2050 - Året då mänskligheten kollapsar (?)

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Så här ser det sannolikt ut på fler olika ställen i världen men där snackar vi nog flera miljoner arbetare som varslas från sina jobb.

Då tycker jag att fler skall utbilda sig till båtbyggare, båtförare och byggare av modulära flytbara hem, hydroponiingenjörer, livsmedelsingenjörer, vattenrenings- & avsaltningsingenjörer, för det blir då framtiden om ett par decennier tack vare dagens fossilindustri!

Tanken är inte att sparka folk utan få dem att gå över från fossilbaserade yrken till icke-fossilbaserade yrken. T.ex. bensinproduktion -> elproduktion med hjälp av solcellsproduktion (eller annan mer hållbar energiproduktion).

Ursäkta min cyniska attityd nu men jag är så less på så kallade "ledare runtom i världen" som låter sig leva i "pung-grepp" av ett fåtal uppsatta personer inom fossilindustrin och liknande direktskadliga industrier. Så varje gång jag läser/hör/ser naturkatastrofer i länder som USA och Kina så kan jag bara känna, "Ni får det ni förtjänar" även om det är främst oskyldiga människor som drabbades.

De oskyldiga människorna kunde ha försökt plocka bort dessa fåtal människor från toppen som är gamla och grå och som bryr sig -100% om hur framtiden kommer att bli för deras barn(barn) om de ens har barn till att börja med, för de är långt döda innan dess. Jag hoppas jag har fel i min pessimistiska syn och att tillräckligt många människor runtom i världen skärper till sig, men ser inte så ut just nu!

Mardrömsscenariot jag ser framför mig om max 1-2 decennier är att: Det har gått så långt att varje vecka är ny extrem nederbörd med översvämningar och åska som orsakar elavbrott samt att det är för varmt att vara utomhus att åtgärda dessa saker och det finns ingen el för att kunna svalka sig i hettan så kompetent personal som skulle arbeta med att absorbera CO2 ur atmosfären avlider och vips så är det bara klimatförenkare kvar på Jorden som i sin tur skyller på "Bibeln".

Medlem
Skrivet av AplAy:

Och att det skulle komma som om en dag "dog alla" stämmer inte ens med kärnvapen eftersom det tar lite tid innan man dör av kärnvapenstrålningen beroende hur nära man var den och tiden det tar att komma i kontakt med vatten och livsmedel drabbade av kärnvapenstrålningen.

Alla kommer inte att dö i ett kärnvapenkrig. Men problem med att olda mat pga av sot i atmosfären, att mat inte kommer att transporteras längre, osv kommer leda till masssvält och massdöd i Sverige efter ett globalt kärnvapenkrig. Typ ett Södertälje kvar efter två år.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Då tycker jag att fler skall utbilda sig till båtbyggare, båtförare och byggare av modulära flytbara hem, hydroponiingenjörer, livsmedelsingenjörer, vattenrenings- & avsaltningsingenjörer, för det blir då framtiden om ett par decennier tack vare dagens fossilindustri!

Tanken är inte att sparka folk utan få dem att gå över från fossilbaserade yrken till icke-fossilbaserade yrken. T.ex. bensinproduktion -> elproduktion med hjälp av solcellsproduktion (eller annan mer hållbar energiproduktion).

Ursäkta min cyniska attityd nu men jag är så less på så kallade "ledare runtom i världen" som låter sig leva i "pung-grepp" av ett fåtal uppsatta personer inom fossilindustrin och liknande direktskadliga industrier. Så varje gång jag läser/hör/ser naturkatastrofer i länder som USA och Kina så kan jag bara känna, "Ni får det ni förtjänar" även om det är främst oskyldiga människor som drabbades.

De oskyldiga människorna kunde ha försökt plocka bort dessa fåtal människor från toppen som är gamla och grå och som bryr sig -100% om hur framtiden kommer att bli för deras barn(barn) om de ens har barn till att börja med, för de är långt döda innan dess. Jag hoppas jag har fel i min pessimistiska syn och att tillräckligt många människor runtom i världen skärper till sig, men ser inte så ut just nu!

Mardrömsscenariot jag ser framför mig om max 1-2 decennier är att: Det har gått så långt att varje vecka är ny extrem nederbörd med översvämningar och åska som orsakar elavbrott samt att det är för varmt att vara utomhus att åtgärda dessa saker och det finns ingen el för att kunna svalka sig i hettan så kompetent personal som skulle arbeta med att absorbera CO2 ur atmosfären avlider och vips så är det bara klimatförenkare kvar på Jorden som i sin tur skyller på "Bibeln".

Problemet är att såna omställningar du pratar om kommer att ge avgrundsdjupa hack i det ekonomiska system vi har i stora delar av världen, om det ska göras så snabbt som jag tolkar att du menar.
Att det går så våldsamt långsamt och att dom globala klimatkonferenserna sätter mål där vi ska göra ytterst lite nu men massor snabbt om 20-30 år är för att våra samhällen/ekonomier inte klarar det nu...att våra samhällen/ekonomier inte klarar att göra ännu mer och snabbare i framtiden behöver vi inte tänka på nu

Medlem

Jag tror att vi måste inse att världsordningen aldrig kommer vara statisk. Civilisationer och välstånd kommer och går, så har det varit genom mänsklighetens hela historia och jag ser inga skäl till att klimatet helt nu plötsligt skulle bli förevigt stabilt och förutsägbart. En många år lång köldknäpp gjorde väl stora delar av norden närmast obeboeligt under en lång tid då grödorna dog som exempel på att klimatet inte ens i Sverige varit statiskt.

