FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Nu kastar jag snart in handduken för gott.. 3 DNF av 3 möjliga. Röstar för service varannan sträcka nästa säsong. -_-

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Nu kastar jag snart in handduken för gott.. 3 DNF av 3 möjliga. Röstar för service varannan sträcka nästa säsong. -_-

Blev DNF här också... Lyckades med konststycket att nästan totaldemolera bilen på första Shakedownen. Kunde inte ens laga alla skadorna så det var bara att ge sig ut med en rishög direkt sen försvann motivationen efter två turer på taket på SS2. Tog mig till servicen men där var man inte i närheten av att kunna fixa bilen och sen vart det toppfart 60kmh på ss4 och då var det bara att leta upp ett välplacerat träd eller sten och göra slut på lidandet, tyvärr gick bilen så jäkla långsamt att det behövdes 3 försök

Synd, det var en kul kombo av bil och land.

Medlem
Skrivet av aquafalcon:

Blev DNF här också... Lyckades med konststycket att nästan totaldemolera bilen på första Shakedownen. Kunde inte ens laga alla skadorna så det var bara att ge sig ut med en rishög direkt sen försvann motivationen efter två turer på taket på SS2. Tog mig till servicen men där var man inte i närheten av att kunna fixa bilen och sen vart det toppfart 60kmh på ss4 och då var det bara att leta upp ett välplacerat träd eller sten och göra slut på lidandet, tyvärr gick bilen så jäkla långsamt att det behövdes 3 försök

Synd, det var en kul kombo av bil och land.

Trist start onekligen.

Vad är poängen med shakedowns i Dirt Rally 2? Jag är ingen motorsportsfantast i verkliga livet men har i alla fall lite koll på vad poängen är med detta i verkligheten. Men i spelet? Kan man minska risken för att oväntade händelser ska ske under själva loppet?

Det måste finnas någon fördel antar jag annars verkar det onödigt att ens ta risken att köra en shakedown? För egen del testar jag ju några olika sträckor på det land vi ska till i Time trial innan menar jag.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Ringo:

Trist start onekligen.

Vad är poängen med shakedowns i Dirt Rally 2? Jag är ingen motorsportsfantast i verkliga livet men har i alla fall lite koll på vad poängen är med detta i verkligheten. Men i spelet? Kan man minska risken för att oväntade händelser ska ske under själva loppet?

Det måste finnas någon fördel antar jag annars verkar det onödigt att ens ta risken att köra en shakedown? För egen del testar jag ju några olika sträckor på det land vi ska till i Time trial innan menar jag.

Shakedowns är till för att testa bilen och din setup/inställningar. Man kan köra 10st och man får chansen att reparera bilen innan man hoppar in på första sträckan (dock inte oändligt med reparationstid). Time trial är väl OK men du ska veta att time trial alltid körs med perfekt väglag och utan däckslitage (om jag minns rätt) så det är inte en exakt representation för vad du kommer ställas inför i rallyt. Det är helt enkelt rally under perfekta omständigheter.

Misstolka mig rätt, det är inga som helst konstigheter att värma upp i time trial. Men om man däremot gör en setup i time trial lär man märka att i det "riktiga" rallyt så funkar den inte lika bra, med nedkörda vägar och slitna däck.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Liten rapport från Grekland.

Det gick hyffsat trots det var skaplig brottningsmatch med Lancia'n. Jag försökte få till någon form av tuning men det understyrde duktigt på sina ställen. Men det kan ju vara en bra uppvärmning för vad som väntas nästa vecka! 🙂

Fick backa i någon hårnål, ett besök i ett buskage samt punktering på powerstage. En klar förbättring från förra rallyt i alla fall 🙂

Ss5 ifrån Grekland

Medlem
Skrivet av lerb:

Shakedowns är till för att testa bilen och din setup/inställningar. Man kan köra 10st och man får chansen att reparera bilen innan man hoppar in på första sträckan (dock inte oändligt med reparationstid). Time trial är väl OK men du ska veta att time trial alltid körs med perfekt väglag och utan däckslitage (om jag minns rätt) så det är inte en exakt representation för vad du kommer ställas inför i rallyt. Det är helt enkelt rally under perfekta omständigheter.

Misstolka mig rätt, det är inga som helst konstigheter att värma upp i time trial. Men om man däremot gör en setup i time trial lär man märka att i det "riktiga" rallyt så funkar den inte lika bra, med nedkörda vägar och slitna däck.

