Diablo IV-testet var ingen "marknadsföringsbeta", säger Blizzard

Robot
Diablo IV-testet var ingen "marknadsföringsbeta", säger Blizzard

Ett viktigt test av hur spelet klarar belastning, menar utvecklaren.

#diablo-iv


Medlem

Jo, det kändes väldigt mycket som ett stresstest.

Medlem

Det fanns ju t.o.m. folk här som trodde att det var ett demo.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Att de ens behöver nämna det är ju komiskt. Folk måste läsa på mer.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det fanns ju t.o.m. folk här som trodde att det var ett demo.

HAHAHAH

Inaktiv
Skrivet av Deekar:

Att de ens behöver nämna det är ju komiskt. Folk måste läsa på mer.

Vänta nu.

1. Folk betalade för att spela denna helg.
2. De får unika upplåsningar från "betan" när det släpps.
3. Vissa kanske inte har tid att låsa upp allt på grund av jobb eller dylikt och betalade för just denna helg.

"Gamers who participate in Diablo 4's Early Access and Open Beta will receive three rewards they can use in the retail release of Diablo 4. These include the Initial Casualty title, Early Voyager title, and the Beta Wolf Pack cosmetic."

Early Voyager title – unlocked by reaching Level 20 with one character.
Beta Wolf Pack cosmetic item – unlocked by reaching Level 20 with one character.

Eftersom man behåller sina karaktärer från den första till andra betan innebär det att man redan låst belöningarna för den öppna betan för den som levlat.

Om du tar bort de tre ovanstående då är det en beta man inte ska förvänta sig någonting över. Men om man lägger in att man kan låsa upp saker till release och tar betalt för en beta, då är det ett demo.

Det spelar ingen roll om det är en öppen beta senare. Återigen: Vissa kanske inte har tid att levla upp och låsa upp allt för release i den öppna. De ville vara säkra så de betalade för den tidigare betan. Speciellt inte om vi ser samma köer.

Hur ni inte kan se att det liknar ett demo skrämmer mig.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vänta nu.

1. Folk betalade för att spela denna helg.
2. De får unika upplåsningar från "betan" när det släpps.
3. Vissa kanske inte har tid att låsa upp allt på grund av jobb eller dylikt och betalade för just denna helg.

"Gamers who participate in Diablo 4's Early Access and Open Beta will receive three rewards they can use in the retail release of Diablo 4. These include the Initial Casualty title, Early Voyager title, and the Beta Wolf Pack cosmetic."

Om du tar bort de tre ovanstående då är det en beta man inte ska förvänta sig någonting över. Men om man lägger in att man kan låsa upp saker till release och tar betalt för en beta, då är det ett demo.

Det spelar ingen roll om det är en öppen beta senare. Återigen: Vissa kanske inte har tid att levla upp och låsa upp allt för release i den öppna. De ville vara säkra så de betalade för den tidigare betan. Speciellt inte om vi ser samma köer.

Hur kan ni inte se att det liknar ett demo skrämmer mig.

Låt säga att du är VD för Blizzard-Activision. Du kan antingen välja att släppa en öppen beta som är gratis för alla, för att testa serverbelastning - eller så kan du släppa en stängd beta som kostar $70 - också för att testa serverbelastning. Det ena alternativet är gratis, det andra genererar pengar.
Släng in två titlar och en björn som unlocks för att locka ännu fler köpare, och din årsbonus är nu mycket högre.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vänta nu.

1. Folk betalade för att spela denna helg.
2. De får unika upplåsningar från "betan" när det släpps.
3. Vissa kanske inte har tid att låsa upp allt på grund av jobb eller dylikt och betalade för just denna helg.

"Gamers who participate in Diablo 4's Early Access and Open Beta will receive three rewards they can use in the retail release of Diablo 4. These include the Initial Casualty title, Early Voyager title, and the Beta Wolf Pack cosmetic."

Om du tar bort de tre ovanstående då är det en beta man inte ska förvänta sig någonting över. Men om man lägger in att man kan låsa upp saker till release och tar betalt för en beta, då är det ett demo.

