Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Medlem
Skrivet av Ralf:

Microsoft fortsätter med att göra spelhistoriens bästa tjänst ännu bättre.

Nintendo ba: Hold my beer! Två EXTRA Nes-spel till nästa månads Nintendo online!!!

Medlem

Roligt att se all xbox fans hurra över att 200 miljoner spelare blir exkluderande från titlar som tidigare släppts till allting.

Sen att försöka jämföra med att Sony skaffat 5 studios senaste året, bara att dom va typ redan i familjen.
Att nån studio släppte 1 spel till annan konsol under 20-30 år studion funnits gör det inte till en tredje parts studio.

Sony har köpt typ 6 studios på 10 år.

Xbox har köpt 30 tredje parts studio på 3år.

Väldigt stor skillnad.

Medlem

Tror faktiskt att CoD kommer att fortsätta säljas på PS4 ett tag till. Sen när spelen når mobiler är det ju långt mer än 200 miljoner som får tillgång.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Xbox divisionen betalade igen Zenimax dealen på mindre än 4 månader enligt mina dåvarande beräkningar av kvartalsrapporten att döma......

Oklart vilken kvartalsrapport du läst, men senaste släppta kvartalsrapporten visade att avdelningen "Personal Computing", som Xbox tillhör, genererade ca 5-7 miljarder dollar totalt sett i vinst, efter skatt/kostnader (13,3 före), en avdelning som även inkluderar intäkter från Windows/moln-tjänster, sök/reklam och försäljning av Windows oem licenser samt Surface datorer. Det nämns inte hur vinsterna fördelas mellan de olika posterna, så blir relativt omöjligt att räkna ut hur mycket vinst Xbox genererar (särskilt då de konkurrerar med inkomster från windows licenser etc). Det är dock rätt klart att Xbox ensamt inte hade 8 miljarder i ren vinst under dessa fyra månader.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Intressant. Jag tror det är ett bra köp för båda företagen, och branchen i stort. Visst finns nackdelar med stora jättar, men det finns också fördelar. Dessutom finns alla möjligheter för indieutvecklare med dagens otroligt kraftfulla spelmotorer att konkurrera, så jag ser inget problem. Det är heller inte så enkelt att lägga pengarna på att starta nya studios, dels tar det tid att bygga upp, dels är det extremt svårt att få tag på duktigt folk.

Jag tror också att många missar att ett stort fokus är mobilmarknaden och King. Microsoft bryr sig nog inte så mycket om Playstation utan kör sitt eget race.

Skrivet av Neverwild:

Roligt att se all xbox fans hurra över att 200 miljoner spelare blir exkluderande från titlar som tidigare släppts till allting.

Sen att försöka jämföra med att Sony skaffat 5 studios senaste året, bara att dom va typ redan i familjen.
Att nån studio släppte 1 spel till annan konsol under 20-30 år studion funnits gör det inte till en tredje parts studio.

Sony har köpt typ 6 studios på 10 år.

Xbox har köpt 30 tredje parts studio på 3år.

Väldigt stor skillnad.

Lika illa båda två väl enligt vad du sa innan i tråden om att låta studios vara ensama och inte köpa dom? Sen e det ju iprincip sama grej som att betala studios för sin exklusiva titlar även man inte äger dom


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Nu när Svenska King medföljer i köpet så kommer dom håva in cash, Candy Crush drar ensamt in nästan en miljard dollar per år. King har 11 studios (2019) världen runt.

Glöm heller inte Diablo Immortal som också lär dra in rätt stora summor.

Skrivet av Neverwild:

Roligt att se all xbox fans hurra över att 200 miljoner spelare blir exkluderande från titlar som tidigare släppts till allting.

Jag har inte sett nån hurra över att andra blir exkluderade. Däremot hurrar jag personligen för att jag kommer kunna spela fler spel genom min gamepassprenumeration samt att gamepass förhoppningsvis får många nya prenumeranter pga det här och därmed fortsätter växa osv.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Lika illa båda två väl enligt vad du sa innan i tråden om att låta studios vara ensama och inte köpa dom? Sen e det ju iprincip sama grej som att betala studios för sin exklusiva titlar även man inte äger dom

Då är det tydligen helt okej att låsa ute spelare. När MS blir större är det monopol men att Sony är utgivaren med störst omsättning det är bara som det ska. Dubbla måttstockar om något.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Lika illa båda två väl enligt vad du sa innan i tråden om att låta studios vara ensama och inte köpa dom? Sen e det ju iprincip sama grej som att betala studios för sin exklusiva titlar även man inte äger dom

Ja tredje parts studio, så missade du det så läs om det inlägget igen.

