What grinds my gears!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tror mer det handlar om någon sorts försvarsmekanism. De flesta gillar inte att bli äldre och ett sätt att hantera sanningen är att själv påpeka att man börjat bli äldre/gammal/gubbe etc.

Dessutom är ju faktiskt 40 gammalt för någon som är 20 XD

Gammal är alltid 10 år äldre än en själv!

... på tal om försvarsmekanism...

Skribent

Har nu ett hat för epa-traktorer. Egentligen har jag inget mot konceptet, men nuförtiden är det ju helt laglöst med vad du får göra om till en epa.

En gång i tiden var en epa en epa, men nu kan de ju maskeras av alla möjliga bilmärken och det är svårt ibland och se vad fan som kör där på vägen i snigelfart.

Såg nu att en snubbe byggt om en lastbil till en epa. Alltså bara hyttdelen utan släp då. Men det blir ju lite fel ändå, vi kan ju inte ha 15-åringar som kör runt med 10 tons fordon som blockerar vägarna? (med det sagt var det ett coolt bygge).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Har nu ett hat för epa-traktorer. Egentligen har jag inget mot konceptet, men nuförtiden är det ju helt laglöst med vad du får göra om till en epa.

En gång i tiden var en epa en epa, men nu kan de ju maskeras av alla möjliga bilmärken och det är svårt ibland och se vad fan som kör där på vägen i snigelfart.

Såg nu att en snubbe byggt om en lastbil till en epa. Alltså bara hyttdelen utan släp då. Men det blir ju lite fel ändå, vi kan ju inte ha 15-åringar som kör runt med 10 tons fordon som blockerar vägarna? (med det sagt var det ett coolt bygge).

Finns en I "Grannbyn" som har en Porsche Cayenne Epa.........


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

stör mig på alla jävla cookies, fy fan va vidriga dom är!

Medlem

Windows 11


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Cyklister i grupp med tighta kläder, så fort cykeltightsen åker på verkar trafikvettet försvinna.

Småbarn å hundar, fyfan 🤮

Slutgnällt.


signatur

Styret upp och däcken ner

Robot

Folk som åker tunnelbana/buss i rusningstrafik och inte tar av sig sin ryggsäck.
Ta av den, ställ den på golvet eller håll den i famnen. Du tar upp dubbelt så mycket plats annars. Grrr.....
(Ja, det var en jobbig morgon idag...)

Medlem
Skrivet av FZ_se:

Folk som åker tunnelbana/buss i rusningstrafik och inte tar av sig sin ryggsäck.
Ta av den, ställ den på golvet eller håll den i famnen. Du tar upp dubbelt så mycket plats annars. Grrr.....
(Ja, det var en jobbig morgon idag...)

Håller med! Jag är själv exemplarisk och tar alltid av den innan jag går in i vagnen, och stör mig på andra som har sin ryggsäck på och svänger runt med den.


signatur

IDKFA

Chefredaktör

Folk som tar med sig en cykel in i pendeltågsvagnen under rusningstrafik, särskilt en morgon då massor av tåg är inställda och det är kaotiskt. Och ja, det är inte heller tillåtet att ta med cykel under dessa tider.
(Ja, ytterligare en jobbig morgon...)

Medlem

De nya skruvkorkarna på läskflaskor är idiotiska! Ni vet de där nya där korken sitter fast i flaskan. När man ska dricka ur flaskan får man korken under näsan. Drar man loss korken blir plastbiten som den sitter fast i kvar och petar mig vänster borre när jag dricker.

Det känns som en lösning på ett problem som inte fanns. Eller tappade svenskarna korken till höger och vänster så att det krävdes en kork som sitter fast?

Som ni kanske förstår sitter jag just nu och dricker läsk ur en sån flaska och svär högt! 😀

Medlem
Skrivet av Bennii:

De nya skruvkorkarna på läskflaskor är idiotiska! Ni vet de där nya där korken sitter fast i flaskan. När man ska dricka ur flaskan får man korken under näsan. Drar man loss korken blir plastbiten som den sitter fast i kvar och petar mig vänster borre när jag dricker.

Det känns som en lösning på ett problem som inte fanns. Eller tappade svenskarna korken till höger och vänster så att det krävdes en kork som sitter fast?

Som ni kanske förstår sitter jag just nu och dricker läsk ur en sån flaska och svär högt! 😀

Det är ett EU direktiv som träder i kraft 2024 men coca cola har redan ställt om produktionen så det är bara att vänja dig med korken 😆

Inaktiv
Skrivet av demagog:

Mistlursbeteendet: I en affär/publik plats. I stället för att gå bort till kompisen och fråga om man hade citroner hemmer eller ej så skriker man det, till kompisen som står åtta meter bort. Speciellt jävla illa är det för jag står bredvid och ska ta just citroner så jag får den jävla frågan rakt i huvudet.
Min frus släkt gör det.

De som undertecknar sms/foruminlägg. På telefoner så har vi ju kontakt hela tiden, jag vet att det är du som frågar, du är inte okänd för mig. Och i forum står ju namnet överst. /vänligen, demagog

Då svarar du skrikande: HAR DU EN BULLE I ÖRAT?

Releasehästryttare
Skrivet av Bennii:

De nya skruvkorkarna på läskflaskor är idiotiska! Ni vet de där nya där korken sitter fast i flaskan. När man ska dricka ur flaskan får man korken under näsan. Drar man loss korken blir plastbiten som den sitter fast i kvar och petar mig vänster borre när jag dricker.

Det känns som en lösning på ett problem som inte fanns. Eller tappade svenskarna korken till höger och vänster så att det krävdes en kork som sitter fast?

Som ni kanske förstår sitter jag just nu och dricker läsk ur en sån flaska och svär högt! 😀

"ibland" har EU fel

Medlem
Skrivet av Bennii:

De nya skruvkorkarna på läskflaskor är idiotiska! Ni vet de där nya där korken sitter fast i flaskan. När man ska dricka ur flaskan får man korken under näsan. Drar man loss korken blir plastbiten som den sitter fast i kvar och petar mig vänster borre när jag dricker.

Det känns som en lösning på ett problem som inte fanns. Eller tappade svenskarna korken till höger och vänster så att det krävdes en kork som sitter fast?

Som ni kanske förstår sitter jag just nu och dricker läsk ur en sån flaska och svär högt! 😀

Det är bara och vrida korken så att du inte får den på näsan

Releasehästryttare

Enda sedan släppet av Diablo 4 så får man en popup ad för något av deras andra spel i Blizzards launcher VARJE GÅNG MAN STARTAR DEN!

Medlem

Att människor är statistiskt, matematiskt och ekonomiskt illiterata. I många fall även medicinskt eftersatta och framförallt helt obekanta med termodynamikens grundsatser.

Det är så jävla mycket snack om "nu när regeringen/sony/xbox kommer att sälja/skära ned/gotta sig åt x/y/z" utan en enda siffra som backar upp påståendet.

Folk kan inget om inflation, valutavärde, risk, värdejustering, data som backar upp det man påstår, pratar om "överpris" osv till förbannelse.

Det gör också att påståenden som "kreditkort då är man jävligt jävligt illa ute" därför att man inte kan någonting om ekonomi.

JAG BLIR GALEN.

Medlem

Jag har arbetat inom en kommun i snart två år nu och jag håller på att bli galen på den svenska möteskulturen. Vi ska ha möten om allt hela tiden. Jag vet inte hur många möten jag har suttit på under dessa två år där vi diskuterat luddiga saker som hur vi ska tolka och arbeta för kommunens mål och visioner. Och sen kommer vi inte fram till något utan bokar in nästa möte.
Kan tillägga att jag är en sån person som börjar gäspa bara jag sätter mig i ett mötesrum. Olidligt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det gör också att påståenden som "kreditkort då är man jävligt jävligt illa ute" därför att man inte kan någonting om ekonomi.

Hur då? Jag har både betal och kreditkort, men ser inga risker. Har alltid pengar på mina konton och spontanköper aldrig.

Förstår att det finns idioter som hamnar på Lyxfällan, men det är tydligt att banker aldrig ska ge dem kreditkort, eller ens ett lån på 1000 kronor.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Hur då? Jag har både betal och kreditkort, men ser inga risker. Har alltid pengar på mina konton och spontanköper aldrig.

Förstår att det finns idioter som hamnar på Lyxfällan, men det är tydligt att banker aldrig ska ge dem kreditkort, eller ens ett lån på 1000 kronor.

Det är det jag menar, man resonerar inte utan tror att man ska ha pengarna i en spargris.

Medlem

Det här med att handla på kredit alltså. Det finns absolut människor som bör hålla sig så långt bort från allt vad krediter heter, speciellt om man har bristande impulskontroll och inte betalar i tid. Då kan det såklart bli en väldigt dyr historia. Men överlag är det i princip bara gynnsamt att använda sig av krediter.

Till exempel:

- Faktura: Då får man hem varan innan betalning. Då kan man även handla från en butik man kanske är osäker på eftersom man inte behöver ligga ute med några pengar. Betalar man fakturan i tid tillkommer ingen dröjsmålsränta.

- Kreditkort: Återigen en trygghet att man inte ligger ute med pengar. Skulle någon suspekt butik ta betalt utan att skicka varan kan man reklamera transaktionen. Det kan ju hända att banken ersätter dig även om du betalar med vanligt kontokort, men då måste du ligga ute med pengarna under tiden. Sen får man också andra försäkringar vid exempelvis resor om man betalar med kreditkortet. Nyligen hyrde vi en bil på semestern. Vi fick några procents rabatt på hyrbilen i sig samt en självriskeliminering som Hertz annars hade velat ha 900 kronor för. Nu hände det som tur var inget med bilen. Sen har vissa kreditkort cash-back och andra rabatt i butiker. Mat ska ändå handlas. Lika bra att använda kreditkortet och eventuellt få bonusar. Betalar man räkningen i tid blir det ingen ränta. Många kreditkort har dessutom ingen årsavgift. Det finns ju däremot en del kort som har årsavgift. Då får man ju vara lite mer medveten och fundera på om årsavgiften lönar sig.

Att bara handla kontant för pengar man har är en bra sak att lära sina barn. Men för en vuxen person är det lite onyanserat. Vet man med sig att man inte har ett sinne för pengar är kreditkortet ens värsta fiende. Annars är det en väldigt bra tillgång i privatekonomin.

Sen har vi ju bostadslån etc, men det känns ju som att folk ofta pratar om kreditkort.

Medlem

[quote postid="4336642" userid="194563" name="hannes.theorell"]
1. Folk som har svårigheter med 2+1-vägar (100km/h), där det uppenbarligen går bra att blåsa på i 120 km/h när det är dubbelfilig sträcka och fullkomligt "livsfarligt" att köra över 80km/h när det är enkelfilig sträcka.

Detta!
Vad fan är grejen med det?! Filen de kör på är EXAKT lika bred som den var när det var dubbelfiligt!

Medlem

Folk som raparupp slaskmedias floskel utan att förankra det med verkligheten. Det finns flera på jobbet, som att diskutera med Aftonbladet på lunchrasterna.
Den mest intensiva perioden är dock äntligen över.

Annars så stör jag mig på allt som är långsamt, har väntetids-fobi.


signatur

|.|

Medlem

Folk som skaffar barn utan att bry sig om att uppfostra dem. Jag lägger även till föräldrar som inte ser efter sina barn när de är ute på lekplatser eller i affärer.

Ungen står i affären och kastar ner saker på golvet och föräldern står och skrattar och pratar i telefon samtidigt som vederbörande betraktar vad barnet gör. Antingen skiter de i vilket eller så har de gett upp på livet.

Signerat,
En ibland lättriggad pappa.


signatur

Varsågod, slå dig ner, så skall jag berätta om vattnets betydelse för sjöfarten.

Gnällkuk
Skrivet av DeceitfulHero:

Folk som skaffar barn utan att bry sig om att uppfostra dem. Jag lägger även till föräldrar som inte ser efter sina barn när de är ute på lekplatser eller i affärer.

Ungen står i affären och kastar ner saker på golvet och föräldern står och skrattar och pratar i telefon samtidigt som vederbörande betraktar vad barnet gör. Antingen skiter de i vilket eller så har de gett upp på livet.

Signerat,
En ibland lättriggad pappa.

Var dag som går är man ett steg närmre att bli som Örjan Lax.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Var dag som går är man ett steg närmre att bli som Örjan Lax.

https://www.youtube.com/watch?v=4zsHsXw5reU

Haha verkligen!

Den typen av incidenter får mig dock att bli mer irriterad på föräldrarna än på barnen. De borde införa någon typ av föräldracertifikat. Kan du inte sköta ditt/dina barn (där inga förmildrande omständigheter såsom sjukdom existerar) så går staten in och döper om barnet till Ny invånare 001, 002, 003 osv och omplacerar barnet hos valfri FZ-medlem.


signatur

Varsågod, slå dig ner, så skall jag berätta om vattnets betydelse för sjöfarten.

Medlem

Folk som inte kan lära sig att blinka i rondeller.
Signalera vart du ska för i helvete!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Grabben har precis börjar på dagis. Gick ett par dagar sen blev han sjuk. Sen strax efter det blev frugan sjuk och nu börjar jag bli sjuk.. Alla man pratat med om dagistiden säger att nu är det bara att se fram emot månader av sjukdom..

Månader?
Prova ÅR.

Medlem
Skrivet av puban:

Månader?
Prova ÅR.

Japp, tyvärr är min erfarenhet också att vi talar om år. När vår dotter började på förskolan vid 1+ års ålder blev hon sjuk med relativt hög frekvens. Det blev gradvis bättre, och vi tre års ålder blev det markant bättre.

Edit:

<Rant>
Det hjälper inte att vissa stolpskott till föräldrar lämnar av sjuka ungar på förskolan och sticker á la hit-and-run för att de inte har tid eller lust att vabba - vilket resulterar i att alla andra barn och föräldrar åker på möget som deras ungar bär på.
</Rant>

Man kan i alla fall finna tröst i det faktum att man får ett vältränat immunförsvar.


signatur

Varsågod, slå dig ner, så skall jag berätta om vattnets betydelse för sjöfarten.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Folk som inte kan lära sig att blinka i rondeller.
Signalera vart du ska för i helvete!

Folk som inte använder blinkers är nog det som irriterar mig mest i trafiken. Dom som bara använder dom ibland är också inräknade.
Det är så oerhört lätt att använda men ändå så skiter dom i det. Klipp körkortet bara!


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Folk som inte använder blinkers är nog det som irriterar mig mest i trafiken. Dom som bara använder dom ibland är också inräknade.
Det är så oerhört lätt att använda men ändå så skiter dom i det. Klipp körkortet bara!

Det värsta är ändå dom som tror att blinkers är till för att visa vad man GÖR inte vad man SKA göra. Börja blinka när man redan svänger liksom, wow.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skriv svar