Phil Spencer vill återuppliva spel från Activision Blizzards gamla spelkataloger

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vi har typ redan gjort dom idag, dock.

Kan hålla med om att det stämmer i många fall, dock inte alla. 😁

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag har faktiskt gjort detta rent hypotetiskt med ett antal gamla spel dock - dvs tagit en klassiker och försökt extrapolera hur det skulle sett ut om det var nytt och modernt idag med samma genre. Och min slutsats var att vi redan gjort detta med typ allt..

Dvs typ Baldurs Gate om man tar grundpelarna i vad som gjorde det bra, samt vad man hade önskat funnits i det så hade det sett jävligt mycket ut som typ The Witcher 3.

Zelda (SNES) hade sett jävligt mycket ut som typ.. Breath of the Wild.. osv

Ja - dom gamla grejjerna ser helt annorlunda ut om man skulle gjort dom idag..

Vi har typ redan gjort dom idag, dock.

Att Zelda skulle se ut som Zelda köper jag (nog därför jag inte var något stort fan av BoTW, det kändes väldigt utdaterad och tomt), men baldurs gate som the witcher känns långsökt enligt mig. Då tycker jag nog exempelvis dragon age 1 känns betydligt närmare (om man inte räknar de moderna spelen i exakt samma genre då. Som typ nya baldurs gate )

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Har väntat över 20 år så håller givetvis tummarna eftersom de nu (eller snart) sitter på rättigheterna till min favoritserie.

Gabriel Knight? 😃 Visste faktiskt inte att Activision satt på de gamla Sierra-spelen. Kan bli kul med nytt, men då ser jag gärna att de istället ger licenser till lite mindre utvecklare som brinner för de gamla spelen.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Att Zelda skulle se ut som Zelda köper jag (nog därför jag inte var något stort fan av BoTW, det kändes väldigt utdaterad och tomt), men baldurs gate som the witcher känns långsökt enligt mig. Då tycker jag nog exempelvis dragon age 1 känns betydligt närmare (om man inte räknar de moderna spelen i exakt samma genre då. Som typ nya baldurs gate )

Ja alltså hela poängen var ju att om du skulle ta ett gammalt spel och drog den typen av genre/spel till sin logiska slutsats idag så skulle det se radikalt annorlunda ut.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ett nytt NOLF, ja tack

Medlem

Starcraft Ghost hade varit intressant, kanske.

Medlem

O nej säger jag bara Nu börjas de...

Medlem

Om jag vore Microsoft och betalade nästan $70 miljarder så skulle jag kräva mer av ett nyförvärv än gammal skåpmat.

Medlem

Världen behöver ett nytt Hexen!


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem
Skrivet av Novdid:

Ett storydrivet FPS i Starcraft-världen där man får lira som en Marine. Helst inte gjort av Blizzard med en tung atmosfär som påminner om cutscenes i Starcraft 1 och Brood War hade ju varit trevligt. Potentialen att göra något som påminner om både Halo och AvP finns om det görs rätt.

This! detta är precis vad jag vill ha. I en riktigt mörk och tung atmosfär som nästan ger en skräck känsla i ett väldigt köttigt Brood War. Jag tycker de gamla starcraft spelen gav just en mer mörk atmosfärisk känsla än vad de nya spelen starcraft 2 som var mer glättig i miljöerna.

Hade gärna sett en återupplivning av starcraft rts spelen och även starcraft ghost.

Medlem

Ett casual Lost Vikings och Rock n Roll Racing skulle vara fint.

Edit.

Låt Machine Games göra Hexen.

Medlem

Min dröm vore om High Moon Studios kunde göra en ny av Transformers War for Cybertron / Fall of Cybertron.

Medlem

Hjälp en gammal gubbe med minnet nu, men skapade inte ID software Heretic som sen blev Hexen eller hur går historien? Kommer icke ihåg.


signatur

IDKFA

Medlem

Blev det inget Fragzone-fredag förresten?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Hjälp en gammal gubbe med minnet nu, men skapade inte ID software Heretic som sen blev Hexen eller hur går historien? Kommer icke ihåg.

De använde väl sig av Doom motorn som grund till Heretic.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Gabriel Knight? 😃 Visste faktiskt inte att Activision satt på de gamla Sierra-spelen. Kan bli kul med nytt, men då ser jag gärna att de istället ger licenser till lite mindre utvecklare som brinner för de gamla spelen.

Tror det bara är Larry av de gamla klassikerna som de inte sitter på. Men håller med att det nog vore det smartaste.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ja alltså hela poängen var ju att om du skulle ta ett gammalt spel och drog den typen av genre/spel till sin logiska slutsats idag så skulle det se radikalt annorlunda ut.

Fast nej, Baldur's Gate "radikala" motsatt hade inte varit Witcher 3, då det är helt olika genre. Och nu pratar jag inte om 3rd person etc, utan mer att Baldur's Gate är D&D med deras regelsystem (varav BG3 kör D&D5 regler om jag inte missminner mig), medan The Witcher är ren ARPG.

Witcher är mer av en nymodighet från spel såsom Might and Magic 6 eller Elder Scrolls 2: Daggerfall.

Tar man ett gammalt spel så ändrar man inte om genren helt bara för att "modernisera" det, utan man försöker hålla sig till det som gjorde spelet bra, oftast iaf.

Så skulle de få för sig att sätta ett team på att utveckla ny King's Quest så kommer man få ett liknande spel som de var förr, fast med mer moderniserade funktioner, QoL och speldesign, men ändå försöka bibehålla aspekter som gjorde spelet bra.
Skulle man göra en helt ny Baldur's Gate-liknande spel så skulle spelet hålla sig till D&D-regler, då det är det som gjorde Baldur's Gate populärt, och är än fortfarande populär.

Sen så är det väl inget fel med att återuppliva gamla IPn och se ifall dessa serier skulle bli populära igen. Finns ju spelarbas som vill se dessa spelen. Aldrig förstått mig på att klaga om att "lägg ner gamla spel! Nytänk är viktigare!". Varför är det omöjligt och göra båda? Varför det ena och inte det andra?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Gabriel Knight? 😃 Visste faktiskt inte att Activision satt på de gamla Sierra-spelen. Kan bli kul med nytt, men då ser jag gärna att de istället ger licenser till lite mindre utvecklare som brinner för de gamla spelen.

Bingo! Det absolut viktigaste är nog att Jane Jensen får skriva och designa i alla fall stora delar av det.

Medlem

NOLF 3 hade ju varit drömmen!

Skribent
Skrivet av mrFluffy:

Hjälp en gammal gubbe med minnet nu, men skapade inte ID software Heretic som sen blev Hexen eller hur går historien? Kommer icke ihåg.

Raven fick låna DOOM-motorn från ID Software och skapad Heretic och Hexen. John Romero hjälpte dock teamet att behärska motorn, sen undrar jag om han inte gjorde någon banan i första Heretic också? Hmmm?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Raven fick låna DOOM-motorn från ID Software och skapad Heretic och Hexen. John Romero hjälpte dock teamet att behärska motorn, sen undrar jag om han inte gjorde någon banan i första Heretic också? Hmmm?

Så kanske det var, men Hexen måste ju vara Quake motorn?


signatur

IDKFA

Skribent
Skrivet av mrFluffy:

Så kanske det var, men Hexen måste ju vara Quake motorn?

Ja det stämmer ju såklart. Jag tror bara första Heretic var DOOM-motorn.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Kyraal:

Gabriel Knight? 😃 Visste faktiskt inte att Activision satt på de gamla Sierra-spelen. Kan bli kul med nytt, men då ser jag gärna att de istället ger licenser till lite mindre utvecklare som brinner för de gamla spelen.

Skrivet av ulphen:

Tror det bara är Larry av de gamla klassikerna som de inte sitter på. Men håller med att det nog vore det smartaste.

Slog mig just, Microsoft äger väl Double fine? I så fall borde de sätta Tim Schafer på något gammalt Sierra-IP. Hade nog kunnat bli hur bra som helst!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

De har pengarna!
De har IP!
Nu saknas bara själen!

Microsoft är i samtal med Satan om potentiell uppköp av själar...

Medlem
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det stämmer ju såklart. Jag tror bara första Heretic var DOOM-motorn.

Båda var väl Doom-motorn. Hexen kom väl innan Quake. Man kunde korsa Heretic och Doom ganska bra. T.ex så använde sig båda av *.wad för banorna. Har för mig att Hexen gjorde detta också. Men det var lite mer krångligt.

Skribent
Skrivet av Maysay:

Båda var väl Doom-motorn. Hexen kom väl innan Quake. Man kunde korsa Heretic och Doom ganska bra. T.ex så använde sig båda av *.wad för banorna. Har för mig att Hexen gjorde detta också. Men det var lite mer krångligt.

Ja du har rätt, jag kollade nu faktiskt. Hexen hade en rejält uppdaterad-version men det var fortfarande inte "riktig" 3D som Quake-motorn senare introducerade.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

NOLF, G.K. och King’s Quest kunde vara något. Spelade också Laura Bow The Colonel’s Bequest på Amiga 500.

Medlem

Asså Heretic II lirade man skitmycket, hoppas de gör en med full CO-OP.

Medlem

NOLF är nog min absoluta favorit FPS genom tiderna. Fantastiskt bra och rolig kampanj. Även andra FPS från Monolith Productions var riktigt bra och unika, som FEAR osv, synd att dom slutade med att utveckla dom strax efter dom blivit uppköpta av Warner Bros. Nu för tiden är det bara diverse licensspel som har att göra med Sagan om Ringen eller DC Comics (som också ägs av Warner Bros).

Tyvärr så verkar rättigheterna till NOLF IP:et vara rätt splittrat, mellan både utgivaren (Activision Blizzard) och utvecklaren (Monolith Productions) och möjligtvis fler parter, så jag tror inte det är troligt att något händer med det.

Skriv svar