Tror inte du kan kalla Bluepoint, Housemarque, Insomniac osv för tredje parts studios.

Fast tidsexklusiva titlar kommer ju senare till andra ställen.

Xbox har ju haft typ 30 titlar senaste året som varit tidsexklusivt, dock ligger dom på 3-6 månader men dom har ändå fixat det.

Vi alla vet att Sony aldrig hade köpt Activision Blizzard då dom inte har dom pengarna att lägga ut.

Istället köper dom studios dom haft samarbete med i 20 år och som typ tillhör Sony redan.

Folk trodde ju att Bluepoint och Housemarque redan tillhörde Sony och vart chockade att så inte va fallet.

Så fortfarande väldigt stor skillnad på saker oavsett hur ni xbox fanboys vinklar det.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Roligt att se all xbox fans hurra över att 200 miljoner spelare blir exkluderande från titlar som tidigare släppts till allting.

Sen att försöka jämföra med att Sony skaffat 5 studios senaste året, bara att dom va typ redan i familjen.
Att nån studio släppte 1 spel till annan konsol under 20-30 år studion funnits gör det inte till en tredje parts studio.

Sony har köpt typ 6 studios på 10 år.

Xbox har köpt 30 tredje parts studio på 3år.

Väldigt stor skillnad.

Vet inte vad du har för källa, jag kollade wikipedia, den kanske inte är rätt.

Sony har köpt typ 6 studios på 10 år.
Sony har köpt 6 studios på 8 månader.

Xbox har köpt 30 tredje parts studio på 3år.
Xbox har köpt 9 studios på 3 år.

väldigt stor skillnad mot det du skrev om wikipedia har rätt.

Räknar inte med Activision-Blizzard då den affären inte är färdig.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Då är det tydligen helt okej att låsa ute spelare. När MS blir större är det monopol men att Sony är utgivaren med störst omsättning det är bara som det ska. Dubbla måttstockar om något.

Tråkigt att du och andra fanboys inte kan se skillnad på saker och ting.

Medlem
Skrivet av Issue:

Vet inte vad du har för källa, jag kollade wikipedia, den kanske inte är rätt.

Sony har köpt typ 6 studios på 10 år.
Sony har köpt 6 studios på 8 månader.

Xbox har köpt 30 tredje parts studio på 3år.
Xbox har köpt 9 studios på 3 år.

väldigt stor skillnad mot det du skrev om wikipedia har rätt.

Räknar inte med Activision-Blizzard då den affären inte är färdig.

Innan Sony köpte det så va det inget på 10 år.

Du måste ju räkna med alla olika studios som ingår i dom större.

Zenimax ägde själva typ 10-15 studios.
Att räkna zenimax som 1 funkar inte.

Skrivet av Neverwild:

Ja tredje parts studio, så missade du det så läs om det inlägget igen.

Tror inte du kan kalla Bluepoint, Housemarque, Insomniac osv för tredje parts studios.

Fast tidsexklusiva titlar kommer ju senare till andra ställen.

Xbox har ju haft typ 30 titlar senaste året som varit tidsexklusivt, dock ligger dom på 3-6 månader men dom har ändå fixat det.

Vi alla vet att Sony aldrig hade köpt Activision Blizzard då dom inte har dom pengarna att lägga ut.

Istället köper dom studios dom haft samarbete med i 20 år och som typ tillhör Sony redan.

Folk trodde ju att Bluepoint och Housemarque redan tillhörde Sony och vart chockade att så inte va fallet.

Så fortfarande väldigt stor skillnad på saker oavsett hur ni xbox fanboys vinklar det.

Haha roligt att du kallar en fanboy som säger att det inte är roligt hur BÅDA sidorna gör. Medans du gör allt för att få det Sony gör e bra å rätt medans Ms gör det fel å dåligt.. extra roligt när man vet att det inte e första gången du vrider å vänder på att få Sony Good 👍 Ms bad 👎 i trådarna. E ju bara fanboysen som anser där e en vinnare för dom är dom enda som konsolkrigar! Och vem var det kan inte ms vinna så köper dom upp det?? Jo en klar tydlig konsolkrigare


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Innan Sony köpte det så va det inget på 10 år.

