Officiell tråd: Scars Above

Medlem

Scars Above ser riktigt lovande ut. Det finns nog inget som tilltalar mig lika mycket som det vidsträckta och oupptäckta rymden med dess gåtfullhet som väcker existentiella frågor om livets ursprung - men det är även kallt, kargt och tomt på liv som väcker dystopiska tankar om vår betydelselöshet i kosmos storhet. Är det meningen att vi ska blicka bort från jorden för att utforska det okända, nästintill oöverskådliga - i hopp om att finna liv eller kommer det föra oss blinda in i mörkrets brant?

Vad jag älskar med rymdspel är just fenomenet att utforska det oupptäckta med möjligheten att finna liv med all den risk som det innebär - men är det verkligen det vi vill? Kanske kommer detta eviga sökande efter liv vara frukten för vår egen förintelse där vi fumlar ner i djupa, outforskade vatten med högintellektuella organismer vars reaktion på vår kontakt svarar med retaliation.

För ingen vet, och spännande är just det.

Medlem

Mina mest minnesvärda rymdspel måste vara The Dig och Masseffekt 1-3. Äventyr och utforskande på två vitt skilda sätt, men med samma mystik. det är nog det som är gemensamt för de rymdäventyr som fastnat bäst hos mig.

Medlem

Tycker Scars Above ser riktigt spännande ut! Lycka till med spelsläppet, Plaion.

Mitt favoritspel som utspelar sig (bland annat) i rymden är Zak McKracken and the Alien Mindbenders. Det var mitt första riktiga spelminne med rymden, aliens och okända planeter. Idag kan vi garva åt grafiken osv, men då var det hisnande snyggt!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Jag tycker att det är viktigt att det inte "bara" är en klon av jordens biomes. Vill ha mäktiga himlavalv ooch miljöer med en uncanny-känsla att något inte står rätt till (gillar när det är lite läskigt). Det är ett extra plus när det inte är för mycket regnbågsmilkshake över det hela. Dunkelt, grått och dystopiskt funkar utmärkt för moi! 😁

Spelet såg nice ut, men som någon annan skrev förstod jag inte ritkigt vad det var för typ av spel.

Medlem

Stör mig på hur hon springer, ser ju stelt ut!
Som ett gammalt spel från ett tidigt 2000

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ser riktigt fram emot spelet! Verkar vara allt jag önskar av skysst gameplay. En fråga, finns det olika grafiklägen på konsol? Typ 30/60 60/120fps etc.?

Nej tyvärr, däremot körs den i 60 fps på nuvarande konsolgeneration!


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem
Skrivet av d3thCoreIs4babies:

Stör mig på hur hon springer, ser ju stelt ut!
Som ett gammalt spel från ett tidigt 2000

Ja jag kan hålla med om att det inte riktigt är så "fluid" som man är van vid med typ AAA-spel, men det är också otroligt svårt och tidskrävande att få till. Naughty Dog har ju typ ett team dedikerat till att få Nathan Drake att springa och hoppa snyggt. Och ja, Scars Above är ju mer åt indie-hållet så de har valt att fokusera på andra viktigare delar. Men det är onekligen en del "tidig 2000-tal" i hur hon springer


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

NuZ
Testpilot
Skrivet av nikture:

Nej tyvärr, däremot körs den i 60 fps på nuvarande konsolgeneration!

Nice! Precis de jag ville höra!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Ser snyggt ut om inte annat, ska bli kul att se. Döda lite jymd-sug man fått i väntan på Starfield kanske. 🌌☄️🛰️👽🧑‍🚀

Medlem

Ser kul ut, hoppas man vinner.

Medlem
Medlem

Eftersom jag älskar Liftarens guide till galaxen så är nog min favorit vad gäller rymdspel fortfarande Anachronox.

Scars Above ser kul ut så ska kolla på streamen.

Skrivet av Garibald:

Ett rymdspel måste ha en trovärdig miljö. Backstory på planeter och rimlig fauna och flora bidrar. Vill även se stor variation på olika planeter. Hellre färre men totalt olika miljöer än tusentals som är relativt identiska.

Håller med, Välskrivna samhällen med etablerade kulturer gör mycket för inlevelsen.

Medlem

Detta ser riktigt mysigt ut! 🤩👍🏻

Medlem

Ser kul ut. Får lite Remnant: From the Ashes vibbar och det spelet var riktigt skoj!

Svar på frågan: Ett rymdspel bör ge känslan av hur omfattande stort rymden och universum är!

Medlem
Skrivet av Stormurveln:

The Dig är mitt favoritspel med rymdtema.

Älskar The Dig! Hoppas på en remaster eller liknande av det.

Skrivet av nikture:

Jag är som sagt community manager på Plaion / Prime Matter så har ni några frågor om Scars Above är det bara att säga till!

Som hängiven Star Trek-fan kan jag verkligen uppskatta hur mycket Scars Above lutar sig mot vetenskapsvinkeln. Protagonisten Kate scannar flora och fauna på planeten och lägger kommentarer om anatomi, planetens ekosystem osv. Lite samma delar jag uppskattade med vissa element i Mass Effect-serien. När rymden i ett rymdspel faktiskt har huvudrollen.

Vad tycker ni MÅSTE finnas i ett grymt rymdspel?

LLAP. Jag håller med dig om vetenskapen i spelen! Jag uppskattar verkligen utforskandet, man behöver liksom inte ha fiende varenda millimeter av spelkartan utan utforskande är också skoj, särskilt ostört.
Fick upp ögonen för Scars Above för nån månad sen så ligger redan i wishlist!

Medlem
Skrivet av Stormurveln:

The Dig är mitt favoritspel med rymdtema.

åh nostalgin!

Medlem

Ser snyggt ut. Uppskattar rymden i spel och film men väljer kanske inte spel just pga. den anledningen. Men spel med rymdtema jag gillat genom åren:

1. Homeworld 1 spelade jag som liten, tillsammans med min bror.

2. Dune 2000 och Dune 2

3. Lite olika star wars spel runt år 2000.

4. Super Mario Galaxy

5. Mass effect 1

6. Heavenly Bodies

7. Haha, just det. Pappa kom en gång hem med ett ”spel” när vi var små. Ett star trek ”spel” med Patrick Stewart. Alla jublade! Men.. Vilket antiklimax! Visade sig vara en interaktiv film om solsystemet på engelska. 😭 Han har inte köpt ett enda spel till oss sedan dess..

Medlem

Tror det är lite oturligt att detta släpps så nära Returnal på pc, tror många kommer ta en titt och tro att det är en Returnal knock-off utan att lägga mer tid än det på att tänka på saken.

För att inte låta alltför negativ så vill jag påpeka att spelet är riktigt kul, bara som sagt dålig timing.

Medlem

Scars above känns som det kan bli spännande, jag undrar hur det mäter sig med gamla hederliga DeadSpace och Returnal.
Vi lär få se om det är en re-hasch av äldre titlar eller något helt nytt.

Medlem
Skrivet av nikture:

Jag är som sagt community manager på Plaion / Prime Matter så har ni några frågor om Scars Above är det bara att säga till!

Som hängiven Star Trek-fan kan jag verkligen uppskatta hur mycket Scars Above lutar sig mot vetenskapsvinkeln. Protagonisten Kate scannar flora och fauna på planeten och lägger kommentarer om anatomi, planetens ekosystem osv. Lite samma delar jag uppskattade med vissa element i Mass Effect-serien. När rymden i ett rymdspel faktiskt har huvudrollen.

Vad tycker ni MÅSTE finnas i ett grymt rymdspel?

Hallå

Vill bara meddela att på xsx så poppar inte achievements en för bossarna Neuro parasite Omega and Custodian och Feliform cadaver
Likaså för alla gadgets, abilities, all pillars Även de för scanning all creatures, natural resources
Även för att klara spelet och Nayas fate
Totalt 11 st Dessa är sådana i senare kapitel

Lite besviken då man skulle 100% detta och kan inte ladda tidigare save då den möjligheten inte finns, bara new game att välja då man spelat ut det

Annars ett bra spel

Medlem
Skrivet av FZ_se:

*Sponsrad forumtråd*

Den 28:e februari släpps rymdäventyret Scars Above, ett actionäventyr från Mad Head Games. En kolossal och gåtfull utomjordisk konstruktion dyker upp i omloppsbana kring jorden och får hela världen att häpna – människorna ger den namnet "Metaedern". SCAR-teamet (Sentient Contact Assessment and Response) som består av forskare och ingenjörer skickas ut för att undersöka den. Saker och ting går inte som planerat…

För att snacka om denna release startar vi här en tråd tillsammans med utgivarna Prime Matter.

Dela med dig!
Här i tråden snackar vi rymd och spel. Vad viktigast i ett bra rymdspel? Vilka är dina bästa minnen från spel som utspelar sig i rymden? Vad har du för förhoppningar på Scars Above? Har du några favoritaliens du slagits emot?
Hur utforskar du en okänd planet, rusar du rakt in guns blazing eller smyger du dig fram?

Vinn spelet!
Alla som är med och deltar i snacket i denna tråd är med i en utlottning av 1 exemplar av fullversionen av spelet till valfri plattform
Dessutom lottar vi ut två fullversioner till av spelet i vår stream. (Se nedan)

Köpte spelet men insåg för sent att det i nuläget ej funkar på linux/steam deck. Finns det planer på att få det att funka?

Medlem

När dras vinnaren här? Har ju väntat med att köpa det sen streamen 🤣

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Hallå

Vill bara meddela att på xsx så poppar inte achievements en för bossarna Neuro parasite Omega and Custodian och Feliform cadaver
Likaså för alla gadgets, abilities, all pillars Även de för scanning all creatures, natural resources
Även för att klara spelet och Nayas fate
Totalt 11 st Dessa är sådana i senare kapitel

Lite besviken då man skulle 100% detta och kan inte ladda tidigare save då den möjligheten inte finns, bara new game att välja då man spelat ut det

Annars ett bra spel

Jag förstår! Tack för att du meddelar, jag för det vidare till teamet, förhoppningsvis kommer en patch snart!


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem
Skrivet av laban005:

När dras vinnaren här? Har ju väntat med att köpa det sen streamen 🤣

?

Medlem

Mitt favoritspel med rymdtema är Starcraft (räknar båda som ett).

Tycker att detta ser intressant ut, kikade när Wakkaah streamade. Som någon annan skrev, typ som Returnal med ett lugnare tempo.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Robot

Då har vi dragit en vinnare bland alla som varit aktiva i tråden.
Grattis till: Youjimbo!
Svara på PM så ser vi till att du får spelet på önskad plattform.

Tusen tack till alla er som varit med och snackat rymdspel i tråden! ❤️
Håll utkik efter fler spännande trådar och chanser att vinna spel, det kommer!

Medlem

Grattis Youjimbo!

Medlem
Skrivet av FZ_se:

Då har vi dragit en vinnare bland alla som varit aktiva i tråden.
Grattis till: Youjimbo!
Svara på PM så ser vi till att du får spelet på önskad plattform.

Tusen tack till alla er som varit med och snackat rymdspel i tråden! ❤️
Håll utkik efter fler spännande trådar och chanser att vinna spel, det kommer!

Grattis Youjimbo! Hoppas du gillar spelet!

Och tack för intressanta diskussioner om rymden, älskar att prata om rymden


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem
Skrivet av nikture:

Grattis Youjimbo! Hoppas du gillar spelet!

Och tack för intressanta diskussioner om rymden, älskar att prata om rymden

Hörs nästa stream 💕

Medlem
Skrivet av nikture:

Grattis Youjimbo! Hoppas du gillar spelet!

Och tack för intressanta diskussioner om rymden, älskar att prata om rymden

Tack för att ni gjorde spelet tillgängligt på GeForce Now förresten, jag uppskattade. det!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

12
Skriv svar