Fram med skumpan: Nintendo Switch har sålts i över 100 miljoner exemplar
100’000’000/8’000’000’000 = 0,0125
≈ 1,25% av världens befolkning har en Switch.
≈ 1/80 människor har en egen Switch.
Säg sedan att åtminstone 50% av dessa (en på 80) delar sin Switch med minst en till person…
Det kanske det finns en Switch i var femtionde hushåll världen över? Det är helt sjukt isf.
Var femtionde person kan gå hem till sig själv och spela på en Switch?
Jag skulle inte bli förvånad om det är någonstans mellan 1/8 eller 1/16 i Sverige (som har en Switch i hushållet).
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Välförtjänt. En väldigt fin konsol, och vilken revansch efter det högst oklara Wii U. Grattis Nintendo!
Wii u är nog den bästa familje/umgänges-konsolen som någonsin tillverkats. Den bärbara skärmen erbjöd så många möjligheter i tex. Nintendo Land och spelades alltid under lan och med släkten. Anledningen till att den misslyckades var marknadsföringen, folk förstod inte ens att Wii U var en ny konsol.....
Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2
100’000’000/8’000’000’000 = 0,0125
≈ 1,25% av världens befolkning har en Switch.
≈ 1/80 människor har en egen Switch.
Tänk hur många hushåll
Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2
Försäljningen av PS4 har ju störtdykt och Sony räknar väl inte med att producera så många enheter per år framöver. Den lär inte sälja så väldigt mycket mer.
Jag bidrog till den siffran härom veckan.
Har velat uppgradera datorn i ett par år nu men brist/pris på grafikkort har hejdat mig. På sistone har dessutom trippel-A spelen gjort mig besviken så jag har ändå bara kört indie spel det senaste.
Då slog det mig att det kanske var dags att se vad Nintendo pysslar med nu för tiden. Så jag gick och köpte en.
Än så länge är jag mycket imponerad av den!
Nintendo Switch är den mest innovativa konsolen jag nånsin har haft. Passar perfekt för resor, hemmafester eller när man har uttråkade barn på besök.
Har sällan träffat så mycket främmande folk på baren som när jag och min vän satt och spelade Mario Kart vid vår favoritpub strax efter Switchens release, kontrollerna i händerna och skärmarna på bordet mellan ölstopen och jordnötsskålarna. Då och då kom nån fram och ville titta på eller köra ett race med oss, då var det bara att ge dem en kontroll och köra på.
Imponerande siffror. Jag tycker att Switch är en fantastiskt liten maskin, men jag känner att spelutbudet på sistone har varit lite klent, och hårdvaran börjar kännas lite utdaterad nu när både Sony och Microsoft har släppt nya konsoler, så jag hoppas att de åtminstone presenterar en uppföljare i år.
Värt att tänka på här är att rapporten kommer från Nintendo själva, att visa upp att sina produkter säljer som smör är i grunden marknadsföring och Nintendo är ett slugt företag.
Om de säljer så bra som de påstår kan man undra var pengarna tar vägen? Det går extremt långsamt på spelfronten, de e mycket re-releaser/indie-games och extremt få AAA titlar från Nintendos portifölj. Än idag är det mer eller mindre bara Mario Kart Deluxe som vi kör på vår Switch och då spelade vi det en hel del även på Nintendo Wii U.
Snabbast säljande hemkonsolen någonsin tydligen, DS sålde lite snabbare men det är bara den. Den passerar ps4 i år och sen är det DS och ps2 som ligger på runt 150 milj sålda, dit vettefan om den når men det är inte osannolikt.
Ds har sålt 153m och ps2 159m. Ps4 runt 118 har jag läst men den kommer gå om nästa år
Ds har sålt 153m och ps2 159m. Ps4 runt 118 har jag läst men den kommer gå om nästa år
Googlade nu och tydligen har DS sålt 154 m, ps2 157m och ps4 117m, galna siffror. Switch passerar ju ps4 i år och sen får vi se hur det fortsätter.
Switch var kul för några år sen, men helt onödig nu när Steam bärbara konsollen kommer, om några veckor.
Om Steam kunde producera konsollen i större mängder så de alltid fanns i butik hos Elgiganten osv, så skulle Switch sakterliga försvinna.
Nej det skulle den inte göra, anledningen är att Nintendospel finns på Switch, på deras topplista är det bara Nintendo exklusiva spel, det är den största anledningen för de flesta att köpa en Switch, att spela M.Kart, M. Odyssey, Animal Crossing, Smash, Pokémon osv. Jag tror Mariokart hade sålt 43 milj till Switch, det är helt unikt att sälja så många ex av ett exklusivt spel.
Värt att tänka på här är att rapporten kommer från Nintendo själva, att visa upp att sina produkter säljer som smör är i grunden marknadsföring och Nintendo är ett slugt företag.
Om de säljer så bra som de påstår kan man undra var pengarna tar vägen? Det går extremt långsamt på spelfronten, de e mycket re-releaser/indie-games och extremt få AAA titlar från Nintendos portifölj. Än idag är det mer eller mindre bara Mario Kart Deluxe som vi kör på vår Switch och då spelade vi det en hel del även på Nintendo Wii U.
Så du menar att Nintendo ljuger om sina försäljningssiffror? Starkt…
Jag har haft mycket nöje av min Switch, men nu för tiden är den alldeles för klen. Ser fram emot en upphotad version.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''
Och detta sluga företag valde även att visa försäljningssiffror för Wii-U, när den sålde som sämst (typ i100 000 exemplar).
Så du menar att Nintendo ljuger om sina försäljningssiffror? Starkt…
Varför skulle man inte krydda sina siffror menar du? Vem ska kunna kontrollera det så länge som man kommer med "rimliga" siffror.
Och detta sluga företag valde även att visa försäljningssiffror för Wii-U, när den sålde som sämst (typ i100 000 exemplar).
Tja, kanske för att allmänheten redan kände till att det gick ganska dåligt för dem? Siffrorna måste såklart vara baserat på verkligheten, men det behöver nödvändigtvis inte vara enbart sålda enheter, man kan säkert krydda siffrorna en del utan att folk tänker att det är hitte på.
Tja, kanske för att allmänheten redan kände till att det gick ganska dåligt för dem? Siffrorna måste såklart vara baserat på verkligheten, men det behöver nödvändigtvis inte vara enbart sålda enheter, man kan säkert krydda siffrorna en del utan att folk tänker att det är hitte på.
Det förs statistik över försäljning, det är inte bara Nintendo som har koll på sina siffror. Det är lite väl cyniskt att anta att företag som väljer att vara transparenta skulle fiffla med sina siffror. Gäller detta andra företag också tror du eller är det unikt för just Nintendo? Har ps4 sålt 117 milj eller är det kryddat så det i verkligheten bara är 92 milj?
Nej det skulle den inte göra, anledningen är att Nintendospel finns på Switch, på deras topplista är det bara Nintendo exklusiva spel, det är den största anledningen för de flesta att köpa en Switch, att spela M.Kart, M. Odyssey, Animal Crossing, Smash, Pokémon osv. Jag tror Mariokart hade sålt 43 milj till Switch, det är helt unikt att sälja så många ex av ett exklusivt spel.
Känner du att de släpper många AAA titlar från sin egen portfölj sen start om du räknar bort titlar som inte tidigare släppts(tänk då att Swtich funnits i snart 5 år)? Men visst har du en poäng, man köper Nintendo för sina exklusiva titlar men då får de också se till att släppa nya spel även för oss som haft tidigare konsoler. Vi har haft Switchen från start och kan säga att de senaste 2+ åren så finns det bara ett spel som rullar på vår swtich och det är ett gammalt spel från Wii U, Mario Kart. Övriga konsoler får klart mycket mer tid i vårt hem.
Switchen kom helt klart med något nytt, full scale Nintedo spel i bärbart format, övertygad om att detta är den största anledningen till varför folk tog sig tillbaka till Nintendo. För vår del som aldrig kör bärbart skulle jag säga att Nintendo Wii U kraftigt underskattat.
Ärligt talat tror jag att Nintendo kommer märka av när de nya aktörerna tar sig in på marknaden, särskilt om de ska släppa spel så pass sällan som de gör.
Det förs statistik över försäljning, det är inte bara Nintendo som har koll på sina siffror. Det är lite väl cyniskt att anta att företag som väljer att vara transparenta skulle fiffla med sina siffror. Gäller detta andra företag också tror du eller är det unikt för just Nintendo? Har ps4 sålt 117 milj eller är det kryddat så det i verkligheten bara är 92 milj?
Aha tja, jag kan ju ha missat något men vem håller koll på vad ett företag verkligen säljer? Känner ett par som äger företag men förstår inte det som att de måste rapportera vad och hur de säljer sina produkter? Jag antar att man skulle kunna titta på företagets omsättning o.s.v. men det säger inte mycket gällande specifika produkter i portföljen.
hmm, intressant fråga faktiskt, jag har antaget att man inte behöver rapportera hur försäljningen ser ut på specifka produkter eller tjänster. Det man rapporterar och som troligen är svårt att dölja är hur mycket företaget omsätter men det säger oftast väldigt lite om specifika produkter.
Men ni verkar ha mer insyn, hur registreras sålda enheter? Hur håller man koll utanför företaget?
Önskar verkligen dom släppte Momotaro Dentetsu utanför Japan, ser ut som ett flummigt och roligt interaktivt brädspel. Konami äger IP:et, men det verkar som om dom två senaste spelen till 3DS och Switch har utvecklats av Nintendo själva.
https://www.nintendolife.com/news/2021/01/feature_hands-on_wi...