Grafik i nya spel imponerar inte längre.

Medlem
Grafik i nya spel imponerar inte längre.

Jag funderar på när det kommer att komma spel med grafik som verkligen imponerar. Sist jag blev imponerad av ett spels grafik var det första far cry.

Spel i dag är väldigt långt ifrån att ha realistisk grafik. Texturer blandas hej vilt. Vissa texturer är suddiga medans andra är skarpa osv. När det gäller natur i spel så är den inte alls bra gjord för att va 2021, det är glest mellan träd, buskar mm.

När kommer det ett nytt ordentligt kliv i grafik så vi blir lika imponerade som när första far cry kom ut?

Medlem

Antar att kliven blir mindre och mindre ju närmare man kommer fotorealism.
Men spel som jag själv upplevt ''whoa'' efter far cry är väl.

Crysis, BF3, BF1, RDR2 etc.
Sen är ju fortfarande många spel crossgen idag så det görs i tanke med väldigt gammal hårdvara


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Problemet för mig är inte grafiken, snarare att man inte fortsätter utveckla AI, mekaniker, design osv. Istället satsar man fullt ut på att spel ska se så snygga ut som möjligt. Man pratar ofta om hur snabbt de ska ladda osv, men ingenting nämns om förbättrad AI osv, hur man har försökt ta lärdom av tidigare spel och tagit nästa steg.

När doom 1 kom ut revolutionerade det hela fps-genren. Vad var nästa steg? System shock 2? Unreal 1998, bättre på i princip alla plan. Half life 1-2? Samma här, utvecklingen gick framåt. Senaste spelet jag blev imponerad av var nog half life 2 och möjligen fear 1.

Moderna spel påminner mig om Atari jaguar som skröt med att de var en av de första konsolerna som klarade 64 bitar. Även om spelen var grafiskt mer avancerade hade de en sak gemensamt, de flesta spel var mediokra och hade kasst gameplay.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Red dead 2imponerade stort på mig. I övrigt är det andra kvaliteter som imponerar när det gäller grafik. Tycker fortfarande att danska Inside är ett av de snyggaste spelen som gjorts rent stilistiskt.

Medlem

Det är väl som redan antytts ett problem som relaterar till hårdvara. De kan nog göra väldigt snygga spel idag om de skulle lägga manken till, men om mindre än en procent av spelarna sen har hårdvara som kan driva spelet i den kvalitén så är det knappast vettigt att lägga tid på. Ska vara kortare demos i så fall.

Frågan är väl när det kommer ny teknik, både mjukvaru- och hårdvarumässigt, som ger ett nytt kliv i grafikkvalitet för den stora massan.

Medlem

Finns mer att jobba på än bara fin grafik.
Fysik och hur mycket som kan vara "i bild" samtidigt är bättre.
Integrering med miljö, inte bara en kuliss med fasta objekt man inte kan påverka mm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förra gången jag tyckte något var fett i spel var trailern till gta5, sedan har inget var något att hänga i granen. Men det var lite känslan att rockstar och gta alltid levererar på något sätt, det man ser är det man får med.

Det var typ 8 år sedan?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vi lite äldre kommer ihåg när man stog i nån spelhall och dreglade på Dragons Lair och fattade knappt hur man kunde styra typ en animerad film, otroligt (då)
för er som inte är så gamla: https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon%27s_Lair


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Senast jag blev sådär grymt imponerad av grafiken var för ~15 år sedan med PS2-spelen Shadow of the Colossus och Okami. Ah, just det, vatteneffekterna i Bioshock imponerade stort också.

Men sen dess så bryr jag mig allt mindre om grafiken och är nöjd om det ser ut som ett tidigt 360-spel. Finns inget att klaga på om grafiken är så pass avancerad så att personerna har individuella fingrar istället för en blobb till hand.

Medlem

Tycker ofta att dagens nya spel är snygga, om än en aning statiska. Sällan fysiken och interaktionen imponerar, där har det sett likadant ut i snart 15 år. Ofta man kan skjuta en mugg på ett skrivbord utan att något händer, eller att en handgranat smäller bredvid en hög med tidningar utan att de reagerar. Tycker dock att det har gett en rejäl skjuts att kunna spela i 4K och HDR, och många spel är riktigt snygga. T.ex. Cyberpunk eller Forza Horizon. Man har blivit mycket bättre på att generera randomiserade föremål, fotoskannade föremål etc. Idag ser marken/bråte riktigt bra ut, för ett par år sedan var det bara en platt yta med utströsslade stenar. Även vegetation har blivit mycket bättre. Nu när RTX blir mer och mer populärt har det också blivit ett snäpp bättre iom ljussättningen. Igårkväll när jag spelade "House of Ashes" såg vissa av karaktärerna helt fotorialistiska ut i cut-scenerna. Så nog händer det en del, alltid.