Jag tror dock att de stora metropolerna och städerna kommer bli svåra att bo i framöver. Kollar man på kartorna över svår torka i t.ex. Storbritannien så är de röda extremfläckarna samtliga koncentrerade till de stora städerna. Egentligen ganska förutsägbart att man inte kan samla hur stora populationer som helst på en och samma lilla plats, jag tror inte det vittnar om någon global undergång, bara en egentligen ganska förutsägbar utveckling att regionala resurser inte kan husera hur många hushåll som helst.

Sen ser man på torkan i t.ex. Kalifornien (USA) så är det ganska tydligt bristfällig samhällsplanering det beror på. Man byggde de allra största städerna i delstaten i öken och halvökenklimat med mycket små egna resurser av färskvatten, och istället förlitar man sig på konstgjorda reservoarer.

Kanske det kan bli till urbaniseringens kollaps och att vi återgår till att leva mer utspritt.

Medlem

Jag kan tycka att det är vemodigt vackert på nåt vis. Människan uppstod(skapades hävdar vissa), stökade runt några år, drack sprit, åt kött, mådde gött, skitade ner, vissnade till en spillra av sina glansdagar, dog ut, något annat liv tog över kronan, om en liten stund finns inget kvar som bevisar att vi ens existerat, Tellus susar vidare med nya livsformer, eller så kanske det bara blir sand kvar, vem vet? Hursomhelst, passa på att må så bra ni kan medans ni lever, snart tar det slut och ingen kommer bry sig nämnvärt om att vi var här😊


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Blir det katastrofväder konstant om 30 år ska du se att vi byggnadsarbetare kommer lik förbannat vara tvungna att stå ute i ur, skur och snöstorm och jobba :/

Skämt åsido, meningslöst att gå runt och oroa sig. Man kan bara påverka till en viss gräns oavsett om det är att predika för andra om elbilar, uppfinna globe-saver3000 eller källsortera. Lev så gott det går och do your part, att nojja över jordens undergång hjälper varken dig själv eller nån annan

Avstängd
Skrivet av Kjattögel:

Blir det katastrofväder konstant om 30 år ska du se att vi byggnadsarbetare kommer lik förbannat vara tvungna att stå ute i ur, skur och snöstorm och jobba :/

Skämt åsido, meningslöst att gå runt och oroa sig. Man kan bara påverka till en viss gräns oavsett om det är att predika för andra om elbilar, uppfinna globe-saver3000 eller källsortera. Lev så gott det går och do your part, att nojja över jordens undergång hjälper varken dig själv eller nån annan

Lycka till att arbeta på kommande somrar i 37 graders värme i skuggan. Människohjärtat klarar inte av den temperaturen särskilt bra - inte ens i passivitet. Hursomhelst så kan det gå mycket fortare med människans "undergång" nu i takt med det fortsatta kriget i Ukraina där Ryssland snart kommer att provspränga kärnvapen som första steget i "kärnvapeneskaleringstrappan".

Jag _tror_ att Väst kmr att bli för fjolliga och tillåta delar av Ukraina få tas över då av Ryssland och då lättas sanktionerna, Ryssland blir ännu starkare och näst på tur står då Moldavien eller kanske Finland för den delen. Egentligen är det Tredje Världskriget nu även om inte allt krig sker med hjälp av vapen: energikrisen är egentligen energikriget. Cyberkriget har pågått sedan flera år tillbaka.

Mest är jag bara munter över att jag betalat pension i flera år - helt i onödan - när jag kunde ha tagit ut mer pengar och levt mer istället för att spara inför något som aldrig kommer komma i min levande livstid: pensionen. Om jag vill leva som om jag tror att jag ska dö tidigare istället för senare, då får jag inte göra det?!

Men först kmr Ryssland att försöka mobilisera till fullskaligt krig. Och när sedan nästan all rysk "militär" - i den bemärkelse det går att kalla dem det - har slaktats med hjälp från Västerländsk militärhjälp så finns det bara kärnvapen kvar. Frågan är om det finns tillräckligt många i militärledet som vill stoppa den lille tragiske 69-åringen eller om alla är lika ok med "gemensamt självmord"?

Ryssar verkar vara ett rätt "självmordsbenäget" folk (titta valfri video på korkade ryssar överallt i alla sammanhang, inkl. i spelvärlden) och jag äcklas tyvärr väldigt av dem. Det var faktiskt när jag skrev på Sweclockers att jag önskade att Ryssland och Kina skulle drabbas av apkoppor som jag blev avstängd där för gott.

Alla normala ryssar på YouTube gottgör/kompenserar tyvärr inte majoriteten av alla trasiga ryssar dessvärre. Kineser (för de är hjärntvättade sedan flera decennier tillbaka) och ryssar är som vägglöss och måste därför... En värld utan Ryssland och Kina, enligt mig, är en värld med möjlighet att rädda Jorden från sin egen undergång av människoarten. Inte för att min åsikt tar oss ett steg närmare den verkligheten dock!

Jag säger INTE allt detta som om jag är orolig, rädd, eller ångestfylld. Jag säger det mer i stil med att acceptera en fortgående aggressiv cancerdiagnos: ta vara på den lilla tid som realistiskt finns kvar istället för att planera för något som är högst osannolikt!

Medlem
Skrivet av AplAy:

Lycka till att arbeta på kommande somrar i 37 graders värme i skuggan. Människohjärtat klarar inte av den temperaturen särskilt bra - inte ens i passivitet. Hursomhelst så kan det gå mycket fortare med människans "undergång" nu i takt med det fortsatta kriget i Ukraina där Ryssland snart kommer att provspränga kärnvapen som första steget i "kärnvapeneskaleringstrappan".

Jag _tror_ att Väst kmr att bli för fjolliga och tillåta delar av Ukraina få tas över då av Ryssland och då lättas sanktionerna, Ryssland blir ännu starkare och näst på tur står då Moldavien eller kanske Finland för den delen. Egentligen är det Tredje Världskriget nu även om inte allt krig sker med hjälp av vapen: energikrisen är egentligen energikriget. Cyberkriget har pågått sedan flera år tillbaka.

