Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Skrivet av Lirilesh:

Fortfarande inte samma sak. Skillnaden är att Xbox släpper spelen till konsol, PC och molnet.
Halo, Forza och Fable släpptes/släpps till PC dag 1, precis som för oss på konsol.
Sony och Nintendo skiter fullständigt i alla som inte har köpt deras hårdvara.

Detta är inte jämförbart och ett dåligt argument.

Fast Sony har ju börja släppa sina titlar till PC nu, visst äldre titlar men ändock. På PSnow har du ju kunnat streama PSspel till din dator i en evighet nu. Må inte vara Day1, men brukar kunna dyka upp hyffsat fort där.

Att sen Microsoft släpper spel till Microsoft Windows är ju inget konstigt och det har jag diskuterat tidigare. Hade vart imponerad om man släppt dom på Nintendos konsol, PS, MacOs och Linux.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Spiderman inte så konstigt, nästa Street Fighter kommer inte va exklusivt och FF finns på PC.

Näe jag tycker inte att något av det är konstigt alls. Det är business. De köper sig exklusiva fördelar till sina format helt enkelt. Med olika stora budget.

Medlem

Undra när MS blir utredda för "Anticompetetive practices". Jag tror inte man kan hålla på köpa upp allt utan att man får ögon på sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ville säkra innan Kina köper dem också...

Har MS gjort senaste uppköp exklusiva eller? Många verkar orolig för det.
Verkar ju som Sony lättar lite på sin exklusivitet, med gamla titlar till PC iaf.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Näe jag tycker inte att något av det är konstigt alls. Det är business. De köper sig exklusiva fördelar till sina format helt enkelt. Med olika stora budget.

Menar att Spiderman ägs ju redan av Sony och det är ju samma i filmbranschen bara det att de "hyr" ut Spiderman till Marvel. Jag tycker det är tråkigt med exklusivitet overall, fan jag har velat ha crossplay mellan konsolerna i evigheter på alla spel men att låsa etablerade tredjepartsutvecklare är ännu tråkigare och hade varit det vilket företag som än hade köpt det. Värst hade väl varit Epic!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Undra när MS blir utredda för "Anticompetetive practices". Jag tror inte man kan hålla på köpa upp allt utan att man får ögon på sig.

Med tanke på att MS efter detta, enligt Phil själv, "bara" är nr 3 efter Tencent och Sony när det kommer till omsättning tror jag inte det kommer bli några problem.

Tror inte de heller hade gått ut med detta innan någon slags utredning gjorts för att avgöra vilka risker som finns.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Xbox divisionen betalade igen Zenimax dealen på mindre än 4 månader enligt mina dåvarande beräkningar av kvartalsrapporten att döma...

.

Så jag tror inte det kommer vara några problem att "break even" ca. ett budget år.

Du lever i någon slags fantasivärld om du tror man tjäna igen köp som dessa på månader eller ett år. Om detta vore fallet skulle dessa företag köpts upp för länge sedan eftersom det inte går att förlora pengar på det.

Jag minns inte riktigt nu men jag tror Activision gick drygt 2 miljarder dollar i vinst senaste räkenskapsåret. Du tror alltså att de plötsligt kommer tjäna 69 miljarder på ett år så att affären går "break even"?

Risken är dessutom att vinsten går ner om man minskar på släppen till Nintendo och PS. Vi vet inte heller hur vinsten för CoD påverkas av att lanseras på Game Pass.

Medlem

If you can’t beat them buy them 😂


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Deekar:

Spiderman inte så konstigt, nästa Street Fighter kommer inte va exklusivt och FF finns på PC.

Allt från MS släpps på PC dag 1 så det argumentet faller.

Folk grinar om att MS exkluderar en massa folk när det snarare är tvärtom. Den enda tekniska prylen folk tycks ha i sina hem är ett Playstation. Helt plötsligt saknar gemene man PC, surfplatta, mobil eller brödrost.

Märkligt.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Cod är väl det stora varumärket till konsol och det genererar en stor del pengar förstås. Den serien kommer dock aldrig vara någon konsolsäljare.