Medlem

Det som stör mig mest med dagens grafik är inte utseendet i sig utan snarare alla småbuggar och visuella artefakter man får av allt "fusk" som utvecklarna måste använda för att uppnå okej prestanda. Ambient occlusion och skuggor som flimrar, occlusion culling som hoppar in och ut framför ögonen på en, clipping i karaktärsmodeller, etc. Finns många exempel. För mig förstör det inlevelsen mycket mer än gryniga texturer och kantiga modeller.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Goldeneye på N64 var en revolution när man var liten. Kunde inte fatta hur det var så snygg grafik.
Har inte haft mycket wow upplevelser sedan dess dock. Som redan skrivits så verkar den grafiska utvecklingen tagit död på de andra aspekterna i spel som t.ex. AI och fysik eller i många fall gameplay. Man skapar helt enkelt en snygg fasad/front med grafik och sedan implementerar generiskt FPS eller tredjepersons äventyr efter beprövad modell.

ZF
Medlem
Skrivet av adfactory:

Vi lite äldre kommer ihåg när man stog i nån spelhall och dreglade på Dragons Lair och fattade knappt hur man kunde styra typ en animerad film, otroligt (då)
för er som inte är så gamla: https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon%27s_Lair
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/uVPfZ3NeNHU91q9gbLqXak-SMlA=/...

Styra är kanske att ta i. Det spelet kan i princip lika gärna spelas på en vanlig DVD-spelare.

Men idag så finns det ju en del nästan "realistiska" tecknade spel. Även om jag tyckte det var bra nära och aldrig kunde bli bättre redan med Musse på Megadriven.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Förra gången jag tyckte något var fett i spel var trailern till gta5, sedan har inget var något att hänga i granen. Men det var lite känslan att rockstar och gta alltid levererar på något sätt, det man ser är det man får med.

Det var typ 8 år sedan?

Själv imponerades jag inte så mycket av grafiken då men jag blev väldigt imponerad över det nya spelsättet. Riktigt coolt att kunna växla mellan tre olika karaktärer med mera.

För mig krävs det så mycket för att jag ska bli imponerad idag, så sist som jag blev imponerad var nog när jag spelade GTA IV på Playstation 3 och Oblivion på Playstation 3.
Öppna världar såg så mycket bättre ut då än vad de hade gjort i tidigare generationer.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Red dead 2imponerade stort på mig. I övrigt är det andra kvaliteter som imponerar när det gäller grafik. Tycker fortfarande att danska Inside är ett av de snyggaste spelen som gjorts rent stilistiskt.

Read dead 2 är snyggt men väldigt långt ifrån att ha realistisk grafik. Gå ut i skogen och jämför hur det ser ut där med ett nytt spel med skog i.

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag funderar på när det kommer att komma spel med grafik som verkligen imponerar. Sist jag blev imponerad av ett spels grafik var det första far cry.

Spel i dag är väldigt långt ifrån att ha realistisk grafik. Texturer blandas hej vilt. Vissa texturer är suddiga medans andra är skarpa osv. När det gäller natur i spel så är den inte alls bra gjord för att va 2021, det är glest mellan träd, buskar mm.

När kommer det ett nytt ordentligt kliv i grafik så vi blir lika imponerade som när första far cry kom ut?

Gissar på att du missat Kena helt? Det är ju helt makalöst vackert och ett stort kliv uppåt.

https://www.youtube.com/watch?v=atsaLp7H-0s&ab_channel=MKIceA...

Edit: kanske missförstod inlägget nu och du menar att det verkligen skall vara realistiska spel inte bara snygga.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Gissar på att du missat Kena helt? Det är ju helt makalöst vackert och ett stort kliv uppåt.

https://www.youtube.com/watch?v=atsaLp7H-0s&ab_channel=MKIceA...

Edit: kanske missförstod inlägget nu och du menar att det verkligen skall vara realistiska spel inte bara snygga.

Exakt , jag menar fotorealistisk grafik. Jag stör mig också på att många nya open world spel har buskar och gräs som växer fram när man tar sig framåt i världen.

Varför har inte nya spel mer av den här grafiken?

Medlem

gissar på år 2025!
just nu är det väl mobilspels eran och jag håller med om dagens grafik i spel är lite som miami vice det var coolt på 80 talet. Håller med om att dagens spel är buggiga när det släpps.. så var det ju inte på commodore 64 atari och amiga tiden. Då var ju inte spelen så värst snygga men jävligt underhållande och oftast buggfria

Nu är man gammal och bortskämd

så gott folk.. sluta köpa Demos... dom var gratis förr.....

Medlem
Skrivet av landahl:

Exakt , jag menar fotorealistisk grafik. Jag stör mig också på att många nya open world spel har buskar och gräs som växer fram när man tar sig framåt i världen.

