Saker du irriterar dig på i spel

Medlem

Jag stör mig på att man i många spel kan gömma sig i t.ex. högt gräs och bli helt osynlig för fiender trots att halva ens karaktär sticker upp fullt synlig och långtifrån gömd.

En annan grej, som är lite svårare att förklara, är saker som framförs via dialog, skrivna meddelanden eller liknande men som inte går att tänka sig skulle kunna ske i spelvärlden p.g.a. begränsad spelmekanik eller animationer.
T.ex. om man som karaktär ska undersöka en brottsplats där en ruta krossats och någon hoppat ut genom den. Rutan är mycket väl krossad men du som karaktär kan inte krossa eller hoppa genom en ruta och NPC'er kan inte göra det utan situationen är skräddarsydd efter att du som spelare ska komma och undersöka platsen. Det är liksom något som inte händer i spelvärlden annars. Ett annat exempel är mat och dryck, i t.ex. ett spel där det talas om att det äts och dricks men så ser man aldrig ens en NPC stoppa något i munnen.

Det är en detalj som jag stör mig oproportionerligt mycket på. Jag vill att man ska kunna föreställa sig de saker som påstås sker eller ha skett i spelvärlden med det som jag kan se runt omkring mig som utgångspunkt, annars blir spelvärlden inte lika trovärdig. Detta är något som Red Dead Redemption 2 gjorde bra, tyckte jag, med slumpmässiga möten, händelser och annat som faktiskt gjorde spelvärlden trovärdig och samtidigt gav den en mystik som var välbalanserad och inte överdriven.

Frilansare

NPC:er som kläcker ur sig samma kommentarer gång på gång. Bättre att de är tysta om man klickar på dem igen. Sjukt irriterande.
NPC:er som ser ut som brothas from anothe motha. Slött att bara byta ut fägen på tunikan. Gäller främst rollspel som aspirerar på att ha "djuplodande story och värld".

PZT
Medlem

Jag irriterar mig nog mest på spel som idiotförklarar spelaren , överdriven handhållning HELA vägen igenom , uppenbara markeringar som Gula här kan du klättra klippor mm. Det finns igentligen INGET att upptäcka då man blir ledd till alla platser indirekt.

fast mest irriterar jag mig på utvecklare som säger "DET HÄR ÄR DET DU VILL HA !!! HÅLLTYST OCH KÖÖÖÖP" och efter en "beta" som inte är nån "beta" utan ett precis nån vecka innan släpp speltest och spelet är helt sämst , så lyssnar dom inte på spelarbasen ändå , utan vet bäst, och det hela slutar i ett spel som ingen vill spela förutom en handfull jasägare. Det är ju inte BARA Battlefield 2042 som det har hänt med om man säger så !

Medlem

Att man behöver stå exat på rätt plats för att kunna öppna nån kista eller dörr.
För mycket dialog utan röst. Om man behöver läsa var femte minut. Då tappar jag intresset fort.

Och som någon annan skrev tidigare. Slöa npc!


signatur

🐖💨💩

Medlem

NPCer som är sjukt starka i cinematics, men är svagare än den svagaste fjädern i gameplay.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ELF:

3. Behöva följa efter en slö npc och dessutom inte kunna matcha hastigheten.

Det här är så jäkla vanligt och helt obegripligt hur det ens kan fortsätta vara en grej.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Som extra krydda på moset, oskippbar cut scene inför bossfighten, varje gång!

Gärna ska bossen säga typ två olika "taunts" om och om och om och om igen också.
Usch.

Tiden det tar att avsluta ett From Software spel!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

ELF
Medlem
Skrivet av PZT:

Jag irriterar mig nog mest på spel som idiotförklarar spelaren , överdriven handhållning HELA vägen igenom , uppenbara markeringar som Gula här kan du klättra klippor mm. Det finns igentligen INGET att upptäcka då man blir ledd till alla platser indirekt.

Har för mig att man i något spel kunde inaktivera detta och det var fortfarande ganska självklart var man kunde klättra.
Fast jag kan lika väl yra då jag är lätt förkyld ;p
Men detta borde definitivt vara ett alternativ som ändå borde vara ganska lätt att implementera.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Splash-screens som inte går att skippa vid uppstart.