Cod är världens största,mest sålda FPS. Så det kommer förmodligen verkligen vara en konsolsäljare. Om det nu skulle bli exklusivt.

Medlem

Kan vi hoppas på en mindre launcher på databurken nu då?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Det känns konstigt att detta har skett. På ett sätt dåligt på något annat sätt bra, det är nog bra för blizzard och activision, tror inte MS är så intresserade av alla problem som finns där, så det borde ordnas upp, kanske inte idag eller i morgon, men framöver.

Det dåliga är väl mångfalden, men det är mera en generell sak, vet inte om det spelar någon i detta fall, bethesda, id, blizzard, activision, det är inte vad jag kallar företag som ligger i framkant när det kommer till att komma på nya spännande idéer längre, men behöver inte göra det heller enligt mig, alltså blizzard är inte ett företag som behöver ligga i framkant, de har gjort sitt. Det finns andra företag som kan göra det i stället.

Skrivet av Atorak:

Historiskt sett kommer alla bra titlar från mindre studios där passion gått före pengar. Minecraft är ett av alla exempel.

Det är för att detta är en ganska ung bransch, så är det alltid, det måste börja någonstans, sedan när det blir mer, mycket mycket mer pengar då konsolideras saker, det är bara att titta på t ex mat, det är väldigt få företag som är ger hela världens kända varumärken, men knappt någon vet det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Allt från MS släpps på PC dag 1 så det argumentet faller.

Folk grinar om att MS exkluderar en massa folk när det snarare är tvärtom. Den enda tekniska prylen folk tycks ha i sina hem är ett Playstation. Helt plötsligt saknar gemene man PC, surfplatta, mobil eller brödrost.

Märkligt.

Forza på hemmets smarta brödrost ❤️


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Dex
Medlem

Det jag är lite nyfiken på också är att när detta är helt klart sen nästa sommar och sen nästa CoD ska släppas så kommer det ju så klart komma på Gamepass och ska det då inte heller komma till Playstation (som har flest CoD spelare om jag har förstått det rätt) så förlorar dom ju dom gigantiska summorna från release försäljningen. CoD var ju det bäst säljande spelet 2021.

Ska bli väldigt intressant och se om dom är beredda på att göra det eller om dom gör som med Minecraft Dungeons t.ex. och fortsätter släppa det till andra konsoler också. Tvivlar på att dom spenderade 70 miljarder dollar för att bara utöka Gamepass. Dom har ju så klart tänkt fortsätta gå med vinst på det köpet.

Ska bli kul och se!

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Allt från MS släpps på PC dag 1 så det argumentet faller.

Folk grinar om att MS exkluderar en massa folk när det snarare är tvärtom. Den enda tekniska prylen folk tycks ha i sina hem är ett Playstation. Helt plötsligt saknar gemene man PC, surfplatta, mobil eller brödrost.

Märkligt.

Grafikkort är ju så jävla dyra😂 Så de har nog helt klart gått ner mycket PC spelare. Därför jag nästan bara lirar PS5 och Switch nu. Plus att jag blivit lat och vill ligga i soffan och gejma;) Kommer ju givetvis behöva köpa en Xbox när Starfield kommer men ändå, det gynna fortfarande inte oss allätare att grejer blir exklusiva.

Medlem

jag har svårt att tro att CoD skulle bli MS exklusivt, är för mycket pengar att förlora då CoD lär dra in en hel del pengar på PS. De som endast sitter på en PS kommer nog inte köpa en Xbox eller PC för CoD (nu kanske jag återigen underskattar vad folk är villiga att göra för ett spel). Det som jag tror kommer hända i fallet CoD är att MS försöker locka över spelare från PS genom att erbjuda godis eller bättre deals på sin egen plattform.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

jag har svårt att tro att CoD skulle bli MS exklusivt, är för mycket pengar att förlora då CoD lär dra in en hel del pengar på PS. De som endast sitter på en PS kommer nog inte köpa en Xbox eller PC för CoD (nu kanske jag återigen underskattar vad folk är villiga att göra för ett spel). Det som jag tror kommer hända i fallet CoD är att MS försöker locka över spelare från PS genom att erbjuda godis eller bättre deals på sin egen plattform.

