och inte bara använda dess funktioner för billiga gimmickar.

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av neocon:

Spel till Xbox måste fungera till PC och eftersom en snabb SSD inte är standard bland PC-spelare kan inte spel till Xbox kräva det. Det kan dock PS5. Därför kommer det bli skillnad på next-gen och next-gen. Xbox kommer ha titlar som är next-gen sett till grafik. PS5 kommer ha spel som är next-gen när det gäller speldesign också.

Det där är ju faktiskt bara spekulationer ifrån din sida. Du tror på allvar att bara PS5an kommer att ha spel som är next gen till speldesign?

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Problem med tillverkningen var ett rykte som Sony själva dementerar. Att SSD expansionen inte är aktiverad är ett medvetet val för att det just nu inte finns någon SSD som fungerar. Att den är stor har att göra med hur dom valde att utforma den, med en stor fläkt istället för två små bland annat, har inget med stress att göra utan var ett medvetet designval.

Så det där med stress är enbart ett fanboy rykte som folk använder för att försöka smutskasta Sony, jag fattar inte hur folk orkar.

Men xbox series x har också bara en stor fläkt så det kan inte vara det enda skälet till storleken.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Det där är ju faktiskt bara spekulationer ifrån din sida. Du tror på allvar att bara PS5an kommer att ha spel som är next gen till speldesign?

Ja och nej. Om ett spel utvecklas enbart för att ta full nytta av PS5 och inga andra format så kan vi komma att få se spel på en helt annan nivå än vi någonsin sett tidigare. Det finns gott om videos som förklarar vad som är möjligt med en så pass snabb SSD, går att utveckla spelvärlden på ett helt annat sätt.

Sen är det fakta att spel som utvecklas till PC hålls tillbaka av äldre hårdvara, dom måste ta med långsammare hårddiskar etc. i beräkningarna och ett spel som ska släppas på PC kan alltså aldrig utvecklas till att dra full nytta av PS5ans (eller ens Xbox) SSD. Det är även fakta att Microsoft släpper alla sina spel på både Xbox och PC.

Vi kommer såklart få se next gen spel även på Xbox och PC men då handlar det mer om vanliga som bättre upplösning och högre FPS. På PS5 finns möjligheten att få spel som är designade på ett helt nytt sätt som aldrig varit möjligt tidigare, sen om det verkligen kommer hända kan vi inte veta än.

Skrivet av kanshira:

Men xbox series x har också bara en stor fläkt så det kan inte vara det enda skälet till storleken.

Xbox har en helt annan typ av fläkt, dom valde en annan designväg. Vilken design som är den bästa, rent kylningsmässigt, har jag ingen aning om men den designen Sony valde tar helt klart upp mer plats.

Medlem

Kan FZ testa audio out inställningar? Finns dolby,/dts bitstream? Möjligen om ni kunde koppla till en 5.1/7.1 AVR receiver och se vilka valmöjligheter dyker upp.

Täck på förhand!

PS YES! DTS/Dolby bitstream confirmed

Geeks Gaming
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag stoppde in den i pc:n och körde en sväng Wreckefest, så ja den funkar. Men kontrollerna måste konfigureras och det var förstås ingen haptisk feedback eller skak. Sånt lär behöva kodas in för att funka.

Sweet! Då får vi hoppas att man kanske översätter ff och feedback i #framtidens spel

Geeks Gaming

Hört att det surras en del om Wi-Fi 6 och dess teoretiska topphastighet på 9,6 Gbps.

För att sätta det i perspektiv så har förra standarden en teoretisk maxhastighet på 3,5 Gbps, så det är inget magiskt med just topphastigheten (då man inte kommer upp i det)

Däremot känns det viktigt med Wi-Fi 6 av andra anledningar (trådlös kvalitet) och ny teknik som lanseras nu ”måste” ju verkligen ha det

Kanske är en konstig fråga men är det en ojordad eller jordad strömsladd till konsolen ? Och hur är det med nyare tv apparater idag ?
Ska nämligen ha hit elektrikern för ett ärende snart och funderar på om man ska passa på att jorda vardagsrummet

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Ja och nej. Om ett spel utvecklas enbart för att ta full nytta av PS5 och inga andra format så kan vi komma att få se spel på en helt annan nivå än vi någonsin sett tidigare. Det finns gott om videos som förklarar vad som är möjligt med en så pass snabb SSD, går att utveckla spelvärlden på ett helt annat sätt.

Sen är det fakta att spel som utvecklas till PC hålls tillbaka av äldre hårdvara, dom måste ta med långsammare hårddiskar etc. i beräkningarna och ett spel som ska släppas på PC kan alltså aldrig utvecklas till att dra full nytta av PS5ans (eller ens Xbox) SSD. Det är även fakta att Microsoft släpper alla sina spel på både Xbox och PC.

