Den stora tråden om Starfield

eld
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Ligger och funderar över vilken sorts karaktär som ska bli huvudroll i FZas streams och youtubeklipp nu när Starfield äntligen kommer...

Är det så att Efsta ska få sin återkomst? Kanske som rymdcowboy? Eller behöver vi någon helt annan?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Var kommer folk köpa det? Många som förbeställt? Tråkigt att kronan är så låg just nu. Jag hade inte tänkt att köpa förrän om någon månad men börjar falla för hypen. Senaste jag köpte något på release var fo4.

Jag har beställt Constellation Edition, hoppas verkligen jag får det på fredag. Synd bara att det inte ingår en fysisk utgåva. Ett otyg att släppa samlarutgåvor utan själva spelet på skiva.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Ligger och funderar över vilken sorts karaktär som ska bli huvudroll i FZas streams och youtubeklipp nu när Starfield äntligen kommer...

Är det så att Efsta ska få sin återkomst? Kanske som rymdcowboy? Eller behöver vi någon helt annan?

Efsta? Återkomst? in the lands between?? oo:

Kanske Efstar, den coola brorsan 😎


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Moderator
Skrivet av Mike Stranéus:

Tex Wakaah – the lone space ranger.

Det är ju alltid lite frestande att spela som en heroisk variant av sig själv!

Moderator
Skrivet av beersgarden:

Tänk dig Mal Reyonolds i Firefly så är du hemma. Skaffa en brun rock till honom också!

Där har vi definitivt kryddan som behövs. Älskar Firefly!

HAHAH

Skrivet av dTexN:

Efsta? Återkomst? in the lands between?? oo:

Kanske Efstar, den coola brorsan 😎

EfSTAR. Jag gillar det!

Ofi
Medlem

Beställde den fysiska premiumuppgraderingen till Xbox (som inkluderar tygmärket och plåtasken från Constellation-utgåvan) från Spelbutiken, men fick idag besked att leveransen är försenad och anländer till deras lager 4/9. Det var inte riktigt vad jag hade hoppats på...

Medlem
Skrivet av Ofi:

Beställde den fysiska premiumuppgraderingen till Xbox (som inkluderar tygmärket och plåtasken från Constellation-utgåvan) från Spelbutiken, men fick idag besked att leveransen är försenad och anländer till deras lager 4/9. Det var inte riktigt vad jag hade hoppats på...

FY va tråkigt. Gör en retur och köp digitalt (eller kolla om nån butik i närheten har den fysiska i lager).

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Var kommer folk köpa det? Många som förbeställt? Tråkigt att kronan är så låg just nu. Jag hade inte tänkt att köpa förrän om någon månad men börjar falla för hypen. Senaste jag köpte något på release var fo4.

PC Game pass för min del.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Geeks Gaming
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Var kommer folk köpa det? Många som förbeställt? Tråkigt att kronan är så låg just nu. Jag hade inte tänkt att köpa förrän om någon månad men börjar falla för hypen. Senaste jag köpte något på release var fo4.

Själv hade jag en massa CSGO lådor som hade gått upp i pris som jag sålde.

Medlem

Mmm.... Pre-loading... Nu har jag en starfield ikon på skrivbordet som kommer håna mig till den 6:e...

Moderator | Testpilot

Alltså... Om läckorna stämmer så har mitt sug försvunnit lite. Hm.. Mja man hade kanske för höga förhoppningar. Dock verkar ju folk på sociala medier vara väldigt positiva, sedan får man väl se hur det känns att spela i slutändan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alltså... Om läckorna stämmer så har mitt sug försvunnit lite. Hm.. Mja man hade kanske för höga förhoppningar. Dock verkar ju folk på sociala medier vara väldigt positiva, sedan får man väl se hur det känns att spela i slutändan.

Det är lurigt det där med både hype och fearmongering/läckor. Ingen av dem behöver ju representera ens egen spelupplevelse, överhuvudtaget egentligen. CP2077 är ju ett toppenexempel. Otroliga mängder hype, och en del var nöjda med spelet medan en hel del andra var besvikna.

Sen är det svårt att inte dras med heller när det blir så här stora spel. ^^ Personligen skyr jag dock eventuella läckor som pesten - vi får se vad konsensus är efter den 1 september, när så väl proffsrecensenter som kreti och pleti fått lägga labbarna på spelet. Däremot riskerar det väl bli lite betygsinflation eftersom det bara är förhandsbokare av de lite dyrare varianterna som får starta då.

Skrivet av Wakkaah:

EfSTAR. Jag gillar det!

Den satt som en smäck, hoppas vi får se lite av Efstar framöver!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Hörde att folk är "oroliga" för att man tex inte kan landa på gasjättar... Riktigt låg nivå på concern trolling. Försöker att inte läsa så mycket sånt. Kommer skumma de första recensionerna men sen skaffa mig en egen uppfattning på fredag.

Medlem

Har jag förstått rätt att dyrare versionen blir spelbar redan på fredag?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Beställt premium edition digitalt så man kan köra 02:00 👍

Medlem
Skrivet av Soulless:

Har jag förstått rätt att dyrare versionen blir spelbar redan på fredag?

Det är så jag förstått det, och förvarnat här hemma. Men jag kan ha fel!

Skribent
Skrivet av Soulless:

Har jag förstått rätt att dyrare versionen blir spelbar redan på fredag?

Exakt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Hörde att folk är "oroliga" för att man tex inte kan landa på gasjättar... Riktigt låg nivå på concern trolling. Försöker att inte läsa så mycket sånt. Kommer skumma de första recensionerna men sen skaffa mig en egen uppfattning på fredag.

Kritiken jag läst var nästan uteslutande om att man begränsad inom ett visst område där man landar och om man vill utforska utanför så måste man ”snabbhoppa” med kartan för att ”ladda” nästa område.
Till skillnad från den sömlösa utforskning de utlovat.

Och om att det är en hel del laddakärmar.

Inget av det stör mig dock och varje område (om ovan stämmer) sägs vara så stor att det ändå inte lär märkas för de allra flesta.

Riktigt peppad!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det är så jag förstått det, och förvarnat här hemma. Men jag kan ha fel!

Skrivet av Mike Stranéus:

Aight tack!
Jobbjour i helgen så kanske blir att köra på dyrare likförbannat 😄


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Moderator | Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Det är lurigt det där med både hype och fearmongering/läckor. Ingen av dem behöver ju representera ens egen spelupplevelse, överhuvudtaget egentligen. CP2077 är ju ett toppenexempel. Otroliga mängder hype, och en del var nöjda med spelet medan en hel del andra var besvikna.

Sen är det svårt att inte dras med heller när det blir så här stora spel. ^^ Personligen skyr jag dock eventuella läckor som pesten - vi får se vad konsensus är efter den 1 september, när så väl proffsrecensenter som kreti och pleti fått lägga labbarna på spelet. Däremot riskerar det väl bli lite betygsinflation eftersom det bara är förhandsbokare av de lite dyrare varianterna som får starta då.

För mig handlar det mest om att det inte verkar vara så öppet som jag hade hoppats på (KLICKA PÅ EGEN RISK):

Att det inte verkar vara så fritt att åka runt som man trott. Heller att man inte kan utforska hela planeter. Vissa rapporter om att det är tonvis med osynliga väggar på planeter som stoppar en. Barriärer som sätter stopp liksom. Alltså inte alls likt No Man's Sky som jag hoppats. Även om det är så får man ju komma ihåg att detta är ett rollspel först och inte samma typ av spel som NMS. En del rapporter menar på att en planet bara är ett "litet" och bestämt område man kan utforska. Alltså kan du inte landa var som helst på planeten och inte utforska hela.

Hoppas verkligen dessa "läckor" inte stämmer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kritiken jag läst var nästan uteslutande om att man begränsad inom ett visst område där man landar och om man vill utforska utanför så måste man ”snabbhoppa” med kartan för att ”ladda” nästa område.
Till skillnad från den sömlösa utforskning de utlovat.

Och om att det är en hel del laddakärmar.

Inget av det stör mig dock och varje område (om ovan stämmer) sägs vara så stor att det ändå inte lär märkas för de allra flesta.

Riktigt peppad!

Hörde att det lilla område du pratar om är 40 min promenad. Som sagt concern trolling.
Todd har gått igenom det där i intervjuer.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alltså... Om läckorna stämmer så har mitt sug försvunnit lite. Hm.. Mja man hade kanske för höga förhoppningar. Dock verkar ju folk på sociala medier vara väldigt positiva, sedan får man väl se hur det känns att spela i slutändan.

Det kanske bara är positivt att du får lite mindre hype, då kan upplevelsen bli mer överraskande positiv Personligen har jag också läst de där grejerna men tycker det mesta inte låter som något som kommer ge mig någon negativ inverkan på spelandet (i vissa fall till och med positiv inverkan...). Vissa av grejerna känns också som sånt de kan ändra i en patch om de vill längre fram. Det ska bli kul att läsa lite reviews imorgon och sen dyka in på fredag morgon

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

För mig handlar det mest om att det inte verkar vara så öppet som jag hade hoppats på (KLICKA PÅ EGEN RISK):

Att det inte verkar vara så fritt att åka runt som man trott. Heller att man inte kan utforska hela planeter. Vissa rapporter om att det är tonvis med osynliga väggar på planeter som stoppar en. Barriärer som sätter stopp liksom. Alltså inte alls likt No Man's Sky som jag hoppats. Även om det är så får man ju komma ihåg att detta är ett rollspel först och inte samma typ av spel som NMS. En del rapporter menar på att en planet bara är ett "litet" och bestämt område man kan utforska. Alltså kan du inte landa var som helst på planeten och inte utforska hela.

Hoppas verkligen dessa "läckor" inte stämmer.

Ah, vi får hoppas det lyckas leverera i stort trots det - jag tror ändå det är bäst att uppleva det själv, även om så väl farhågor som hype givetvis kan vara underbyggt i varierande grad. Sen är det ju lovande att Bethesda har sin vanliga inställning till moddar - det finns ju otaliga till deras nuvarande spel som expanderar dem flerfaldigt.

För övrigt är det kass att spoilers syns i klartext när man citerar. 😅 Tur att jag snabbt skrollade förbi. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kalliban:

Det kanske bara är positivt att du får lite mindre hype, då kan upplevelsen bli mer överraskande positiv Personligen har jag också läst de där grejerna men tycker det mesta inte låter som något som kommer ge mig någon negativ inverkan på spelandet (i vissa fall till och med positiv inverkan...). Vissa av grejerna känns också som sånt de kan ändra i en patch om de vill längre fram. Det ska bli kul att läsa lite reviews imorgon och sen dyka in på fredag morgon

Det viktigaste att förstå är nog att detta är ett rollspel först och inte ett spel som No Man's Sky. Man får nog vänta längre på att få båda


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Aight tack!
Jobbjour i helgen så kanske blir att köra på dyrare likförbannat 😄

Hade jag inte spenderat helgen i huvudstaden hade jag droppat de extra 300 kr (eller dyl) för att börja spela redan på fredag. Men omständigheterna gör att jag lika gärna kan vänta. Men är avundsjuk på er som drar igång strax.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

För mig handlar det mest om att det inte verkar vara så öppet som jag hade hoppats på (KLICKA PÅ EGEN RISK):

Att det inte verkar vara så fritt att åka runt som man trott. Heller att man inte kan utforska hela planeter. Vissa rapporter om att det är tonvis med osynliga väggar på planeter som stoppar en. Barriärer som sätter stopp liksom. Alltså inte alls likt No Man's Sky som jag hoppats. Även om det är så får man ju komma ihåg att detta är ett rollspel först och inte samma typ av spel som NMS. En del rapporter menar på att en planet bara är ett "litet" och bestämt område man kan utforska. Alltså kan du inte landa var som helst på planeten och inte utforska hela.

Hoppas verkligen dessa "läckor" inte stämmer.

Spoilersvar på din spoilervarning:

De där osynliga väggarna är (av det jag läst) för den cell som genereras där du väljer att landa. Den cellen får ju en massa POIs osv, men om du springer för långt bort från skeppet kommer du nå slutet av cellen. Då behöver du hoppa in i skeppet och landa nån annanstans på planeten så genereras en till cell. Om man hade velat kunna ta sig runt hela planeten till fots på en lång promenad utan stopp (vilket verkar vara det folk klagar över) så får man väl rollspela att man behöver fylla på syre eller äta mat eller sova på skeppet eller nåt innan man kan fortsätta. Men man ska absolut kunna landa var som helst på planeten (förutom typ i hav eller på gas eller lava osv, av naturliga skäl). Instämmer dock helt i din mittenmening där, det är ju ett RPG vi pratar om. Jag är riktigt taggad på det här med random POIs, det borde göra att flera genomspelningar blir intressantare med nya POIs och man stöter på saker man missat osv. Eventuellt kan de ju i en NG+ se till att de POIs man inte stött på i första genomspelningen är de som dyker upp först i nästa osv, det brukar ju finnas enormt med sidospår och POIs i BGS-spel

Medlem

Folk hade varit nöjda om man kunnat promenera ett helt varv runt solen. Kanske.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kalliban:

Spoilersvar på din spoilervarning:

De där osynliga väggarna är (av det jag läst) för den cell som genereras där du väljer att landa. Den cellen får ju en massa POIs osv, men om du springer för långt bort från skeppet kommer du nå slutet av cellen. Då behöver du hoppa in i skeppet och landa nån annanstans på planeten så genereras en till cell. Om man hade velat kunna ta sig runt hela planeten till fots på en lång promenad utan stopp (vilket verkar vara det folk klagar över) så får man väl rollspela att man behöver fylla på syre eller äta mat eller sova på skeppet eller nåt innan man kan fortsätta. Men man ska absolut kunna landa var som helst på planeten (förutom typ i hav eller på gas eller lava osv, av naturliga skäl). Instämmer dock helt i din mittenmening där, det är ju ett RPG vi pratar om. Jag är riktigt taggad på det här med random POIs, det borde göra att flera genomspelningar blir intressantare med nya POIs och man stöter på saker man missat osv. Eventuellt kan de ju i en NG+ se till att de POIs man inte stött på i första genomspelningen är de som dyker upp först i nästa osv, det brukar ju finnas enormt med sidospår och POIs i BGS-spel

Låter lite drygt, men kan samtidigt förstå att de valt att göra så av olika anledningar

Som sagt var så får vi vänta på Starfield II att det ska vara så fritt och öppet som No Man's Sky.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Låter lite drygt, men kan samtidigt förstå att de valt att göra så av olika anledningar

Som sagt var så får vi vänta på Starfield II att det ska vara så fritt och öppet som No Man's Sky.

Frågan är bara om man ens vill det, kan ju bli rätt utspritt med POIs och svårt att hitta dem,

typ att de genereras inom x radie från spelaren hela tiden eller liknande. Som det är nu genereras alla POIs på den "karta" man skapat genom att landa och då kan man utforska den och hitta dem. Det de skulle kunna göra är väl att generera nästa cell när man når kanten (även om det blir en snabb laddningsskärm) och auto-flytta dit skeppet typ

. För mig personligen kommer jag nog aldrig påverkas av det ändå, jag lär mest följa var mina quests tar mig och kanske utforska lite i närheten om jag hittar POIs på radarn eller så.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kalliban:

Frågan är bara om man ens vill det, kan ju bli rätt utspritt med POIs, typ att de genereras inom x radie från spelaren hela tiden eller liknande. Som det är nu

genereras alla POIs på den "karta" man skapat genom att landa och då kan man utforska den och hitta dem. Det de skulle kunna göra är väl att generera nästa cell när man når kanten (även om det blir en snabb laddningsskärm) och auto-flytta dit skeppet typ

. För mig personligen kommer jag nog aldrig påverkas av det ändå, jag lär mest följa var mina quests tar mig och kanske utforska lite i närheten om jag hittar POIs på radarn eller så.

Jag hade ju sett att det var precis som No Man's Sky personligen. Med skeppet tar man sig snabbt runt planeten ändå om man så vill

Starfields lösning låter tråkigt på pappret men när man väl spelar så kanske det inte spelar så stor roll, och som sagt, man får komma ihåg att det här är ett rollspel först och främst.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar