James Webb Space Telescope är uppskjuten!

Medlem

https://blogs.nasa.gov/webb/2022/08/22/webbs-jupiter-images-s...

Medlem

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2022/webb-captures-stell...

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2022/a-cosmic-tarantula-...

Medlem

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2022/nasa-s-webb-takes-s...

Medlem

Här är senaste bilden fast redigerad och stjärnorna borttagna.

Medlem

Intressant hur Nebulositeten vid Örnnebulosan bryts upp och ersätts av ett stjärnfält vid högre upplösning. Pretty.

Medlem

Kan någon förklara hur dessa bilder funkar, alltså, är det ett foto på hur det ser ut eller är det översatta färger i en dator som sedan blev en bild som våra ögon förstår?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Kan någon förklara hur dessa bilder funkar, alltså, är det ett foto på hur det ser ut eller är det översatta färger i en dator som sedan blev en bild som våra ögon förstår?

Något i den stilen. Dom "gissar" hur det kan se ut; sedan är det nog ingen hemlighet att vi människor gillar att se färger på ett visst sätt. Färger skapar associationer och väcker drömmar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Något i den stilen. Dom "gissar" hur det kan se ut; sedan är det nog ingen hemlighet att vi människor gillar att se färger på ett visst sätt. Färger skapar associationer och väcker drömmar.

Japp, "False colour" filter är ofta använt i såna här bilder, men det finns också information från nebulosor och stjärnor om vilket spektral klass de tillhör, t.ex. OBAFGKM skalan som går från blått (gigantiska stjärnor) till mörkrött (små dvärg stjärnor):

https://en.wikipedia.org/wiki/Stellar_classification

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kan någon förklara hur dessa bilder funkar, alltså, är det ett foto på hur det ser ut eller är det översatta färger i en dator som sedan blev en bild som våra ögon förstår?

Det är nog lite svårt att få en bild att se ut så som det ser ut på riktigt oavsett vad du fotar med så sker någon form av redigering.

Men jag förstår vad du menar. Nasas webb bilder är rawfiler släppt till allmänheten och det går att dra hem dem för att göra en egen redigering om man vet vad man sysslar med. Slutresultatet kan bli rätt annorlunda mot Nasas publicerade bilder. Motivet förblir dock densamma.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kan någon förklara hur dessa bilder funkar, alltså, är det ett foto på hur det ser ut eller är det översatta färger i en dator som sedan blev en bild som våra ögon förstår?

Rymden ser fantastiskt ut också i det vanliga visuella spektrumet som vi kan se, men många bilder tas utav vetenskapliga syften, så för att kunna se igenom stoft och annat damm för att få ut så mycket information som möjligt så tas många bilder i bland annat infrarött. Sen brukar astronomer skapa olika lager utav diverse gas moln som dom väljer att ge en färg på för att underlätta. Men rymden ser som häftigast ut i det visuella spektrumet.

Här är en bild på det Elektromagnetiska spektrumet där frekvensen på vågen sammanfattar den lilla delen vi kan se, resten måste vi ha instrument för att "se". En fantastisk upptäckt som jag tror Heinrich Hertz ligger bakom.
https://wiki.travellerrpg.com/File:Graphic_electromagnetic_sp...

Här är en kille som tog kort på Andromeda galaxen med sin kamera, rätt så fantastiskt, sedan photoshoppar han lite grann på slutet, och får till en fantastiskt bra bild, allt från sin kamera.

Medlem

Det är precis en sådan här tråd jag behöver när vardagens problem känns oerhört tunga. Bara att se en MYRIAD av galaxer och alla med typ 100+ miljoner stjärnor och planeter sätter ens problem i relation till hur oerhört litet det är i en stor skala.

Det ingjuter lugn. Ahhh....


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Är med i olika grupper där folk tar bilder med sina egna teleskop och setups. Tycker många av bilderna är väldigt vackra så hoppas det är ok att jag delar med mig, trots att det inte är James Webb.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Är med i olika grupper där folk tar bilder med sina egna teleskop och setups. Tycker många av bilderna är väldigt vackra så hoppas det är ok att jag delar med mig, trots att det inte är James Webb.

Jag utgår från att du frågat personen du lånat bilderna av om det är okej att du publicerar dem på en annan sida.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av lonian:

Jag utgår från att du frågat personen du lånat bilderna av om det är okej att du publicerar dem på en annan sida.