Mest är jag bara munter över att jag betalat pension i flera år - helt i onödan - när jag kunde ha tagit ut mer pengar och levt mer istället för att spara inför något som aldrig kommer komma i min levande livstid: pensionen. Om jag vill leva som om jag tror att jag ska dö tidigare istället för senare, då får jag inte göra det?!

Men först kmr Ryssland att försöka mobilisera till fullskaligt krig. Och när sedan nästan all rysk "militär" - i den bemärkelse det går att kalla dem det - har slaktats med hjälp från Västerländsk militärhjälp så finns det bara kärnvapen kvar. Frågan är om det finns tillräckligt många i militärledet som vill stoppa den lille tragiske 69-åringen eller om alla är lika ok med "gemensamt självmord"?

Ryssar verkar vara ett rätt "självmordsbenäget" folk (titta valfri video på korkade ryssar överallt i alla sammanhang, inkl. i spelvärlden) och jag äcklas tyvärr väldigt av dem. Det var faktiskt när jag skrev på Sweclockers att jag önskade att Ryssland och Kina skulle drabbas av apkoppor som jag blev avstängd där för gott.

Alla normala ryssar på YouTube gottgör/kompenserar tyvärr inte majoriteten av alla trasiga ryssar dessvärre. Kineser (för de är hjärntvättade sedan flera decennier tillbaka) och ryssar är som vägglöss och måste därför... En värld utan Ryssland och Kina, enligt mig, är en värld med möjlighet att rädda Jorden från sin egen undergång av människoarten. Inte för att min åsikt tar oss ett steg närmare den verkligheten dock!

Jag säger INTE allt detta som om jag är orolig, rädd, eller ångestfylld. Jag säger det mer i stil med att acceptera en fortgående aggressiv cancerdiagnos: ta vara på den lilla tid som realistiskt finns kvar istället för att planera för något som är högst osannolikt!

Jisses.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av Fezk:

Sheesh som jag brukar säga!

Avstängd

Nu kanske det bara dröjer veckor eller månader innan Sverige står på tur även om det är svårare att göra landstigning här:
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-putin-beordrar-parti...

Och folk gråter om elpriser som om det är svårare att sänka elkostnaderna genom att ta på sig varmare kläder än att stoppa oönskade kryssningsrobotar från att penetrera in i ens vardagsrum? 🤔

Så "kollapsen" kan vara närmare än vi tror!

Njut idag och inte om flera år (vid pensionen)!
(har jag fel vilket jag hoppas att jag har så kan vi bara skratta åt denna tråd om ett år!)

Skrivet av AplAy:

Nu kanske det bara dröjer veckor eller månader innan Sverige står på tur även om det är svårare att göra landstigning här:
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-putin-beordrar-parti...

Och folk gråter om elpriser som om det är svårare att sänka elkostnaderna genom att ta på sig varmare kläder än att stoppa oönskade kryssningsrobotar från att penetrera in i ens vardagsrum? 🤔

Så "kollapsen" kan vara närmare än vi tror!

Njut idag och inte om flera år (vid pensionen)!
(har jag fel vilket jag hoppas att jag har så kan vi bara skratta åt denna tråd om ett år!)

Rysken klarar inte ens logistiken till ett land de bokstavligen gränsar mot.
Det är frågan om de ens klarar att ta sig till en hamn vid Östersjön.
Så vi är trygga.

Vad som kommer att hända är att ryssen matar 300 000 nya "soldater" in i köttkvarnen i Ukraina. Det är väl typ allt som kommer att hända. Eller ja, det kan bli körigt för Putin på hemmafronten när riktiga ryssar börjar dö av i massor.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu kanske det bara dröjer veckor eller månader innan Sverige står på tur även om det är svårare att göra landstigning här:
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-putin-beordrar-parti...

Och folk gråter om elpriser som om det är svårare att sänka elkostnaderna genom att ta på sig varmare kläder än att stoppa oönskade kryssningsrobotar från att penetrera in i ens vardagsrum? 🤔

Så "kollapsen" kan vara närmare än vi tror!

Njut idag och inte om flera år (vid pensionen)!
(har jag fel vilket jag hoppas att jag har så kan vi bara skratta åt denna tråd om ett år!)

Wilderäng & Co är ju domedagspredikare av rang, och det är för mig lite fascinerande hur stor uppmärksamhet han får i allt vad beredskap heter.

Precis som Hannes ovan säger är det inget som förändrats nämnvärt i och med dagens tal egentligen - det var så väl väntat, som tragiskt. Konflikten kommer sannolikt dra på ett bra tag till i och med hållningen som anfallande part har, men då de har så stora svårigheter överlag att hantera situationen på plats känns det osannolikt att de skulle klara av ett flerfrontskrig, där omvärlden dessutom "riskerar" enas mot dem än mer.

Det största reella problemet som jag ser det rent militärt är kärnvapen, om sådana används blir antalet förlorare bra mycket fler än det hittills varit, och påverkan på omvärlden kommer oundvikligen bli större, även om vi pratar förhållandevis små taktiska sådana. Men den negativa effekten gäller även den anfallande parten, de har inte direkt något att vinna på att använda dem, och mycket mer att förlora.