Du måste ju räkna med alla olika studios som ingår i dom större.

Zenimax ägde själva typ 10-15 studios.
Att räkna zenimax som 1 funkar inte.

typ..är det 10? eller är det 15? eller var det kanske 8? 8 plus double fine blir 9.
men det blir väl svårare att plocka billiga poänger om man skriver rätt siffror.
blir ju mycket mer effekt för din skull när du skriver att sony köpt 6 studios på 10 år och MS 30 studios på 3 år. och sen anklaga andra för att vara fanboys, omg.

återigen, nu går jag efter wikipedia, jag dubbelkollade även zenimax hemsida och där skriver de ut 8 studios. vilka är de andra 2-7 som ingick?
och även om det nu var 15, hur får du 15 till att bli 30? vart kommer dom andra 15 ifrån?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

typ..är det 10? eller är det 15? eller var det kanske 8? 8 plus double fine blir 9.
men det blir väl svårare att plocka billiga poänger om man skriver rätt siffror.
blir ju mycket mer effekt för din skull när du skriver att sony köpt 6 studios på 10 år och MS 30 studios på 3 år. och sen anklaga andra för att vara fanboys, omg.

Han gör det tydligt att han gör skillnad på saker och ting åtminstone. Det är ärligt!

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Haha roligt att du kallar en fanboy som säger att det inte är roligt hur BÅDA sidorna gör. Medans du gör allt för att få det Sony gör e bra å rätt medans Ms gör det fel å dåligt.. extra roligt när man vet att det inte e första gången du vrider å vänder på att få Sony Good 👍 Ms bad 👎 i trådarna. E ju bara fanboysen som anser där e en vinnare för dom är dom enda som konsolkrigar! Och vem var det kan inte ms vinna så köper dom upp det?? Jo en klar tydlig konsolkrigare

Fasr du inser ju inte skillnaden på dessa uppköp.

Sony köper studios som tillhör familjen redan och inte drabbar något annat format alls.

Xbox köper upp stora tredje parts studios och exkluderar Sony och Nintendo.

Väldigt stor skillnad på detta.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fasr du inser ju inte skillnaden på dessa uppköp.

Sony köper studios som tillhör familjen redan och inte drabbar något annat format alls.

Xbox köper upp stora tredje parts studios och exkluderar Sony och Nintendo.

Väldigt stor skillnad på detta.

Nu vill jag egentligen inte lägga mig i ert sandlådetjafsande, men flera av de studior som Sony köpte upp släppte spel även till Xbox innan uppköpen, även om deras största spel kanske var exklusiva. Så nog påverkade det andra format allt.

eld
Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fasr du inser ju inte skillnaden på dessa uppköp.

Sony köper studios som tillhör familjen redan och inte drabbar något annat format alls.

Xbox köper upp stora tredje parts studios och exkluderar Sony och Nintendo.

Väldigt stor skillnad på detta.

Fixade det åt dig.

Skrivet av Neverwild:

Fasr du inser ju inte skillnaden på dessa uppköp.

Sony köper studios som tillhör familjen redan och inte drabbar något annat format alls.

Xbox köper upp stora tredje parts studios och exkluderar Sony och Nintendo.

Väldigt stor skillnad på detta.

Och hur tror du dom kom till i "familjen"??
Genom att bjuda don på fika?
Nej! Samma sak som Ms använder, pengarna.
Sony har betalat studios med pengar för att få sin exklusiva spel som då redan har drabbat andra format, och sen har dom använt sina pengar till att köpa upp dom för att fortsätta kunna ha sin exklusivteter och fortsätta drabba andra format.
Dom hade inte haft ett dugg samarbete med studios om dom inte gett dom pengar. Så det e lika illa båda två.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

eld
Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Och hur tror du dom kom till i "familjen"??
Genom att bjuda don på fika?
Nej! Samma sak som Ms använder, pengarna.
Sony har betalat studios med pengar för att få sin exklusiva spel som då redan har drabbat andra format, och sen har dom använt sina pengar till att köpa upp dom för att fortsätta kunna ha sin exklusivteter och fortsätta drabba andra format.
Dom hade inte haft ett dugg samarbete med studios om dom inte gett dom pengar. Så det e lika illa båda två.