Det spelar ingen roll om det är en öppen beta senare. Återigen: Vissa kanske inte har tid att levla upp och låsa upp allt för release i den öppna. De ville vara säkra så de betalade för den tidigare betan. Speciellt inte om vi ser samma köer.

Hur ni inte kan se att det liknar ett demo skrämmer mig.

Men vänt lite nu. ALLA liveservicespel har closed BETA för folk som förhandsbokar spel. Det är inget nytt. Men BETA är fortfarande en BETA vare sig man vill förboka det för att få vara med på closed BETA eller ej.

Inaktiv
Skrivet av Broshimitsu:

Låt säga att du är VD för Blizzard-Activision. Du kan antingen välja att släppa en öppen beta som är gratis för alla, för att testa serverbelastning, eller så kan du släppa en stängd beta som kostar $70 - också för att testa serverbelastning. Det ena alternativet är gratis, det andra genererar pengar.
Släng in två titlar och en björn som unlocks för att locka ännu fler köpare, och din årsbonus är nu mycket högre.

Jag håller med och förstår att de gör det för pengar. Poängen är att folk försvarar blizzard när de säger att det är som vilken beta som. Som det inte är utan early access eller ett demo.

Inaktiv
Skrivet av Deekar:

Men vänt lite nu. ALLA liveservicespel har closed BETA för folk som förhandsbokar spel. Det är inget nytt. Men BETA är fortfarande en BETA vare sig man vill förboka det för att få vara med på closed BETA eller ej.

Jaha, du menar att de olika betydelser av "beta" för olika typer av spel? Tror du det kan förvirra folk som inte hänger på FZ varje dag?

Även om den premissen skulle stämma ger INTE alla de spelen upplåsningar för release. Eller hur?
Jag tror du undvek att svara på den biten av en väldigt god anledning.

Medlem
Mjae
Skrivet av anon_332538:

Vänta nu.

1. Folk betalade för att spela denna helg.
2. De får unika upplåsningar från "betan" när det släpps.
3. Vissa kanske inte har tid att låsa upp allt på grund av jobb eller dylikt och betalade för just denna helg.

"Gamers who participate in Diablo 4's Early Access and Open Beta will receive three rewards they can use in the retail release of Diablo 4. These include the Initial Casualty title, Early Voyager title, and the Beta Wolf Pack cosmetic."

Early Voyager title – unlocked by reaching Level 20 with one character.
Beta Wolf Pack cosmetic item – unlocked by reaching Level 20 with one character.

Eftersom man behåller sina karaktärer från den första till andra betan innebär det att man redan låst belöningarna för den öppna betan för den som levlat.

Om du tar bort de tre ovanstående då är det en beta man inte ska förvänta sig någonting över. Men om man lägger in att man kan låsa upp saker till release och tar betalt för en beta, då är det ett demo.

Det spelar ingen roll om det är en öppen beta senare. Återigen: Vissa kanske inte har tid att levla upp och låsa upp allt för release i den öppna. De ville vara säkra så de betalade för den tidigare betan. Speciellt inte om vi ser samma köer.

Hur ni inte kan se att det liknar ett demo skrämmer mig.

Du behöver stresstesta.
Du vill inte ge ut gratis nycklar pga bots etc.
Du vill att så många som möjligt kör, så du erbjuder väldigt harmlösa cosmetics.

Känns väl rätt smart, och som just en beta.
Sen att nycklarna är till betalande kunder är väl bara bra kundservice?

Inaktiv
Skrivet av Evilof:

Du behöver stresstesta.
Du vill inte ge ut gratis nycklar pga bots etc.
Du vill att så många som möjligt kör, så du erbjuder väldigt harmlösa cosmetics.

Känns väl rätt smart, och som just en beta.
Sen att nycklarna är till betalande kunder är väl bara bra kundservice?

