The Legend of Zelda – Min och din topplista!
I väntan på nya Zelda reser Fredrik genom sin Hyrule-historia. Vilken är DIN?
#the-legend-of-zelda, #topplista
Min topplista över Zelda-serien
1. The Legend of Zelda: A Link to the Past (SNES)
2. The Legend of Zelda: Links Awakening (GB)
3. The Legend of Zelda: The Wind Waker (WiiU)
Ingen Zelda-hardcore nörd men spelat de flesta av dem till viss del. Dessa spelen har man fått mycket spelglädje ifrån iaf. LTTP är ju bara mysigt och hela spelet är nästintill perfekt. Links Awakening, tror man blivit lite nostalgiblind. Fick spelet och GameBoy som julklapp, och bara älskade det. En magisk jul! The Wind Waker, det såg så annorlunda ut med sin cel-shading grafik och hade för mycket pengar över så det blev en WiiU-konsol och The Wind Waker...stundtals var det tomt med massa segling. Men ett riktigt bra spel!
Min topplista över Zelda-serien
1. The Legend of Zelda: Ocarnia of Time
2. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
3. The Legend of Zelda: The Wind Waker
Ocarnia of Time var det första jag spelade, dock inte N64 versionen utan istället den som kom till Gamecube som jag spelade på mitt Wii, så en lite lustig väg men det var väl värt det. Ett magiskt bra spel och jag kan även rekommendera remaken till 3DS.
Breath of the Wild var överraskande och roligt. Äntligen blev det Zelda äventyr i en öppen spelvärld, även om jag personligen hade velat ha lite mer innehåll i den fanns det ändå många hemligheter och överraskningar.
Topp tre på listan blir Wind Waker som jag också spelade på mitt Wii. Färgstarkt och charmigt äventyr och även här kan jag rekommendera remaken till Wii U.
Har inte spelat samtliga Zelda spel (Ettan, tvåan och MM för att nämna några) men det jag uppskattar är att det ofta är nyskapande och oväntade nyheter.
Vill bara säga först och främst att ingen lista är mer rätt eller fel än någon annan.
Link är ju en länk mellan spelaren och spelet och det är upp till dig att bedöma vilket spel som tilltalar just dig allra bäst.
Till min topp 3 lista över Zelda spelen
1.
The Legend of Zelda: A Link to the Past
Detta är för mig en klassiker som hade en magi som verkligen förtrollade mig när jag spelade det för första gången.
2.
The Legend of Zelda: Twilight Princess
När jag trodde att det aldrig mer skulle komma något nytt Zelda spel som kunde förtrolla mig med sin magi så som A Link to the Past och Ocarina of Time hade gjort så kom Twilight Princess till Gamecube och Wii. Det här spelet var så bra att det till och med var bättre än Ocarina of Time enligt mig. Jag verkligen älskade allt med spelet.
3.
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Spelade det här spelet första gången någon gång i samband med att Majora’s Mask hade kommit. Jag hade ju inte någon Nintendo 64 innan men hade bytt bort min Playstation mot en Nintendo 64 och sen lånade jag både Majora’s Mask och Ocarina of Time av några som jag kände.
Men Ocarina of Time gillade jag mycket mer än Majora’s Mask och det var det spelet som jag just då närmast kunde jämföra med A Link to the Past.
Min topplista över Zelda-serien
1.Ocarina of Time
2. Wind Waker
3. Breathe of the Wild
Spelade aldrig A Link to the past när det begav sig men nedrans vad Ocarina satte ett fint minne i mitt ungdomens liv när det kom!
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
Är inget superfan av Zelda egentligen men lirat en del!
Min topplista över Zelda-serien
1. The Legend of Zelda: Twilight Princess
Spelade de riktigt mycket med min bror när det begav sig! Satt och drack öl och turades om att spela!
2. The Legend of Zelda: A Link to the Past
Detta spelet spelade jag långt efter det släpptes. Kanske runt 2006-2007. På emulator vill jag minnas och det var riktigt skoj! Lirade det när man satt och vänta i Ventrilo mellan striderna man hade på Tibia!
3. The Legend of Zelda: Links Awakening (Remake)
Tyckte remaken var riktigt skoj! Och otroligt snyggt. Perfekt som handhållet till Switchen!
Ser Zelda som favoritspelserie, men har trots detta missat ett par spel. Zelda 1 och 2 har jag aldrig litat igenom. Inte spelat Oracle-spelen och Minish Cap till GBA. Inte heller de två till DS. Resterande spel har kan jag dock säga att jag spelat igenom minst en gång.
Min topp 3:
1. A Link to the Past (ohotat! - fortfarande världens bästa spel!)
2. Breath of the Wild
3. A Link Between Worlds (stark rekommendation till dom som älskar ALTTP).
Det här med att ranka spelen är väldigt kul. Så jag skriver även min topplista över alla de 18 spelen innan Tears of the Kingdom.
Jag tar inte med remakes av spelen utan utgår från originalen.
18. The Legend of Zelda: Tri-Force Heroes (3DS)
Det är roliga uppdrag så tanken är inte så dum i sig men jag tröttnar ändå ganska snabbt och känner inte att pusslandet med tre spelbara karaktärer inte var något för mig i ett Zelda spel.
17. The Legend of Zelda: Four Swords (GBA)
Det här är väldigt kul att spela ihop med en kompis, problemet är att man behöver minst 2 kassetter av A Link to the Past till Gameboy Advance och minst två konsoler.
16. The Legend of Zelda: Spirit Tracks (DS)
Det är riktigt kul men att styra Link på en pekskärm var verkligen inget för mig. Så det här spelet behöver verkligen en remake.
15. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (DS)
Precis som med Spirit Tracks så behöver det här spelet en remake. Annars så var det väldigt kul att spela.
14. Zelda II: The Adventure of Link (NES)
Det här var det första Zelda spelet som jag ägde. Har väldigt svårt för RPG spel men det var inget problem i detta spelet när man väl kom på det bästa sättet att levla.
13. The Legend of Zelda: Link’s Awakening (GB)
Nu kommer folk hata mig när jag sätter den här klassikern så långt ner men att man hela tiden behöver byta plats på sina vapen och inte ha svärdet och skölden ute permanent gör att jag inte kan sätta detta spelet så mycket bättre. Men annars så gillar jag spelet väldigt mycket och spelade det faktiskt här om veckan på min Game & Watch.
12. The Legend of Zelda: Oracle of Ages/Seasons (GBC)
Anledningen till att dessa är bättre än Link’s Awakening för mig är för att jag gillade väldigt mycket upplägget. Älskade möjligheten att resa i tiden för att se skillnad på landskapet då och nu samt att det var kul att byta årstid för att se skillnaden. Gillade den typen av utmaning väldigt mycket.
11. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wii U/Switch)
Tycker att det är väldigt kul att de har gjort ett Zelda spel med en öppen värld men jag saknar ändå för mycket den linjära storyn som är i andra spel och att det inte finns några tempel att ta sig igenom. Sen känner jag inte att jag längtar efter att spela igenom spelet igen något som jag brukar göra med väldigt många Zelda spel. Därför kan jag inte sätta det högre.
10. The Legend of Zelda: Four Swords Adventure (GCN)
Det här är ett spel som jag längtar efter att det ska återsläppas igen. Ett riktigt kul spel. Har dock aldrig spelat det ihop med någon kompis än men tror att det skulle vara kul när det kommer till samarbete.
9. The Legend of Zelda (NES)
Såg detta spelet på ett barnkalas första gången. Det är en riktig klassiker och kul att sätta sig ner och spela ibland än idag.
8. The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)
Ett spel som man antingen älskar eller avskyr. Själv avskyr jag det med att fäktas med en Wii remote och inte tala på skölden som jag flera gånger misslyckas att skydda mig med. Men annars gillar jag storyn och musiken väldigt mycket. Så Nintendo lyckades ändå fånga mycket av Zelda magin även i detta spelet.
7. The Legend of Zelda: Wind Waker (GCN)
Också ett roligt Zelda spel. Blir lite för begränsande för mig med öarna men de lyckades få till en bra story och det är trots allt ett spel som är kul att spela igen.
6. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (3DS)
Jag älskar väldigt mycket att de tog tillbaka kartan från A Link to the Past och gjorde ett helt nytt spel av det. Har spelat igenom det två gånger och det är riktigt kul.
5. The Legend of Zelda: Majora’s Mask (N64)
Detta är ett spel som verkligen förtjänar topp 5. En riktigt bra uppföljare till Ocarina of Time och jag gillade väldigt mycket att man fick vara i Termina istället för i Hyrule. Hoppas på att vi någon gång får återvända till Termina i ett nytt spel.
4. The Legend of Zelda: Minish Cap (GBA)
Lyckades få till ett bra äventyr och jag gillar väldigt mycket den inledande delen med Zelda. Sen gillar jag möjligheten att växla från att vara en mini liten Link som får möta gigantiska insekter till att ta sig genom ett Hyrule som egentligen är ganska litet men där det inte gör något pga allt annat man kan göra.
Vill bara säga först och främst att ingen lista är mer rätt eller fel än någon annan.
Link är ju en länk mellan spelaren och spelet och det är upp till dig att bedöma vilket spel som tilltalar just dig allra bäst.
Till min topp 3 lista över Zelda spelen
1.
The Legend of Zelda: A Link to the Past
Detta är för mig en klassiker som hade en magi som verkligen förtrollade mig när jag spelade det för första gången.
2.
The Legend of Zelda: Twilight Princess
När jag trodde att det aldrig mer skulle komma något nytt Zelda spel som kunde förtrolla mig med sin magi så som A Link to the Past och Ocarina of Time hade gjort så kom Twilight Princess till Gamecube och Wii. Det här spelet var så bra att det till och med var bättre än Ocarina of Time enligt mig. Jag verkligen älskade allt med spelet.
3.
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Spelade det här spelet första gången någon gång i samband med att Majora’s Mask hade kommit. Jag hade ju inte någon Nintendo 64 innan men hade bytt bort min Playstation mot en Nintendo 64 och sen lånade jag både Majora’s Mask och Ocarina of Time av några som jag kände.
Men Ocarina of Time gillade jag mycket mer än Majora’s Mask och det var det spelet som jag just då närmast kunde jämföra med A Link to the Past.