Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av lonian:

Äh, spela roll. Gerzy får dominera med diskussioner av rykten i andra tråden också så märks ingen skillnad sedan.

Nej vill de inte ha mina inlägg kommer jag såklart respektera det. Jag kommer inte gå i krig med redaktionen över detta utan vill de bara ha journalistisk saklighet är det så och inget jag kommer trotsa. Så jag lever ut med tråden tills den stängs sen tackar jag för mig. Nästan så tråden fyller 2 så det har varit en bra run ändå.

Medlem

Kom igen nu grabbar, ska ni verkligen tjafsa om det här på Alla hjärtans dag? "Kärlek börjar alltid med bråk" må vara ett gammalt talesätt, men det behöver ju inte tas så bokstavligt...

Mer hångel, mindre tjafs plz 😘

Skrivet av Daed:

Kom igen nu grabbar, ska ni verkligen tjafsa om det här på Alla hjärtans dag? "Kärlek börjar alltid med bråk" må vara ett gammalt talesätt, men det behöver ju inte tas så bokstavligt...

Mer hångel, mindre tjafs plz 😘

Helt riktigt! Nu är jag visserligen gift sen 10+ år tillbaks, men om det skiter sig så blir det några smäktande PM i Gertzys inkorg!

Glad alla hjärtans, på er alla ♥️♥️♥️

Medlem

Jag vill passa på att applådera Gertzy för sitt engagemang och sitt jättejobb att samla rykten och spekulationer i den här tråden! Jag har kollat här i princip varje dag! Jag har väldigt svårt att förstå varför vissa ska håll på att kritisera när ryktenas källor inte duger för vissa. Läs de ryktena ni vill, de andra kan ni hoppa över. Källkritiken är upp till var och en och istället för att såga Gertzy så kan ni istället lägga fram argument varför ni inte tror på ryktet

Tack på förhand!

Medlem

Vågar man hoppas på Metroid Prime 4 till release?

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Jag vill passa på att applådera Gertzy för sitt engagemang och sitt jättejobb att samla rykten och spekulationer i den här tråden! Jag har kollat här i princip varje dag! Jag har väldigt svårt att förstå varför vissa ska håll på att kritisera när ryktenas källor inte duger för vissa. Läs de ryktena ni vill, de andra kan ni hoppa över. Källkritiken är upp till var och en och istället för att såga Gertzy så kan ni istället lägga fram argument varför ni inte tror på ryktet

Tack på förhand!

Tack! Kul att någon uppskattar det jag gjort! Som sagt har jag gjort detta bara för att jag tycker det är kul och spännande att följa vad som det "viskas" om och vad rykten och läckor visar mot är på gång. Sen om allt visar sig stämma eller inte är ju en annan sak, men det är ju en del av resan och jag har alltid varit klar med att det är bra att ha lasset med salt framme så jag kan egentligen inte förstå hur kontroversiell tråden varit för vissa. Och ja, jag har ju presenterat rykten och uppgifter och låtit läsaren bestämma vad de tror om det. Men istället för saklig och konstruktiv kritik har det varit "du är dålig jag är bra" typ så... aja, snart är resan över och vi har vår konsol så kan vi övergå till mer officiell information - även om det säkerligen fortsätter komma rykten om spel, tillbehör och utgåvor av nya konsolen ändå så känns tråkigt att tråden ska låsas men alla resor måste ta slut någon gång så. Som sagt kul att vissa har kunnat ha lika kul med det längs vägen som jag haft ändå

Skrivet av Majinbuu:

Många, mig inkluderad, har utgått från att det kommer en cross-gen utgåva som släpps samtidigt som konsolen men Nintendo håller hårt om sitt så det finns inga egentliga uppgifter om det utan det är mest vad som känns logiskt och "antagligen" kommer hända. Så vi lever på hoppet att det bekräftas där andra april!

Medlem

Lite galet men som rapporterats tidigare säljs Switch 2 på svarta marknaden och nästa vecka ska Pro-controllern finnas tillgänglig för försäljningen. Konsolen kommer dock utan OS utan tycks mer användas för att kunna sälja vidare till tillbehörsmakare and such.

