Klockan 20 – Diablo IV-nytt om livet efter releasen

Robot
Klockan 20 – Diablo IV-nytt om livet efter releasen

Blizzard snackar kosmetika, säsonger och Battle Pass.

#diablo-iv


Medlem

De pratar mer eller mindre om hur mycket pengar du kan spendera i spelet. Fantastiskt

Medlem

Så spelet kostar 800kr. Sen 100kr eller 250kr var tredje månad för battle pass. Sen ovan på det en massa microtransaktioner. Låter trevligt.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Så spelet kostar 800kr. Sen 100kr eller 250kr var tredje månad. Sen ovan på det en massa microtransaktioner. Låter trevligt.

Varför kostar det i månaden, det hörde inte jag nått om, men jag missa första 20 minuterna.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Varför kostar det i månaden, det hörde inte jag nått om, men jag missa första 20 minuterna.

Det är för battle pass. så är inget tvång att ha. Borde kanske varit tydligare med det.

Moderator | Testpilot

Battle pass är bara kosmetiskt och inget man behöver köpa, precis som de berättade och visade i streamen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Fragtjuv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Battle pass är bara kosmetiskt och inget man behöver köpa, precis som de berättade och visade i streamen

Bra att du förtydligade! Missade allt ikväll.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Battle pass är bara kosmetiskt och inget man behöver köpa, precis som de berättade och visade i streamen

Kul hur ni och de kommer att få fortsätta repetera det även efter att spelet är släppt för att vissa inte kan tro att seasons med mer ingår.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ribcage:

Kul hur ni och de kommer att få fortsätta repetera det även efter att spelet är släppt för att vissa inte kan tro att seasons med mer ingår.

Osäker på vad du menar men, för att förtydliga igen.

Battle pass / Season pass finns en enklare gratis version, och sedan en betald version med tonvis mer kosmetiska saker. Är inget P2W i det


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Så spelet kostar 800kr. Sen 100kr eller 250kr var tredje månad för battle pass. Sen ovan på det en massa microtransaktioner. Låter trevligt.

Helt valfritt. Fantastiskt visst? Du kan skippa det om du inte ville betala extra. Fria viljan! Magisk!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Osäker på vad du menar men, för att förtydliga igen.

Battle pass / Season pass finns en enklare gratis version, och sedan en betald version med tonvis mer kosmetiska saker. Är inget P2W i det

Jag menar att folk inte kommer att förstå det ni skriver eller det Blizzard säger. Ni kommer att få skriva det igen 😁

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Helt valfritt. Fantastiskt visst? Du kan skippa det om du inte ville betala extra. Fria viljan! Magisk!

Intressant hur folk plötsligt bara älskar mikrotransaktioner i spel. Vad tiderna har förändrats. Ju fler mikrotransaktioner desso bättre.

Saknar väl bara när man betalade en summa sen hade man tillgång till allt spelet hade att erbjuda. Inser såklart att dom tiderna är över.

Utvecklare inser att folk är villiga att lägga högre och högre summor på spel. Innan hade bara F2P spel mikrotransaktioner, nu har 800kr spel det också. Blir intressant vad nästa steg är.

Ska sluta låta som en arg gubbe nu, hehe. Spelet verkar ju faktiskt roligt. Hade kul i betan.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Intressant hur folk plötsligt bara älskar mikrotransaktioner i spel. Vad tiderna har förändrats. Ju fler mikrotransaktioner desso bättre.

Saknar väl bara när man betalade en summa sen hade man tillgång till allt spelet hade att erbjuda. Inser såklart att dom tiderna är över.

Utvecklare inser att folk är villiga att lägga högre och högre summor på spel. Innan hade bara F2P spel mikrotransaktioner, nu har 800kr spel det också. Blir intressant vad nästa steg är.

Sålänge det betyder att spelet får fortsatt support så bryr jag mig inte ett dyft, kosmetika förändrar inte spelupplevelsen. Betyder det att jag får content så får de hiva in hur mycket de vill på att sälja skins, om alternativet är inga mikrotransaktioner och spelet ställs på maintenance efter release, med kanske undantaget för en expansion. Dumpa ett spel som inte längre ger några intäkter är enkelt, ett som fortfarande trycker stora pengar är desto svårare att förklara för företagstoppen och aktie-ägarna.

Det går inte att jämföra med för 25 år sen när en handfull människor skulle tjäna på spelsläppet.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Gen
Medlem
Skrivet av Veonz:

Intressant hur folk plötsligt bara älskar mikrotransaktioner i spel. Vad tiderna har förändrats. Ju fler mikrotransaktioner desso bättre.

Saknar väl bara när man betalade en summa sen hade man tillgång till allt spelet hade att erbjuda. Inser såklart att dom tiderna är över.

Utvecklare inser att folk är villiga att lägga högre och högre summor på spel. Innan hade bara F2P spel mikrotransaktioner, nu har 800kr spel det också. Blir intressant vad nästa steg är.

Ska sluta låta som en arg gubbe nu, hehe. Spelet verkar ju faktiskt roligt. Hade kul i betan.

Det är dessvärre nya tider som du säger där MTX är vardagsmat. Allt började väl egentligen med DLC och sen gick det utför. Nu är detta ett multiplayerspel så man "förstår det" lite mer men det som jag verkligen inte förstår är varför singleplayerspel har det.

