Brittisk myndighet vänder, tror inte att Activision Blizzard-affären skadar konsolkonkurrensen i stort

Robot
Brittisk myndighet vänder, tror inte att Activision Blizzard-affären skadar konsolkonkurrensen i stort
Medlem

Pengarna kom fram till slut. 👍

Medlem
Skrivet av kebbe:

Pengarna kom fram till slut. 👍

Pengar är till för att spenderas!!!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Pengarna kom fram till slut. 👍

Nja. När ena äger 70% av marknaden är det svårt att argumentera för att konkurrensen skadas.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Kul med en 180 vändning helt plötsligt.. Bara jag som tycker det luktar lite som en gammal begraven hund?... 🙄

Avstängd

Kommer ju även godkännas på molnet. Inte mycket Sony kan stoppa och dom tvingas skriva på avtalet med Microsoft och Microsoft kan släppa Call Of Duty till ALLA samma sekund som köpet är klart.

Medlem

Bribes - they're faaaaantastic!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av PontusT:

Kul med en 180 vändning helt plötsligt.. Bara jag som tycker det luktar lite som en gammal begraven hund?... 🙄

Skrivet av Mirage:

Bribes - they're faaaaantastic!

Javisst.

Eller så gjorde de jobbet sitt, tog in mer datapunker i sin analys som gav en mer komplett bild över situationen? Fast konspirationsteorier är givetvis mer troligt när vi snackar om en öppen process som vem som helst kan få insikt i

CMA narrows scope of concerns in Microsoft – Activision review

Citat:

The most significant new evidence provided to the CMA relates to Microsoft’s financial incentives to make Activision’s games, including Call of Duty (CoD), exclusive to its own consoles. While the CMA’s original analysis indicated that this strategy would be profitable under most scenarios, new data (which provides better insight into the actual purchasing behaviour of CoD gamers) indicates that this strategy would be significantly loss-making under any plausible scenario. On this basis, the updated analysis now shows that it would not be commercially beneficial to Microsoft to make CoD exclusive to Xbox following the deal, but that Microsoft will instead still have the incentive to continue to make the game available on PlayStation.

Medlem

Snart kan Bobby andas ut.

ActiVision Blizzard gör inga spel som lockar mig, så därför spelar affären ingen roll alls för mig personligen. Men jag unnar varken Microsoft eller AB någonting, så därför har denna karusell varit ganska underhållande ändå. Men snart får pengagubbarna som dom vill, som dom alltid gör
¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Europa Kommissionen har också avfärdat den tesen. Helt utan Sony. Undrar om 10 års dealen är fortfarande på bordet. Då EC och CMA inte bryr sig längre. Sedan så skulle det vara konstigt att inte godkänna den efter att de publicerade uttalanden från 6 st spel utvecklare/utgivare som alla tyckte affären var bra för konsumenterna.

Ambassadör
Xbox

Härligt! Ska bli skönt när det här är över, det har tagit väldigt mycket fokus från annat. Blir ett trevligt tillskott till Game Pass-katalogen!


signatur

Jump in.

Medlem

Är ju intressant nu vad nästa stora uppköp kommer bli. Målet är väl ändå att Microsoft och Sony ska äga hela spelmarknaden.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Är ju intressant nu vad nästa stora uppköp kommer bli. Målet är väl ändå att Microsoft och Sony ska äga hela spelmarknaden.

Finns nog fler bolag som vill in i spelbranschen. Amazon med fler. Det blir tufft i budkrig framöver

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Härligt! Ska bli skönt när det här är över, det har tagit väldigt mycket fokus från annat. Blir ett trevligt tillskott till Game Pass-katalogen!

Måste hålla med

Medlem

Med tanke på att MS redan avbrutit versioner på konkurrenters plattform efter uppköp och att exklusivitet inte är ovanligt så låter det konstigt att argumentera för att det inte är troligt.

Vad gör CoD så speciellt att det inte skulle finnas incitament att göra det exklusivt, som många andra titlar?

