Ditt bästa formbröd?

Skägg.
10 Chambers
Ditt bästa formbröd?

Har köpt två väldigt trevliga brödformar från Pyrex för att göra bak lite enklare. Både jäsning, avbak och förtäring. Visst gillar man ett massivt surdegsbröd men det är också trevligt att kunna skära homogena skivor för rostning eller infrysning.

Så, vad är ditt bästa recept för det där supergoda vardagsbrödet som inte kräver stenmalet hantverksmjöl, tre dagars jästid, etc.

Gjorde det här igår, men det känns mer som ett bjudbröd än något man kör en tisdagsfrukost.


signatur
Gnällkuk

Calle tipsar för alla som inte hunnit gå upp alla de där corona-kilona...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bakar low carb bröd ibland som jag har för mig innehåller ägg, riven ost, färskost, fiberhusk, lite mandelmjöl, salt och bakpulver.
Har ätit det under perioder när jag behöver bli av med några kilon så det kanske snart är dags igen.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Bakar low carb bröd ibland som jag har för mig innehåller ägg, riven ost, färskost, fiberhusk, lite mandelmjöl, salt och bakpulver.
Har ätit det under perioder när jag behöver bli av med några kilon så det kanske snart är dags igen.

Jag tror definitivt det finns bättre och godare kost för viktnedgång än bröd

Medlem

Bröd...nää. Inget socker eller stärkelse för mig mer. Kör strikt keto och one meal a day OMAD efter alla corona kilon..
MInus 18 kilo på 3.5 månader.
Kött, lax, ägg, broccoli, brysselkål, ost, olivolja, vad min mat består av.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Ponny
Skrivet av trickeh2k:

Calle tipsar för alla som inte hunnit gå upp alla de där corona-kilona...

There's always room for ett kilo till.


signatur

En Bamseponny av folket

Gnällkuk
Skrivet av Fredrik Eriksson:

There's always room for ett kilo till.

Finns det hjärterum finns det kraftig ökat midjemått.
-Gammalt djungelordspråk.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Så det är därför du inte ska va boss mer? Bli bagare? Såg iaf gott ut!
Allt det bästa Calle!


signatur

Allätare

Skägg.
10 Chambers

Jaha, nehe. Fler brödförnekare än recept så kör väl på detta idag då.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jaha, nehe. Fler brödförnekare än recept så kör väl på detta idag då.

Vilket väl är bra? Är en stolt brödförnekare själv Visst ha så kul ni vill med era brödorigier tills ni kommer till insikt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Jag vill vara duktig på att baka bröd, men det blir liksom aldrig bra.

Följer slaviskt recepten, har mjöl med hög proteinhalt osv.

Det är någon sorts häxkraft över hela grejen

Aaha så Calles nya jobb e att han ska öppna ett bageri 👍


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av gonzo247:

Så det är därför du inte ska va boss mer? Bli bagare? Såg iaf gott ut!
Allt det bästa Calle!

Skrivet av Snake Plissken:

Aaha så Calles nya jobb e att han ska öppna ett bageri 👍

Haha! Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag lätt kunna driva ett litet café, men vill inte behöva räkna sålda limpor

Skrivet av alias:

Vilket väl är bra? Är en stolt brödförnekare själv Visst ha så kul ni vill med era brödorigier tills ni kommer till insikt.

Jag ska gifta mig med min surdeg

Skrivet av superlim:

Jag vill vara duktig på att baka bröd, men det blir liksom aldrig bra.

Följer slaviskt recepten, har mjöl med hög proteinhalt osv.

Det är någon sorts häxkraft över hela grejen

Misslyckas fortfarande, fast jag gått bagerikurs och bakar nästan varje vecka. Det som är lurigt med bröd. Rätter kan man ofta rädda men det är svårare.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ska gifta mig med min surdeg

Vet ingenting om dit privatliv men nu avslöjar du så mycket. Vad säger dina nära om det? Flickvän, fru? Vill de verkligen ha en surdeg till fru? Är det på grund av degen du slutar på FZ? Visste väl det.


signatur

7900XTX
7800X3D

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag må vara kock, men jag är inget fan vare sig av att baka eller äta bröd, tyvärr. Pizzadegar är snäppet roligare (men inte fan är jag bra på det).