Tänk på att kärnvapen existerade även under Korea- och Vietnamkrigen, och världens två stormakter (enligt dåvarande definition) var involverade även i dessa konflikter. Mänskligheten har klarat sig igenom bra mycket skit genom historien, och det gäller att försöka ha lite perspektiv. Mycket är onekligen besvärligt just nu, men det betyder inte att det inte går att ta sig igenom. Alla kommer inte klara sig, precis som vanligt. (Om ingen uppfann någon form av odödlighet när jag inte var riktigt uppmärksam.) En del saker kommer bli besvärligare och svårt att hantera för många, medan vi kollektivt samtidigt fortsätter försöka förbättra vår värld i den mån vi kan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Alla kommer inte att dö i ett kärnvapenkrig. Men problem med att olda mat pga av sot i atmosfären, att mat inte kommer att transporteras längre, osv kommer leda till masssvält och massdöd i Sverige efter ett globalt kärnvapenkrig. Typ ett Södertälje kvar efter två år.

Fyfan. Skulle det nu hända någongång så hoppas man nästan att bomben landar nära än att behöva lida i ett par år.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Rysken klarar inte ens logistiken till ett land de bokstavligen gränsar mot.
Det är frågan om de ens klarar att ta sig till en hamn vid Östersjön.
Så vi är trygga.

Vad som kommer att hända är att ryssen matar 300 000 nya "soldater" in i köttkvarnen i Ukraina. Det är väl typ allt som kommer att hända. Eller ja, det kan bli körigt för Putin på hemmafronten när riktiga ryssar börjar dö av i massor.

Jag hoppas du har rätt och att jag har fel!

Nu har Italien röstat för nästa "Mussolini"-regim i landet (nåja, vi får se hur det utspelar sig i praktiken vad gäller Italiens militära ingripande inom EU) och inom några veckor - spekulerar jag - kommer det att landa en eller ett par kärnvapenladdningar i Ukraina (då Putler troligen är så självmords-/hämndbenägen efter allt detta militära fiasko och hans militära chain-of-command verkar vara minst lika MAD-självmordsbenägna så) och då för vi hoppas att det blåser österut in mot Turkiet och Kina så att de Putinkramande länderna får tillräckligt nog.

Kina har ju för vana att ha ihjäl miljontals människor så de kanske inte bryr sig riktigt? Återigen: detta skeende i människans civilisationshistoria visar - klart och tydligt - varför vi troligen är den sista "avancerade" civilisationen i rymden. Alla övriga har redan självutplånat sig, lite som Stephen Hawkings var inne på...

Det jag inte förstår är hur Bert Sundström från SVT får vara kvar i Ryssland när han klart och tydligt på svensk TV nämner "kriget i Ukraina" vilket borde vara olagligt enligt rysk lag?!

Hursomhelst, jag hoppas bara att jag har fel i allt jag säger nu så vi kan skratta åt denna tråd om ett eller två år!

Annars så vill jag tacka för detta liv om vi säger att vi får leva på sin höjd ett par år till när den första kärnvapenstrålningen börjats sprida? (det är mitt sätt att hantera det på - att ta ut skräcken i förskott!)

Medlem

Det ser definitivt ut som att det kan bli körigt för Putin som hannes.theorell skrev.

En stark faktor är att priset på råolja fortsätter att falla i bra takt vilket inte bådar gott för Ryssland och framför allt Putin framöver eftersom krigsmaskinen till stor del finansieras genom export av råolja.

Jake Broe som anlyserar geopolitik och världshändelser har tagit en titt på läget och han målar upp några intressanta scenarier på vad vi kanske kommer att få se kommande månaderna:

Medlem

Människor består av ca 60% vatten. Vi behöver bli mindre folk på jorden och lämna tillbaka naturen.

2050 är jag 68 år. Jag kan gå med på att dö då.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Alla ryssar gillar inte Putin. https://www.svtplay.se/video/36725095/putins-gisslan

"I Ryssland har tystnaden brett ut sig. Den första tidens protester mot kriget i Ukraina har slagits ner och de som fördömer kriget riskerar långa fängelsestraff. Men vad döljer sig bakom tystnaden? Är stödet för invasionen så massivt som opinionsundersökningarna visar? SVT:s Elin Jönsson har bott och arbetat många år i både Ryssland och Ukraina. Nu provoceras hon av bilder på gulliga husdjur som vännerna postar i sociala medier - som om kriget inte existerade. Hon ringer upp några för att höra vad de egentligen tycker. Då träder en ny bild fram."


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

2050 är jag 68 år. Jag kan gå med på att dö då.

Hoppas du hinner uppleva Gta V på din nya Playstation 9 innan du går bort.

Medlem

Här kommer en bild på en söt katt för alla som behöver en liten paus i argumenterandet och paniken.


signatur

PSN: OAKTHYR

Tråden som inte verkar vilja dö. Jag tror vi har fått ut allt av den som vi kan.

Människan, den moderna varianten, verkar ha svårt med det där som har med prioriteringar att göra. Kanske borde man vänta med att bomba sönder varandra till jorden mår lite bättre (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tråden som inte verkar vilja dö. Jag tror vi har fått ut allt av den som vi kan.

Människan, den moderna varianten, verkar ha svårt med det där som har med prioriteringar att göra. Kanske borde man vänta med att bomba sönder varandra till jorden mår lite bättre (?)

Människans teknologi (såsom kärnkraft, vapen, sociala medier och internet) har utvecklats flera magnituder snabbare än människans förmåga att kunna hantera teknologin ansvarsfullt.

Sociala medier har accelererat det som redan funnits: konspirationsteorier, diktatur-wannabies, med mera.

