CD Projekt räknar med "mellan 350 och 500" utvecklare till Cyberpunk-tvåan

Robot
CD Projekt räknar med "mellan 350 och 500" utvecklare till Cyberpunk-tvåan
Medlem

Spelar väl ingen roll hur många de är. Cyberpunk 2077 hade säkert hundratals utvecklare också, var mindre bra ändå.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Spelar väl ingen roll hur många de är. Cyberpunk 2077 hade säkert hundratals utvecklare också, var mindre bra ändå.

För mycket tidspress. De skulle ha skjutit fram det ett år eller två till. Hade de släppt spelet i nuvarande skick hade de flesta troligtvis hyllat det.

Medlem

Gillar Cyberpunk väldigt mycket, ser framemot en tvåa.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Antar det blir Unreal Engine 5? Nya Witcher skulle väll köra de?

Medlem

Cyberpunk var jättebra punkt slut.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Hoppas dom lärt sig sin läxa. Kanske hjälper om dom går över till UE5 också.

Medlem

Någon som vet huruvida det är en relativt enkel eller svår process att konvertera Night City till Unreal Engine? Så de kan föra över staden och sedan lägga merparten av jobbet på att förbättra den.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Spelar väl ingen roll hur många de är. Cyberpunk 2077 hade säkert hundratals utvecklare också, var mindre bra ändå.

Ja, 500 utvecklare på Cyberpunk under flera år före release.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av neocon:

Någon som vet huruvida det är en relativt enkel eller svår process att konvertera Night City till Unreal Engine? Så de kan föra över staden och sedan lägga merparten av jobbet på att förbättra den.

Det är troligen ganska lätt att bara återexportera modellerna de byggt staden med och sedan justera shaders och material så det går lätt in i Unreal eller om det är samma format på modellerna använda direkt. Men om det är ett spel som är ~5-7 år bort kanske de faktiskt gör om allt från grunden, låter mer troligt?

De vill ju ha ett spel som han hålla i flera år, alla nyheter om cp på sista säger mig att de vill bli av med spelet de har nu och inte titta tillbaka, för att bygga något nytt. Vilket de troligen bara gör för att de inte KAN göra något med spelet de har nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ambassadör
Xbox

Ser jag mycket fram emot. Cyberpunk 2077 var riktigt jäkla bra!


signatur

Jump in.

Medlem

Hoppas de hoppar över old gen aka ps4

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hoppas de hoppar över old gen aka ps4

Med tanke på att "old gen" förmodligen kommer att vara PS5 när det uppföljaren väl släpps så skulle jag nog säga att det är en självklarhet.

Medlem

Många kockar. Man kan ju hoppas att det är strukturerat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Säger ingenting, låter snarare som ett PR trick. Vi får inte glömma att det var tre hela studios som arbetade med Battlefield 2042 (svårt att tro på det)

eld
Medlem
Skrivet av Dejch21:

Säger ingenting, låter snarare som ett PR trick. Vi får inte glömma att det var tre hela studios som arbetade med Battlefield 2042 (svårt att tro på det)

Det är inte så ovanligt att flera studios jobbar på samma spel, men det brukar inte vara under hela utvecklingen, och oftast inte i full kapacitet.

Sedan så brukar mindre studios hjälpa till de större.

Det låter lite mer dramatiskt än vad det egentligen är, öppna upp credits i valfritt triple-a spel så kommer du hitta flera studios.

Medlem

Glädjer mig otroligt mycket att det blir en 2a och dessutom med multiplayer! Hoppas multiplayern är mer än bara deathmatches vill ha story co-op.

Medlem

Längtar till uppföljarna av ett av världens bästa spel.

Kommer bli jobbig vänta..

Medlem
Skrivet av lonian:

Många kockar. Man kan ju hoppas att det är strukturerat.

350-500 utvecklare är i minsta laget när det kommer till ett nutida öppet AAA-spel. Har man mindre än så finns det inte tilltäckligt med arbetskraft.

GTA V (2013) hade nära 1'000 utvecklare. Samma antal för Assassin's Creed Origins (2017)

Kan jämföras med 30 utvecklare för Half-Life (1998) och 82 stycken för Half-Life 2 (2004)

Skrivet av Dejch21:

Säger ingenting, låter snarare som ett PR trick. Vi får inte glömma att det var tre hela studios som arbetade med Battlefield 2042 (svårt att tro på det)

Det är inte ovanligt att en viss studio är specialiserad inom ett visst område. Studio A kan vara bra på miljöer, medan Studio B är duktiga på bilar, medan Studio C är fylld med grafik-kodare. Och utomstående Studio D sköter nätverk och integration med websidan

Dessutom ökar det företagets upptagningsområde. Det är lättare att rekrytera någon som inte behöver flytta till en ny stad. Det är ännu lättare att rekrytera personer som inte behöver byta land eller kontinent.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

350-500 utvecklare är i minsta laget när det kommer till ett nutida öppet AAA-spel. Har man mindre än så finns det inte tilltäckligt med arbetskraft.