När jag väl fixar bröd är det någon variant pita eller, oftast, naan. För att det A) är busenkelt, B) går fort och C) är gött. Det är liksom bara att slänga ihop ingredienserna, knåda lite, dela i hur många bröd man nu vill ha, kavla ut och slänga i stekpannan en snabbis. Sen pensla lite smält vitlökssmör och servera. Gör det med andra ord nästan alltid i samband med måltider.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Jag tror definitivt det finns bättre och godare kost för viktnedgång än bröd

Visst gör det det, men jag tycker det är oerhört gott med en enkel ostmacka och det brukar vara sånt jag saknar jag jag kört LCHF.

Skrivet av alias:

Bröd...nää. Inget socker eller stärkelse för mig mer. Kör strikt keto och one meal a day OMAD efter alla corona kilon..
MInus 18 kilo på 3.5 månader.
Kött, lax, ägg, broccoli, brysselkål, ost, olivolja, vad min mat består av.

Intressant. Hur mycket äter du då om du bara äter ett mål per dag? Och äter du så varje dag eller unnar du dig typ en frukost på lördagar eller nåt?


signatur

PSN: MrOakenborn

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av alias:

Vet ingenting om dit privatliv men nu avslöjar du så mycket. Vad säger dina nära om det? Flickvän, fru? Vill de verkligen ha en surdeg till fru? Är det på grund av degen du slutar på FZ? Visste väl det.

Min surdeg och jag har en relation andra levande inte kan förstå.

Skrivet av Sisyr:

Jag må vara kock, men jag är inget fan vare sig av att baka eller äta bröd, tyvärr. Pizzadegar är snäppet roligare (men inte fan är jag bra på det).

När jag väl fixar bröd är det någon variant pita eller, oftast, naan. För att det A) är busenkelt, B) går fort och C) är gött. Det är liksom bara att slänga ihop ingredienserna, knåda lite, dela i hur många bröd man nu vill ha, kavla ut och slänga i stekpannan en snabbis. Sen pensla lite smält vitlökssmör och servera. Gör det med andra ord nästan alltid i samband med måltider.

Åh, har testat att göra naan ett par gånger men blir aldrig lika bra som på indisk restaurang. Några tips/recept?

Gårdagens bak får anses lyckat, körde halva receptet som jag länkade ovan och blev två perfekta formbröd.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Åh, har testat att göra naan ett par gånger men blir aldrig lika bra som på indisk restaurang. Några tips/recept?

Vill också ha naan-tips, aldrig fått till det så bra hemma. (Lokala bangladeshiska stället har iofs en riktig naan-ugn och gör så magiska naan att man typ aldrig vill äta något annat igen men... ibland kan det vara trevligt att göra lite hemma också)

Skribent
Skrivet av Ftmch:

Vill också ha naan-tips, aldrig fått till det så bra hemma. (Lokala bangladeshiska stället har iofs en riktig naan-ugn och gör så magiska naan att man typ aldrig vill äta något annat igen men... ibland kan det vara trevligt att göra lite hemma också)

Jag har för mig ugnen är a och o för att få ett bra naan-bröd. Det är lite som tunnbröd, är svårt att få riktigt bra i en vanlig ugn hemma, Men om du har tillgång till en pizzaugn (går väl köpa nu för rätt blygsamma priser?) eller en vedeldad stenugn som finns i bagarstugor ska det nog gå bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har för mig ugnen är a och o för att få ett bra naan-bröd. Det är lite som tunnbröd, är svårt att få riktigt bra i en vanlig ugn hemma, Men om du har tillgång till en pizzaugn (går väl köpa nu för rätt blygsamma priser?) eller en vedeldad stenugn som finns i bagarstugor ska det nog gå bra.

Misstänker det, har en stenplatta till ugnen som brukar göra pizzadegarna trevliga åtminstone så jag funderar att testa att göra naan på den någon gång.

Medlem

Jag har en fäbless för fruktbröd. Brukar köra bondbrödsreceptet från vår kokbok med modifieringen att jag kör 20-30% rågmjöl samt fikon, russin, aprikoser och valnötter. Allt gräddas i form. Magiskt gott med en lite mer lagrad ost. Att baka bröd är inte så svårt man måste bara behandla sin deg med känsla, kärlek och en fast hand. Inte helt olikt älskog...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Åh, har testat att göra naan ett par gånger men blir aldrig lika bra som på indisk restaurang. Några tips/recept?

Vet inte om jag är mycket till hjälp där. Jag gör som sagt en snabbvariant utan jäst, just eftersom jag hatar att baka. Gott blir det, men det är ju inte samma sak som ett "riktigt" naanbröd. Ska man göra riktigt naan så tycker jag det här är ett bra recept att utgå från, där man förstås kan ändra kryddor och örter efter eget tycke. Dock skulle jag nog låta degen få chilla i kylen över natten.

Sen behöver man absolut inte ha en tandoorugn. Duger utmärkt att köra på en gjutjärnspanna och värma den ordentligt på förhand, sen baka av i ugnen.

Medlem

Celiakin ligger som ett vått skynke över alla mina brödambitioner. Just det där fluffiga härliga går ju inte riktigt utan glutenet.

Men i ett annat liv hade jag lagt ett bud till Calles fru på vad hon ville ha för ett övertagande. Sedan hade han fått leva med sin surdeg i alla sina dagar, i ett litet café på tomten i utbyte mot färskt bröd till frukost. Ett par hönor med nyvärpta ägg. Solen som glittrar över sjön.

Idyllen som glutentolerant kidnappare...

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vet inte om jag är mycket till hjälp där. Jag gör som sagt en snabbvariant utan jäst, just eftersom jag hatar att baka. Gott blir det, men det är ju inte samma sak som ett "riktigt" naanbröd. Ska man göra riktigt naan så tycker jag det här är ett bra recept att utgå från, där man förstås kan ändra kryddor och örter efter eget tycke. Dock skulle jag nog låta degen få chilla i kylen över natten.

Sen behöver man absolut inte ha en tandoorugn. Duger utmärkt att köra på en gjutjärnspanna och värma den ordentligt på förhand, sen baka av i ugnen.

Byter du jäst mot bakpulver då 1:1?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Radwick:

Byter du jäst mot bakpulver då 1:1?

Använder inte samma recept när jag gör snabbvarianten. Eller rättare sagt, jag använder inget recept över huvud taget. Men ja, någon tesked bakpulver åker det i. Fyra delar mjöl, en del mjölk, några matskedar olivolja, en tesked bakpulver, socker och salt samt kryddor efter smak. Typ så brukar det väl se ut, om jag ska höfta ur minnet. Men jag kastar ju bara i allt i bunken och knådar, adderar mer mjöl/mjölk om det behövs. Sen delar jag degen i så många bröd jag nu ska ha och kavlar tunt som fan, lägger den i en förvärmd gjutjärnspanna och steker nån dryg minut per sida.

Sen är det bara att pensla på smör och hugga in.

Medlem

Jag brukar brygga öl av min malt istället för att baka bröd av det Men om jag bakar bröd så är det oftast en enkel vriden baguette av modell simpel för att ha till en schysst chili eller liknande.

Inaktiv

Jag och flickvännen körde nyligen en månad då vi som en utmaning var tvungna att baka allt bröd själva och det var både kul och lärorikt. Blir definitivt sugen på att baka mer bröd när man läst denna tråd.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Vill också ha naan-tips, aldrig fått till det så bra hemma. (Lokala bangladeshiska stället har iofs en riktig naan-ugn och gör så magiska naan att man typ aldrig vill äta något annat igen men... ibland kan det vara trevligt att göra lite hemma också)

Är jättelätt att bygga en fungerande tandoor om du har möjlighet att ha utomhus (dvs att du inte bor i lägenhet) Ta två större terrakottakrukor där du sågar av botten på den ena isolera med grus i en oljeunna (obs använd ej zink - har sett folk som har gjort det)
Finns flera tutorials på Youtube.

Byggt en själv på sommarstugan som fungerar utmärkt till naan, tandoori kyckling /lamm eller tikka.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_119148:

Jag och flickvännen körde nyligen en månad då vi som en utmaning var tvungna att baka allt bröd själva och det var både kul och lärorikt. Blir definitivt sugen på att baka mer bröd när man läst denna tråd.

Jag är både lite snål och trött på "industribröd". Med två grabbar över tio år går det lätt ett halvt bröd om dagen med frukost och mellis och det blir ganska ohållbart att köpa bröd för 100-200 kr i veckan. Det blir godare och billigare att baka själv, och formarna köptes just för att göra processen ännu enklare. Surdegsbröd kräver ju lite mer pussel men ett vanligt jäst-bröd är ju max tio minuters jobb om du har en hushållsmaskin med en degkrok.


signatur
Medlem

Den här tråden fick mig nostalgiskt att minnas fjolårets bakäventyr!

https://www.fz.se/forum/trad/441582-ett-helt-fantastiskt-vitt...

Det både luktar och smakar underbart med hembakt bröd! :9


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

12
Skriv svar