Varför har inte nya spel mer av den här grafiken?

tror det handlar om pengar.. ingen som har tid att göra såna spel.
nu ska det väl vara som Mcdonalds... snabbt billigt och fort...

offtopic
Need For Speed var så mycket roligare förr.....
nu.. inte så kul längre

Medlem

Håller med om att skogar i spel är rena skämten jämfört med i verkligheten. I övrigt tycker jag nog att spel imponerar rätt ofta grafiskt även nuförtiden.

Medlem

Vill ändå slå ett slag för skogarna i Kingdom Come: Deliverance när det ändå pratas skog. Grafiken generellt i spelet är väl inte superimponerande men landskapens design och skogarnas lummighet etc. känns ändå jävligt.. verkligt. Hur saker är designade kan ofta vara viktigare för att få det att se realistiskt ut än upplösning etc.

Medlem

För min egen del tror jag att ju äldre man blir så blir det svårare och svårare att bli imponerad och få en riktig wow upplevelse, jag menar jag hade mina första riktiga wow som 5-6 åring med commodore och sedan NES därefter så kom ju SNES och slog mig med häpnad, men att bli lika tagen av hur ett spel ser ut idag,.nja det kommer inte ske, det lär ju isf kräva något i hästväg och det är ju som någon skrev här i tråden inte heller lönsamt för en utvecklare att göra ett spel som 1% kan spela..

Medlem

Det är naturligt att inte tycka om saker när man blir äldre.
https://www.youtube.com/watch?v=bewKPi9gdT4

ZF
Medlem

Tycker det är viktigare att det satsas på en levande värld snarare än en fotorealistisk.

För ju mer det drar åt fotorealism desto stelare tenderar interaktionen bli verkar det.

Vad är vitsen med tjock grön jungel där det det inte känns som man vadar fram genom ormbunkar? Utan man är mer som en kamera i en Blender-scen. Utan armar och ben dessutom påfallande ofta.

Vad är vitsen med ett bord fullt dukat med högpolygonprylar om det inte går att riva ner dem? (katten undrar)

Nä, då föredrar jag en abstrakt eller impressionistisk miljö där allt rör på sig och går att röra.

Medlem

Tycker själv att för mycket pengar och energi läggs på hur spelet ska se ut, och mindre verkar läggas på spelmekanik och AI.

Ser ingen skillnad på NPC från Oblivian/Fable gentemot Cyberpunk/AC Valhalla.

Medlem

Jag håller med dig. Jag spelar just nu deathloop som har sjuka systemkrav. Är det så jävla mycket snyggare än dishonored 2? Not really. En sak till, Ray-tracing är så JÄVLA överskattat. Datorer blir mer och mer skrytbyggen och mindre "spelkonsoler".
Men jag kan ha fel


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Jag håller med dig. Jag spelar just nu deathloop som har sjuka systemkrav. Är det så jävla mycket snyggare än dishonored 2? Not really. En sak till, Ray-tracing är så JÄVLA överskattat. Datorer blir mer och mer skrytbyggen och mindre "spelkonsoler".
Men jag kan ha fel

Jag vet inte vad du menar, speldatorer är mer "konsol" nu än någonsin


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

När jag såg Doom 3 trailern https://youtu.be/j8NaZZa54cs för första gången blev jag helt golvad. Då tänkte man att nu kan det inte bli snyggare. Hittade även en alpha build på någon dc++ server som flöt på i 3-4 fps.
En annan sak man inte tänker på längre är behovet av att uppgradera hårdvaran. Förr när det kom något nytt spel så kunde det vara näst intill ospelbart om man inte hade en ny cpu eller tillräckligt med ram. Det problemet finns knappt längre, om man inte sitter på en väldigt gammal dator.

Avstängd

New World är toksnyggt på max. Räcker gott och väl för mig. Vem fan vill ens att allt ska se ut exakt som i verkligheten? Ser inte poängen

Medlem

Har blivit imponerad både en och annan gång under en relativt nära tid. Killzone 2, Horizon och Red Dead Redemption 2. Även om spelen inte har "fotorealistisk" grafik som nämnts i tråden, men det är inget jag söker efter för den delen heller. Jag ser spel som verklighetsflykt och underhållning, är mer intresserad av ifall spel kan skapa inlevelse. De få gånger jag ändå köpt ett spel för att grafiken varit imponerande så har det mesta övriga i spelet varit väldigt "meh"... ( Jag tittar på dig Far Cry och Crysis-spelen... )

Killzone 2 fick jag en väldigt filmisk känsla av, fastän jag tyckte grafiken var grym när spelet släpptes så blev jag betydligt mer impad av just den känslan

123
Skriv svar