Nog för att vissa spel gömmer laddning där och speciellt historiskt, men ack så många handlar bara om lathet eller att du måste informeras om vad du spelar för 137e gången och av vem..

Medlem

Oskippbara cutscenes, otillräckliga menyinställningar, woke-kräftor, checkpoints...finns en rätt lång lista, samtliga mer eller mindre tekniska.....ja förutom woke-kräftan då.

Medlem

Dåliga inventorys.
Jag vill på ett enkelt sätt kunna jämföra statsen på utrustningen i min ryggsäck, väska etc med utrustningen som jag har på mig.

Medlem

Dålig speldesign. Ena stunden kan man hoppa över ett staket för du ska det. Men du kan inte hoppa över liknande objekt i samma höjd. Klättrings bara platser. Ena stunden kan man klättra längs en stolpe för den råkar vara gul. Men inte andra stolpar i exakt samma storlek. Ge fan i att placera ut sådana objekt då. Usel spel design helt enkelt. Det måste vara konsekvent. kan jag klättra upp för en stege ska jag kunna klättra upp för alla andra stegar med ju.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Menysystem som är helt ologiska.

En av anledningarna till att jag inte fortsatte att spela Witcher 3.

Medlem

Som skrivet, gå efter NPCer som går långsamt. De värsta är DE SOM STANNAR OM MAN GÅR FÖRBI! så man måste snigla efter.

Crafting och samla en massa krafs till crafting tycker jag inte om heller.

Medlem

Dörrar som håller på att ramla söder som du fortfarande måste lockpicka, borde bara vara att skjuta sönder skiten.
Bossar med flera steg.
Dåligt slut, tex Cyberpunk där inget av sluten är bra.
Spelförstörande buggar tex quest npc försvinner(Skyrim).

Medlem

Ojämn svårighetsutveckling, det vill säga att man helt plötsligt inte kommer vidare pga plötslig ökad svårighetsgrad, dvs dålig speldesign som inte kan förmedla detta på ett bättre sätt.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Allt levlande i upptäckarspel. Ge mig någon gång ett RPG, open world eller Metroidvania som ger mig alla förmågor från start. Vill dock inte att alla spel ska vara så.

En annan sak som stör mig är när uppföljare sänker svårighetstak/difficulty ceiling. T ex Bayonetta 2, Gunvolt 2, Castlevania 4.

Medlem

Långsamma och segt reagerande menyer och ställen där man måste hålla in knappen för att tex öppna, ist för att med ett kvickt tryck öppna


signatur

//monster

Medlem

Eskortuppdrag.

Slut på ammo när jag precis dödat 12 fiender och således har lika många vapen med en massa ammo runt omkring mig som jag inte kan plocka upp och använda.

Viktbegränsningar. Jag är 80-talist och växte upp med spel som Monkey Island och King's Quest. Om jag vill stoppa en 145L läsk i min ficka så ska jag fan få göra det. (Förutom i spel där detta faktiskt är viktigt, som DayZ och Escape From Tarkov.)

Medlem

Jag stör mig på att utvecklarnas tanke på "hardcore" i spel som Battlefield, COD och andra FPS är att de ska gömma huden i första hand.
Varför kan vi inte ha tillgång till karta och kompass i hardcore? Varför tycker de bestämt att hardcore måste ha avsaknad av hud?
Ge oss åtminstone en funktion så vi kan hålla upp vänster arm där vi har en karta fastklistrad så vi vet på ett ungefär var tusan vi är, och kompass i klockan så vi ser vilket håll vi tittar åt. Och om avsaknaden av att veta hur mycket ammo du har gör dig upphetsad, men låt då oss som tycker det är störtlamt ändå kunna ta ur magget ur vapnet för att på så sätt se hur mycket ammo vi har kvar i maget.
"Hardcore" läget har sett ut detsamma alldelse för länge, bara för att några muppar protesterar så de blir hesa så fort någon vill ha lite ändring.

Medlem

Irriterar mig lite på att bad company 2 nivå av destruction inte blev normen för alla krigs pangare.

Medlem

Svåröverblickbar crafting. Gillar inte när man måste pilla för mycket med saker och ändå inte känna att man gör rätt eller bästa valen.