Hideki Kamiya tycks vilja ha tillbaka Virtual Console - vilket jag håller med om. Tyvärr lär inte Nintendo göra det. Tar bara med det för att det nämns i videon om någon är intresserad.

Medlem

Långt kvar tills 27 februari

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Jxtfwdn9iOY

https://preview.redd.it/chinese-cad-model-leaker-shows-a-scre...

Lite galet men som rapporterats tidigare säljs Switch 2 på svarta marknaden och nästa vecka ska Pro-controllern finnas tillgänglig för försäljningen. Konsolen kommer dock utan OS utan tycks mer användas för att kunna sälja vidare till tillbehörsmakare and such.

https://images.nintendolife.com/654975a4a92c0/switch-2-virtua...

Hideki Kamiya tycks vilja ha tillbaka Virtual Console - vilket jag håller med om. Tyvärr lär inte Nintendo göra det. Tar bara med det för att det nämns i videon om någon är intresserad.

Jag har inte följt tråden på ett bra tag så jag vet inte om svaret på min fråga finns nånstans i tråden men ställer den ändå:

Har någon nämnt ifall Nintendo kommer sälja ”Remasters” av sina Switch-spel till Switch 2, som till exempel Zelda BotW eller kommande Xenoblade Chronicles X eller är de gamla spelen enbart spelbara på Switch 2 via bakåtkompatibilitet?

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Jag har inte följt tråden på ett bra tag så jag vet inte om svaret på min fråga finns nånstans i tråden men ställer den ändå:

Har någon nämnt ifall Nintendo kommer sälja ”Remasters” av sina Switch-spel till Switch 2, som till exempel Zelda BotW eller kommande Xenoblade Chronicles X eller är de gamla spelen enbart spelbara på Switch 2 via bakåtkompatibilitet?

Det enda Nintendo gått ut med är att Switch 2 kommer vara bakåtkompatibel med Switch-spel, såväl digitalt som fysiskt (med undantag för "vissa spel" - som många spekulerar i är Laboo-titlar osv som kräver vissa tillbehör som kanske inte är kompatibla) men de har inte pratat om huruvida vissa spel kommer kunna spelas förbättrat på nya konsolen. Det förväntas de avhandla på directen den andra april. Men det har t.ex. gått rykten om att Nintendo visade upp en förbättrad version av Breath of the Wild som visades upp bakom stängda dörrar på Gamescom förra sommaren där det spelades i 4k och i stort sett helt utan laddningstider eller framedrops. Så det förväntas vara ett spel som används för att demonstrera vad nya konsolen kan göra för äldre spel. Men vi får helt enkelt stå ut i några veckor till innan vi vet mer exakt.

Medlem

Rykte: 3D Mario släpps inte vid launchen av Switch 2 utan månaden efter. Dock är det uppgifter från vintern 2023 så det kan ha ändrats sedan dess så kanske kommer senare också - tidigare är nog inte lika troligt. Detta enligt läckaren Nash Weedle. Youtubern ovan spekulerar i att eftersom Nintendo visade upp Mario Kart och inte 3D Mario så lär det stämma. Och enligt samma läckare har Nintendo experimenterat med besök av Mario i andra spelvärldar - kan det vara någonting som nu används? Tanken svindlar.

Open world Mario och mer uttrycksfulla karaktärer tycks ändå vara att vänta!

Medlem

Marvel Rivals tycks dyka upp på Switch 2 (de säger "om den kan nå målet" och det lär den kunna utan problem) och även Split Fiction tycks ha hög chans att komma till formatet! Josef Fares "vet mycket om Switch 2" så han lär ha en devkit och kunna utannonsera spelet den andra april!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det enda Nintendo gått ut med är att Switch 2 kommer vara bakåtkompatibel med Switch-spel, såväl digitalt som fysiskt (med undantag för "vissa spel" - som många spekulerar i är Laboo-titlar osv som kräver vissa tillbehör som kanske inte är kompatibla) men de har inte pratat om huruvida vissa spel kommer kunna spelas förbättrat på nya konsolen. Det förväntas de avhandla på directen den andra april. Men det har t.ex. gått rykten om att Nintendo visade upp en förbättrad version av Breath of the Wild som visades upp bakom stängda dörrar på Gamescom förra sommaren där det spelades i 4k och i stort sett helt utan laddningstider eller framedrops. Så det förväntas vara ett spel som används för att demonstrera vad nya konsolen kan göra för äldre spel. Men vi får helt enkelt stå ut i några veckor till innan vi vet mer exakt.

Ok, tack.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Med tanke på hur länge vi väntat på att Metroid Prime 4 ska bli klart så kan vi hoppas på det. Det lär ju dock släppas till Switch 1, kanske Switch 2 samtidigt. Men man kan likaväl köra det på Switch 1 om man har en sådan.

Är då Metroid prime 4 ett starkt argument att köpa Switch 2 vid release? Hmm. Kanske inte.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Ok, tack.

Lugnt! Inte lätt att hitta information eller tidigare svar även om det är svarat på tidigare under alla 150+ sidor...

Skrivet av lonian:

Med tanke på hur länge vi väntat på att Metroid Prime 4 ska bli klart så kan vi hoppas på det. Det lär ju dock släppas till Switch 1, kanske Switch 2 samtidigt. Men man kan likaväl köra det på Switch 1 om man har en sådan.

Är då Metroid prime 4 ett starkt argument att köpa Switch 2 vid release? Hmm. Kanske inte.

Jag utgår från att eftersom det först utannonserades till Switch och under alla åren har pratats om det så känns det givet att Nintendo släpper det till OG Switch först och främst men att det säkert kommer till Switch 2 också där de kanske demonstrerar skillnaden i grafik, upplösning, laddningstider etc så att de kan peka på konkret hur nästa generations spelupplevelser kan fås men för de som bara vill spela spelet kan göra det på Switch men de som vill ha någonting action utöver Mario Kart så kan det nog bli ett komplement för många att ta hem med nya Switchen. Och utan nytt Mario eller Zelda kan nog Metroid Prime 4: Beyond ändå vara någonting som lockar att ta med i brist på annat även om det inte är någon konsolsäljare i samma nivå som andra serier Nintendo har.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Lugnt! Inte lätt att hitta information eller tidigare svar även om det är svarat på tidigare under alla 150+ sidor...

Jag utgår från att eftersom det först utannonserades till Switch och under alla åren har pratats om det så känns det givet att Nintendo släpper det till OG Switch först och främst men att det säkert kommer till Switch 2 också där de kanske demonstrerar skillnaden i grafik, upplösning, laddningstider etc så att de kan peka på konkret hur nästa generations spelupplevelser kan fås men för de som bara vill spela spelet kan göra det på Switch men de som vill ha någonting action utöver Mario Kart så kan det nog bli ett komplement för många att ta hem med nya Switchen. Och utan nytt Mario eller Zelda kan nog Metroid Prime 4: Beyond ändå vara någonting som lockar att ta med i brist på annat även om det inte är någon konsolsäljare i samma nivå som andra serier Nintendo har.

Ja, Metroid Prime 4 kommer nog till båda maskinerna like Zelda breath of the wild kom både till WiiU och Switch samtidigt?
TIll Switch 2 skruvar de nog upp inställningarna lite för att bättre ta vara på bättre hårdvaran.

Jag vet att jag kommer skaffa Switch 2 så för mig är även ett multiplatform spel tillräckligt för att köpa nya maskinen

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Ja, Metroid Prime 4 kommer nog till båda maskinerna like Zelda breath of the wild kom både till WiiU och Switch samtidigt?
TIll Switch 2 skruvar de nog upp inställningarna lite för att bättre ta vara på bättre hårdvaran.

Jag vet att jag kommer skaffa Switch 2 så för mig är även ett multiplatform spel tillräckligt för att köpa nya maskinen

Ja, det är så jag också tänker att de lär göra cross-gen spel av det (även om det bara officiellt är utannonserat till OG Switch) så de håller "löftet" om att släppa det som Switch-spel men också kan använda för att locka med en bättre version till nya konsolen. Och många early adoptors kommer nog plocka med sig den bästa utgåvan då. Och utan Mario tänker nog många likt dig att det är perfekt att ta med sig med nya konsolen de sett fram emot. Personligen kanske jag bara kommer ha råd med ett spel vid launch och då kommer jag nog prioritera Mario Kart (om det nu verkligen är launch-titel men allt pekar ju på det) och plocka upp Prime 4 senare. Förhoppningsvis har de släppt 2+3 till Switch innan så jag kan ta igen dem först också i sådana fall!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det är så jag också tänker att de lär göra cross-gen spel av det (även om det bara officiellt är utannonserat till OG Switch) så de håller "löftet" om att släppa det som Switch-spel men också kan använda för att locka med en bättre version till nya konsolen. Och många early adoptors kommer nog plocka med sig den bästa utgåvan då. Och utan Mario tänker nog många likt dig att det är perfekt att ta med sig med nya konsolen de sett fram emot. Personligen kanske jag bara kommer ha råd med ett spel vid launch och då kommer jag nog prioritera Mario Kart (om det nu verkligen är launch-titel men allt pekar ju på det) och plocka upp Prime 4 senare. Förhoppningsvis har de släppt 2+3 till Switch innan så jag kan ta igen dem först också i sådana fall!

Vore skoj om de släpper en Metroid bundle/edition av maskinen, men nu kanske jag hoppas o drömmer lite väl mycket

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Vore skoj om de släpper en Metroid bundle/edition av maskinen, men nu kanske jag hoppas o drömmer lite väl mycket

Det har pratats om en specialutgåva av Switch 2 (från samma läckare som visade konsolen och dockan innan utannonsering) men att det ska vara med siffran nio vilket har fått de flesta att anta att det är för nästa Mario Kart. Ingenting tyder på att det finns en till för Metroid - tyvärr. För håller med, det vore läckert. Hade en barndomskompis som hade Gamecube i svart och med "locket" med Samus Aran på så den bundlen var också riktigt läcker och med Switch 2 skulle de kunna göra någon läcker design över hela konsolen. A boy can dream liksom.

Skrivet av Gertzy:

Hade en barndomskompis som hade Gamecube i svart och med "locket" med Samus Aran på så den bundlen var också riktigt läcker och med Switch 2 skulle de kunna göra någon läcker design över hela konsolen. A boy can dream liksom.

Har den Gamecuben ståendes i garderoben faktiskt. Fin maskin.
Många som missat att man kunde byta ut plastplattan i mitten av locket, finns några olika. Kul touch av Nintendo faktiskt.

https://gameluv.com/luv/9546/every-nintendo-gamecube-jewel/

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Har den Gamecuben ståendes i garderoben faktiskt. Fin maskin.
Många som missat att man kunde byta ut plastplattan i mitten av locket, finns några olika. Kul touch av Nintendo faktiskt.

Kul! Ja, det var en fin grej de körde med men önskar nästan de hade gjort mer med det. Sålt lösa designer så en kunde byta ut mer efter tycke och smak för stunden utan att behöva köpa ny konsol för det. Till exempel. Detsamma gäller ju nästan Switch och Switch 2 också - vore kul om de sålde specialdesignade dockor eller skal så en kan piffa till det lite. Sen förstår jag att viss design såklart är exklusiv för vissa utgåvor (som ToTK Switch OLED som jag har) och att de inte säljer dem löst. Men ändå.

Medlem

Rykte: Metroid Prime 5 utvecklas parallelt med 4: Beyond och släpps exklusivt till Switch 2 under 2027!

Medlem

Trevligt om det stämmer. Undrar om de petar in någon mus gimick i Prime 5 som de gjorde med wii remotes i Metroid prime 3.

Hur som vore trevligt med Prime 2 remaster.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Trevligt om det stämmer. Undrar om de petar in någon mus gimick i Prime 5 som de gjorde med wii remotes i Metroid prime 3.

Hur som vore trevligt med Prime 2 remaster.

Det tror jag nog de gör, finns nog redan i Switch 2-versionen av Prime 4! Skulle jag nog tro. Vore kul! Jag har inte ens spelat trean så hoppas 2+3 är på gång nu inom kort. Kanske att Februari-directen blir av och de släpps där som första gjorde way back.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/MFKUUzjBZyY

Rykte: Metroid Prime 5 utvecklas parallelt med 4: Beyond och släpps exklusivt till Switch 2 under 2027!

INGEN CHANS!

Metroid är en spelserie som i Nintendo siffror har sålt sjukt dåligt där endast Dread har sålt över 3 miljoner exemplar.
Att då Nintendo & Retro Studios skulle punga ut mer pengar för en direkt uppföljare, Prime 5, samtidigt som 4:an har utvecklats över fem års tid, där dom efter 2-3 år inne i utvecklingen slopade det Team Ninja gjorde och började om på nytt.
Ingen chans som sagt att Prime 5 utvecklats samtidigt...

Varför skulle dom göra på detta sätt menar du?

Moderator
Skrivet av JokerM6:

INGEN CHANS!

Metriod är en spelserie som i Nintendo siffror har sålt sjukt dåligt där endast Dread har sålt över 3 miljoner exemplar.
Att då Nintendo & Retro Studios skulle punga ut mer pengar för en direkt uppföljare, Prime 5 samtidigt som 4:an har utvecklats över fem års tid, där dom efter 2-3 år inne i utvecklingen sloppade det Team Ninja gjorde och började om på nytt.

Näe, det känns väldigt osannolikt. Det känns mer som ett önsketänkande, hittepå-rykte än något som har substans.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

INGEN CHANS!

Metroid är en spelserie som i Nintendo siffror har sålt sjukt dåligt där endast Dread har sålt över 3 miljoner exemplar.
Att då Nintendo & Retro Studios skulle punga ut mer pengar för en direkt uppföljare, Prime 5, samtidigt som 4:an har utvecklats över fem års tid, där dom efter 2-3 år inne i utvecklingen slopade det Team Ninja gjorde och började om på nytt.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Näe, det känns väldigt osannolikt. Det känns mer som ett önsketänkande, hittepå-rykte än något som har substans.

Men snälla. Han förklarar ju i videon att Nash Weedle är en bra insider som haft rätt mycket tidigare - även i närtid - och långt ifrån någon som bara hittar på saker och trollar runt med "önsketänkande". Och med ekonomi-logiken skulle ju inte ens Metroid Prime 2: Echoes ha gjorts för som sagt det har alltid varit en serie som inte sålt speciellt bra utan varit mer för fansen än för pengarna. De har gjort en trilogi tidigare och vad skulle hindra dem från att göra ytterligare en? Tvärtom har det diskuterats om att speldesignern vill utforska tidsresor, vilket spekuleras bli en del av Beyond, och att de skulle göra det över tre nya spel tycker inte jag alls låter långsökt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Men snälla:

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De har gjort en trilogi tidigare och vad skulle hindra dem från att göra ytterligare en?

När Retro Studios gjorde första Prime så gjorde dom INTE Prime 2 och 3 samtidigt!
Det var EFTER Prime 1 blev en succé till Gamecube Nintendo beslöt att en uppföljare skulle komma!
Till en konsol som inte hade så många mer spel att välja på, klart Nintendo satsar då på dåvarande succé

Som jag skrev tidigare: Prime 4 har utvecklats över 7 år, börjat om från scratch 2-3 år in utvecklingen!
Istället för att VÄNTA OCH SE hur Prime 4 säljer så beslutar Nintendo att punga ut mer pengar till en uppföljare som inte ens har släppts menar du och ryktena?
Nej nej, chansen är otroligt liten! Nintendo tycker inte om att kasta pengar i sjön. Metroid säljer för dåligt för att Nintendo skall vilja satsa på en helt ny trilogi innan ens första spelet har släppts.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Men snälla:

<Uppladdad bildlänk>

SuperMetalDave64 har 2 konton.
Han är väldigt seriös, eftersom Metroid Prime 4 är en garanterad succé så är det rimligt som många säger att dom kan arbeta på nästa del redan nu. Liknande Final Fantasy 7 Remake gjorde, produktionen var igång för Rebirth innan Remake släpptes.

https://www.youtube.com/@SuperMetalDave64

Skriv svar