Elden Ring - Recension del 2

Robot
Elden Ring - Recension del 2

En sorglig värld som gör ont att utforska, men som alltid drar dig tillbaka. Här är den avslutande delen av vår recensionsresa till Lands Between.

#betyg, #del-2, #elden-ring, #recension


Medlem

Kul att man inte kan lira på hela helgen...

Gen
Medlem

Bra recension!

Om det hade gått så tycker jag att det borde fått 4.5/5 pga bilduppdateringsproblemet på PC samt att både PS5 och XBSX nästan aldrig når 60fps ens i Performance mode.

Det är fan inte okej att spel släpps ofärdiga på det här sättet jämt och ständigt. I år har ju Dying Light 2, Horizon Zero Dawn och nu detta släppts med grafiska problem där Day 1 patch inte hjälpt.

Bäst verkar vara att lira på PS5 fast PS4 appen (dock får man låg upplösning och LOD pop-in på köpet).

Avstängd

Dark Souls har aldrig riktigt lockat, men detta låter som att det helt klart kan vara något i min smak - synd bara att man har en backlog som räcker under inte bara hela ww3 utan förmodligen även ww4(!)

Några frågor:
- Finns det olika svårighetsgrader? Eller är det alltid svårt som fan (har inte samma tålamod som jag en gång hade) ? Om man nu kan oneshottas bakom varje hörn, hur kontrar man det, finns det quick save eller är det enbart checkpoints? Om det senare, är dessa bra eller behöver man göra om en massa saker varje gång man dör?

- Är det endast sp eller finns det någon mp?

- Finns det några indikationer på mod support, ev. i framtiden ?

Skribent
Skrivet av Gen:

Bra recension!

Om det hade gått så tycker jag att det borde fått 4.5/5 pga bilduppdateringsproblemet på PC samt att både PS5 och XBSX nästan aldrig når 60fps ens i Performance mode.

Det är fan inte okej att spel släpps ofärdiga på det här sättet jämt och ständigt. I år har ju Dying Light 2, Horizon Zero Dawn och nu detta släppts med grafiska problem där Day 1 patch inte hjälpt.

Bäst verkar vara att lira på PS5 fast PS4 appen (dock får man låg upplösning och LOD pop-in på köpet).

Ja, jag satt länge och funderade på hur mycket jag tycker att bristerna spelar in.

Ah, så det är problem även på konsoler då? Synd.
Spelet som sådant väger verkligen upp, men jag förstår de som blir less eller hellre väntar. För mig är ändå detta inte alls lika illa som i Bloodborne, som rosslade på en bit under 30 fps mest hela tiden. Jag fick huvudvärk av det till slut. Här är det mest i vissa partier jag märkt av det. Främst i en handfull större strider utomhus. Men majoriteten av tiden har det varit helt okej för mig.

Medlem

Ser riktigt grafiskt föråldrat ut, i sann From Softwareanda. 😅

Medlem

"Mästerligt" FZ.

"Blandade reaktioner" Steam

Jaha???


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

There it is! Helgen kan inte komma fort nog.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skribent
Skrivet av General White:

Dark Souls har aldrig riktigt lockat, men detta låter som att det helt klart kan vara något i min smak - synd bara att man har en backlog som räcker under inte bara hela ww3 utan förmodligen även ww4(!)

Några frågor:
- Finns det olika svårighetsgrader? Eller är det alltid svårt som fan (har inte samma tålamod som jag en gång hade) ? Om man nu kan oneshottas bakom varje hörn, hur kontrar man det, finns det quick save eller är det enbart checkpoints? Om det senare, är dessa bra eller behöver man göra om en massa saker varje gång man dör?

- Är det endast sp eller finns det någon mp?

- Finns det några indikationer på mod support, ev. i framtiden ?

Inga svårighetsgrader, nej. Men det är lite lättare att leta upp enklare områden och hålla sig där innan man går till de värre platserna. Men allt är ju relativt. Inga platser i Elden Ring är ju jättelätta jämfört med många andra spel.

Det finns co-op och pvp, men det har varit svårt att testa detta innan släpp.

