One Piece Odyssey

Robot
One Piece Odyssey

En (för) lättsmält fusion av anime och JRPG.

#one-piece-odyssey


Medlem

Tack för fin recension, blir dock inget köp då JRPG backlogen är lång som den är
Hoppas du gör fler inhopp under årets gång, uppskattar alltid din artiklar och recensioner


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

testa demot och måste häda lite. Jag vill ha engelska röster.


signatur

Den som vet vet.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av korvmos:

Tack för fin recension, blir dock inget köp då JRPG backlogen är lång som den är
Hoppas du gör fler inhopp under årets gång, uppskattar alltid din artiklar och recensioner

Tackar och bockar för de fina orden! Ja backlogen är mastig minst sagt, och med tanke på att det kommer fler kioskvältare till JRPG:s under året misstänker jag att det kommer fler tillfällen för mig att göra inhopp Final Fantasy XVI, Final Fantasy VII Rebirth, Octopath Traveler II, The Legend of Heroes: Trails to Azure, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, samt en hög remasters inklusive Persona 3 & 4 ... jag räds redan nu hur backlogen kommer utvecklas!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det jag störde mig mest på var att det var för mycket på en gång och man overwhelmar spelaren med grejjer. Å det är många andra spel som gör liknande men på ett bättre sätt.

Lixom börja på level 40, med 8-9 karaktärer eller vad det nu är, å typ 10-20 skills per karaktär. Lixom wuuuut?

Men så "löser" de genom det klassiska att man blir av med förmågorna nån halvtimme-timme in i spelet, all fine and dandy. Men direkt när man börjar få tillbaka förmågorna någon kvart senare så får man 6-7-8-9-10 förmågor på en och samma gång; WHABLAM. Å jag vågar anta, för jag slutade spela spelet lite efter det, att det fortsätter i samma manér att man får ett gäng förmågor vid nästa sådant tillfälle.

Kombinera det med att man har alla karaktärerna på en gång så blir det bara allt för mycket på en och samma gång och inte heller så kul.

Hade de istället gjort spelet i mer klassisk maner att man börjar på level 1, å du bara har huvudgubben/luffy med ingen eller kanske en förmåga, för att via lagom utspridda tutorials introducera fler förmågor och weakness/resistance, en andra-tredje karaktär å byta karaktärer och liknande så hade det nog varit mycket bättre. Likväl, då är det ju bara att följa animen/mangan från kapitel 1 och successivt introducera alla karaktärer å världen som sådan.

Istället var det en extremt linjär walking simulator där combat var på tok för lätt, man blev överväldigad av alla tutorials å popups å guider å alla skills, som ändå inte spelade någon som helst roll för spelet är så enkelt att du sannolikt kan klara dig igenom hela genom att bara hålla inne attackknappen genom samtliga strider. Och inte att glömma de femtioelva vita ? som fanns här och var och det enda de var var hur Luffy var hungrig och undrade om något kunde ätas. Kul kanske nån enstaka, men så otroligt många hela tiden? Nej, på tok för mycket för min smak.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Tamazin:

Det jag störde mig mest på var att det var för mycket på en gång och man overwhelmar spelaren med grejjer. Å det är många andra spel som gör liknande men på ett bättre sätt.

Lixom börja på level 40, med 8-9 karaktärer eller vad det nu är, å typ 10-20 skills per karaktär. Lixom wuuuut?

Men så "löser" de genom det klassiska att man blir av med förmågorna nån halvtimme-timme in i spelet, all fine and dandy. Men direkt när man börjar få tillbaka förmågorna någon kvart senare så får man 6-7-8-9-10 förmågor på en och samma gång; WHABLAM. Å jag vågar anta, för jag slutade spela spelet lite efter det, att det fortsätter i samma manér att man får ett gäng förmågor vid nästa sådant tillfälle.

Kombinera det med att man har alla karaktärerna på en gång så blir det bara allt för mycket på en och samma gång och inte heller så kul.

Hade de istället gjort spelet i mer klassisk maner att man börjar på level 1, å du bara har huvudgubben/luffy med ingen eller kanske en förmåga, för att via lagom utspridda tutorials introducera fler förmågor och weakness/resistance, en andra-tredje karaktär å byta karaktärer och liknande så hade det nog varit mycket bättre. Likväl, då är det ju bara att följa animen/mangan från kapitel 1 och successivt introducera alla karaktärer å världen som sådan.

Istället var det en extremt linjär walking simulator där combat var på tok för lätt, man blev överväldigad av alla tutorials å popups å guider å alla skills, som ändå inte spelade någon som helst roll för spelet är så enkelt att du sannolikt kan klara dig igenom hela genom att bara hålla inne attackknappen genom samtliga strider. Och inte att glömma de femtioelva vita ? som fanns här och var och det enda de var var hur Luffy var hungrig och undrade om något kunde ätas. Kul kanske nån enstaka, men så otroligt många hela tiden? Nej, på tok för mycket för min smak.