Får jag lov och vända på det: exklusiva kontrakt är hur många studios håller sig levande, och anledningen till varför vi får så många dyra produktioner att spela.

Det är inte allt av ondo.

Medlem
Skrivet av Issue:

typ..är det 10? eller är det 15? eller var det kanske 8? 8 plus double fine blir 9.
men det blir väl svårare att plocka billiga poänger om man skriver rätt siffror.
blir ju mycket mer effekt för din skull när du skriver att sony köpt 6 studios på 10 år och MS 30 studios på 3 år. och sen anklaga andra för att vara fanboys, omg.

återigen, nu går jag efter wikipedia, jag dubbelkollade även zenimax hemsida och där skriver de ut 8 studios. vilka är de andra 2-7 som ingick?

Compulsion, Double fine, inXile, Ninja theory, Obsidian, Playground, Undead labs, Arkane, Bethesda, id software, Machinegames, Alpha dog, Roundhouse, Tango så 14 där.
Sen inkommer alla studios på Activision-Blizzard när det blir klart och där ingår det 15 studios så blir 29 totalt.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Compulsion, Double fine, inXile, Ninja theory, Obsidian, Playground, Undead labs, Arkane, Bethesda, id software, Machinegames, Alpha dog, Roundhouse, Tango så 14 där.
Sen inkommer alla studios på Activision-Blizzard när det blir klart och där ingår det 15 studios så blir 29 totalt.

oj, så du säger att dom köpt 30 antal studios på 3 år, men sen för att ens få ihop den summan så räknar du in studios dom köpte för mer än 3 år sedan, och så överdriver du siffran med studios som ingår i Activision-Blizzard plus att affären inte ens är klar. och så kallar du andra för fanboys.. bra att veta vart man har dig.. tack och hej.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

oj, så du säger att dom köpt 30 antal studios på 3 år, men sen för att ens få ihop den summan så räknar du in studios dom köpte för mer än 3 år sedan, och så överdriver du siffran med studios för som ingår iom Activision-Blizzard plus att affären inte ens är klar. och så kallar du andra för fanboys.. bra att veta vart man har dig.. tack och hej.

Kollade precis upp studios som ingår i Activision-Blizzard och där är det 15.

Okej wow jag råkade räkna 3år och några månader, gör inte sån stor skillnad egentligen.

Jag tog 10år på Sony så ska vi räkna det på Xbox också så får vi några till studios.

Medlem

Kanske kan Blizzard gå tillbaka till sina rötter nu.
Tänk om det kan släppas en riktigt nice uppföljare till "the lost vikings".

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Fortf enorm skilnad, varför sitta å hävda ngt annat. Zenimax å Activision är stora marknadsomfattande, ledande, tredjepartsutgivare, det är inga uppköp att ens nämna i samma kontext som enstaka studios som Bluepoint, Firesprite eller Playground, Undead Labs m.m. för den delen. Kom tillbaka när Sony annonserar att de köpt upp några, eller ens en enda, tredjepartsutgivare så kan vi snacka om hur lika d uppköpen d är.

Nu citerade du mitt inlägg som bara var ett svar kring ditt påstående att Sony bara köpt upp studeor inom familjen. Jag har aldrig påstått att det MS gör är samma sak som nånting Sony gjort nån gång, vet inte varför vi skulle sitta och jämföra överhuvud taget faktiskt. Det kan nog finnas många fördelar med att Microsoft nu närmar sig Sony och Tencent i storlek, konkurrens brukar vara bra. Självklart tråkigt dock om det innebär att vissa blir utan en del spel de hade velat ha, men de flesta spel som blir exklusiva via den här dealen är många år bort och då hinner nog många fixa någon enhet där Gamepass kan erbjudas och åtminstone streama spelen.

Personligen är jag en stor gamepassförespråkare då jag älskar tjänsten, men jag har både Xbox SX, Playstation 5, Switch och PC. Majoriteten spelar jag dock på just Xbox och PC tack vare gamepass, så jag ser det som positivt att det nu kommer fler spel och fler användare till tjänsten. Hade du frågat mig så hade de gärna fått ha crossplay på alla spel och erbjuda gamepass även på andra plattformar osv så att de som bara har en Playstation skulle kunna spela dessa spel via streaming. Jag skulle även gärna se att Sony erbjöd sina spel via streaming på exempelvis Xbox för de som bara har en sådan, men så länge marknaden ser ut som den gör ser jag det som en självklarhet att det kommer köpas studior på båda sidor för att locka spelare till sina system.