Med tanke på att spelet tydligen använder anticheat så är det nog svårt med moddar, gissar jag.

Medlem

Ännu ett 5/5 mästerligt från FZ fastän "vanliga" spelare upfattar och har hittat massivt med tekniska fel etc.

Skribent
Skrivet av N3gn4v:

"Mästerligt" FZ.

"Blandade reaktioner" Steam

Jaha???

Många är besvikna på bilduppdateringen, och vissa verkar även ha klart värre problem än de jag upplevt. Jag kan ju bara utgå från min spelupplevelse. Men det är värt att vara medveten om detta och hålla koll på patcher närmaste tiden.

Skribent
Skrivet av mobmoben:

Ännu ett 5/5 mästerligt från FZ fastän "vanliga" spelare upfattar och har hittat massivt med tekniska fel etc.

Jag har tidigare anklagats för att vara From Software-hatare som sätter "låga" betyg på deras spel. Så nu räknar jag med att få motsatt kritik för lite go balans.

Dex
Medlem
Skrivet av N3gn4v:

"Mästerligt" FZ.

"Blandade reaktioner" Steam

Jaha???

Eh ja? Det är precis som att olika personer har olika åsikter. Visst är det konstigt? Du förstår väl att även om blandade reaktioner på Steam så är där säkert dom som tycker det är mästerligt där också. Eller för att det är blandade reaktioner så är det samma som att alla tycker det är dåligt? Förstår inte alls din tanke här.

Tänk om det hade gått att ha en recension bara en gång utan att vissa bara måste kommentera om hur felaktig den är..... Varför är det så svårt att acceptera att personer tycker olika?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag har tidigare anklagats för att vara From Software-hatare som sätter "låga" betyg på deras spel. Så nu räknar jag med att få motsatt kritik för lite go balans.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

"Mästerligt" FZ.

"Blandade reaktioner" Steam

Jaha???

Skrivet av Dex:

Eh ja? Det är precis som att olika personer har olika åsikter. Visst är det konstigt? Du förstår väl att även om blandade reaktioner på Steam så är där säkert dom som tycker det är mästerligt där också. Eller för att det är blandade reaktioner så är det samma som att alla tycker det är dåligt? Förstår inte alls din tanke här.

Tänk om det hade gått att ha en recension bara en gång utan att vissa bara måste kommentera om hur felaktig den är..... Varför är det så svårt att acceptera att personer tycker olika?

De flesta röster ju ner det just pga prestandan, inte för att spelet är dåligt

Medlem

Tusen tack för en trevlig recension och jag gjorde nog klokt i att inte förhandsboka detta. Verkar som även konsolerna lider av taskig frame rate. Varken ps5 eller XSX klarar av att hålla 60 fps stadigt och stuttering verkar vara ett faktum på många olika system. Har själv inte provat spelet men kollat 10-talet videor där samtliga har prestandaproblem som gemensam nämnare. Med tanke på att spelet fokuserar just på många strider är detta oacceptabelt i min bok. Eloge ändå till fz för att ni nämnt att det är problem med spelet.

Elden ring skulle vara mitt första "dark souls"-typ av spel men har blivit bränd för många gånger nu med nylanseringar så denna gång hade man is magen och så blev man positivt belönad för det. Klart det säkert kommer patchar men det faktum att det lanserats i detta skick är inte ok någonstans. Spel hypas upp till absurdum (av både konsumenter, företaget och streamers), många förhandsbokar, spelet är trasigt dag 1 och sen fortsätter cirkusen för det upprepas hela tiden. Höll själv nästan på att falla för hypen denna gång, fastnade tyvärr där med Lost ark... så jag är inte bättre.

Så fort man ser denna bild ska man alltså vara på sin vakt:

Bara att invänta inläggen som försvarar spelet med "näbbar och klor" för de har betalat fullpris och de kan ju inte ha fel, eller hur?

Är dock villig att köpa detta när det landar i reahyllan för 200 kr lagom till sommaren för loren, världen och atmosfären verkar vara oerhört intressant och helt i min smak.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Dex
Medlem
Skrivet av koleny:

De flesta röster ju ner det just pga prestandan, inte för att spelet är dåligt

Ja och det är helt ok att rösta ner om du har problem med det. Men acceptera också att alla inte har samma problem och uppenbarligen är där många som älskar spelet. Det är det jag menar.

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

Ännu ett 5/5 mästerligt från FZ fastän "vanliga" spelare upfattar och har hittat massivt med tekniska fel etc.

Jocke berättar ju om prestandaproblemen klart och tydligt i båda recensionerna. Infon finns där, är man känslig får man vänta på patchar eller skippa spelet.

Sen hade jag kanske valt en annan formulering än "Ännu ett..." - vi har delat ut tre femmor de senaste 14 månaderna. Det är inte så att vi strösslar med toppbetygen.


signatur
Medlem

Spelade lite imorse, galet så tighta kontroller det verkar ha.
Hann bara spela fram till en mini dungeon, men efter jobbet blir det att kötta.

Medlem

Tack för recensionen! Och tack för att du beskriver de tekniska problemen. Jag får helt enkelt invänta patcher då det verkar finnas prestandaproblem på samtliga plattformar. Är personligen allergisk mot stutter och frame drops men kul att det i övrigt verkar vara ett grymt spel!

Har du testat med någon form av VRR på skärmen du använder?


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av magma:

Tusen tack för en trevlig recension och jag gjorde nog klokt i att inte förhandsboka detta. Verkar som även konsolerna lider av taskig frame rate. Varken ps5 eller XSX klarar av att hålla 60 fps stadigt och stuttering verkar vara ett faktum på många olika system. Har själv inte provat spelet men kollat 10-talet videor där samtliga har prestandaproblem som gemensam nämnare.

Då detta påverkar gameplay i så pass stor grad är det rätt obegripligt oavsett hur bra spelet är annars att kunna uppnå så pass höga betyg. Också med tanke på att spelet fokuserar just på många strider är detta oacceptabelt i min bok. Eloge ändå till fz för att ni nämnt att det är problem med spelet.

Klart det säkert kommer patchar men det faktum att det lanserats i detta skick, att många verkar ha förhandsbokat något de inte ens testat visar på hur trasig spelindustrin är. . Spel hypas upp till absurdum (av både konsumenter, företaget och streamers), många förhandsbokar, spelet är trasigt dag 1 och sen fortsätter cirkusen för det upprepas hela tiden. Höll själv nästan på att falla för hypen denna gång, fastnade tyvärr där med Lost ark... så jag är inte bättre.

Så fort man ser denna bild ska man alltså vara på sin vakt:
https://www.zing.cz/wp-content/uploads/2022/02/1-15.jpg

Bara att invänta inläggen som försvarar spelet med "näbbar och klor" för de har betalat fullpris och de kan ju inte ha fel, eller hur?

Är dock villig att köpa detta när det landar i reahyllan för 200 kr lagom till sommaren för loren, världen och atmosfären verkar vara oerhört intressant och helt i min smak.

Det beror litegran på hur de hanterar det, jag håller med om att om framerate problemet är allvarligt så kan man inte ge det max betyg, en 10/10 betyder att det inte finns någonting att förbättra, det är perfekt. Om de direkt går ut med info att de arbetar på det och det ska patchas inom kort så kan jag tycka att det är ok att ge bra betyg, men jag vet inte hur många gånger jag har sett spel som har liknande problem och det har tagit månader innan fix har kommit. Får se hur duktiga FS är på att lösa det och hur snabbt de kan få ut en fix, det känns ju däremot som att detta borde ha upptäckts tidigare kan jag tycka med tanke på att de har haft folk som har beta testat. I slutändan så kommer jag själv inte bry mig om spelet eftersom att jag tycker att hela serien har varit usel med några av de absolut sämsta kontrollerna jag har spelat med. Har gett alla en chans men inget av deras spel har varit roliga att spela, DS3 är utan tvekan det som har varit bäst, men det säger inte mycket. Fansen av serien är tämligen rabiata och vill inte känna sig vid någon som kritiserar dem med kommentar som "Du gillar inte svåra spel" som ett av de enda argumenten de använder.

Det är kul att spelet i det stora hela gör fansen glada, men även om spelet skulle vara mediokert så skulle de få max betyg av fansen oavsett.

Gen
Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Ja, jag satt länge och funderade på hur mycket jag tycker att bristerna spelar in.

Ah, så det är problem även på konsoler då? Synd.
Spelet som sådant väger verkligen upp, men jag förstår de som blir less eller hellre väntar. För mig är ändå detta inte alls lika illa som i Bloodborne, som rosslade på en bit under 30 fps mest hela tiden. Jag fick huvudvärk av det till slut. Här är det mest i vissa partier jag märkt av det. Främst i en handfull större strider utomhus. Men majoriteten av tiden har det varit helt okej för mig.

Ja tydligen. De var ju också där under hela Network test så man antar att det hade fixats till release men icke. Det som jag inte förstår är varför PS5an och XBSX inte klarar av 60fps. Trots allt har spelet väldigt låga hårdvarukrav till PC så det borde inte vara en omöjlighet att få det att flyta. Räcker att titta på Ghosts of Tsushima eller Horizon Forbidden West.

Visst, Bloodborne var 30fps, kass sådan dessutom pga stutter men nu med den nya generationen så förväntar man sig faktiskt 60fps i prestandaläge :/

Skrivet av Zidious G:

Ser riktigt grafiskt föråldrat ut, i sann From Softwareanda. 😅

FromSoftwares spel har aldrig handlat om grafisk detaljrikedom utan snarare om grafisk estetik

Skrivet av N3gn4v:

"Mästerligt" FZ.

"Blandade reaktioner" Steam

Jaha???

Skrivet av mobmoben:

Ännu ett 5/5 mästerligt från FZ fastän "vanliga" spelare upfattar och har hittat massivt med tekniska fel etc.

Fast det är ju klassiskt internet - är något fel så får hela spelet 0/10. Många röstar med känslor och inte med hjärnan. Jag stör mig som in i helvete på Horizon Forbidden Wests Performance mode som verkligen är gräslig. Dock är resten av spelet riktigt bra varför jag inte kan ge det 1 av 5 i betyg. Sen säger jag inte att man ska försumma så pass allvarliga problem men säga att hela spelet är skit pga tekniska detaljer är att ta i.

Medlem
Skrivet av Dex:

Eh ja? Det är precis som att olika personer har olika åsikter. Visst är det konstigt? Du förstår väl att även om blandade reaktioner på Steam så är där säkert dom som tycker det är mästerligt där också. Eller för att det är blandade reaktioner så är det samma som att alla tycker det är dåligt? Förstår inte alls din tanke här.

Tänk om det hade gått att ha en recension bara en gång utan att vissa bara måste kommentera om hur felaktig den är..... Varför är det så svårt att acceptera att personer tycker olika?

Ja det är ju märkligt att recensioner är subjektiva, vet inte hur många gånger jag har sett folk på FZ säga saker som att "recensioner ska vara objektiva" och sen är arga över när någon kritiserar någonting de gillar. De som hatar spelet, av någon anledning, kommer hata alla som ger "fel" betyg, samma sak tvärtom. Om folk vill ha sitt ego klappat så får de hitta en recensent som alltid tycker likadant som dem och hålla sig dit. Jag gillar inte något av From softwares spel, men jag bryr mig heller inte om de som gör det, det finns folk som älskar 4X spel, jag tycker att det är ett jävla sömnpiller, därför spelar jag inte de spelen. Förstår inte hur det kan vara så svårt att folk tycker olika om spel.

Skribent
Skrivet av Gen:

Ja tydligen. De var ju också där under hela Network test så man antar att det hade fixats till release men icke. Det som jag inte förstår är varför PS5an och XBSX inte klarar av 60fps. Trots allt har spelet väldigt låga hårdvarukrav till PC så det borde inte vara en omöjlighet att få det att flyta. Räcker att titta på Ghosts of Tsushima eller Horizon Forbidden West.

Visst, Bloodborne var 30fps, kass sådan dessutom pga stutter men nu med den nya generationen så förväntar man sig faktiskt 60fps i prestandaläge :/

FromSoftwares spel har aldrig handlat om grafisk detaljrikedom utan snarare om grafisk estetik

Fast det är ju klassiskt internet - är något fel så får hela spelet 0/10. Många röstar med känslor och inte med hjärnan. Jag stör mig som in i helvete på Horizon Forbidden Wests Performance mode som verkligen är gräslig. Dock är resten av spelet riktigt bra varför jag inte kan ge det 1 av 5 i betyg. Sen säger jag inte att man ska försumma så pass allvarliga problem men säga att hela spelet är skit pga tekniska detaljer är att ta i.

Jo, jag kan inte se någon som helst anledning till att de inte skulle kunna få till en jämn framerate i det här spelet, både på konsol och pc. Förhoppningsvis fixar kommande uppdateringar till det.

Medlem

Välförtjänt betyg! Trodde ni skulle sätta 4/5 faktiskt.

Bra recension!

Medlem

Som vanligt är det prestandaläget man ska spela med på konsol

Medlem

Det här med prestandan är lite märklig. Jag maxar alla inställningar på 1440p och har inte haft en enda stutter under tiden jag sprang runt i den öppna världen, ca 1,5 timme. Medans min bror startar och klarar knappt att hålla stadig 30 FPS. Sjukt tråkigt för dem som inte kan spela det, får verkligen hoppas det blir löst snabbt.

Skribent
Skrivet av Esri:

Ja det är ju märkligt att recensioner är subjektiva, vet inte hur många gånger jag har sett folk på FZ säga saker som att "recensioner ska vara objektiva" och sen är arga över när någon kritiserar någonting de gillar. De som hatar spelet, av någon anledning, kommer hata alla som ger "fel" betyg, samma sak tvärtom. Om folk vill ha sitt ego klappat så får de hitta en recensent som alltid tycker likadant som dem och hålla sig dit. Jag gillar inte något av From softwares spel, men jag bryr mig heller inte om de som gör det, det finns folk som älskar 4X spel, jag tycker att det är ett jävla sömnpiller, därför spelar jag inte de spelen. Förstår inte hur det kan vara så svårt att folk tycker olika om spel.

ja, recensioner är ju inte konsumentupplysning. Allt handlar om tycke och smak, vi som recenserar ska berätta om spelet och vad VI tycker. Det bästa är ju att hitta en recensent som har din smak, sen följa denne. Sen kan jag också bli trött på att man inte kan se bortom sig själv. Om du gillar något, det är ju fantastiskt, men det innebär ju inte att precis alla andra ska gilla samma sak. Sen finns det ju gråzoner och allt är inte bara svart och vitt. Menar du säger ju att du inte gillar From Softwares spel, men jag är säker på att du ändå kan se bra saker i det och delvis förstå varför andra gillar det? Jag menar, jag kan förstå varför folk ÍNTE gillar spelen, men det tar ju inte iväg från att jag tycker de gör de bästa spelserierna på marknaden.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Har inte hunnit dra igång spelet, men såg nån diskussion om att lägga till "-dx11" som Launch Option för spelet i Steam. Alltså för att tvinga spelet att köras i DirectX 11 istället för 12 och på så sätt få bättre prestanda.

Som sagt, inget jag testat själv och jag vet inte ens om spelet stödjer DX11, men lider man av svåra problem kan det vara värt att testa.

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja och det är helt ok att rösta ner om du har problem med det. Men acceptera också att alla inte har samma problem och uppenbarligen är där många som älskar spelet. Det är det jag menar.

Precis, det var min poäng också Prestanda dag 1 är ju tyvärr standard nuförtiden. Bara att invänta patch så kommer spelet vara smooth säkerligen Spelet verkar ju vara top tier, jämfört med andra spel som fått kassa betyg på sistone, där hela spelet är skit, inte bara prestandan.

Skriv svar