Vi kommer såklart få se next gen spel även på Xbox och PC men då handlar det mer om vanliga som bättre upplösning och högre FPS. På PS5 finns möjligheten att få spel som är designade på ett helt nytt sätt som aldrig varit möjligt tidigare, sen om det verkligen kommer hända kan vi inte veta än.

Xbox har en helt annan typ av fläkt, dom valde en annan designväg. Vilken design som är den bästa, rent kylningsmässigt, har jag ingen aning om men den designen Sony valde tar helt klart upp mer plats.

Vad är det som hindrar Microsoft spel att kräva SSD även på Pc sidan? De kommer helt klart att begränsa kundkretsen,, men den är ju enda större än enbart Xbox eller PS5 för den delen? Tror ju inte att Sonys ursnabba SSD kommer spela någon större betydelse jämfört med den som sitter i Xbox i praktiken. Accesstiden och själva strukturen på spelet gör troligen större skillnad och där är det ingen skillnad på Playstation eller Xbox, vad vi vet om i nuläget iaf.

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Har nu funderat fram och tillbaka och kollat massa reviews. Har landat i att det blir en PS5:a tids nog när priset gått ner och när det kommer något riktigt bra exklusivt som lockar, kanske GoW: Ragnarök. Tills dess kommer jag vara helnöjd med SX.

Tydlig video som visar skillnaden i laddningstider: https://youtu.be/pRRWsE3s46Q

Av någon anledning så är dock the Witcher 3 betydligt snabbare på PS5 än Series X. Hittar inte filmen på Youtube nu, men var någon som gick från White Orchards till staden i öster (kommer inte på namnet nu) och där gick det på 10 sekunder på PS5:an, men typ 30 sekunder på Series X.

Sen ser man spel som är tvärtom typ. Lite konstigt att det skiljer så mycket från spel till spel.

Fast själv är det mest intressant och se nya spel som t.ex. Valhalla i skillnaderna mellan PS5, Series X och PC. Inte för det spelarna någon stor roll egentligen då det inte lär vara någon stor skillnad, men är ändå alltid lite kul och se jämförelser nu i början av ny generation

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Vad är det som hindrar Microsoft spel att kräva SSD även på Pc sidan? De kommer helt klart att begränsa kundkretsen

Precis. Med många många miljoner. Det handlar inte bara om vilken sorts SSD som helst, utan om att sätta NVMe SSD som krav. Microsoft kommer inte vilja splittra PC & Xbox-marknaderna i första taget. Sömlöst spelande mellan PC & Xbox är ju något de är stolta över. På sikt kommer det ske, men frågan är om det blir om ett år, eller flera. På PS5 kan man vänta sig designmässigt nyskapande saker (som möjliggörs av SSD) nästan från början.

Medlem
Skrivet av Dex:

Av någon anledning så är dock the Witcher 3 betydligt snabbare på PS5 än Series X. Hittar inte filmen på Youtube nu, men var någon som gick från White Orchards till staden i öster (kommer inte på namnet nu) och där gick det på 10 sekunder på PS5:an, men typ 30 sekunder på Series X.

Sen ser man spel som är tvärtom typ. Lite konstigt att det skiljer så mycket från spel till spel.

Fast själv är det mest intressant och se nya spel som t.ex. Valhalla i skillnaderna mellan PS5, Series X och PC. Inte för det spelarna någon stor roll egentligen då det inte lär vara någon stor skillnad, men är ändå alltid lite kul och se jämförelser nu i början av ny generation

Ja, jag vet vilken video du menar med Witcher 3. Såg den också. Känns lite random vilka spel som laddar snabbast.

Japp, ska bli riktigt intressant att se jämförelserna i Valhalla. Digital Foundry fixar.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Gud förbjude att de är lika bra!

Eller hur! Konsolkriget tar ännu en löjlig sväng. Barnsligt. Håller med dig.

Medlem
Skrivet av neocon:

Precis. Med många många miljoner. Det handlar inte bara om vilken sorts SSD som helst, utan om att sätta NVMe SSD som krav. Microsoft kommer inte vilja splittra PC & Xbox-marknaderna i första taget. Sömlöst spelande mellan PC & Xbox är ju något de är stolta över. På sikt kommer det ske, men frågan är om det blir om ett år, eller flera. På PS5 kan man vänta sig designmässigt nyskapande saker (som möjliggörs av SSD) nästan från början.