"Du vill inte ge ut gratis nycklar pga bots" - Andra spel gör det utan problem.
"Du vill att så många som möjligt kör" - Stämmer inte och återigen skulle öppen beta dra tillräckligt många för ett sånt erkänt spel.

Som artikeln handlade om: Om de gör detta med upplåsningar och att man betalar för en beta (det har varit ovanligt) men kalla det inte en beta. Det är early access med upplåsningar vid release.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Du behöver stresstesta.
Du vill inte ge ut gratis nycklar pga bots etc.
Du vill att så många som möjligt kör, så du erbjuder väldigt harmlösa cosmetics.

Känns väl rätt smart, och som just en beta.
Sen att nycklarna är till betalande kunder är väl bara bra kundservice?

Det låter på vissa som att det var själva betan som är produkten och kostade men jag bokade spelet och fick tillgång till beta som en bonus. Tydligt ingen demo.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vänta nu.

1. Folk betalade för att spela denna helg.
2. De får unika upplåsningar från "betan" när det släpps.
3. Vissa kanske inte har tid att låsa upp allt på grund av jobb eller dylikt och betalade för just denna helg.

"Gamers who participate in Diablo 4's Early Access and Open Beta will receive three rewards they can use in the retail release of Diablo 4. These include the Initial Casualty title, Early Voyager title, and the Beta Wolf Pack cosmetic."

Early Voyager title – unlocked by reaching Level 20 with one character.
Beta Wolf Pack cosmetic item – unlocked by reaching Level 20 with one character.

Eftersom man behåller sina karaktärer från den första till andra betan innebär det att man redan låst belöningarna för den öppna betan för den som levlat.

Om du tar bort de tre ovanstående då är det en beta man inte ska förvänta sig någonting över. Men om man lägger in att man kan låsa upp saker till release och tar betalt för en beta, då är det ett demo.

Det spelar ingen roll om det är en öppen beta senare. Återigen: Vissa kanske inte har tid att levla upp och låsa upp allt för release i den öppna. De ville vara säkra så de betalade för den tidigare betan. Speciellt inte om vi ser samma köer.

Hur ni inte kan se att det liknar ett demo skrämmer mig.

Sett flera som skrivit sådär, men Blizzard har väl inte tagit betalt för betan? Menar du att det gick att köpa betatillgång direkt via Blizzard?

Edit:
Jag ser det såhär: de bjuder in alla som förhandsboka spelet (dvs de som kommer spela spelet från start, deras kunder) att hjälpa dem testa spelet. De låter även de som inte förbokat testa spelet helg 2, när de förhoppningsvis identifierat lite flaskhalsar och fixat en del buggar. Som tack för att man hjälpte dem testa får man en liten kosmetisk pryl och en titel i spelet när det väl släpps.

Medlem

En demo har väl aldrig kostat pengar utan är ofta en liten, stabil del av det färdiga spelet dvs inte från beta-stadiet. Var mycket vanligare förr vet jag för en 20-25 år sen när man prenumererade på PC gamer och fick en skiva med ett gäng demos.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vissa kanske inte har tid att levla upp och låsa upp allt för release i den öppna. De ville vara säkra så de betalade för den tidigare betan. Speciellt inte om vi ser samma köer.

Hur ni inte kan se att det liknar ett demo skrämmer mig.

Tog väl max 1-1.5 timme att bli level 10. Mindre än 1 dag för att bli level 20. Har du inte tillräckligt med tid för att ens uppnå dessa "enkla" krav, så kanske beta-testning inte är för dig helt enkelt.

Du kanske vill förvrida detta till att vara ett "demo", men det var det icke. Finns olika benämningar för olika grejer. Ett demo, är en begränsad version av ett fullkomligt spel (en som är färdigutvecklad med allt vad det innebär, men som du inte kan göra allt i pga "demo").

En "beta" är en testversion av ett spel som fortfarande är under utveckling. Det kommer finnas problem. Det kommer finnas begränsningar eller saknade funktioner, eller funktioner som är okompletta. Därav att det är en BETA!

Hur du inte kan se att det är en BETA skrämmer mig... (ja, jag använder gärna dina egna ord mot dig)


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det låter på vissa som att det var själva betan som är produkten och kostade men jag bokade spelet och fick tillgång till beta som en bonus. Tydligt ingen demo.

Exakt detta ^^

Man betalar för spelet. Får BETA access... som en bonus!


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Menar, det finns en anledning varför de lagt till en "feedback"-knapp i menyvalet, de vill ha förslag på förbättringar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tycker dom kunde bjuda på lite statistik och grafer från sina system, så vi nörds kan få dregla lite.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vänta nu.

1. Folk betalade för att spela denna helg.
2. De får unika upplåsningar från "betan" när det släpps.
3. Vissa kanske inte har tid att låsa upp allt på grund av jobb eller dylikt och betalade för just denna helg.

"Gamers who participate in Diablo 4's Early Access and Open Beta will receive three rewards they can use in the retail release of Diablo 4. These include the Initial Casualty title, Early Voyager title, and the Beta Wolf Pack cosmetic."

Early Voyager title – unlocked by reaching Level 20 with one character.
Beta Wolf Pack cosmetic item – unlocked by reaching Level 20 with one character.

Eftersom man behåller sina karaktärer från den första till andra betan innebär det att man redan låst belöningarna för den öppna betan för den som levlat.

Om du tar bort de tre ovanstående då är det en beta man inte ska förvänta sig någonting över. Men om man lägger in att man kan låsa upp saker till release och tar betalt för en beta, då är det ett demo.

Det spelar ingen roll om det är en öppen beta senare. Återigen: Vissa kanske inte har tid att levla upp och låsa upp allt för release i den öppna. De ville vara säkra så de betalade för den tidigare betan. Speciellt inte om vi ser samma köer.

Hur ni inte kan se att det liknar ett demo skrämmer mig.

Det är väl inget konstigt att ge folk lite saker för att de var med och ställde upp på betan? En liten win win lixom.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av whoo:

Tycker dom kunde bjuda på lite statistik och grafer från sina system, så vi nörds kan få dregla lite.

Det kommer dom säkert efter Open Beta

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Jaha, du menar att de olika betydelser av "beta" för olika typer av spel? Tror du det kan förvirra folk som inte hänger på FZ varje dag?

Även om den premissen skulle stämma ger INTE alla de spelen upplåsningar för release. Eller hur?
Jag tror du undvek att svara på den biten av en väldigt god anledning.

Nej, beta är alltid beta liksom early access alltid är early access. Må det va skitnödigt men så är det.
Många spel vad jag sett och spelat har gett upplåsningar för release skulle jag säga. Det är ju också en morot att få folk att verkligen testa betan mer än 5min också.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det låter på vissa som att det var själva betan som är produkten och kostade men jag bokade spelet och fick tillgång till beta som en bonus. Tydligt ingen demo.

Skrivet av Meurik:

Exakt detta ^^

Man betalar för spelet. Får BETA access... som en bonus!

Ja, de ska gnällas heeeeeeeela tiden😅

Medlem

Hur är en beta som är begränsad till människor som bara betalat inte en marknadsföringsbeta? Det ena utesluter inte det andra. Kommande helg skulle jag förstå den kommentaren, men inte helgen som var. Skitsnack.

Svenskt Ekonomilexikon: Marknadsföring: Alla de aktiviteter ett företag vidtar för att sälja sina varor eller tjänster.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Att de ens behöver nämna det är ju komiskt. Folk måste läsa på mer.

Jag tycker det är mer komiskt att någon fortfarande tror på vad Blizzard säger.

Inaktiv
Skrivet av Deekar:

Nej, beta är alltid beta liksom early access alltid är early access. Må det va skitnödigt men så är det.
Många spel vad jag sett och spelat har gett upplåsningar för release skulle jag säga. Det är ju också en morot att få folk att verkligen testa betan mer än 5min också.