Han ber om ursäkt sen ifall han blir påkommen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Pandora's Cluster, ett kluster av galaxer som utgör ett megakluster.

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2023/nasa-s-webb-uncovers-new-details-in-pandora-s-cluster

den här sidan kan man zooma i högupplöst version av bilden.

Kort genomgång om vad som syns på bilden:

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Är med i olika grupper där folk tar bilder med sina egna teleskop och setups. Tycker många av bilderna är väldigt vackra så hoppas det är ok att jag delar med mig, trots att det inte är James Webb.

https://i.imgur.com/1DxG7RZ.jpg

https://i.imgur.com/RHu4fG6.jpg

Den heliga anden


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Tur att den inte blev uppskjuten igen, uppskjutningen alltså.

De måste ha skjutit upp allt annat. Enda sättet att bli klara i tid.

Medlem

Lite ångestframkallande är det allt, man känner sig så ofantligt liten och obetydlig när man ser dessa bilder.

Allt liv som vi någonsin vetat om finns på en planet, i ett solsystem, i en galax. Och så får man syn på dessa bilder...


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Som någon sa, tanken på att vi är ensamma i universum är lika skrämmande som tanken att vi inte är det.

*goes back to Dead Space*

Medlem

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gigantiskt-svart-hal-upt...

Citat:

Ultramassivt svart hål upptäckt med ny teknik – ”Extremt spännande”

Ett av de största svarta hålen forskare någonsin observerat har nu upptäckts med hjälp av en ny sorts teknik, rapporterar Royal Astronomical Society (RAS).
– Hålet, som är ungefär 30 miljarder gånger vår sols massa, är ett av de största som någonsin upptäckts.

Inte illa alls. Det ulltramassiva svarta hålet är cirka 30 miljarder gånger vår sols massa. Det borde kunna sluka hela vårt solsystem på ett par sekunder.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Medlem

Grym minidokumentär! Tack

Det är heeeeelt sjukt vad stort universum är
Det lär ju finnas liv på miljoner av planeter förutom vår, om inte miljarder
En forskare säger något om att 95% av universum består av mörk materia som vi inte vet ett skvatt om


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av Kyrre:

Är med i olika grupper där folk tar bilder med sina egna teleskop och setups. Tycker många av bilderna är väldigt vackra så hoppas det är ok att jag delar med mig, trots att det inte är James Webb.

https://i.imgur.com/1DxG7RZ.jpg

https://i.imgur.com/RHu4fG6.jpg

Man blir ju inte mindre sugen på Starfield när man ser det där.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Grym minidokumentär! Tack

Det är heeeeelt sjukt vad stort universum är
Det lär ju finnas liv på miljoner av planeter förutom vår, om inte miljarder
En forskare säger något om att 95% av universum består av mörk materia som vi inte vet ett skvatt om

"Mörk materia" är bara ett begrepp för en gravitation, eller gravitationsliknande kraft, som vi inte har någon förklaring till men vet att den måste finnas då galaxerna annars inte skulle hålla ihop under den rotation de har.
Namnet "mörk materia" har blivit populärt men när forskare använder det menar de inte en faktiskt fysisk materia som gömmer sig ute i mörkret, utan bara att det är en anomali i hur universum beter sig i förhållande till den kunskap vi har idag.

Den mest jordnära teorin angående detta "fenomen" är att vår kunskap om massa, gravitation och rörelse helt enkelt inte stämmer, dem fungerar gott i små beräkningar såsom inom ett solsystem, men när den tillämpas på astronomiska mått så blir felet stort och tydligt. Vissa har föreslagit att man borde "skapa" en ny teori på ämnet som passar in med det vi kan observera, och sedan söka sätt att bekräfta eller dementera.

I kontrast även något som kallas "mörk energi". Också sprunget ur en observation som går emot vad vår kunskap säger borde ske. I detta fall det faktum att galaxerna accelererar ifrån varandra trots att de borde sakta in, vilket torde innebära att en energi av något slag driver på denna acceleration.