Jag hade inget problem med att man är vid full styrka för att sedan behöva äventyra ihop förmågorna igen, det är en klassisk Metroid-lösning men den är ju inte så vanlig i JRPG-genren så det störde jag mig inte på. Det där med att man får en drös nya förmågor sker mellan kapitlen, så det är inte något som sker titt som tätt faktiskt. Däremot kan jag hålla med om att när man får ett gäng förmågor i ett svep är det lätt att några faller mellan stolarna helt enkelt för att jag inte får det i system att testa alla i striderna, och faller tillbaka på några favoriter som fungerar bra mot olika typer av motstånd.

Vilka är de femtielva vita du tänker på?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

En sak jag inte kommenterade på i artikeln är de tekniska aspekterna. Spelet körs som standard i det grafiska prestandaläget, och det av god anledning skulle jag säga. Om man aktiverar kvalitetsläget är den enda märkbara effekten att prestanda åker i toaletten, men den visuella flärden ser jag ingen större skillnad på. Med tanke på att det har en läcker presentation och flyter på bra genom hela äventyret finns det ingen anledning till att slå på kvalitetsläget.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Jag hade inget problem med att man är vid full styrka för att sedan behöva äventyra ihop förmågorna igen, det är en klassisk Metroid-lösning men den är ju inte så vanlig i JRPG-genren så det störde jag mig inte på. Det där med att man får en drös nya förmågor sker mellan kapitlen, så det är inte något som sker titt som tätt faktiskt. Däremot kan jag hålla med om att när man får ett gäng förmågor i ett svep är det lätt att några faller mellan stolarna helt enkelt för att jag inte får det i system att testa alla i striderna, och faller tillbaka på några favoriter som fungerar bra mot olika typer av motstånd.

Vilka är de femtielva vita du tänker på?

Jag misstänker att han syftar på de vita pratbubblorna med frågetecken.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Roqka:

Jag misstänker att han syftar på de vita pratbubblorna med frågetecken.

Ah ja men det är ju som med de flesta JRPG:s, man upptäcker tidigt att random NPC:er inte har så väldans mycket intressant att säga, och fokuserar på de som har något viktigt att säga. Här markeras deras "prat-ikoner" med röd färg för att visa att de har något att säga som är intressant för handlingen. Den stora humorn kommer från mellansekvenserna och dialogen mellan karaktärerna när man utforskar spelvärlden. Att höra Zoro och Sanji gnabbas eller Franky utbrista i olika "suuuuuuper"-epitet får mig att dra på smilbanden varje gång


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Vilka är de femtielva vita du tänker på?

Det var ju mängder med "points of interests" som var ett vitt ? lite här å var på kartan när man sprang runt, som mest bara var lite flavour text. Några enstaka sådana är ju ok med "Ah! Där borta är Nami, och slåss mot en gorilla!?", även fast den kanske hade passat bättre som cutscene snarare än generic point of interest.
Men det var ju typ 2-3-4st om mat ute på stranden "Meh, inget ätbart i det här trädet" "Oh, den här snigeln kanske Sanji kan laga till" "Oh, den här valrossen vill jag ätaaaa".

Om de nu bestämt vill ha med sånt hade det kanske varit lämpligare att det automatiskt spelades upp en replik när man sprang på de specifika platserna eller att det bara komm upp samma text, utan att spelet behövs pausas för att få upp en pratbubbla där man ser Luffy säga sådana saker osv.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Tamazin:

Det var ju mängder med "points of interests" som var ett vitt ? lite här å var på kartan när man sprang runt, som mest bara var lite flavour text. Några enstaka sådana är ju ok med "Ah! Där borta är Nami, och slåss mot en gorilla!?", även fast den kanske hade passat bättre som cutscene snarare än generic point of interest.
Men det var ju typ 2-3-4st om mat ute på stranden "Meh, inget ätbart i det här trädet" "Oh, den här snigeln kanske Sanji kan laga till" "Oh, den här valrossen vill jag ätaaaa".

Om de nu bestämt vill ha med sånt hade det kanske varit lämpligare att det automatiskt spelades upp en replik när man sprang på de specifika platserna eller att det bara komm upp samma text, utan att spelet behövs pausas för att få upp en pratbubbla där man ser Luffy säga sådana saker osv.

Aha ja du menar de där, ja de spelar ingen större roll än att karaktärerna fäller en kommentar om omgivningen. Jag kikade på dem inledningsvis men slutade efter bara några timmar in, och valde sedan bara att kolla på de som såg ut att vara kopplade till något intressant i omgivningen. Don efter person så klart, men jag hade inga problem med att bara ignorera dem och utforska omgivningarna istället. Karaktärerna kommenterar omgivningen lite då och då, men inte så ofta som de där point of interest-ikonerna dyker upp.