Många spel får upplåsningar vid release? Lägg ner det är inte sant och det vet du. Jag kan ge otaliga exempel.
Det handlar inte ens om det. En beta ska inte ge upplåsningar vid release. Då är det något annat än beta för det ska testa spelet.
Inte ge tillgång till fördelar.

Nu får du beta till early access? Early access är när man får tillgång till spelet precis innan release:
"Up to 4 Days Early Access to Diablo IV (Pre-Purchase Bonus item) with Diablo Delux and Ultimate"
Eller vad kallar du det?

Orkar inte med fanboys som förstör gamingvärlden

Medlem

Betala runt 500 för att spela ett halvfärdigt mobilspel på PC kändes meningslöst. Refund var dessutom krånglig och krävde kontakt med deras "gamemeasters". Cementerade bara ytterligare att Blizzard är ett rätt sunkigt företag.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Betala runt 500 för att spela ett halvfärdigt mobilspel på PC kändes meningslöst. Refund var dessutom krånglig och krävde kontakt med deras "gamemeasters". Cementerade bara ytterligare att Blizzard är ett rätt sunkigt företag.

Fast du får hålla reda på A och B. Man betalar inte för betan summan du lägger är FÖR spelet och betan får du helt gratis.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Många spel får upplåsningar vid release? Lägg ner det är inte sant och det vet du. Jag kan ge otaliga exempel.
Det handlar inte ens om det. En beta ska inte ge upplåsningar vid release. Då är det något annat än beta för det ska testa spelet.
Inte ge tillgång till fördelar.

Nu får du beta till early access? Early access är när man får tillgång till spelet precis innan release:
"Up to 4 Days Early Access to Diablo IV (Pre-Purchase Bonus item) with Diablo Delux and Ultimate"
Eller vad kallar du det?

Orkar inte med fanboys som förstör gamingvärlden

Förstår inte varför man ska vända nåt positivt som att de ger en liten meningslös kosmetisk pryl som tack för att man hjälpt dem betatesta till något negativt. Det ger inga fördelar i riktiga spelet.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vänta nu.

1. Folk betalade för att spela denna helg.
2. De får unika upplåsningar från "betan" när det släpps.
3. Vissa kanske inte har tid att låsa upp allt på grund av jobb eller dylikt och betalade för just denna helg.

"Gamers who participate in Diablo 4's Early Access and Open Beta will receive three rewards they can use in the retail release of Diablo 4. These include the Initial Casualty title, Early Voyager title, and the Beta Wolf Pack cosmetic."

Early Voyager title – unlocked by reaching Level 20 with one character.
Beta Wolf Pack cosmetic item – unlocked by reaching Level 20 with one character.

Eftersom man behåller sina karaktärer från den första till andra betan innebär det att man redan låst belöningarna för den öppna betan för den som levlat.

Om du tar bort de tre ovanstående då är det en beta man inte ska förvänta sig någonting över. Men om man lägger in att man kan låsa upp saker till release och tar betalt för en beta, då är det ett demo.

Det spelar ingen roll om det är en öppen beta senare. Återigen: Vissa kanske inte har tid att levla upp och låsa upp allt för release i den öppna. De ville vara säkra så de betalade för den tidigare betan. Speciellt inte om vi ser samma köer.

Hur ni inte kan se att det liknar ett demo skrämmer mig.

Svårt att se 2 titlar och en pet på ryggen är avgörande för folk som inte spelade beta. Att vissa inte har tid är ju så ointressant, Kan man ju dra liknelsen med många spel. fusk han spelar 100h och har full epic jada jada och jag hade inte tid och a green gear. Absolut för spel som belönar nedlagd tid i reward.

Sett till betan över 1 miljon spelade och 1 miljon nådde level 20. Hur många tror du rapporterade buggar av dessa siffror? Folk spelar gärna beta precis som du säger WOW D4 demo. Varit så sen stenåldern folk inser inte dom spelar beta Precis som flera streamers sitter och kräks nu med diverse teorier även asmon butt trångsynt kille som borde klippa sig. Var ju som en stjärnklar himmel att builden var äldre.

123
Skriv svar