Xbox om Windows 11: "Bästa Windows någonsin för gaming"

Medlem

Försöker installera Netflix appen på min laptop med Windows 10.

Har inte fungerat på över två år.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Nä, du triggade ingenting. Inget känsligt iallafall om det var det du insinuerade. Men man behöver inte resa i historien. Vinnarna från den tiden är samma makter vi har idag. Och de lagför och fängslar människor nu, idag, för felaktiga åsikter, över hela Europa. Folk försöker hitta den ondskefulla nazisten överallt, så de ser inte vad som är mitt framför näsan på dem.

Hur ska man effektivt kunna motarbeta någonting om man har en skev syn av verkligheten? Och jag menar inte dig. Jag bara gjorde ett tillägg och en notis av ditt inlägg. En utvecklande tanke. En...ja, vad man nu ska kalla det.

Nej det är inte samma makter vi har idag. Sovjet tex finns inte ens längre. Att dagens makter idag lagför och fängslar människor nu, för felaktiga åsikter, innebär inte heller att exempelvis högerextremism inte längre är ett problem. Man kan exempelvis tycka det som hände Snowden är skit, samtidigt som det som hände Navalny är skit, samtidigt man anser högerextremism är skit, samtidigt man tycker vänsterextremism är skit. Svårare än så är det inte.

Poängen kvarstår att man ska alltid vara vaksam över vad regeringar och företag kan göra och vilken makt man ger dem. I det här fallet pratar vi då om makten över kultur och media, som numera allt oftare blir delvis eller helt bundet till diverse tjänster och servrar.

Om alla måste ha "rätt" syn av verkligheten, innan nya lagar kan säkerställa någon form av backup-/end of life lösning, kommer fan aldrig något förändras någonsin. Vilket i slutändan bara kommer nyttjas av makteliten och alla diverse rövhål kan fortsätta göra vad fan de vill.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Nej det är inte samma makter vi har idag. Sovjet tex finns inte ens längre. Att dagens makter idag lagför och fängslar människor nu, för felaktiga åsikter, innebär inte heller att exempelvis högerextremism inte längre är ett problem. Man kan exempelvis tycka det som hände Snowden är skit, samtidigt som det som hände Navalny är skit, samtidigt man anser högerextremism är skit, samtidigt man tycker vänsterextremism är skit. Svårare än så är det inte.

Poängen kvarstår att man ska alltid vara vaksam över vad regeringar och företag kan göra och vilken makt man ger dem. I det här fallet pratar vi då om makten över kultur och media, som numera allt oftare blir delvis eller helt bundet till diverse tjänster och servrar.

Om alla måste ha "rätt" syn av verkligheten, innan nya lagar kan säkerställa någon form av backup-/end of life lösning, kommer fan aldrig något förändras någonsin. Vilket i slutändan bara kommer nyttjas av makteliten och alla diverse rövhål kan fortsätta göra vad fan de vill.

Då kan man undra varför det finns otaliga ton dokument i Storbritannien och USA från andra världskriget som fortfarande är hemligstämplade. Alla inblandade är ju döda. Vem skyddar de? Och samma makter finns ju inte längre menar du, så det kan ju inte vara de som har intresse av att hålla det hemligstämplat. 2013 skrev man om lagarna om hemligstämplade dokument i Storbritannien så de kunde hålla dem i 100 år istället. Strax innan allt material från andra världskriget skulle offentliggöras. De skyddar inte en makt som inte finns längre.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Då kan man undra varför det finns otaliga ton dokument i Storbritannien och USA från andra världskriget som fortfarande är hemligstämplade. Alla inblandade är ju döda. Vem skyddar de? Och samma makter finns ju inte längre menar du, så det kan ju inte vara de som har intresse av att hålla det hemligstämplat. 2013 skrev man om lagarna om hemligstämplade dokument i Storbritannien så de kunde hålla dem i 100 år istället. Strax innan allt material från andra världskriget skulle offentliggöras. De skyddar inte en makt som inte finns längre.

Kan tänka mig flera anledningar att vissa dokument, planer och ritningar fortfarande är hemligstämplade från den tiden. Exempelvis Manhattanprojektet eller ritningar och planer över militärbaser, förråd eller liknande känsliga objekt som fortfarande är i bruk eller kan tas i bruk vid krig. Visst mycket utav den informationen är nog inte speciellt hemlig längre och folk kan troligtvis komma över det mesta av det ändå. Och visst det kan mycket väl finnas information som kanske fortfarande kan riskera försura relationer mellan dagens länder. Det hände trots allt för inte så länge sedan, under de mest händelserika år i mänsklighetens historia. Men igen det är inte samma makter då som nu, som sagt Sovjet finns inte längre och Storbritannien gick från en döende stormakt till en regionalmakt.

Dock blir jag fundersam nu. Fanns exempelvis Manhattanprojektet i dina tankar alls när du läste om otaliga ton hemligstämplade dokument? Om inte, varför?

Förut pratade du om att "Folk försöker hitta den ondskefulla nazisten överallt, så de ser inte vad som är mitt framför näsan på dem.". Nu undrar jag om detta inte var lite projektering och du kanske stirrat dig blind på något, så du själv inte längre ser klart.

12
Skriv svar