Men även här kan det såklart handla om att vi helt enkelt har fel.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Måste bara säga: hur ballt är det inte att jag kan sitta i kallingar hemma och äta yoghurt samtidigt som jag utforskar rymden tillsammans med resten av världen? Snacka om att födas i rätt tidsera.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Måste bara säga: hur ballt är det inte att jag kan sitta i kallingar hemma och äta yoghurt samtidigt som jag utforskar rymden tillsammans med resten av världen? Snacka om att födas i rätt tidsera.

Då borde du verkligen ladda ner space engine :), det var gratis för något år sedan men ser nu att dom tar 20,99 Euro på Steam, där kan man sitta och flyga runt hela det synliga Universumet och läsa på om diverse objekt. Men att flyga ut ur vintergatan och se alla andra galaxer i fullskärm är riktigt häftigt. Ena stunden flyger man runt miljarder utav stjärnor, och den andra runt miljarder utav galaxer. https://spaceengine.org/download/spaceengine/. Universum är stort, men att vi kan kartlägga och simulera det i datorer är en bedrift vi har åstadkommit.

Avstängd
Skrivet av Broshimitsu:

Måste bara säga: hur ballt är det inte att jag kan sitta i kallingar hemma och äta yoghurt samtidigt som jag utforskar rymden tillsammans med resten av världen? Snacka om att födas i rätt tidsera.

Nja va? Vi lever i en tid där det är för tidigt för att utforska rymden och alldeles för sent för att upptäcka andra sidan av atlanten.

Medlem

Det balla är att vi nog snart får se människor ta sig till Mars.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Soulless:

"Mörk materia" är bara ett begrepp för en gravitation, eller gravitationsliknande kraft, som vi inte har någon förklaring till men vet att den måste finnas då galaxerna annars inte skulle hålla ihop under den rotation de har.
Namnet "mörk materia" har blivit populärt men när forskare använder det menar de inte en faktiskt fysisk materia som gömmer sig ute i mörkret, utan bara att det är en anomali i hur universum beter sig i förhållande till den kunskap vi har idag.

Den mest jordnära teorin angående detta "fenomen" är att vår kunskap om massa, gravitation och rörelse helt enkelt inte stämmer, dem fungerar gott i små beräkningar såsom inom ett solsystem, men när den tillämpas på astronomiska mått så blir felet stort och tydligt. Vissa har föreslagit att man borde "skapa" en ny teori på ämnet som passar in med det vi kan observera, och sedan söka sätt att bekräfta eller dementera.

I kontrast även något som kallas "mörk energi". Också sprunget ur en observation som går emot vad vår kunskap säger borde ske. I detta fall det faktum att galaxerna accelererar ifrån varandra trots att de borde sakta in, vilket torde innebära att en energi av något slag driver på denna acceleration.

Men även här kan det såklart handla om att vi helt enkelt har fel.

Tackar för förklaringen. Jag trodde att de syfta på någon mörk materia som vi ännu inte kan observera. Efter att ha läst din text låter det mer som att vi saknar en viktig pusselbit i teorin likt hur vi förr i tiden utgick ifrån att solen snurrar runt jorden. Hur man än vänder och vrider på det så finns det otroligt mycket vi kan lära oss inom astronomin!

Man kanske formulera ovanstående till att 95% av rymdens fenomen fortfarande är vilt främmande och oförklarliga i dagsläget. Trots att astrologer upptäckt otroligt mycket så vet vi som människor egentligen väldigt lite. Det finns 1000-tals år av upptäckter framför oss.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Tackar för förklaringen. Jag trodde att de syfta på någon mörk materia som vi ännu inte kan observera. Efter att ha läst din text låter det mer som att vi saknar en viktig pusselbit i teorin likt hur vi förr i tiden utgick ifrån att solen snurrar runt jorden. Hur man än vänder och vrider på det så finns det otroligt mycket vi kan lära oss inom astronomin!

Man kanske formulera ovanstående till att 95% av rymdens fenomen fortfarande är vilt främmande och oförklarliga i dagsläget. Trots att astrologer upptäckt otroligt mycket så vet vi som människor egentligen väldigt lite. Det finns 1000-tals år av upptäckter framför oss.

Japp det är mycket vi inte vet, och i en oändlig rymd kommer vi alltid uppleva oss okunniga trots att vi idag faktiskt vet så oerhört mycket om universum.

De stora upptäckternas tid inom området är nog förbi dock, tyvärr 😕


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar