FZ Play - Fire Emblem Engage

Robot
FZ Play - Fire Emblem Engage

Wakkaah tar sig an det rykande färska Fire Emblem-spelet.

#fire-emblem-engage, #fz-play


Moderator

Har vi någon som har spelat alla tidigare spel?

Inaktiv

Inte så mycket för anime-estetiken, så hoppar över denna.
Men jag kikar in under Forspoken och Dead Space sen istället!

Medlem

Verkar riktigt bra! Enda som var dåligt var att man kom in i streamen mitt i en tårfest utan dess like ^^ men var ju fint också såklart =P

Medlem

Tack för en trevlig stream med en trevlig streamare och ett jäkligt bra spel. Själv sätter jag mig nu och fortsätter min resa, helt underbart.

Moderator

Början av spelet innehöll mycket dialog och en del väldigt snygga filmsekvenser. Därefter följde lite taktiskt strid med parallel tutorial. Spelet kändes helt okej... Efter detta blev jag överraskad av en stark filmsekvens som plötsligt gav spelet mycket mer tyngd och jag kunde inte låta bli att fälla några tårar. Striden blev svårare och spelet än bättre. Definitivt lovande!

Medlem

Three houses var en besvikelse, trams och datande och Anime stilen gör ju inte saken bättre om man säger så.
Nej jag har försökt gilla Fire emblem men inget jag kommer röra igen någonsin.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Three houses var en besvikelse, trams och datande och Anime stilen gör ju inte saken bättre om man säger så.
Nej jag har försökt gilla Fire emblem men inget jag kommer röra igen någonsin.

Okej, tyckte tvärtom att det var oväntat bra, hade aldrig greppat FE innan men Three Houses tyckte jag om, FE Engage känns ännu bättre.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Okej, tyckte tvärtom att det var oväntat bra, hade aldrig greppat FE innan men Three Houses tyckte jag om, FE Emblem känns ännu bättre.

När jag gillade fire emblem var det Nintedo gamecube tror jag.
Sen har jag inte hängt med, men skaffade Three houses. Men nä, inget för mig.
Kör Triangle strategy nu ist som hand held game. Kanske inte perfekt men mycket bättre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

När jag gillade fire emblem var det Nintedo gamecube tror jag.
Sen har jag inte hängt med, men skaffade Three houses. Men nä, inget för mig.
Kör Triangle strategy nu ist som hand held game. Kanske inte perfekt men mycket bättre

Bra att du hittat nåt som passar dig bättre.👍 Kolla Live’a’Live om du vill, kanske kan vara något, jäkligt läckert RPG som kretsar kring ett antal vitt skilda äventyr.

Skribent
Skrivet av Wakkaah:

Början av spelet innehöll mycket dialog och en del väldigt snygga filmsekvenser. Därefter följde lite taktiskt strid med parallel tutorial. Spelet kändes helt okej... Efter detta blev jag överraskad av en stark filmsekvens som plötsligt gav spelet mycket mer tyngd och jag kunde inte låta bli att fälla några tårar. Striden blev svårare och spelet än bättre. Definitivt lovande!

Missade din stream för jag satt själv med recensionskopian. Men spelet är lite slow innan det sätter igång, man ska givetvis köra så att det är perma-död på karaktärerna så blir allt lite mer nagelbitande!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av lasselason:

Bra att du hittat nåt som passar dig bättre.👍 Kolla Live’a’Live om du vill, kanske kan vara något, jäkligt läckert RPG som kretsar kring ett antal vitt skilda äventyr.

Man tackar, det såg ut att vara ett apel helt i min smak. Gillar jrpg och strategi rpg speciellt med oldschool look.
Mitt nästa spel på tur är planerat till Chained echoes.
Om inte live a live hinner släppas på Steam under tiden får jag väll köpa det till switch.
Finns det fysisk utgåva?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Man tackar, det såg ut att vara ett apel helt i min smak. Gillar jrpg och strategi rpg speciellt med oldschool look.
Mitt nästa spel på tur är planerat till Chained echoes.
Om inte live a live hinner släppas på Steam under tiden får jag väll köpa det till switch.
Finns det fysisk utgåva?

Har du kört Tactical Ogre?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man tackar, det såg ut att vara ett apel helt i min smak. Gillar jrpg och strategi rpg speciellt med oldschool look.
Mitt nästa spel på tur är planerat till Chained echoes.
Om inte live a live hinner släppas på Steam under tiden får jag väll köpa det till switch.
Finns det fysisk utgåva?

Ja det ska finnas i fysisk utgåva.👍

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Har du kört Tactical Ogre?

Jag har tactics ogre reborn på wishlist på steam.
Det pendlar dock ofta mellan mixed reviews och positive som gjort att jag aldrig slagit till.
Square Enix spel är ju inte billiga om man säger så heller


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lasselason:

Okej, tyckte tvärtom att det var oväntat bra, hade aldrig greppat FE innan men Three Houses tyckte jag om, FE Engage känns ännu bättre.

Fire Emblem Engage är ett Anniversary spel så det kommer vara en hel del "fanservice" i det. Men det behöver inte betyda att det är dåligt. Kikar man på det tidigare Anniversary spelet i serien så var det Fire Emblem Awakening till 3DS och det ansågs vara så bra att det satte serien på kartan igen.

Sedan i vanlig ordning så tar sig översättare lite friheter med översättningar. Vissa saker på goda grunder för att direktöversättningar kan tolkas nog snett att nintendo får Ecpat på sig. Men andra som ändrar innebörden helt och hållet. Mycket för att spela säkert för "western audiences" vilket inte är så konstigt då många japanska studios idag inte klarar sig utan intäkterna från sin försäljning i väst. Exempel:

Sedan skall nämnas att jag köpt spelet och sitter och kör igenom det nu så juryn är fortfarande ute Har flera hundra timmar i Three Houses före detta.

Skrivet av Molotov:

Jag har tactics ogre reborn på wishlist på steam.
Det pendlar dock ofta mellan mixed reviews och positive som gjort att jag aldrig slagit till.
Square Enix spel är ju inte billiga om man säger så heller

Mixed Reviews har mycket att göra med att vissa gamla diehard fans inte gillar vissa av förändringarna i spelsystemet. Tex att man gått tillbaka till originalet där man levlar karaktärer individuellt istället för att man levlar en klass (tex archer) så får alla archers samma level. Det senare var hur det fungerade i PSP upplagan "let us cling together" som Reborn är baserad på. Man har även tagit bort TP resursen som skills använde tidigare och nu gjort så både skills och magic kör med MP som resource. Två istället för tre resurser alltså. Devs berättar mer här: https://www.frontlinejp.net/2022/12/07/tactics-ogre-reborn-de...

Faktum är dock att Tactics Ogre är en av de bästa Tactics spelen som någonsin skapats. Får man inte exem i ögonen av artstylen så bör man definitivt testa det.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Fire Emblem Engage är ett Anniversary spel så det kommer vara en hel del "fanservice" i det. Men det behöver inte betyda att det är dåligt. Kikar man på det tidigare Anniversary spelet i serien så var det Fire Emblem Awakening till 3DS och det ansågs vara så bra att det satte serien på kartan igen.

Sedan i vanlig ordning så tar sig översättare lite friheter med översättningar. Vissa saker på goda grunder för att direktöversättningar kan tolkas nog snett att nintendo får Ecpat på sig. Men andra som ändrar innebörden helt och hållet. Mycket för att spela säkert för "western audiences" vilket inte är så konstigt då många japanska studios idag inte klarar sig utan intäkterna från sin försäljning i väst. Exempel:

https://i.imgur.com/F3W4Okr.png

Sedan skall nämnas att jag köpt spelet och sitter och kör igenom det nu så juryn är fortfarande ute Har flera hundra timmar i Three Houses före detta.

Mixed Reviews har mycket att göra med att vissa gamla diehard fans inte gillar vissa av förändringarna i spelsystemet. Tex att man gått tillbaka till originalet där man levlar karaktärer individuellt istället för att man levlar en klass (tex archer) så får alla archers samma level. Det senare var hur det fungerade i PSP upplagan "let us cling together" som Reborn är baserad på. Man har även tagit bort TP resursen som skills använde tidigare och nu gjort så både skills och magic kör med MP som resource. Två istället för tre resurser alltså. Devs berättar mer här: https://www.frontlinejp.net/2022/12/07/tactics-ogre-reborn-de...

Faktum är dock att Tactics Ogre är en av de bästa Tactics spelen som någonsin skapats. Får man inte exem i ögonen av artstylen så bör man definitivt testa det.

Du rekommenderar Tactic ogre reborn med andra ord?
Jag har nog spelat nått ogre battle från "stenåldern" så det är mina erfarenheter av serien. Om det är samma serie


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator
Skrivet av Johan Lorentzon:

Missade din stream för jag satt själv med recensionskopian. Men spelet är lite slow innan det sätter igång, man ska givetvis köra så att det är perma-död på karaktärerna så blir allt lite mer nagelbitande!

Klart man kör perma-död!!!

Medlem

Har riktigt trevligt med spelet så här långt. Det har gjorts en del tveksamma val vad gäller designen och musiken tycker jag, men i övrigt så känner jag tydligt den där magin när det är ett riktigt välgjort Nintendospel jag satt tänderna i.

Sen kan man ju undra varför exakt alla japanska rollspel skall ha överbelamrat med katter och fetch-quests

Skrivet av Johan Lorentzon:

Missade din stream för jag satt själv med recensionskopian. Men spelet är lite slow innan det sätter igång, man ska givetvis köra så att det är perma-död på karaktärerna så blir allt lite mer nagelbitande!

Som det ska vara. Spelet ska vara lika långsamt som jag är

Skribent
Skrivet av Majoren:

Har riktigt trevligt med spelet så här långt. Det har gjorts en del tveksamma val vad gäller designen och musiken tycker jag, men i övrigt så känner jag tydligt den där magin när det är ett riktigt välgjort Nintendospel jag satt tänderna i.

Sen kan man ju undra varför exakt alla japanska rollspel skall ha överbelamrat med katter och fetch-quests

Som det ska vara. Spelet ska vara lika långsamt som jag är

haha ja Nintendo är besatta av djur, men även att rekrytera barn till soldater. Hälften av karaktärerna tycks ju högst vara 15 år. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

haha ja Nintendo är besatta av djur, men även att rekrytera barn till soldater. Hälften av karaktärerna tycks ju högst vara 15 år. XD

Haha, ja blev faktiskt förvånad över att det förekommer flertalet barn som både kan avlida och bli barnsoldater. Är verkligen en märklig mix av bolibompagrafik, barnslig japansk humor och ungar som dör helt öppet haha. Minns inte att det förekom i Three Houses. I västerländska moderna rollspel är det väl mycket sällan barn dödas helt öppet, men hände vid något tillfälle i Witcher 3 vill jag minnas

Medlem

Engage eller Three Houses, vilket köper jag? Har spanat in Three Houses länge utan att slå till och nu hann ju nästa del släppas. Kan tillägga att jag ej innan har spelat något spel i serien.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Engage eller Three Houses, vilket köper jag? Har spanat in Three Houses länge utan att slå till och nu hann ju nästa del släppas. Kan tillägga att jag ej innan har spelat något spel i serien.

Gillar du eller inte atör dig på, Anime, dejting och allmänt japansk bajsnödighet. Gillar du strategi rpg.
Ja då är det nått för dig.
Gillar du bara strategi rpg men inte det andra, undvik och välj annat spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Engage eller Three Houses, vilket köper jag? Har spanat in Three Houses länge utan att slå till och nu hann ju nästa del släppas. Kan tillägga att jag ej innan har spelat något spel i serien.

Får nog säga Engage, det är mindre snack och mer verkstad så att säga. Jag har kört i 10 timmar nu och är helt insugen i det.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Engage eller Three Houses, vilket köper jag? Har spanat in Three Houses länge utan att slå till och nu hann ju nästa del släppas. Kan tillägga att jag ej innan har spelat något spel i serien.

Hmm...känns spontant som att Engage har lite bättre och djupare stridssystem. Sen blev hela den där grejen med rollspel i skolmiljö ganska tröttsamt efter ett tag i Three Houses. Har inte spelat så långt än i Engage, men spontant känns det som ett bättre spel minus den gräsliga karaktärsdesignen och fjantiga intromusiken...

1
Skriv svar