Brukar du spela om spel du älskar?

Medlem
Brukar du spela om spel du älskar?

Det finns många spel där ute och svårt att hinna med alla guldkorn när det släpps nya spel hela tiden.

Hur ser dina spelvanor ut? Är du en som återkommer till gamla spel, spelar om samma spel om och om igen eller enbart letar nya upplevelser?

Sen finns det ju spel som aldrig tar slut som multiplayer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

För mig är Counter Strike ett multiplayer spel som aldrig tagit slut. Lirat det sen skolåren och är 30+ nu. Självklart söker man nya upplevelser också men det är lätt att återgå till de gamla spelen när man blir besviken. Ett single-player spel som aldrig tar slut för mig är Heroes 3. Nu på senare tid så söker jag gamla spel (från 90 talet och tidigt 2000) som jag inte spelat tidigare. Så blir alltid glad när jag ser att det görs remaster på en klassiker jag inte spelat än

Medlem

Beror på hur långa spelen är.
Senaste storydrivna spelet jag spelat om är half life alyx.
Sen spel som rogue-lites mm speöas om flera ggr


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag spelar gärna om mina favoriter. Vissa åldras dock dåligt och blir en mindre bra upplevelse x antal år senare. Exempelvis så har jag precis spelat om Final Fantasy 7 (PS4 versionen) och det spelet har åldrats uselt i mina ögon. Hade det inte varit för möjligheten att fuska genom att använda Speed x3, No random encounters och God mode så hade jag inte spelat klart det.

Ett annat spel som jag spelar om nu är Kena, passade perfekt nu då det fick en stor uppdatering i höstas som råder bot på en del störande moment samt lägger till nya spellägen såsom New Game Plus.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd

Oftast tröttnar jag på spelen innan jag ens hinner spela klart dom.

Moderator | Testpilot

Favoriter spelar jag gärna om vid tillfälle. Super Mario Bros. 3 är något jag skulle kunna hoppa in och spela nästan när som helst, medan Chrono Trigger är något jag ofta låter det gå ett par år innan en ny genomspelning.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr

RPG:n jag gillar spelar jag ofta om. Inte sällan för att testa olika builds och val. I andra genrer är det inte särskilt vanligt.

Absolut


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ytterst sällan, hade gärna gjort det men finns ju så oerhört mycket annat att spela så när jag väl spelat "klart" ett spel så är jag ofta klar med det.

Medlem

Tja... +600 timmar sedan Mars i Cyberpunk, och ett okänt antal karaktärer (under 20st) borde väl säga allt.

Jag fullkomligen älskar Cyberpunk 2077. Skitbra story och många bra skrivna/designade missions + en del moral choices som gör inlevelsen skitbra. Värt att spela om, och det är inte ens ett VR spel. Har lirat flera spel om och om igen över åren, men inte så här mycket.

Sandboxspel de är väl de enda andra spel jag lirar om och om igen som inte kräver bra story och allt det där.

Medlem

Jag har mina nostalgiska favoriter som jag hoppar in i ibland. Typ, Quake, Doom1993, Half-life.
Nes spel som Mario 1-2-3, zelda 2 osv.
From Softwares spel nöter jag genom flera gånger, de är ju även online på ett fiffigt sätt.

Är det ett nutida spel som är väldigt bra så brukar jag försöka mig på minst 2 genomspelningar.

Jag är ingen direkt trophy/achivement jägare men om spelet tilltalar tillräckligt mycket så försöker jag ändå plocka hem några pokaler som i exempelvis Hollow knight.

Jag är väldigt selektiv av mig när det gäller nya spel så sollar väldigt mycket innan jag hittar något verkligen top spel för mig. Sen finns det bra spel som är enbart en one time experience. Dom får leva i mitt minne så som de spelades första och sista gången.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag har vissa spel jag brukar återkomma till lite då och då men för det mesta spelar jag bara igenom dom en gång. Det jag spelat flest gånger (om man räknar bort simpla och korta spel som man nötte i barndomen, typ Super Mario) är Final Fantasy VII, har spelat igenom det från början till slut 17-20 gånger.

Medlem

Absolut! Det var vanligare förr, men jag spelar fortfarande om mina favoriter när jag hinner.

Medlem

Jag antar här att man måste skilja på titlar som är gjorda för att spela om och om igen (sportpel, hacknslash ala darksouls,grand strategy, MP spel osv) kontra raka SP som har en story som en av sina starkaste kort. Dessa tenderar ju att vara svårare att kunna spela flera gånger då storyn ofta ha en twist som gör det sämre vid flera genomspelningar då man saknar den där "oj , fy fan hände just X". Ett spel som jag kom att tänka på är väl until dawn (som lider av just det jag skrev) och som ändå fått mig att köra fler gånger trots att man vet "hur det slutar".

Medlem

Både och. Jag har spelat om mina gamla favoriter många gånger. Resident Evil, Resident Evil 2, Quake, Silent Hill, Tombi, Tomb Raider, Ape Escape, Vice City, San Andreas, Shenmue, Spyro the Dragon.
Och så är det spännande att spela nåt nytt och fräscht. Som nu senast, Ragnarök är fantastiskt.

Medlem

Absolut! Det är inte jättemånga spel som får full pott av mig, så de som får det återbesöka upprepade gånger. Med begränsad speltid väljer jag hellre att spela något som jag garanterat gillar än något som kanske innebär bortkastade pengar.

The Last of Us, Horizon: Zero Dawn och The Witcher 3 har alla var är 3-4 gånger. Och de kommer att varvas igen. Har haft precis lika roligt tredje/fjärde gången som den första.

Gamla klassiker som StarCraft, WarCraft 2 och Half-Life var vad jag brukade varva när jag var yngre, men det har gått över.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag vill spela om gamla favoriter, men då min backlogg av spel bara växer har jag valt att försöka fokusera på att spela klart spel i den listan istället.

Speciellt RPG är absolut omspelbara då man kan ibland få olika händelser i spel beroende på val osv.

Skribent

Jag har så lite tid till spel nu att jag sällan spelar om saker. Därav jag också är fantastiskt nöjd med att det finns speltjänster som Game Pass då jag inte har något behov av att just äga eller ja spela om saker.

Sen finns det vissa spel jag kan köra på sidan om något annat, t.ex. ha igång ett spel Xcom eller Civ. Men oftast när jag spelat igenom något kommer jag inte tillbaka till det igen.

Kan dock sakna att inte ha tid att spela om klassikerna som jag kunde innan jag fick familj och barn, men så är det ju...livet på gott och ont.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ja, fastnar snarare i att spela om gamla spel jag älskar än att spela nya spel tyvärr. Har en lång "backlog" som ofta bara växer sig större för att jag fastnar i ännu en lång Total War-kampanj eller i att spela igenom alla spel i nån RPG-serie och dylikt.

Medlem

Förra spelade jag om spel ibland men sedan man blev fler i familjen får man vara glad om man ens hinner med några spel alls


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Med åldern slutade jag spela om spel. MGS1 och 2 har jag spelat oändligt många gånger.

Trean ganska många gånger
Fyran kanske 3-5 gånger
Sen metal gear solid 5 har jag bara spelat en gång.

Medlem

Absolut, Bethesda spel kan jag spela om hur många gånger som helst med olika karaktärs builds och moddar.
Battlefield hoppar jag mellan 1,4,5 och 2042 beroende på vad jag är sugen på för tillfället.

Det är dem man spelar om just nu men ser man bakåt i tiden så har man spelat om varje Metal Gear Solid spel förutom 5 oändligt många gånger, Även Half Life 1 och 2 som jag även nu börjar bli lite sugen på att hoppa tillbaka till.

KoP
Medlem
Medlem

Spelar egentligen endast om spel om där inte finns något annat nyare som är ute och fångar ens intresse.

Senaste spelen jag spelade om var God of War (lagom innan Ragnaroks release), VTM Bloodlines och Chrono Trigger, varav de sista två spelades om på Decken.

Medlem

Jedi Knight - Jedi Academy
HoMM 2+3+4
Diablo 2+3
Bloodbourne

Är några spel jag drar igenom ibland. Brukar starta ett nytt bloodbourne save varje vinter.

Medlem

Jag skulle säga att en anledning till att backloggen växer är just detta fenomen. Jag har svårt att komma igång med nya spel, eftersom gamla favoriter lockar mer.

Har tappat räkningen på hur många varv jag har spelat diverse Civilization spel, Stellaris, Xcom osv.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Dec
Medlem

Då min backlogg nästan är tom så blir det ofta att jag spelar om många spel. Då brukar jag fokusera mer på achievements och/eller sidouppdrag som jag har missat de första/förra gångerna. Eller spela som en annorlunda karaktär, personlighet, klass osv.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Skribent

Har svårt att få tid att spela om titlar då det hela tiden kommer nytt som pockar på ens uppmärksamhet - men några spel som drar mig tillbaka är Arkham-serien. Nu snackar vi inte massivs med varv eller hundratals timmar, men det allmänt bespottade Arkham Knight har rullats igenom några gånger.

Sen önskar jag att det fanns mer tid att blicka bakåt, fantiserar ofta om att dra igång Red Dead Redemption 2 igen bara för att mucka gräl på saloonen och koka kaffe vid valfri lägereld...

Medlem

Det händer inte ofta nuförtiden att jag spelar om något, om än någonsin. Dark Souls 3 var väl senaste jag spelade om och det var inför sista expansionen, så var väl 1 år senare också.

Men sen kan jag nöta multiplayer/online(Dragonflight just nu)-spel i timtal istället, så där går den mesta tiden när inte ett SP-spel jag verkligen vill spela släpps.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Det händer väldigt sällan. Jag har spelat om BotW 3-4 gånger, det är nog det enda de senaste åren. Det finns fler spel än vad jag klarar av eller har lust att spela. Ekonomin sätter ju sällan krokben längre, som det gjorde när man var barn. Då spelade jag om spel många gånger.

123
Skriv svar