Nobuo Uematsu förklarar varför operasången i Final Fantasy VI Pixel remaster låter konstigt

Robot
Nobuo Uematsu förklarar varför operasången i Final Fantasy VI Pixel remaster låter konstigt

Celes är ingen operasångerska enligt Uematsu.

#Final-Fantasy-Vi, #Nobuo-Uematsu, #Square-Enix


eld
Medlem

Jobbigt när alla lokaliseringarna inte fick memot om att sjunga dåligt och faktiskt blev riktigt bra!

Skribent
Skrivet av eld:

Jobbigt när alla lokaliseringarna inte fick memot om att sjunga dåligt och faktiskt blev riktigt bra!

haha ja jag tänkte också det där. Är ju främst på engelska och japanska som de inte sjunger opera, så ja....


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

haha ja jag tänkte också det där. Är ju främst på engelska och japanska som de inte sjunger opera, så ja....

Men även japanska sångerskan klämmer in gnuttar av vibrato:

Dock så verkar det vara medvetet då både engelska och japanska versionerna har operasång för de andra karaktärerna, ändå faller den engelska väldigt platt.

Skribent
Skrivet av eld:

Men även japanska sångerskan klämmer in gnuttar av vibrato:

https://www.youtube.com/watch?v=yRR5mLdNmJU

Dock så verkar det vara medvetet då både engelska och japanska versionerna har operasång för de andra karaktärerna, ändå faller den engelska väldigt platt.

Egentligen köper jag faktiskt resonemanget då Celes bara råkar vara väldigt lik sångerskan. Men det känns lite som en efterkonstruktion för att engelska rösten inte låter speciellt bra. Som du säger så har till och med japanska mer opera än engelska.


signatur

"Writer and Fighter"

Flakmonkey

Är den engelska verkligen så dålig? Nej det är ingen operasångerska men det är ju inte direkt en sån där pinsamt dålig Idol-audition heller. Hade nog reagerat mer om en karaktär som bara slängs in i en opera-föreställning skulle låta som maria callas, framförallt om det sedan varit uppenbart att det inte är samma person som sedan agerar röstskådespelare. Men men, är väl ändå inte det här som spelet står och faller på?

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Egentligen köper jag faktiskt resonemanget då Celes bara råkar vara väldigt lik sångerskan. Men det känns lite som en efterkonstruktion för att engelska rösten inte låter speciellt bra. Som du säger så har till och med japanska mer opera än engelska.

Yep, speciellt då det inte var ett så jättestort fokuse för de flesta av lokaliseringarna.

Och dessutom så är svaret på att "det ska inte vara opera", men det största problemet är ju den platta tonen och bristen på något slags vibrato.

I det stora hela så ska ju scenen ändå väcka känslor, en tveksam celes tvingas in för att sjunga och överraskar i en väldigt ikonisk bit av spelet. Det faller ju om man distraheras av att sången inte är bra.

Dock så är ju den universiella reaktionen på internet att det inte låter bra, ingen förklaring kan fixa detta problem.

Skribent
Skrivet av Nosnos:

Är den engelska verkligen så dålig? Nej det är ingen operasångerska men det är ju inte direkt en sån där pinsamt dålig Idol-audition heller. Hade nog reagerat mer om en karaktär som bara slängs in i en opera-föreställning skulle låta som maria callas, framförallt om det sedan varit uppenbart att det inte är samma person som sedan agerar röstskådespelare. Men men, är väl ändå inte det här som spelet står och faller på?

Som Eld redan beskrev det, jag tycker också det låter "platt". Celes ska ju ändå överraska och det ska vara en känslosam scen som de faktiskt lyckas framställa utan sång tidigare. Sen förstör det väl inte spelet som så, men jag tycker att de hade kunnat göra den engelska rösten lite mer emotionell i alla fall. Nu tycker jag det faller väldigt platt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Medlem

Tycker själv det är en storm i ett vattenglas. Ett mycket litet vattenglas.

Medlem

Mycket gnäll över inget.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Folk har verkligen inget bättre för sig än att gnälla. När jag läste nyheten tänkte jag att det nog låter riktigt dåligt.
Lyssnade och låter ju riktigt bra…. Som någon annan sa: storm i ett riktigt jävla litet vattenglas.

eld
Medlem
Skrivet av Divion:

Folk har verkligen inget bättre för sig än att gnälla. När jag läste nyheten tänkte jag att det nog låter riktigt dåligt.
Lyssnade och låter ju riktigt bra…. Som någon annan sa: storm i ett riktigt jävla litet vattenglas.

Hur tyckte du den engelska versionen ställde sig mot de andra lokaliseringarna?

Som sagt har folk lugnat ner sig när de fick höra resten av lokaliseringarna, finns ju ett ganska fritt val att byta till ett av de bättre språken, och de är riktigt bra!

Medlem

Det faktum att spelet bara släpps på PC och mobil säger väl en hel del om vilken ambitionsnivå man har..skit ska skit ha.

Förstå mig rätt, jag håller spelet som typ det bästa i serien men att spela det på tex mobil kommer ju i vanlig ordningar vara en ren jävla mardröm då det kommer från SE, som alla deras "portar".

Medlem

Det jag läser mellan raderna: Det här var rätt slarvigt gjort och ingen brydde sig tillräckligt för att se till att det blev bra.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Spelare är ett passionerat släkte.
Själv är jag inte heller bättre då jag sitter och jämför med för mig den ”riktiga” versionen på snes.
Det blir mycket känslor när man ger sig på en uppskattad klassiker.
Måste vara ett rätt otacksamt arbete

Medlem
Skribent
Skrivet av eld:

Hur tyckte du den engelska versionen ställde sig mot de andra lokaliseringarna?

Som sagt har folk lugnat ner sig när de fick höra resten av lokaliseringarna, finns ju ett ganska fritt val att byta till ett av de bättre språken, och de är riktigt bra!

Ja, valmöjligheten att byta till de andra språken är ju helt klart ett stort plus.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Den japanska var helt klart sämst. Engelska var ok, inget att bråka om. Dock betydligt sämre än Italienska, Franska, Tyska och Spanska.

1
Skriv svar