Hursomhelst, relaterat till den långsamma kollapsen så meddelar NASA snart om deras DART-projekt live på YT:

Det handlar om att se om de kan styra en asteroid ur kurs vilket ger implikationer för framtida försvarssystem mot faktiska existentiella hot mot hela Jorden. Inte för att hela världen kom samman i och med pandemin som ett prov på människans globala samarbetsvilja (var ej tillräcklig så nu är det en endemi, bra jobbat mänskligheten). Så hoppas inte på för mycket oavsett! 🤣

Människan är helt klart den sista "intelligenta" varelse-arten i detta möjliga parallella universum spekulerar jag! Jag vill såklart ha fel, men jag har sett för mycket idioti (det nya Mussolini-partiet i Italien, Putinregimen i Ryssland, Republikanerna i USA, CCP i Kina, smyg-nazisterna i Tyskland som vägrar skicka militärt stöd till Ukraina, nazistkramande Ungern, Nordkorea, Iran, Somalia, med flera). Om ett par veckor kommer ni med 99% säkerhet att få läsa om en militärkupp i Brasilien i och med presidentvalet där - likt den i Myanmar.

Skrivet av AplAy:

Jag hoppas du har rätt och att jag har fel!

Nu har Italien röstat för nästa "Mussolini"-regim i landet (nåja, vi får se hur det utspelar sig i praktiken vad gäller Italiens militära ingripande inom EU) och inom några veckor - spekulerar jag - kommer det att landa en eller ett par kärnvapenladdningar i Ukraina (då Putler troligen är så självmords-/hämndbenägen efter allt detta militära fiasko och hans militära chain-of-command verkar vara minst lika MAD-självmordsbenägna så) och då för vi hoppas att det blåser österut in mot Turkiet och Kina så att de Putinkramande länderna får tillräckligt nog.

Kina har ju för vana att ha ihjäl miljontals människor så de kanske inte bryr sig riktigt? Återigen: detta skeende i människans civilisationshistoria visar - klart och tydligt - varför vi troligen är den sista "avancerade" civilisationen i rymden. Alla övriga har redan självutplånat sig, lite som Stephen Hawkings var inne på...

Det jag inte förstår är hur Bert Sundström från SVT får vara kvar i Ryssland när han klart och tydligt på svensk TV nämner "kriget i Ukraina" vilket borde vara olagligt enligt rysk lag?!

Hursomhelst, jag hoppas bara att jag har fel i allt jag säger nu så vi kan skratta åt denna tråd om ett eller två år!

Annars så vill jag tacka för detta liv om vi säger att vi får leva på sin höjd ett par år till när den första kärnvapenstrålningen börjats sprida? (det är mitt sätt att hantera det på - att ta ut skräcken i förskott!)

Det känns spontant som att du överdriver själva kärnladdningen Ryssland har i sin arsenal.
Här är data för en vanlig SS-25 Topol 800kt (Hämtat från Nukemap):

Fallout for 1 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 358 km
Maximum width: 79.6 km
Approximate area affected: 22,970 km²

Fallout for 10 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 255 km
Maximum width: 53.7 km
Approximate area affected: 11,280 km²

Fallout for 100 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 153 km
Maximum width: 27.9 km
Approximate area affected: 3,690 km²

Fallout for 1,000 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 51.4 km
Maximum width: 2.02 km
Approximate area affected: 222 km²

Mycket mer blir det inte. Om de ens kan få iväg någon laddning, av vad vi sett av ryskt vidmakthållande hittills är väl ingen imponerad...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det känns spontant som att du överdriver själva kärnladdningen Ryssland har i sin arsenal.
Här är data för en vanlig SS-25 Topol 800kt (Hämtat från Nukemap):

Fallout for 1 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 358 km
Maximum width: 79.6 km
Approximate area affected: 22,970 km²

Fallout for 10 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 255 km
Maximum width: 53.7 km
Approximate area affected: 11,280 km²

Fallout for 100 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 153 km
Maximum width: 27.9 km
Approximate area affected: 3,690 km²

Fallout for 1,000 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 51.4 km
Maximum width: 2.02 km
Approximate area affected: 222 km²

Mycket mer blir det inte. Om de ens kan få iväg någon laddning, av vad vi sett av ryskt vidmakthållande hittills är väl ingen imponerad...

Konsekvenserna för omvärlden kan dock bli mer kännbara än bara den joniserande strålningen, som givetvis har en begränsad geografisk omfattning om man isolerar den parametern. Vi kan också därutöver börja prata om vad det är för ämne som sprids, vilken halveringstid det/de har, och hur lätt det/de transporteras med exempelvis vattenflöden - effekterna kan bli svårberäkneliga ibland, och Ryssland är väl inte särskilt transparenta i hur sammansättningar i deras "moderna" kärnvapen ser ut heller, direkt? Har inte själv grävt i hur "smutsiga" de kan anses vara, men det hade varit intressant att beräkna den aspekten också. Nukemap är intressant, men rätt simplistisk i sina beräkningar (som dessutom baseras på rätt gammal forskning, mycket från 60- och 70-talet).

Ex. livsmedelsförsörjningen (och/eller aspekter direkt relaterade till sådan och/eller annan likställd samhällsviktig verksamhet) i hela närområdet kan ruckas såpass rejält att vi påverkas i andra eller tredje led, även om inte *vår* livsmedelsproduktion direkt påverkas. Förhållandet mellan tillgång och efterfrågan på livsmedel och rent vatten i vårt närområde kan bli tämligen katastrofalt, exempelvis.

Det är just därför det känns som att tröskeln även för Ryssland att använda kärnvapen är hög, påverkan över tid även på dem själva riskerar bli större än väntat och önskat. Inte minst då de importerar en hel del livsmedel från Ukraina.

Däremot kan jag köpa att det kanske inte direkt är läge att hamstra jodtabletter för oss som bor i Sverige riktigt (av flera anledningar, så väl militärstrategiska som medicinska).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Det känns spontant som att du överdriver själva kärnladdningen Ryssland har i sin arsenal.
Här är data för en vanlig SS-25 Topol 800kt (Hämtat från Nukemap):

Fallout for 1 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 358 km
Maximum width: 79.6 km
Approximate area affected: 22,970 km²

Fallout for 10 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 255 km
Maximum width: 53.7 km
Approximate area affected: 11,280 km²

Fallout for 100 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 153 km
Maximum width: 27.9 km
Approximate area affected: 3,690 km²

Fallout for 1,000 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 51.4 km
Maximum width: 2.02 km
Approximate area affected: 222 km²

Mycket mer blir det inte. Om de ens kan få iväg någon laddning, av vad vi sett av ryskt vidmakthållande hittills är väl ingen imponerad...