Jag kan hålla med om att många hade bara kunnat vara en uppspelad replik från någon av karaktärerna när man går förbi, medan de där "oh den kan Sanji laga till"-kommentarerna kan finnas där som PoI-ikon för den som vill ta del av dessa.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Gnällkuk

Tack för recensionen! Låter som om det blir ett framtida köp då, det enda "egentliga" problemet är att det är för enkelt, det känns ju som att det kan åtgärdas av patcher (förutom själva pusseldelen kanske). Verkar ligga i linje med vad i princip alla säger, bra spel och bra adaption av animen, men på tok för lätt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Loevet:

Aha ja du menar de där, ja de spelar ingen större roll än att karaktärerna fäller en kommentar om omgivningen. Jag kikade på dem inledningsvis men slutade efter bara några timmar in, och valde sedan bara att kolla på de som såg ut att vara kopplade till något intressant i omgivningen. Don efter person så klart, men jag hade inga problem med att bara ignorera dem och utforska omgivningarna istället. Karaktärerna kommenterar omgivningen lite då och då, men inte så ofta som de där point of interest-ikonerna dyker upp.

Jag kan hålla med om att många hade bara kunnat vara en uppspelad replik från någon av karaktärerna när man går förbi, medan de där "oh den kan Sanji laga till"-kommentarerna kan finnas där som PoI-ikon för den som vill ta del av dessa.

För mig ska sådana saker som interruptar spelets flyt, t.ex. med textruta som ploppar upp å kanske någon animation på ens karaktär, ha lite mer tyngt och vara av lite mer intresse än bara lite flavour text. Visst att man som du gjorde kan lära sig att bara ignorera de, men ibland kanske man missar någon som är lite rolig eller intressant. Så jag tycker som sagt att de lika gärna kunde haft det som en textramsa som bara kom upp när man sprang förbi just det området och/eller replik från karaktären i förbifarten för att på så vis hålla det hela lite mer levande utan att det ska avbryta.
Och det var ju något annat jag störde mig på, ens flow blev ju avbrutet hela tiden med micro cutscenes till höger å vänster; bra störande!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av trickeh2k:

Tack för recensionen! Låter som om det blir ett framtida köp då, det enda "egentliga" problemet är att det är för enkelt, det känns ju som att det kan åtgärdas av patcher (förutom själva pusseldelen kanske). Verkar ligga i linje med vad i princip alla säger, bra spel och bra adaption av animen, men på tok för lätt.

Tackar och bockar! Ja jag blev förvånad av att inte hitta något alternativ för svårighetsgrad, förhoppningsvis har de inte utvecklat spelet så att det blir svårt att implementera det i en patch. Om man inte planerat för olika svårighetsgrader är det inte självklart att "bara lägga till det" i efterhand, men förhoppningsvis kan de lägga till det. Om det är relativt enkelt att genomföra lär väl kritiken motivera dem att faktiskt göra det, jag kan hålla utkik efter om det läggs till.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av korvmos:

Tack för fin recension, blir dock inget köp då JRPG backlogen är lång som den är
Hoppas du gör fler inhopp under årets gång, uppskattar alltid din artiklar och recensioner

Just ja, glömde att Tales of Symphonia Remastered släpps i februari! Förvisso bara en remaster, men en remaster av ett väldigt bra JRPG som jag spelade som besatt på Gamecube. Som sagt, backlogen


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:

Tackar och bockar! Ja jag blev förvånad av att inte hitta något alternativ för svårighetsgrad, förhoppningsvis har de inte utvecklat spelet så att det blir svårt att implementera det i en patch. Om man inte planerat för olika svårighetsgrader är det inte självklart att "bara lägga till det" i efterhand, men förhoppningsvis kan de lägga till det. Om det är relativt enkelt att genomföra lär väl kritiken motivera dem att faktiskt göra det, jag kan hålla utkik efter om det läggs till.

Justera svårighetsgraden låter som den bästa av problem att ha med att göra. Öka skadan fienden gör, och buffa hp är väl quck 'n dirty fix, sen är det lite mer finlir att kanske t ex kräva mer xp för att levla, introducera skills senare eller nerfa attacker. Men ja, det är ju inte bara att trycka på en knapp, men däremot något som känns överkomligt


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Suger att Elgiganten inte har spelet annat än för postorder

Medlem

Blir inget köp innan de ökar svårigheten, inte kul om det kräver noll strategi i 97% av spelets strider. Endast några av bossarna lär vara en utmaning.

Medlem

Såja nu kom spelet på posten, nu blir det spela av så snart kontrollen är laddad

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gaara:

Såja nu kom spelet på posten, nu blir det spela av så snart kontrollen är laddad

Tankar om spelet hittils?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar