CD Projekt räknar med "mellan 350 och 500" utvecklare till Cyberpunk-tvåan
Spelar väl ingen roll hur många de är. Cyberpunk 2077 hade säkert hundratals utvecklare också, var mindre bra ändå.
För mycket tidspress. De skulle ha skjutit fram det ett år eller två till. Hade de släppt spelet i nuvarande skick hade de flesta troligtvis hyllat det.
Spelar väl ingen roll hur många de är. Cyberpunk 2077 hade säkert hundratals utvecklare också, var mindre bra ändå.
Ja, 500 utvecklare på Cyberpunk under flera år före release.
Memento Mori
Någon som vet huruvida det är en relativt enkel eller svår process att konvertera Night City till Unreal Engine? Så de kan föra över staden och sedan lägga merparten av jobbet på att förbättra den.
Det är troligen ganska lätt att bara återexportera modellerna de byggt staden med och sedan justera shaders och material så det går lätt in i Unreal eller om det är samma format på modellerna använda direkt. Men om det är ett spel som är ~5-7 år bort kanske de faktiskt gör om allt från grunden, låter mer troligt?
De vill ju ha ett spel som han hålla i flera år, alla nyheter om cp på sista säger mig att de vill bli av med spelet de har nu och inte titta tillbaka, för att bygga något nytt. Vilket de troligen bara gör för att de inte KAN göra något med spelet de har nu.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Hoppas de hoppar över old gen aka ps4
Med tanke på att "old gen" förmodligen kommer att vara PS5 när det uppföljaren väl släpps så skulle jag nog säga att det är en självklarhet.
Säger ingenting, låter snarare som ett PR trick. Vi får inte glömma att det var tre hela studios som arbetade med Battlefield 2042 (svårt att tro på det)
Det är inte så ovanligt att flera studios jobbar på samma spel, men det brukar inte vara under hela utvecklingen, och oftast inte i full kapacitet.
Sedan så brukar mindre studios hjälpa till de större.
Det låter lite mer dramatiskt än vad det egentligen är, öppna upp credits i valfritt triple-a spel så kommer du hitta flera studios.
Många kockar. Man kan ju hoppas att det är strukturerat.
350-500 utvecklare är i minsta laget när det kommer till ett nutida öppet AAA-spel. Har man mindre än så finns det inte tilltäckligt med arbetskraft.
GTA V (2013) hade nära 1'000 utvecklare. Samma antal för Assassin's Creed Origins (2017)
Kan jämföras med 30 utvecklare för Half-Life (1998) och 82 stycken för Half-Life 2 (2004)
Säger ingenting, låter snarare som ett PR trick. Vi får inte glömma att det var tre hela studios som arbetade med Battlefield 2042 (svårt att tro på det)
Det är inte ovanligt att en viss studio är specialiserad inom ett visst område. Studio A kan vara bra på miljöer, medan Studio B är duktiga på bilar, medan Studio C är fylld med grafik-kodare. Och utomstående Studio D sköter nätverk och integration med websidan
Dessutom ökar det företagets upptagningsområde. Det är lättare att rekrytera någon som inte behöver flytta till en ny stad. Det är ännu lättare att rekrytera personer som inte behöver byta land eller kontinent.
-Dictated but not read.
350-500 utvecklare är i minsta laget när det kommer till ett nutida öppet AAA-spel. Har man mindre än så finns det inte tilltäckligt med arbetskraft.
GTA V (2013) hade nära 1'000 utvecklare. Samma antal för Assassin's Creed Origins (2017)
Kan jämföras med 30 utvecklare för Half-Life (1998) och 82 stycken för Half-Life 2 (2004)
Ja det är sån otrolig skillnad mot förr. Mitt bästa spel genom tiderna, Oblivion (2006) hade 60 utvecklare i början, uppemot 100 i slutet.
Så sjukt oeffektivt AAA-spel görs nuförtiden. Mervärdet att gå från 100 till 500 utvecklare är så litet.
Memento Mori
Ja det är sån otrolig skillnad mot förr. Mitt bästa spel genom tiderna, Oblivion (2006) hade 60 utvecklare i början, uppemot 100 i slutet.
Så sjukt oeffektivt AAA-spel görs nuförtiden. Mervärdet att gå från 100 till 500 utvecklare är så litet.
Death stranding hade runt 80 tror jag, men det spelet var upplagt på ett sätt så det inte hade mängder med assets.
Spel är helt enkelt mycket kostsammare att göra nuförtiden, en karaktär i Oblivion är mycket billigare att bygga än tex en från starfield.
Morrowind hade ju tex bara runt 40 personer.
Ju fler i teamet, desto större soppa.
[...]
Så sjukt oeffektivt AAA-spel görs nuförtiden. Mervärdet att gå från 100 till 500 utvecklare är så litet.
Det handlar mer om verkningsgrad...
År 1998 kunde du skapa geometrin till en stol med några rektanglar, sen måla texturen i Paint...
Idag behöver du ett koncept om stolens stil (är det funkis, jugend, art déco?) ... sen behöver du en avancerad geometri ... därefter behöver du skapa materialen till texturen (ofta baserade på fotografier) ... sen behöver du skapa en bump map till träets ådring och textilets väv ... sen måste du ha rätt shader för alla detaljer i metall eller plast ...
...och helt plötsligt har vi 3–5 gånger så mycket arbete för samma typ av objekt
Multiplicera detta med den ökade mängden enskilda föremål i dagens spel ... och vips så har du 5–10 gånger så många anställda
-Dictated but not read.
Det handlar mer om verkningsgrad...
År 1998 kunde du skapa geometrin till en stol med några rektanglar, sen måla texturen i Paint...
Idag behöver du ett koncept om stolens stil (är det funkis, jugend, art déco?) ... sen behöver du en avancerad geometri ... därefter behöver du skapa materialen till texturen (ofta baserade på fotografier) ... sen behöver du skapa en bump map till träets ådring och textilets väv ... sen måste du ha rätt shader för alla detaljer i metall eller plast ...
...och helt plötsligt har vi 3–5 gånger så mycket arbete för samma typ av objekt
Multiplicera detta med den ökade mängden enskilda föremål i dagens spel ... och vips så har du 5–10 gånger så många anställda
Det är slöseri på resurser. Det är inte värt det, inte för mig i alla fall
Jag älskar indiespel som görs av 5-20 pers. Valheim, fullkomligt magiskt mästerverk som gjordes av 5.
Och av AAA, mitt bästa spel de sista 5 åren, Kingdom Come gjordes av i genomsnitt 80 developers. Det räcker för mig för att göra AAA.
Memento Mori
Det är slöseri på resurser. Det är inte värt det, inte för mig i alla fall
Jag älskar indiespel som görs av 5-20 pers. Valheim, fullkomligt magiskt mästerverk som gjordes av 5.
Och av AAA, mitt bästa spel de sista 5 åren, Kingdom Come gjordes av i genomsnitt 80 developers. Det räcker för mig för att göra AAA.
Klarar inte av de flesta indie spelen. Det är på tok för mycket B känsla över dem.
Det är slöseri på resurser. Det är inte värt det, inte för mig i alla fall
Jag älskar indiespel som görs av 5-20 pers. Valheim, fullkomligt magiskt mästerverk som gjordes av 5.
Och av AAA, mitt bästa spel de sista 5 åren, Kingdom Come gjordes av i genomsnitt 80 developers. Det räcker för mig för att göra AAA.
Fifan... Årtionets mest överskattade ratty-ass spel
Går folk aktivt igång på hur jävla kackigt det är att spela?
Cyberpunk 2077 är ju hur tajt som helst i jämförelse.
subterranean homesick alien
Det är slöseri på resurser. Det är inte värt det, inte för mig i alla fall
Jag älskar indiespel som görs av 5-20 pers. Valheim, fullkomligt magiskt mästerverk som gjordes av 5.
Och av AAA, mitt bästa spel de sista 5 åren, Kingdom Come gjordes av i genomsnitt 80 developers. Det räcker för mig för att göra AAA.
Håller delvis med!
Tycker det är fantastiskt att skitbra spel kan göras på en liten minimal bråkdel av ett stort spels budget, men helt utan att det påverkar hur bra spelet blir.
Å andra sidan så älskar jag fortfarande mastodontprojekt alá god of war och liknande.