Ja, man får hoppas på att deras nuvarande kärnvapen är lika imponerande som deras övriga armé. Nytt problem dock: https://twitter.com/anders_aslund/status/1574497442267119633 Sabotage och spioneri inifrån genom massa så kallade "ryska flyktingar" (är det inte män i Ryzzland som ska framstå så macho, maskulina och "alfa" som nu istället flyr från att delta i krig? 🤔)

Jag hoppas att Försvarsmakten, Polisen och SÄPO har rättsliga befogenheter att tillfångata misstänkta ryska sabotörer/spioner (börja med ryska ambassaden i landet). Och det skulle inte förvåna mig om en stor del av dessa sabotörer/spioner skulle vara "ofrivilliga" (deras fruar och barn hotas på hemmafronten om de inte begår sabotage i Sverige såväl som i Finland).

Detta är ju som serverat på silverfat för den äckliga vägglusregimen att pyssla med det enda de kan: terrorisera, terrorisera och terrorisera ytterligare. Jag är 99,9% säker att ryska ambassaden i Sverige nu kmr att "tvångsrekrytera" (hota deras familj i Ryzzland) "ryska flyktingar" och fattar inte Sveriges MUST detta så är det en skandal...

Jag får fanimig mejla SÄPO, MUST med flera och be dem spionera på ryska ambassaden (om de inte gör det redan), för det är fanimig inte många i detta avlånga land som kan arbeta med att hålla landet säkert (behöver jag nämna de senaste bostadssprängningarna i ett av världens mest progressiva länder?).

EDIT: alternativt så får du @hannes.theorell gärna föra vidare mitt budskap inom dina "sociala kretsar" om att spionera på de så kallade "ryska flyktingarna" (ofrivilliga infiltratörer är deras riktiga roller). Det är så solklart vad majoriteten av dessa "modiga ryzzska män" kmr att pyssla med i detta land inom kort...

Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, man får hoppas på att deras nuvarande kärnvapen är lika imponerande som deras övriga armé. Nytt problem dock: https://twitter.com/anders_aslund/status/1574497442267119633 Sabotage och spioneri inifrån genom massa så kallade "ryska flyktingar" (är det inte män i Ryzzland som ska framstå så macho, maskulina och "alfa" som nu istället flyr från att delta i krig? 🤔)

Som resten av ditt inlägg verkar du ha gått på propagandan, likt många ryssar också gjort. Långt ifrån alla ryssar är macho, långt ifrån alla ryssar stödjer egentligen kriget, många av de som stött/stödjer kriget är offer för propagandan precis som du. När verkligheten kryper på, t.ex. när tvångsrekryteringar börjar eller när man faktiskt ser liksäckarna (eller anhöriga) från de mängder av egna soldater som "kommer hem" så spricker propagandan för många. Det händer för alla länder, det är bara att titta på hur protester mot krig ändrats över krigets tidshorisont i historien,

Avstängd
Skrivet av waeress:

Som resten av ditt inlägg verkar du ha gått på propagandan, likt många ryssar också gjort. Långt ifrån alla ryssar är macho, långt ifrån alla ryssar stödjer egentligen kriget, många av de som stött/stödjer kriget är offer för propagandan precis som du. När verkligheten kryper på, t.ex. när tvångsrekryteringar börjar eller när man faktiskt ser liksäckarna (eller anhöriga) från de mängder av egna soldater som "kommer hem" så spricker propagandan för många. Det händer för alla länder, det är bara att titta på hur protester mot krig ändrats över krigets tidshorisont i historien,

Ja, självklart har jag gått på ryzzpropagandan vad gäller "machoheten". Sedan tror jag inte att många stödjer kriget utan de flesta ryzzar är likgiltiga, bryr sig varken om det så länge det inte påverkar dem och nu påverkar det dem så då blir de emot kriget (men bara för att deras vardag påverkades, inte för att nästan 30 000+ ukrainska civila har dödats och snart 60 000 stupade ryzzka soldater). Majoriteten av dem var/är likgiltiga mot all förödelse som drabbat Ukraina, varav en del knappt känner till det.

Det är väl det klassiska vad gäller machoheten: "Se stark och farlig utåt medan du känner dig svag och rädd inombords"? Den som är stark kan spela svag, den som är svag måste spela stark för att inte bli utnyttjad eller vad det nu står i "The Art of War"-boken?

Och ja, jag har brytt mig 0% av kriget i Syrien sedan det bröt ut för flera år sedan utan har bara brytt mig när det påverkat min vardag: så kallade "otacksamma flyktingar" som kommit hit. Så på ett sätt är jag lika full av skit som majoriteten av ryzzar!

EDIT: Vad menar du förresten med resten av propagandan? (utöver machoheten) Det är väl inte propaganda att vissa ryzzka flyktingar till EU-länder kmr att "tvångsrekryteras" av ryska ambassader att bli sabotörer/spioner i respektive EU-länder? Det låter ju som en våt dröm för Kreml/Putinregimen i och med pågående NATO-ansökningar? Eller är ryzzarna för korkade för att ro det i hamn i praktiken?

Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, självklart har jag gått på ryzzpropagandan vad gäller "machoheten". Sedan tror jag inte att många stödjer kriget utan de flesta ryzzar är likgiltiga, bryr sig varken om det så länge det inte påverkar dem och nu påverkar det dem så då blir de emot kriget (men bara för att deras vardag påverkades, inte för att nästan 30 000+ ukrainska civila har dödats och snart 60 000 stupade ryzzka soldater). Majoriteten av dem var/är likgiltiga mot all förödelse som drabbat Ukraina, varav en del knappt känner till det.

Det är väl det klassiska vad gäller machoheten: "Se stark och farlig utåt medan du känner dig svag och rädd inombords"? Den som är stark kan spela svag, den som är svag måste spela stark för att inte bli utnyttjad eller vad det nu står i "The Art of War"-boken?

Och ja, jag har brytt mig 0% av kriget i Syrien sedan det bröt ut för flera år sedan utan har bara brytt mig när det påverkat min vardag: så kallade "otacksamma flyktingar" som kommit hit. Så på ett sätt är jag lika full av skit som majoriteten av ryzzar!

EDIT: Vad menar du förresten med resten av propagandan? (utöver machoheten) Det är väl inte propaganda att vissa ryzzka flyktingar till EU-länder kmr att "tvångsrekryteras" av ryska ambassader att bli sabotörer/spioner i respektive EU-länder? Det låter ju som en våt dröm för Kreml/Putinregimen i och med pågående NATO-ansökningar? Eller är ryzzarna för korkade för att ro det i hamn i praktiken?

Bara för att klargöra det här lite: det är "ganska" besvärligt för ryska medborgare att överhuvudtaget ta sig till Sverige någorlunda legalt just nu. Landgränserna och luftrummen till många grannländer är mer eller mindre stängda, och möjligheten att begränsa turistvisum till EU/Schengen är en väldigt aktiv fråga just nu. Flera länder har individuellt inlett processer att begränsa dem (se ovan), och Sverige och Finland hänvisar till EU, där frågan står högt på dagordningen. Den 12 september begränsades visummöjligheterna, och ansökningskostnaderna så väl som kraven för att få visum beviljat ökade.

Givetvis finns individer i Sverige som sympatiserar med Ryssland, precis som det finns individer i Ryssland som sympatiserar med Ukraina. Det betyder inte i sig att samhällena är att betrakta som infiltrerade i någon betydande mån. (Och eventuella sådana organiserade försök känns rimligast att låta sådana med kompetens, utbildning, underrättelser och uppdrag hantera - högst sannolikt inte forumiter här alltså, no offense mot någon.)

Däremot bör man givetvis vara uppmärksam på ex. påverkansförsök, något som alltid gäller.

Men sitt ner i båten lite - som flera nämnt i tråden är inte världen körd än.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag hoppas du har rätt och att jag har fel!

Oroa dig inte, din logik är definitionen av fel, ryssland är en bananrepublik med kärnvapen. De har potential att mobilisera mer än 300k soldater, men som vi alla har sett så är deras teknologi outdated och deras gigantiska lager med stridsvagnar är inte mycket att räkna med då de har stått utomhus och rostat, som bäst kan de använda 50% till reservdelar.

Jag är inte oroad över deras förmåga just nu, utan mer av vad de kan ställa till med om 10-20 år. Det tar tid att bygga militär förmåga och det måste vi också börja med idag - en omvälvning efter att vissa politiker har haft inställningen "särintresse" om försvarsmakten, som dessutom pg av politik har varit fokuserade på internationella insatser, typ Adenviken, Afghanistan och Kosovo, något som dödade vår förmåga till ett militärt försvar.

Arbetade på Must mellan 2009 till 2018 och såg utvecklingen, ryssarna började bygga infrastruktur (tåg) så att de snabbt kunde flytta trupper och utrustning genom landet, de höll militära övningar i strid med internationella överenskommelser, typ max X soldater i område Y, men de höll flera övningar i samma område mer massor av trupp. De har skapat ungdomsarmeer (yunarmyja) med symboliskt liknande armbindlar som hitlerjugend.

De övade kärnvapen angrepp mot Sverige 2013, något som blev känt som ryska påsken, något som visade deras inställningar mot omvärlden. 2014 kom första annekteringen av Krimea. Världen borde ha agerat då, men ingen gjorde rett skit. Nu är vi i en värre situation med en Narcissistisk f.d. KGB dvärg med mindervärdighetskomplex som befinner sig i en träng politisk/militär situation pg av rejält förnedrande förluster i Ukraina med omkring 50000 döda och massiva förluster av militär utrusning och går och yrshlar om kärnvapen var 5:e minut. Fucking great.

Ryssland är som en försupen gubbe som bor på gatan som alla känner till som hotar, slåss och snor saker, och ingen vill ha att göra med. Länge var politiken att "ett välmående ryssland är ett fredfullt ryssland" - vilket var en rejäl tankevurpa. Som tur är så börjar de stora länderna i EU göra sig av med gas-knarket och söker alternativ till kraftförsörjning, något som tyvärr ger effekter även i Sverige med höga elpriser i söder pg av energi export.

Skrivet av AplAy:

Jag får fanimig mejla SÄPO, MUST med flera och be dem spionera på ryska ambassaden (om de inte gör det redan)

Duuh...

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Bara för att klargöra det här lite: det är "ganska" besvärligt för ryska medborgare att överhuvudtaget ta sig till Sverige någorlunda legalt just nu. Landgränserna och luftrummen till många grannländer är mer eller mindre stängda, och möjligheten att begränsa turistvisum till EU/Schengen är en väldigt aktiv fråga just nu. Flera länder har individuellt inlett processer att begränsa dem (se ovan), och Sverige och Finland hänvisar till EU, där frågan står högt på dagordningen. Den 12 september begränsades visummöjligheterna, och ansökningskostnaderna så väl som kraven för att få visum beviljat ökade.