Tack för förklaringen. Då ska jag hålla mig undan från dessa!
Jag tar hellre chansen att bekanta mig med bilen och miljön riskfritt. Jag testkör några olika sträckor innan med de förutsättningar som står i eventet. Står det Heavy Rain så kör jag det. Sen har jag förstått att i ett Championship så simuleras slitage på banan utifrån deltagarna. Men det kan jag leva utan i mitt fall. Jag har inte tillräckligt med tid i detta spel eller motorsport överlag för att kunna sätta mig och göra adekvata justeringar vid startlinjen i alla fall. Jag försöker hitta ngn setup som känns bättre än default och håller mig till den.

Ytterligare en fråga utifrån det. Ökar slitaget om man startar sent i veckan eller är det en simulerad startordning som avgör slitaget för varje enskild förare? Tänker om det är lönt att köra en minut över tolvslaget på lördagen för att vara först och få bäst förhållanden eller om man får samma beräknade förhållanden baserat på ngt annat oavsett när man kör sina sträckor.

Skrivet av Limpler:

Liten rapport från Grekland.

Det gick hyffsat trots det var skaplig brottningsmatch med Lancia'n. Jag försökte få till någon form av tuning men det understyrde duktigt på sina ställen. Men det kan ju vara en bra uppvärmning för vad som väntas nästa vecka! 🙂

Fick backa i någon hårnål, ett besök i ett buskage samt punktering på powerstage. En klar förbättring från förra rallyt i alla fall 🙂

Ss5 ifrån Grekland
https://youtu.be/QDRZ2J74XeA

Snyggt kört!!!
Jag har uppenbarligen en del o slipa på.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Ringo:

Tack för förklaringen. Då ska jag hålla mig undan från dessa!
Jag tar hellre chansen att bekanta mig med bilen och miljön riskfritt. Jag testkör några olika sträckor innan med de förutsättningar som står i eventet. Står det Heavy Rain så kör jag det. Sen har jag förstått att i ett Championship så simuleras slitage på banan utifrån deltagarna. Men det kan jag leva utan i mitt fall. Jag har inte tillräckligt med tid i detta spel eller motorsport överlag för att kunna sätta mig och göra adekvata justeringar vid startlinjen i alla fall. Jag försöker hitta ngn setup som känns bättre än default och håller mig till den.

Ytterligare en fråga utifrån det. Ökar slitaget om man startar sent i veckan eller är det en simulerad startordning som avgör slitaget för varje enskild förare? Tänker om det är lönt att köra en minut över tolvslaget på lördagen för att vara först och få bäst förhållanden eller om man får samma beräknade förhållanden baserat på ngt annat oavsett när man kör sina sträckor.

Snyggt kört!!!
Jag har uppenbarligen en del o slipa på.

Det är inga problem att inte köra shakedowns, det är valfritt och var och en gör som man vill

Angående slitaget så nej, alla kör på samma vägbana, det vore orättvist annars. Med det sagt så är det jag som ställer in hur sliten en sträcka ska vara, och det kan ju variera. Men alla kör som sagt på det slitaget jag ställt in!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Med det sagt så är det jag som ställer in hur sliten en sträcka ska vara!

Aaaahhaaaa!
Det förklarar en del...

Medlem
Skrivet av Limpler:

Liten rapport från Grekland.

Det gick hyffsat trots det var skaplig brottningsmatch med Lancia'n. Jag försökte få till någon form av tuning men det understyrde duktigt på sina ställen. Men det kan ju vara en bra uppvärmning för vad som väntas nästa vecka! 🙂

Fick backa i någon hårnål, ett besök i ett buskage samt punktering på powerstage. En klar förbättring från förra rallyt i alla fall 🙂

Ss5 ifrån Grekland
https://youtu.be/QDRZ2J74XeA

Snyggt!

Vad heter overlayen som du kör? Har sett flera använda den. Verkar trevlig 😊

Medlem

@Ringo Tack

Skrivet av mgrufman:

Snyggt!

Vad heter overlayen som du kör? Har sett flera använda den. Verkar trevlig 😊

Tack! Den heter Dirt Telemetry Tool - Cortextual's Version 1.6.2 och finns på RaceDepartment. Jag tror att du måste regga dig om du ska ladda ner den, om den inte finns på flera ställen.

Medlem

[lite off topic] Jag vet att jag är sen till festen.. Men det är ju nästan orimligt hur mycket bättre "rally technical"-inställningarna är.. Har lite resonerat i att "hur stor skillnad kan det göra när man är så här dålig" men eh! Det är ju verkligen där DEFAULT borde va! Bara just nu börjar testa med dem i singleplayer.