Medlem

Dåliga kontroller och att det inte går att ändra på dem i inställningarna. Tycker alla spel borde ge valet att springa utan att trycka ner L3 varje gång… så mycket skönare för tummen att bara trycka fram L3 spaken istället! Ännu värre är det när man tvingas hålla L3 nedtryckt konstant för att öka hastigheten tex med en at st i star Wars battlefront 2. Fattar inte varför man springer med att hålla in andra knappar i vissa spel som gta 5 eller elden ring, det gör det bara mycket svårare att kolla runt med R3 samtidigt som man springer.

Stör mig också på när man inte kan ändra tiden i RPG spel. Tycker det borde vara en självklarhet i alla spel. Gillar inte att spela på natten. Vet inte riktigt varför egentligen, men har aldrig gillat det.

En annan grej är RPG spel som inte har enemy scaling. Det är anledningen till varför jag inte spelade klart cyberpunk 2077. Gjorde allt som gick att göra i den första stadsdelen och efter det var jag helt op vilket tog bort spelglädjen helt.

Medlem

Stör mig väldigt mycket på när det finns alldeles för många dokument utspridda i spelvärlden. Vissa spel lyckas med konsten att ha intressanta dokument som man blir glad när man hittar. Dessa är ofta ganska korta och ger ökad förståelse för världen man spelar i. Ett sådant spel är TLOU.

Andra spel har väldigt långa dokument som man hittar typ var 5:e minut och som bara förstör rytmen. Hade jag velat läsa finns det mängder med böcker jag hellre hade valt. Ofta tillför det inget alls till storyn, och det känns mest som ett simpelt sätt att fylla på med mer innehåll (för ju mer desto bättre...). Tomb Raider spelen är exempel där jag inte tycker det fungerar alls. Kartan är proppad med dokument, murals, små skatter som inte tillför något osv. Man tappar helt vad det är man faktiskt håller på med.

Hade väl egentligen inte varit något problem om det inte varit för att jag alltid är rädd för att missa saker i spel, och därför plikttroget läser alla förbaskade dokument jag kommer över.

Medlem
Skrivet av Metroid:

I varenda jävla spel där man ska följa en NPC så går man antingen alldeles för snabbt i normal takt, eller för långsamt om man kryper/går långsammare! Det gör mig galen.

Håller helt med om detta. Samt att man ibland inte kan gå bredvid varandra, eftersom det är programerat att npc ska hålla sig några steg framför.

Medlem

Långa aldrig avslutande filmsekvenser och korta spelmoment som inte för din karaktär framåt, blev påminnd om det i Cyberpunk 2077 just nu när jag stötte på Johnny Silverhand och fick sitta och titta på film i vad som kändes 20 minuter med evinnerliga dialoger...

Min första reaktion: "Så... när får jag spela?"

Medlem

Spel som försöker vara allt annat än spel. Ja menar vill jag spela spel så vill jag spela inte lyssna på långa dialoger eller glo på filmsekvenser.

Stör mig på att flesta spel ska vara open world, jag börjar hata open world mer o mer. Jag vill ha en linjär sprängfylld upplevelse som är intensiv och kort. Jag älskar korta spel, orkar inte sitta med ett o samma spel i 40-100h+
I open world slösar man tid på att gå fel, vara vilsen, sånt har man inte tid mä !!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

NPC:er som kläcker ur sig samma kommentarer gång på gång. Bättre att de är tysta om man klickar på dem igen. Sjukt irriterande.
NPC:er som ser ut som brothas from anothe motha. Slött att bara byta ut fägen på tunikan. Gäller främst rollspel som aspirerar på att ha "djuplodande story och värld".

Bästa på det var Starcraft. Om du klickade på några "hero" NPCs så gav de annorlunda svar, lite easteregg:

"My name is Duran".
"My name is Duran, Duraaaan"
"What is so funny?"
"Please, please, tell me now"
😄

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det här är så jäkla vanligt och helt obegripligt hur det ens kan fortsätta vara en grej.

Dessutom är det inte ovanligt att spelet har en Walk-knapp där man går för sakta och en Run-knapp där man går för fort. Men va f…!

123
Skriv svar