Bugg under E-sportsmatch

Ambassadör
League of Legends
Bugg under E-sportsmatch

Vi har alla någon gång stött på en bugg av något slag. Ett fel i spelet som i vissa lägen är irriterande, under andra tillfällen underhållande och i värsta fall ett hinder som gör det omöjligt att fortsätta spela. Konsekvenserna av en bugg varierar rejält. Ett exempel på tillfälle då konsekvenserna är enorma är under en professionell e-sportsmatch. Det är inte bara spelarna som drabbas. Tittare, organisationer, fans och betting-potter ökar alla dimensionen på buggens allvarlighet. Förra veckan skedde just detta under en match i LEC (League of Legends europeiska liga). Tack vare den underhållande och flitiga buggjägaren Vandiril har vi nu en förklaring vad som skedde.

Det var dagens nästsista match mellan Fnatic och Excel Esports. Inför matchen hade lagen samma facit med 5 vinster och 3 förluster. Som med alla Fnatics matcher denna säsong var det en stökig och blodig kamp. Efter ungefär 31 minuter ledde Excel med 3 000 guld, 5 tagna torn (mot Fnatics 2) och med 30 sekunder kvar på baron-buffen gjorde laget en attack mot Fnatics bas. Just då pausades matchen och sändningen återvände till studion som berättade att en bugg hade skett. Pauser är ingen ovanlig företeelse och är oftast överspelad på ett par minuter. Inte heller buggar är något nytt, det har hänt flera gånger förr och kommer hända igen. Dock var denna situation annorlunda vilket man förstod då beslutet kom att matchen skulle spelas om från början, efter 75 minuters paus.

Låt oss zooma ut. Om spelarna upplever en bugg under en match så utreder Riot Games (utvecklarna) om så var fallet. Visar det sig att det faktiskt var en bugg gör man en bedömning hur allvarlig den var. Bedöms den vara allvarlig så erbjuds det laget som drabbades av buggen att antingen fortsätta matchen eller att Riot utför en så kallad ”Chrono break”. ”Chrono break” är ett verktyg som gör att man kan återskapa matchen till ett tidigare läge och återuppta den därifrån. Ett imponerande verktyg som räddat många matcher genom åren. (Namnet kommer från en förmåga tillhörande spelets karaktär Ekko, som gör att han kan återvända till en position han var vid ett par sekunder tidigare).

Men problemet under matchen mellan Fnatic och Excel var att man inte lyckades återskapa matchen till ett tidigare läge. Regelboken säger då att: om en bugg har skett som motiverar en ”Chrono break”, men detta verktyg misslyckas, så ska matchen spelas om. Så efter dagens sista match gjorde spelarna sig redo för ytterligare en kamp, vilken slutade med en vinst för Fnatic. Detta skapar många intressanta frågeställningar och, även om jag hållit mig borta från det, en hel del kontrovers ute på nätet. En del av kontroversen var att LEC i efterhand har tagit bort VODen från deras Youtube-kanal. En annan var att Excel ledde när matchen pausades, enligt den beskrivning jag gav ovan. Men det var inte hela sanningen. Matcherna spelas online på grund av Covid och för att upprätthålla vissa tävlingsmässiga parametrar spelas matcherna några minuter innan de sänds till oss tittare. Så den punkt i matchen då pausen skedde i sändning, var inte samma tidpunkt då den verkliga pausen skedde i matchen. Enligt Fnatics tränare, svensken YamatoCanon, hade Fnatic lyckas ta deras fjärde drake (vilket ger en stor buff) och precis vunnit en fight då händelsen utspelade sig. Så enligt honom var Fnatic i ledningen då det skedde.

Vad var det då som hände?
Upset i Fnatic spelade karaktären Samira som hade ett föremål som heter ”Guardian Angel”. Detta föremål har följande effekt: om spelaren dör återuppstår den med hälften av sitt maximala HP efter 4 sekunder. Under dessa fyra sekunder kan spelaren inte göra något och andra spelare kan inte interagera med denna karaktär. Buggen som skedde ledde till att Samira kunde använda sin ”ulti” vilket gjorde att hon lyckades döda motståndaren Gangplank utan att han hade möjlighet att skydda sig. Så till synes var problemet att: Samira kunde använda ultin då Guardian Angel var aktiv.

När matchen spelades om valde Fnatic att återigen spela Samira men enligt kommentatorerna fick hon inte köpa Guardian Angel. Vilket är förståeligt. Detta gällde även under denna veckas matcher. Alltså, lagen fick välja Samira men man fick inte köpa Guardian Angel.

Så lät det fram tills idag då Vandiril släppte en video. Vandiril en Youtube-profil som gör videos om buggar i League of Legends. I den aktuella videon går han igenom händelseförloppet och återskapar vad som skedde. Det visade sig att det varken var Samira eller Guardian Angel som var problemet, utan Azir, en karaktär som Excel spelade under förra veckans match. Buggen sker när Azir använder sin ulti och en karaktär med Guardian Angel dör. När detta sker finns det ett kort ögonblick då den ”döda” karaktären kan använda förmågor fast det inte skulle vara möjligt. Vandiril lyckades återskapa detta med andra karaktärer utöver Samira och kunde konstatera att samma sak uppstod om man använda karaktären Zileans ulti, som fungerar på liknande sätt som Guardian Angel, på en karaktär som därefter dödas av Azirs ulti. Det fanns ytterligare parametrar som behövde uppfyllas för att buggen under matchen skulle uppstå. För att Samira ska kunna använda sin ulti behöver hon ha vad som kallas ”S-rank”, vilket är hennes passiva förmåga vilken hon får genom att göra skada och använda sina förmågor. Samira behövde också vara minst level 16 (av 18) för då kostar hennes ulti ingen mana. Detta är av vikt då Guardian Angel gör att karaktärens mana är 0 under tiden som den återuppstår. Zileans ulti gör inte detta och därmed kan även förmågor som kostar mana användas när en karaktär dör av Azirs ulti och denna har Zileans ulti aktiverad på sig.

Händelserna kan summeras med:

  • Samira var över level 16 och hade Guardian Angel.

  • Samira har lyckats bygga upp sin passiva till ”S”, och denna behöver vara tillgänglig under efterföljande punkt.

  • Azir använder sin ulti, som dödar Samira.

  • Samira använder sin ulti (spelaren trycker på ”r”) precis i det ögonblick då karaktärens förmågor är tillgängliga, vilket sker efter Azirs ulti och innan Guardian Angel börjar verka.

  • Gangplank dör av ultin vilket inte borde vara möjligt och rapporterar detta.

  • Matchen pausas och försöks återskapas vilket misslyckas.

  • Matchen spelas om.

  • Samira får spelas men får inte köpa Guardian Angel.

  • Azir, som orsakade buggen fick spelas Excel valde att välja Orianna istället.

Leauge of Legends har haft många buggar genom åren. En återkommande kritik är att utvecklarna Riot Games inte gör tillräckligt för att åtgärda buggarna även fast de är kända och orsaken är klarlagd. Detta var en av de allvarligaste händelserna som skett och det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan det åtgärdas.

Backloggens befriare

Bästa buggen i en e-sportsmatch jag någonsin sett måste varit under TI2(Dota2), när en match blev väldigt lång, närmade sig 2h har jag för mig, och spelet hade aldrig riktigt testats för att spelas så länge, och en av buggarna blev att det "föll lava" (som det såg ut) över hela kartan som att den höll på att gå under, gav en riktigt fin extra effekt.


signatur

Ad hoc addendum

1
Skriv svar