Givetvis finns individer i Sverige som sympatiserar med Ryssland, precis som det finns individer i Ryssland som sympatiserar med Ukraina. Det betyder inte i sig att samhällena är att betrakta som infiltrerade i någon betydande mån. (Och eventuella sådana organiserade försök känns rimligast att låta sådana med kompetens, utbildning, underrättelser och uppdrag hantera - högst sannolikt inte forumiter här alltså, no offense mot någon.)

Däremot bör man givetvis vara uppmärksam på ex. påverkansförsök, något som alltid gäller.

Men sitt ner i båten lite - som flera nämnt i tråden är inte världen körd än.

Världen är inte körd ännu och det är troligen inte som ett fallande korthus - helt plötsligt. Det är snarare långsamt som vatten som läcker in i en bil under vatten där man antingen kvävs av syrebrist eller drunknar om man inte lyckas ta sig ut i tid.

Nu i och med de högst sannolikt ryska sabotagen i gasledningarna i Östersjön så tyder detta på att ett land försöker tänja på gränserna i hur mycket de kan skada infrastrukturen i Europa utan att bestraffas rejält för det. De skadar ju även sig själva ekonomiskt och då kmr vi tillbaka till min frågan om "självmordsbenägenhetsnivån" hos en viss person i landet...

En intressant fråga är hur lång tid innan det svenska dricksvattnet påverkats för mycket för vattenreningsverken i landet att kunna hantera det. Även jättebra för miljömålen och (barn)barnens framtid så att säga! Mina 5st 20 liters vattendunkar verkar inte så överdrivet än så länge, om än "patetisk prepping" trots allt!

Och absolut, jag är helt fel person att bevaka/hantera potentiella infiltratörer i landet. Jag tackar allra ödmjukast för alla som arbetar med det på heltid.

Avstängd
Skrivet av Ichinin:

Oroa dig inte, din logik är definitionen av fel, ryssland är en bananrepublik med kärnvapen. De har potential att mobilisera mer än 300k soldater, men som vi alla har sett så är deras teknologi outdated och deras gigantiska lager med stridsvagnar är inte mycket att räkna med då de har stått utomhus och rostat, som bäst kan de använda 50% till reservdelar.

Jag är inte oroad över deras förmåga just nu, utan mer av vad de kan ställa till med om 10-20 år. Det tar tid att bygga militär förmåga och det måste vi också börja med idag - en omvälvning efter att vissa politiker har haft inställningen "särintresse" om försvarsmakten, som dessutom pg av politik har varit fokuserade på internationella insatser, typ Adenviken, Afghanistan och Kosovo, något som dödade vår förmåga till ett militärt försvar.

Arbetade på Must mellan 2009 till 2018 och såg utvecklingen, ryssarna började bygga infrastruktur (tåg) så att de snabbt kunde flytta trupper och utrustning genom landet, de höll militära övningar i strid med internationella överenskommelser, typ max X soldater i område Y, men de höll flera övningar i samma område mer massor av trupp. De har skapat ungdomsarmeer (yunarmyja) med symboliskt liknande armbindlar som hitlerjugend.

De övade kärnvapen angrepp mot Sverige 2013, något som blev känt som ryska påsken, något som visade deras inställningar mot omvärlden. 2014 kom första annekteringen av Krimea. Världen borde ha agerat då, men ingen gjorde rett skit. Nu är vi i en värre situation med en Narcissistisk f.d. KGB dvärg med mindervärdighetskomplex som befinner sig i en träng politisk/militär situation pg av rejält förnedrande förluster i Ukraina med omkring 50000 döda och massiva förluster av militär utrusning och går och yrshlar om kärnvapen var 5:e minut. Fucking great.

Ryssland är som en försupen gubbe som bor på gatan som alla känner till som hotar, slåss och snor saker, och ingen vill ha att göra med. Länge var politiken att "ett välmående ryssland är ett fredfullt ryssland" - vilket var en rejäl tankevurpa. Som tur är så börjar de stora länderna i EU göra sig av med gas-knarket och söker alternativ till kraftförsörjning, något som tyvärr ger effekter även i Sverige med höga elpriser i söder pg av energi export.

Duuh...

Om nu kärnvapenladdningarna är rätt "meh" för att kunna ha en avgörande betydelse i det illegala pågående kriget så undrar jag varför flera ledare runtom Europa tycks vägra kommunicera detta till sitt folk? De verkar ju ha Bosse Bildoktor som försvarsrådgivare eller vilka snackar de med angående kärnkrigsscenariona? Terminator 2-filmen? 🤔

Eller är vissa av dessa ledare så obehagliga att de ser en "sekundär vinst" att låta folket vara onödigt rädda för kärnvapen som ett sätt att hålla dem i schack? Snubben som försökte hålla kvar mig med simkortet (nu kmr en gammal favorit in i bilden! ) berättade själv hur patetiskt rädda många människor är och hur lätt det är att skrämma människor (inkl. mig i vissa fall).

Många i ledarpositioner brukar ha drag av narcissism där den främsta driften och motiveringen till positionen är makt och inte allmän välgörenhet för (barn)barnens framtid. Nej, jag har inga barn, men jag ger perspektiv för de som är föräldrar och som kanske vill se en framtid för sina (barn)barn?

Jag har beskrivit/betraktat denna simkorts-snubbe som en Trump/Putin-wannabie som den lille korkade narcissist han fortfarande är. Hans förmedlingsverksamhet kmr inte få det roligt i SE3-4-områdena nu till vinter så det är väl en liten "tröst" i bilen under vattnet som det läcker in i?

Jag finner en mild oro i att det väller in massa "ryska flyktingar" där det kmr vara ett fåtal infiltratörer garanterat. Dessa borde förvandlas till "skolmat" istället så har de gjort någon välgörenhet i sina liv. Nu ska jag kamma mig, köpa glass och lugna mig! 😂

Skriv svar