Jag har också svårt att tro att CoD skulle bli konsolexklusivt men å andra sida var det samma argument om förlorade intäkter på PS när Bethesda affären blev känd. De kommer nog inte dra bort befintliga spel men hur blir det med nya? Gör man en Minecraft eller en Bethesda? Den som lever får se.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Xbox divisionen betalade igen Zenimax dealen på mindre än 4 månader enligt mina dåvarande beräkningar av kvartalsrapporten att döma och då hade Game Pass mer än 10 miljoner färre användare. Säg att 25 miljoner användare (som det är nu) blir fasta prenumeranter och dom har ökat med strax under 1 miljon users i månaden, bara på 1 månad drar man då in 3.37 miljarder kronor ensamt på end users utan några som helst extra köp av spel eller förtjänster av licensiering, reklam deals (på merch med DRKN, chips, läsk, leksaker som Lego osv.) och användande av platformen.
Säg att COD blir exklusivt till Xbox, folk köper Game Pass o konsoler hela tiden...hur stor blir inte vinsten bara på det nästa budget? 2020 drog Modern Warfare ensamt in $1.91 biljoner och var det mest lönsamma spelet före GTA5 och Fifa.
Nu kommer dom inte ens gå minus på spelets konkurrens med egna titlar.
Sen drar dom in vinster från alla COD-spelen samtidigt, även från nuvarande Playstation användare.
Så jag tror inte det kommer vara några problem att "break even" ca. ett budget år.

Rätt dålig deal för A/B då...

eld
Medlem
Skrivet av Margy:

Du lever i någon slags fantasivärld om du tror man tjäna igen köp som dessa på månader eller ett år. Om detta vore fallet skulle dessa företag köpts upp för länge sedan eftersom det inte går att förlora pengar på det.

Jag minns inte riktigt nu men jag tror Activision gick drygt 2 miljarder dollar i vinst senaste räkenskapsåret. Du tror alltså att de plötsligt kommer tjäna 69 miljarder på ett år så att affären går "break even"?

Risken är dessutom att vinsten går ner om man minskar på släppen till Nintendo och PS. Vi vet inte heller hur vinsten för CoD påverkas av att lanseras på Game Pass.

Nej hens uträkningar är ju rätt tokiga, men i det stora handlar det bara om att dessa miljarder har bättre avkastning i form av köpet av a+b jämfört med att sitta i en bank. Det är nog det viktigaste för Microsoft.

Medlem
Skrivet av Margy:

Du lever i någon slags fantasivärld

Jag minns inte riktigt nu men jag tror Activision gick drygt 2 miljarder dollar i vinst senaste räkenskapsåret. Du tror alltså att de plötsligt kommer tjäna 69 miljarder på ett år så att affären går "break even"?

Nej, jag skrev tydligt att exemplet bara är enkelt beräknat på ett spel för att visa att pengar dras in ganska enkelt.
Oavsett vad du säger så gick Xbox så mycket i vinst att Zenimax/Bethesda inköpet var betald riktigt snabbt.
Denna deal är väl ca 10ggr dyrare, så klart det kommer ta längre tid då.
Samtidigt har Game Pass tjänsten expanderat med strax under 1 miljon nya användare per månad.
Nu när Svenska King medföljer i köpet så kommer dom håva in cash, Candy Crush drar ensamt in nästan en miljard dollar per år. King har 11 studios (2019) världen runt.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Jag är ganska överrygad om att CoD kommer att bli Microsoft-exklusivt. Tror att mycket av köpet handlar om att få ensamrätt till den kassakon.

Medlem

Phil Spencer var ju snabb med att påpeka att MS eventuellt skulle "take actions" mot Activision/Blizzard efter skandalen. Det kan man ju lugnt säga att de gjorde :P. Väldigt murket att Kotick får sitta kvar dock.

Skrivet av Tröjan:

Jag är ganska överrygad om att CoD kommer att bli Microsoft-exklusivt. Tror att mycket av köpet handlar om att få ensamrätt till den kassakon.

Jag tror att du har helt fel. Det är långt ifrån samma kassako helt utan Sonys spelarbas.

Medlem

Folk verkar förvånade att Kotick sitter kvar... det är inte som att de köper företaget och kickar honom dag 1 alltså.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Folk verkar förvånade att Kotick sitter kvar... det är inte som att de köper företaget och kickar honom dag 1 alltså.

Jag är medveten om att det kanske inte är så lätt som att bara kicka honom och han har förmodligen en fet fallskärm om han tvingas bort dessutom. Sen äger han väl en hel del aktier i företaget vad jag läst. Aja, murket kan det vara ändå.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Folk verkar förvånade att Kotick sitter kvar... det är inte som att de köper företaget och kickar honom dag 1 alltså.

Dessutom har han skickat ut ett mail internt att allt kommer vara som.vanligt tills Microsoft bokslut tar slut 30 juni 2023. Det är nog efter det han får avgå.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag är medveten om att det kanske inte är så lätt som att bara kicka honom och han har förmodligen en fet fallskärm om han tvingas bort dessutom. Sen äger han väl en hel del aktier i företaget vad jag läst. Aja, murket kan det vara ändå.

Han behöver ju vara där under en övergångsperiod, alltså det kan ju blir en massa fel och konstiga fördröjningseffekter om han - medans Bill Gates signatur fortfarande är våt - blir utkickad på gatan.
Dessutom är det ingen som kommer kicka ut honom som någon sorts hämnd, han har ju gjort Activision till ett sjukt stort och framgångsrikt företag under sin ledning, det är nog många som skulle haft honom som VD under samma period, visst det har begåtts massa fel där, men just ang denna saken så spelar det nog inte så mycket roll. Han kommer lämna, men inte under första veckan och inte för att någon på MS måste ha bort honom direkt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Han behöver ju vara där under en övergångsperiod, alltså det kan ju blir en massa fel och konstiga fördröjningseffekter om han - medans Bill Gates signatur fortfarande är våt - blir utkickad på gatan.
Dessutom är det ingen som kommer kicka ut honom som någon sorts hämnd, han har ju gjort Activision till ett sjukt stort och framgångsrikt företag under sin ledning, det är nog många som skulle haft honom som VD under samma period, visst det har begåtts massa fel där, men just ang denna saken så spelar det nog inte så mycket roll. Han kommer lämna, men inte under första veckan och inte för att någon på MS måste ha bort honom direkt.

Så blir det förmodligen. Vi får se när det väl händer.

Medlem

Microsoft fortsätter med att göra spelhistoriens bästa tjänst ännu bättre.

Hoppas på att dom köper take two snart så dom kan tvinga ut GTA 6 😊

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

2020 drog Modern Warfare ensamt in $1.91 biljoner

Billion är inte lika med biljon (10^12)
Billion är lika med miljard (10^9)

Medlem
Skrivet av Issue:

jag har svårt att tro att CoD skulle bli MS exklusivt, är för mycket pengar att förlora då CoD lär dra in en hel del pengar på PS. De som endast sitter på en PS kommer nog inte köpa en Xbox eller PC för CoD (nu kanske jag återigen underskattar vad folk är villiga att göra för ett spel). Det som jag tror kommer hända i fallet CoD är att MS försöker locka över spelare från PS genom att erbjuda godis eller bättre deals på sin egen plattform.

Du underskattar majoriteten av spelare, främst konsolspelaren. Finns en anledning till att det finns 120 miljoner PS4 och Horizon Zero Dawn sålde cirka 6-8 miljoner kopior innan ps+. Alla exklusiva titlar blir konstant utsålda av COD och FIFA årligen, och det med råge. Så jo, folk hoppar nog plattform om det behövs. Utan tvivel.

Skriv svar