GTA V (2013) hade nära 1'000 utvecklare. Samma antal för Assassin's Creed Origins (2017)

Kan jämföras med 30 utvecklare för Half-Life (1998) och 82 stycken för Half-Life 2 (2004)

Ja det är sån otrolig skillnad mot förr. Mitt bästa spel genom tiderna, Oblivion (2006) hade 60 utvecklare i början, uppemot 100 i slutet.

Så sjukt oeffektivt AAA-spel görs nuförtiden. Mervärdet att gå från 100 till 500 utvecklare är så litet.


signatur

Memento Mori

Medlem

talesättet , för många kockar gör dålig soppa eller nått. tänkte jag på.

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja det är sån otrolig skillnad mot förr. Mitt bästa spel genom tiderna, Oblivion (2006) hade 60 utvecklare i början, uppemot 100 i slutet.

Så sjukt oeffektivt AAA-spel görs nuförtiden. Mervärdet att gå från 100 till 500 utvecklare är så litet.

Death stranding hade runt 80 tror jag, men det spelet var upplagt på ett sätt så det inte hade mängder med assets.

Spel är helt enkelt mycket kostsammare att göra nuförtiden, en karaktär i Oblivion är mycket billigare att bygga än tex en från starfield.

Morrowind hade ju tex bara runt 40 personer.

Medlem
Citat:

Orion är kodnamnet.

Oron i folkmun

Ju fler i teamet, desto större soppa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

[...]
Så sjukt oeffektivt AAA-spel görs nuförtiden. Mervärdet att gå från 100 till 500 utvecklare är så litet.

Det handlar mer om verkningsgrad...

År 1998 kunde du skapa geometrin till en stol med några rektanglar, sen måla texturen i Paint...

Idag behöver du ett koncept om stolens stil (är det funkis, jugend, art déco?) ... sen behöver du en avancerad geometri ... därefter behöver du skapa materialen till texturen (ofta baserade på fotografier) ... sen behöver du skapa en bump map till träets ådring och textilets väv ... sen måste du ha rätt shader för alla detaljer i metall eller plast ...

...och helt plötsligt har vi 3–5 gånger så mycket arbete för samma typ av objekt

Multiplicera detta med den ökade mängden enskilda föremål i dagens spel ... och vips så har du 5–10 gånger så många anställda


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Det handlar mer om verkningsgrad...

År 1998 kunde du skapa geometrin till en stol med några rektanglar, sen måla texturen i Paint...

Idag behöver du ett koncept om stolens stil (är det funkis, jugend, art déco?) ... sen behöver du en avancerad geometri ... därefter behöver du skapa materialen till texturen (ofta baserade på fotografier) ... sen behöver du skapa en bump map till träets ådring och textilets väv ... sen måste du ha rätt shader för alla detaljer i metall eller plast ...

...och helt plötsligt har vi 3–5 gånger så mycket arbete för samma typ av objekt

Multiplicera detta med den ökade mängden enskilda föremål i dagens spel ... och vips så har du 5–10 gånger så många anställda

Det är slöseri på resurser. Det är inte värt det, inte för mig i alla fall

Jag älskar indiespel som görs av 5-20 pers. Valheim, fullkomligt magiskt mästerverk som gjordes av 5.

Och av AAA, mitt bästa spel de sista 5 åren, Kingdom Come gjordes av i genomsnitt 80 developers. Det räcker för mig för att göra AAA.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det är slöseri på resurser. Det är inte värt det, inte för mig i alla fall

Jag älskar indiespel som görs av 5-20 pers. Valheim, fullkomligt magiskt mästerverk som gjordes av 5.

Och av AAA, mitt bästa spel de sista 5 åren, Kingdom Come gjordes av i genomsnitt 80 developers. Det räcker för mig för att göra AAA.

Klarar inte av de flesta indie spelen. Det är på tok för mycket B känsla över dem.

Medlem

Det dom tog med sig från Cyberpunk debaklet var att dom inte hade tagit sig tillräckligt mycket vatten över huvudet?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det är slöseri på resurser. Det är inte värt det, inte för mig i alla fall

Jag älskar indiespel som görs av 5-20 pers. Valheim, fullkomligt magiskt mästerverk som gjordes av 5.

Och av AAA, mitt bästa spel de sista 5 åren, Kingdom Come gjordes av i genomsnitt 80 developers. Det räcker för mig för att göra AAA.

Fifan... Årtionets mest överskattade ratty-ass spel

Går folk aktivt igång på hur jävla kackigt det är att spela?

Cyberpunk 2077 är ju hur tajt som helst i jämförelse.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det är slöseri på resurser. Det är inte värt det, inte för mig i alla fall

Jag älskar indiespel som görs av 5-20 pers. Valheim, fullkomligt magiskt mästerverk som gjordes av 5.

Och av AAA, mitt bästa spel de sista 5 åren, Kingdom Come gjordes av i genomsnitt 80 developers. Det räcker för mig för att göra AAA.

Håller delvis med!

Tycker det är fantastiskt att skitbra spel kan göras på en liten minimal bråkdel av ett stort spels budget, men helt utan att det påverkar hur bra spelet blir.

Å andra sidan så älskar jag fortfarande mastodontprojekt alá god of war och liknande.

12
Skriv svar