Nej men de kan och kommer ju att splittra PC sidan, det var det jag menade. Direct storage fixar ju det problemet.

https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-is-comin...

Medlem
Medium
Skrivet av TheVoomyOne:

Medium är ett next gen spel i design också. Man kan inte ändra värld eller spela dubbla världar samtidigt i dagens gen. Så det är ett spel som är next gen i speldesing också som verkar komma på båda konsolerna i snar framtid.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Vad får ni för nerladdningshastighet över wifi? Och kan ni testa lite hur bra det fungerar om konsolen står en bit ifrån routern.

Min gamla one s klarar inte ens 200mbit när jag laddar ner spel över wifi inte testat med sladd så kanske är konsolens processor som begränsar...

Är nog skrivhastigheten på din hårddisk som flaskhalsar. Du kan inte ladda ner snabbare än vad du lagrar det.

Medlem
Skrivet av Dex:

Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, jag vet vilken video du menar med Witcher 3. Såg den också. Känns lite random vilka spel som laddar snabbast.

Japp, ska bli riktigt intressant att se jämförelserna i Valhalla. Digital Foundry fixar.

Vissa spel behöver väl kanske inte optimeras lika mycket utan drar stor nytta av skillnader emellan optimering och söktid kanske?

När det kommer till lagringen så gör den väldigt liten skillnad innan det optimeras för den(Direct storage och Sonys alternativ) då även en SATA SSD med ca 23% av Series X lagringshastighet preterar lika bra vid läsning.
Så det är något annat som påverkar laddningstiderna här alltså.
Det kan ha med komprimering och optimering att göra.

Skrivet av denza:

Medium är ett next gen spel i design också. Man kan inte ändra värld eller spela dubbla världar samtidigt i dagens gen. Så det är ett spel som är next gen i speldesing också som verkar komma på båda konsolerna i snar framtid.

Medium kommer till PC och kräver inte en SSD.
Vad gör Medium till next-gen ur ditt perspektiv?

Men jag tror inte att Series X och PC blir utan snabblagring för game assets hela denna generation, dock kommer det nog ta 2-3 år innan det kommer på mer än enstaka titel.
Direct storage är pågång på PC, men som krav ligger nog lite längre fram, som tur är kan Series X/S boosta användarbasen lite, dock antagligen inte förens Xbox One fasas ut.

Medlem
Skrivet av denza:

Nog har det väl funnits en hel del spel där man växlat mellan världar?

Det senaste jag minns att jag spelade är Titanfall 2 som skötte det riktigt snyggt.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Vad är det som hindrar Microsoft spel att kräva SSD även på Pc sidan? De kommer helt klart att begränsa kundkretsen,, men den är ju enda större än enbart Xbox eller PS5 för den delen? Tror ju inte att Sonys ursnabba SSD kommer spela någon större betydelse jämfört med den som sitter i Xbox i praktiken. Accesstiden och själva strukturen på spelet gör troligen större skillnad och där är det ingen skillnad på Playstation eller Xbox, vad vi vet om i nuläget iaf.

Det finns absolut ingenting som hindrar dom från att göra det men det görs aldrig och kommer mest troligt inte att göras inom den närmsta tiden. Sen räcker det inte med bara krav på SSD, måste vara en nog snabb SSD. Alldeles för många sitter fortfarande på äldre datorer och PC spel har alltid hittills tagit med dessa i beräkningen, finns ingenting som tyder på att det skulle ändras nu.

Det är inte säkert att Sonys SSD kommer ha någon betydelse i praktiken, det får tiden utvisa, men om vi leker med tanken att allt dom har sagt är sant så finns det helt klart potential för att göra spel som inte tidigare varit möjliga. Det tycker iaf jag är ganska intressant.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Det finns absolut ingenting som hindrar dom från att göra det men det görs aldrig och kommer mest troligt inte att göras inom den närmsta tiden. Sen räcker det inte med bara krav på SSD, måste vara en nog snabb SSD. Alldeles för många sitter fortfarande på äldre datorer och PC spel har alltid hittills tagit med dessa i beräkningen, finns ingenting som tyder på att det skulle ändras nu.

Det är inte säkert att Sonys SSD kommer ha någon betydelse i praktiken, det får tiden utvisa, men om vi leker med tanken att allt dom har sagt är sant så finns det helt klart potential för att göra spel som inte tidigare varit möjliga. Det tycker iaf jag är ganska intressant.

Så är det PC som ska hålla tillbaka konsolerna nu menar du? Tror inte det är det minsta troligt, blir väl bara som vanligt att om man inte har tillräckligt bra hårdvara får man stå överdet spelet, eller vrida ner grafikinställningarna.

Skriv svar