Medlem
Skrivet av Limpler:

@Ringo Tack

Tack! Den heter Dirt Telemetry Tool - Cortextual's Version 1.6.2 och finns på RaceDepartment. Jag tror att du måste regga dig om du ska ladda ner den, om den inte finns på flera ställen.

Tack! Jag är reggad där så det är inga problem 👍

brrap brrap pew pew
Skrivet av c0MBATsANTA:

Aaaahhaaaa!
Det förklarar en del...

Skrivet av Xstioph:

[lite off topic] Jag vet att jag är sen till festen.. Men det är ju nästan orimligt hur mycket bättre "rally technical"-inställningarna är.. Har lite resonerat i att "hur stor skillnad kan det göra när man är så här dålig" men eh! Det är ju verkligen där DEFAULT borde va! Bara just nu börjar testa med dem i singleplayer.

Setups är ju väldigt individuellt utefter körstil men jag håller 100% med om att Rally Technicals setups är en mycket bättre utgångspunkt än standard-setupsen (setupsarna? setupsen? setsupsisarna? oklart!) i spelet!

Jag personligen har ju turen att Rally Technicals setups passar mig som handen i handsken, så jag kör alltid på dem rakt av Ibland kanske jag justerar växellådan för att få lite annan utväxling, men that's it


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Xstioph:

[lite off topic] Jag vet att jag är sen till festen.. Men det är ju nästan orimligt hur mycket bättre "rally technical"-inställningarna är.. Har lite resonerat i att "hur stor skillnad kan det göra när man är så här dålig" men eh! Det är ju verkligen där DEFAULT borde va! Bara just nu börjar testa med dem i singleplayer.

Det jag tycker är bäst med hans setups är att dämparna absorberar landningarna bättre. Man behöver inte oroa sig lika mycket om att bilen ska studsa åt något random håll rakt in i ett träd efter ett hopp. Med detta sagt är de ju inte alltid perfekta vilket jag fick erfara nyligen i Australien där min bil kunde bege sig åt vilket håll som helst efter ett hopp..

Medlem
Skrivet av lerb:

standard-setupsen (setupsarna? setupsen? setsupsisarna? oklart!) i spelet!

Jag ogillar starkt användandet av engelska ord där svensk motsvarighet finnes. Jag röstar för att hädanefter kallar det sättuppsisar !

Medlem

Var det någon mer som hade någon konstig dimma på sista sträckorna?

Medlem
Skrivet av rosski:

Var det någon mer som hade någon konstig dimma på sista sträckorna?

https://www.bildtagg.se/file/u3am2tlbv30qmw2zzilxr2r

Haha den där jäkla dimman dyker jämt upp för mig 😄


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Bara och lyfta på hatten @limpler ! Hänger inte alls med i Grekland, vi får se vad @cOMBATsANTA och @Arete
hittar på ?

Medlem

Veckans träningar slutade sällan med målgång, men när jag väl startar rallyt så lyckas jag inte bara komma i mål, utan även till en helt ok tid.

Medlem

Jag har aldrig lärt mig kära Deltan, så tänkte att jag skulle ge den ett försök.

Jag gav upp. Efter säkert två timmar fipplande med sättupp ( ) gjorde jag den till slut i stort sett framhjulsdriven, var det enda sättet jag kunde få den att kännas det minsta pålitlig. Men fy helvete vad jag avskyr den ändå. Känns som helt slump om när och var man får understyr, och diffarna känns som de är gjorda av tuggummi och clowner. Enda bra med den är att den har mest motor av alla Grupp A.

Aja, hatten av till er som lyckades.

Medlem
Skrivet av Arete:

Jag har aldrig lärt mig kära Deltan, så tänkte att jag skulle ge den ett försök.

Jag gav upp. Efter säkert två timmar fipplande med sättupp ( ) gjorde jag den till slut i stort sett framhjulsdriven, var det enda sättet jag kunde få den att kännas det minsta pålitlig. Men fy helvete vad jag avskyr den ändå. Känns som helt slump om när och var man får understyr, och diffarna känns som de är gjorda av tuggummi och clowner. Enda bra med den är att den har mest motor av alla Grupp A.

Aja, hatten av till er som lyckades.

Tuggummi och clowner 😂😂 Ja den är som en j-vla vante att köra den där.. Saknar verkligen Toyota Celica i den gruppen (och i spelet i allmänhet). Den väljer jag 9 av 10 gånger när möjligheten finns ända sedan Sega Rally 😁

Medlem
Skrivet av Arete:

Jag har aldrig lärt mig kära Deltan, så tänkte att jag skulle ge den ett försök.

Jag gav upp. Efter säkert två timmar fipplande med sättupp ( ) gjorde jag den till slut i stort sett framhjulsdriven, var det enda sättet jag kunde få den att kännas det minsta pålitlig. Men fy helvete vad jag avskyr den ändå. Känns som helt slump om när och var man får understyr, och diffarna känns som de är gjorda av tuggummi och clowner. Enda bra med den är att den har mest motor av alla Grupp A.

Aja, hatten av till er som lyckades.

Det är riktigt tråkigt att den är så överlägsen. Jag älskar Mitsubishin i samma klass, men den är inte värd att köra. Deltan är så mycket snabbare, även när den körs lite halvsvajigt

Medlem

Snacka om frustrerande rally! Fastna i en sten på ss01 och förlorade 3-4 sek. Sen gled jag av vägen på ss02 och fick göra en 8sek reset. Efter det hade jag mord i blicken och körde bilen som om jag hade stulit den. SS04...rullade bilen. En sån här långsam rullning som man väntar på om bilen ska rulla över på hjulen igen eller om man ska göra en reset. SS05 och SS06 är bäst att låta vara osagda.
Tur för mig att det gick minst lika dåligt för de andra annars hade jag inte haft en suck.

Den här Lancian är helt schitzofren, iaf med den setuppisen jag kör med. Ibland tror den att den är en fyrhjulsdriven liten bil, men ibland, och framför allt i hårnålar så för den helt plötsligt för sig att den är framhjulsdriven...

Polen nästa va? Jag förutspår frontalkrock med ett träd i 220km/h

Medlem

Grekland klart men det kunde gått illa. Körde av i en hårnål i mörkret på sista sträckan ut i skogen. Backade tillbaka i ett dammoln och iväg igen! Då kommer det upp i displayen ”diskvaliserad om 9,8,7....herregud jag kör åt fel håll!! Det ryker så man ser ingenting men får vänt bilen i sista sekunden... puh, det var nära!

Medlem

Tjena allihopa, kul at vara igång igen!

Jag tyckte det gick helt ok för mig i Grekland men det verkar som att jag gjorde ett misstag direkt när jag INTE valde Lancian, hade ingen aning om att den var klart bäst i klassen 😅
Sen hjälpte det ju knappast att jag flög av vägen minst en gång på nästan alla sträckor, utan katastrofala skador som tur var bara en massa slösad tid.
Får se till att förbereda mig lite mer inför nästa rally 👍


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Missade tyvärr veckans rally pga operation. Oklart om jag kan köra kommande vecka men ska försöka. Följer era strapatser här så länge 😊

Medlem

Började testa lite tunes från rally technical nu i Polen, vilken skillnad! Nu kan jag köra in i träd i ännu högre hastighet 😁

Medlem
Skrivet av rosski:

Började testa lite tunes från rally technical nu i Polen, vilken skillnad! Nu kan jag köra in i träd i ännu högre hastighet 😁

Typ vad som hände, bra första sträcka, på andra sträckan blir jag lite övermodig, för långt ut i vägkanten, voltar runt och frontar ett träd. Trasig kylare som tar med sig motorn. Kan dessutom inte montera extraljusen så på sträcka 3 var det bara att krypköra. Får ta 2m30s i straff för att försöka lappa ihop det viktigaste på bilen. Sen går det helt okej resterande sträckor med bara mindre misstag här och där.

Medlem

Så där ja.. Efter 3 raka DNF så var nog detta mitt mest clean rally hittills. 2 pixlar på kylet och 1 pixel på wheel geometry på servicen. Jävlar i min låda. 😅 Baklastarn låg nån sekund efter mig vid service men körde nog ~1,5min snabbare än mig på SS4, haha, det tog jag inte ikapp.

Största skillnaden? Antagligen att jag äntligen stängt av on screen-pilarna igen!! Satte på dem vid nåt tillfälle då jag inte kunde höra ordentligt och sen har det bara legat kvar. Sjukt fokusdödande för min del.

brrap brrap pew pew

Tja folket 😊

Jag ska försöka hinna sammanställa resultaten idag, men finns risk att det dröjer till imorgon förmiddag. Sorry i förskott!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Skriv svar