Jag förstår dock att Sony inte vill betala licensavgifter till sin största konkurrent eller ha trojanska hästar i sitt system.

Ser verkligen inte heller hur detta uppköp skulle vara positivt för konsumenten oberoende av plattform.
De som inte gillar A/B spel lär ändå få betala för dem genom ökat pris på GP.

Är det klart i USA eller låtsas dom spela svåra där med? Med tanke på hur mycket pengar Microsoft har skickat in i dom politiska rummen genom åren så känns det ju ganska solklart vad som kommer hända.

Det är ju trots allt bara ett spel det handlar om.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Med tanke på att MS redan avbrutit versioner på konkurrenters plattform efter uppköp och att exklusivitet inte är ovanligt så låter det konstigt att argumentera för att det inte är troligt.

Vad gör CoD så speciellt att det inte skulle finnas incitament att göra det exklusivt, som många andra titlar?

Jag förstår dock att Sony inte vill betala licensavgifter till sin största konkurrent eller ha trojanska hästar i sitt system.

Ser verkligen inte heller hur detta uppköp skulle vara positivt för konsumenten oberoende av plattform.
De som inte gillar A/B spel lär ändå få betala för dem genom ökat pris på GP.

Vilka titlar?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Med tanke på att MS redan avbrutit versioner på konkurrenters plattform efter uppköp och att exklusivitet inte är ovanligt så låter det konstigt att argumentera för att det inte är troligt.

Vad gör CoD så speciellt att det inte skulle finnas incitament att göra det exklusivt, som många andra titlar?

Jag förstår dock att Sony inte vill betala licensavgifter till sin största konkurrent eller ha trojanska hästar i sitt system.

Ser verkligen inte heller hur detta uppköp skulle vara positivt för konsumenten oberoende av plattform.
De som inte gillar A/B spel lär ändå få betala för dem genom ökat pris på GP.

Det är storleken på dess fanbase som har betydelse. Cod ses ju lite som Minecraft som man också fortsatt låtit varit multiplattform. Finns det så många spelare på andra plattformar så kommer man förlora mer pengar än man tjänar på att göra det exklusivt. Står i länken i nyheten.

Antar att dem andra spelen du tänker på är Starfield och Redfall som tidigare inte var utannonserat för Ps men var under utveckling vid uppköpet? Dem är helt nya IP'n och anses då inte alls vara lika stora. Förlusten där är inte lika stor vid exklusivitet.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Härligt! Ska bli skönt när det här är över, det har tagit väldigt mycket fokus från annat. Blir ett trevligt tillskott till Game Pass-katalogen!

small step for ms big step for mankind

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det är storleken på dess fanbase som har betydelse. Cod ses ju lite som Minecraft som man också fortsatt låtit varit multiplattform. Finns det så många spelare på andra plattformar så kommer man förlora mer pengar än man tjänar på att göra det exklusivt. Står i länken i nyheten.

Antar att dem andra spelen du tänker på är Starfield och Redfall som tidigare inte var utannonserat för Ps men var under utveckling vid uppköpet? Dem är helt nya IP'n och anses då inte alls vara lika stora. Förlusten där är inte lika stor vid exklusivitet.

Vad tror du om kommande Elder scrolls?
Starfield är väl gigantiskt, första riktigt stora Bethesda spelet på 8 år, målet bör ju vara att ligga på minst samma nivå som Fallout och Elder scrolls, varför är inte deras Playstation fans och pengarna viktiga där?
Jo, precis bland annat Redfall är inkluderat där. IGNs artikel

Det är ju knappast svårt för Microsoft att exkludera Playstation framöver när de kan mena på att de är småpotatis jämfört med de flera miljarder spelarna som de når ut till istället i och med att man kan streama spelen till mobila enheter, gnäller någon så är det ju bara att dra en Blizzard "Dont you guys have phones?".

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad tror du om kommande Elder scrolls?
Starfield är väl gigantiskt, första riktigt stora Bethesda spelet på 8 år, målet bör ju vara att ligga på minst samma nivå som Fallout och Elder scrolls, varför är inte deras Playstation fans och pengarna viktiga där?
Jo, precis bland annat Redfall är inkluderat där. IGNs artikel

Det är ju knappast svårt för Microsoft att exkludera Playstation framöver när de kan mena på att de är småpotatis jämfört med de flera miljarder spelarna som de når ut till istället i och med att man kan streama spelen till mobila enheter, gnäller någon så är det ju bara att dra en Blizzard "Dont you guys have phones?".

Jag hoppas ju såklart att Elder Scrolls fortsätter att vara multiplattform, vore väldigt dumt av dem att göra det exklusivt. Det skulle vara dumt ekonomiskt och det skulle sticka i ögonen på väldigt många.

Ja Bethesda spel är ju ganska stora men långt ifrån COD siffror, men som sagt är det ett nytt IP som känns ganska riskfyllt. Rymdspel är nog annars inga spel som Elder Scrolls och Fallout fans spelar och det känns som att större delen av Bethesda fansen håller till på PC ändå? Men vem vet, får det ett riktigt bra mottagande och man lyckas få med sig Elder Scrolls och Fallout fansen ut i rymden kan dem ju alltid släppa det på PS5 senare.

Jag tror helt enkelt att man inte kan eller vågar göra COD exklusivt. Det går ju inte föreställa sig vilket ramaskri det skulle bli om det skulle hända. Förlusten skulle inte bara bli stor ekonomiskt, Xbox imagen skulle bli totalt förstörd.

Medlem

Håller med Fearnox, efter att Sony tackat nej till dealen så ser jag inte varför de ska ha spelet på Playstation. Visst, de tjänar massor av pengar på det men de lär få in många till Xbox och Game pass när spelet kommer dit. Sen känner de sig nog tvungna nu att släppa på PS när de lagt fram det i förhandlingar, så de inte framstår som lögnare.
Elder Scrolls med fler förstår jag om det inte kommer till Playstation dock. Där finns inga såna löften.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jag hoppas ju såklart att Elder Scrolls fortsätter att vara multiplattform, vore väldigt dumt av dem att göra det exklusivt. Det skulle vara dumt ekonomiskt och det skulle sticka i ögonen på väldigt många.

Jag är helt övertygad om att elder scrolls kommer bli exklusivt. Jag tror dessutom tvärtemot dig att det vore dumt ekonomiskt att inte gör det exklusivt. Phil sa ju nånting i stil med att de så klart inte köpt studior för att göra multiplattformsspel. De vill få in fler spelare till xbox och gamepass och sättet att göra det är att ha spel där som spelarna vill spela. Om det är nånting de behöver så är det just exklusiva spel som är "systemsäljare" och där passar elder scrolls perfekt. Elder scrolls är ju rent single player och släpps typ en gång per generation i det här tempot, så då tror jag att de utan att blinka klipper en del intäkter i form av sålda spel på konkurrerande plattformar för att få in fler gamepass-prenumeranter och sälja fler xbox-konsoler. I det långa loppet lär det generera mycket mer pengar än att sälja enskilda spel. Call of duty i jämförelse har väl (?) en massa mikrotransaktioner osv samt släpps typ varje år och säljer enorma mängder, så då blir det nog en helt annan sak ekonomiskt. Där tror jag snarare de vill locka över spelarna med argumentet att CoD ingår i gamepass på xbox men kostar 800 på andra plattformar.

Medlem
Skrivet av roftg:

Vilka titlar?

Jag undrar också vilka titlar. Finns inte en enda titel som Microsoft har tagit bort från Sony.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag undrar också vilka titlar. Finns inte en enda titel som Microsoft har tagit bort från Sony.

Sony tänkte ju göra Starfield exklusivt till Playstation så det är väl såna spel i synnerhet det syftas på. Bethesdas titlar som var tidsexklusiva till PS hade nog inte kommit dit alls ifall köpet gjordes innan dealen med Sony. Såvida inte spelen redan var utannonserade till PS.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag undrar också vilka titlar. Finns inte en enda titel som Microsoft har tagit bort från Sony.

Troligen Starfield och Redfall som menas. Det är väldigt troligt att det fanns planer och kanske påbörjat arbete för PS5/PS4 versioner av dessa spel. Det ryktas tom om någon typ av PS tidsexklusivitet för Starfield. Men det fanns inga färdiga avtal för det vid uppköpet så det fanns inga krav på att fortsätta utveckla för dem plattformarna. Så egentligen har dem inte tagit bort något.

Dem spel det redan fanns avtal för Playstation versioner gjorde man ju klart, bla 2 helt PS exklusiva spel.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Sony tänkte ju göra Starfield exklusivt till Playstation så det är väl såna spel i synnerhet det syftas på. Bethesdas titlar som var tidsexklusiva till PS hade nog inte kommit dit alls ifall köpet gjordes innan dealen med Sony. Såvida inte spelen redan var utannonserade till PS.

Men ingen PlayStation version var utannonserat.

Skrivet av blackidus:

Troligen Starfield och Redfall som menas. Det är väldigt troligt att det fanns planer och kanske påbörjat arbete för PS5/PS4 versioner av dessa spel. Det ryktas tom om någon typ av PS tidsexklusivitet för Starfield. Men det fanns inga färdiga avtal för det vid uppköpet så det fanns inga krav på att fortsätta utveckla för dem plattformarna. Så egentligen har dem inte tagit bort något.

Dem spel det redan fanns avtal för Playstation versioner gjorde man ju klart, bla 2 helt PS exklusiva spel.

Kan man tabort något som inte har funnits?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Håller med Fearnox, efter att Sony tackat nej till dealen så ser jag inte varför de ska ha spelet på Playstation. Visst, de tjänar massor av pengar på det men de lär få in många till Xbox och Game pass när spelet kommer dit. Sen känner de sig nog tvungna nu att släppa på PS när de lagt fram det i förhandlingar, så de inte framstår som lögnare.
Elder Scrolls med fler förstår jag om det inte kommer till Playstation dock. Där finns inga såna löften.

Well, har Sony tackat nej till dealen är det ju deras fel. De kommer säkerligen använda det för att kunna spela martyrer senare, men de har ju själva gjort ett aktivt val så de har ju bara sig själva att skylla. Nintendo har ju inte lekt svåra, men de är väl inte lika beroende av tredjepartsspel heller utan står starkt på sina egna titlar så de behöver ju inte dramat lika mycket som Sony antar jag.

Medlem
Skrivet av roftg:

Vilka titlar?

Redfall och Starfield är två exempel.
Hade Redfall och Starfield existerat om Microsoft inte hade köpt upp Zenimax? Ja.
Hade Redfall och Starfield varit multiplattform om Microsoft inte hade köpt upp Zenimax? Ja.
Microsoft har inte tillfört något till spelmarknaden. De har endast delat upp den existerande marknaden. Konkurrens genom sabotage.
Senua Hellblade II är ett annat exempel då en spelserie har klyvs tack vare Microsoft uppköp.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Well, har Sony tackat nej till dealen är det ju deras fel. De kommer säkerligen använda det för att kunna spela martyrer senare, men de har ju själva gjort ett aktivt val så de har ju bara sig själva att skylla. Nintendo har ju inte lekt svåra, men de är väl inte lika beroende av tredjepartsspel heller utan står starkt på sina egna titlar så de behöver ju inte dramat lika mycket som Sony antar jag.

Jo, det är sant. De har sig själv att skylla och att göra etablerade serier exklusiva har de också sysslat med länge. Så de är inte emot sånt heller. Bara att de kommer ha svårare att konkurrera då de har mindre plånbok.
Nintendo gör nog klokt i att ha fortsatt god relation till andra i branschen.

12
Skriv svar