Medlem

Alltid lika fascinerande med vuxna människor som sitter och argumenterar för ett gigantiskt företag som drivs av ett intresse - pengar. Identifierar ni er så pass mycket med Microsoft eller Sony eller vad är det frågan om? Vi vet ju än så länge inte vilken inverkan detta uppköp kommer att ha, även om vi kan göra antaganden, men den här diskussionen om vem som är bäst eller godast begriper jag mig bara inte på. Jag förstår att en spelkonsol är något man investerat mycket tid och pengar i men lite distans får man väl ändå ha? Om man känner sig trygg och nöjd med sitt köp förstår jag inte varför man tvunget ska hålla på med den här evighetsdiskussionen. Köp och spela på konsolen eller konsolerna ni valt att köpa och njut av utbudet?

Både Microsoft och Sony köper upp studios regelbundet och är i min bok lika goda kålsupare. Istället för att fråga sig vem som är ond eller god bör man snarare ställa sig frågan vad vi som konsumenter kommer att tjäna på det här.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Oavsett vad du säger så gick Xbox så mycket i vinst att Zenimax/Bethesda inköpet var betald riktigt snabbt.

Hur mycket går Xbox med vinst? Jag har aldrig sett MS redovisa om Xbox går med vinst eller förlust.

Du kan inte på allvar tro att Xbox kan gå 69 miljarder dollar mer i vinst på ett år genom att köpa ett företag som senaste året genererade 2,2 miljarder dollar i vinst?

Medlem
Skrivet av Knalle:

Alltid lika fascinerande med vuxna människor som sitter och argumenterar för ett gigantiskt företag som drivs av ett intresse - pengar. Identifierar ni er så pass mycket med Microsoft eller Sony eller vad är det frågan om? Vi vet ju än så länge inte vilken inverkan detta uppköp kommer att ha, även om vi kan göra antaganden, men den här diskussionen om vem som är bäst eller godast begriper jag mig bara inte på. Jag förstår att en spelkonsol är något man investerat mycket tid och pengar i men lite distans får man väl ändå ha? Om man känner sig trygg och nöjd med sitt köp förstår jag inte varför man tvunget ska hålla på med den här evighetsdiskussionen. Köp och spela på konsolen eller konsolerna ni valt att köpa och njut av utbudet?

Både Microsoft och Sony köper upp studios regelbundet och är i min bok lika goda kålsupare. Istället för att fråga sig vem som är ond eller god bör man snarare ställa sig frågan vad vi som konsumenter kommer att tjäna på det här.

Kan bara instämma, konsolkrig är ett skumt fenomen precis som ios/android osv. Personligen är jag i facken "en gamer köper väl de konsoler som har bra spel", men förstår så klart att pengar kan sätta stopp och att vissa måste välja. Men om en konsolgeneration är 7 år och en konsol kostar 5000 så är det utslaget ca 700 per år, eller motsvarande ETT nytt AAA-spel om året. Enligt mig är själva konsolerna den billiga delen av nöjet spel För mig har det alltid varit spelen som är poängen.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det kan nog finnas många fördelar med att Microsoft nu närmar sig Sony och Tencent i storlek, konkurrens brukar vara bra.

Xbox va redan större än Sony efter Zenimax uppköpet om man ser till antal studios.
Efter Activision-Blizzard går igenom så har dom runt 20 studios mer än Sony.
Bara det att Xbox inte tjänar lika mycket som Sony i spel branchen.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Xbox va redan större än Sony efter Zenimax uppköpet om man ser till antal studios.
Efter Activision-Blizzard går igenom så har dom runt 20 studios mer än Sony.
Bara det att Xbox inte tjänar lika mycket som Sony i spel branchen.

Okej så det är totala antalet studior du tycker är viktigt här alltså? Vet inte vad jag ska svara riktigt, "ja, då har Microsoft fler studior"? Om jag startar 200 studior och släpper varianter av pong hos alla, är jag störst då? Vinsten eller omsättningen borde väl rimligtvis vara en bättre indikator på hur mycket deras studior är värda. Om båda sidorna nu släpper ungefär lika många stora spel som folk vill spela så är det väl rätt jämnt? Även om ena sidan dessutom råkade släppa ett gäng mindre spel som ingen vill spela..

Skriv svar