Usch och tvi.

Medlem

Folk hade inte lika mycket krav på kontinuerligt content som det är idag när det gav sig med t.ex. D2. Idag om ett spel inte får mer content inom 6 månader kommer alla säga att spelet är dött. Så om dessa mikrotransaktioner får spelet att leva länge och väl så ser jag inget problem, så längde det är cosmetics (precis som med PoE) och inga P2W med fördelar. Så är ju inte bara spelen som ändrats, det är även våran stress och syn på spel som ändrats. Folk kan inte vänta 2 år på nytt material till ett spel som för 20 år sedan och vara glada, då blir det ett jävla liv. Blir ett jävla liv när det är mikrotransaktioner, blir ett jävla liv om det går för sakta med material för att spelet inte har ekonomin för det.

Folk kommer aldrig vara nöjda med något spel än vilken modell de väljer att göra.

EDIT: Dessutom kommer det vara $9.99 (säkert i euro för oss ofc) vilket redan varit sagt och att det är var fjärde månad en ny säsong (enligt tidigare videos). Så det är 300kr per år med battlepass som är helt frivilligt och man måste inte köpa varje om man ej vill. Är väl bättre än 12.99 euro i månaden i alla fall som WoW har.

Medlem

Betalt BP innehåller valuta som kan läggas på nästa bp eller så köper man kosmetiska items i shoppen.

Avstängd
Skrivet av Maguz:

Sålänge det betyder att spelet får fortsatt support så bryr jag mig inte ett dyft, kosmetika förändrar inte spelupplevelsen. Betyder det att jag får content så får de hiva in hur mycket de vill på att sälja skins, om alternativet är inga mikrotransaktioner och spelet ställs på maintenance efter release, med kanske undantaget för en expansion. Dumpa ett spel som inte längre ger några intäkter är enkelt, ett som fortfarande trycker stora pengar är desto svårare att förklara för företagstoppen och aktie-ägarna.

Det går inte att jämföra med för 25 år sen när en handfull människor skulle tjäna på spelsläppet.

Om cosmetics inte förändrar spelupplevelsen, varför säljer det bättre än smör? Fattar inte folk som försvarar den skiten, det är helt absurt att det ens går att sälja cosmetics.

Går inte lita ett ord på vad Blizzard säger.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Så spelet kostar 800kr. Sen 100kr eller 250kr var tredje månad för battle pass. Sen ovan på det en massa microtransaktioner. Låter trevligt.

Som det är i alla live-service spel då!:)

Skrivet av Veonz:

Intressant hur folk plötsligt bara älskar mikrotransaktioner i spel. Vad tiderna har förändrats. Ju fler mikrotransaktioner desso bättre.

Saknar väl bara när man betalade en summa sen hade man tillgång till allt spelet hade att erbjuda. Inser såklart att dom tiderna är över.

Utvecklare inser att folk är villiga att lägga högre och högre summor på spel. Innan hade bara F2P spel mikrotransaktioner, nu har 800kr spel det också. Blir intressant vad nästa steg är.

Ska sluta låta som en arg gubbe nu, hehe. Spelet verkar ju faktiskt roligt. Hade kul i betan.

Det har varit så här sen tidigt 2000-tal. Ingeting nytt precis. Folk har betalat varje månad för WoW i 20 års tid och det fullpris-spelet går inte ens spela utan subscription.

Så sluta få det att låta som om det är något nytt fenomen.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Helt valfritt. Fantastiskt visst? Du kan skippa det om du inte ville betala extra. Fria viljan! Magisk!

Är det verkligen så? Fri vilja? De gör nog allt för att din fria vilja köper skit ändå om du spelar mycket.
Jag vet av egen erfarenhet.
Allt är gjort för att du ska köpa over-priced skins etc

Och det är väl ok, men då ska man för fan inte ta 80€ för spelet.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Är det verkligen så? Fri vilja? De gör nog allt för att din fria vilja köper skit ändå om du spelar mycket.
Jag vet av egen erfarenhet.
Allt är gjort för att du ska köpa over-priced skins etc

Och det är väl ok, men då ska man för fan inte ta 80€ för spelet.

Det är gratis att bojkotta.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Som det är i alla live-service spel då!:)

Det har varit så här sen tidigt 2000-tal. Ingeting nytt precis. Folk har betalat varje månad för WoW i 20 års tid och det fullpris-spelet går inte ens spela utan subscription.

Så sluta få det att låta som om det är något nytt fenomen.

Så bara för det funnits en längre tid så är det automatiskt bra? Påstod aldrig att det var något nytt heller.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Så bara för det funnits en längre tid så är det automatiskt bra? Påstod aldrig att det var något nytt heller.

"Intressant hur folk plötsligt bara älskar mikrotransaktioner i spel." Det låter för mig som om du påstår att de är något nytt beteende av folk. Men kanske misstolkar din kommentar.

3 av världens största spel, FIFA, CS och CoD har haft mikrotransaktioner i ett decennium. Säger inte att de är bra men de är valfritt och folk har varit villiga att betala för det och de har gjort det länge.

Mos
Medlem
Skrivet av fejksson:

Om cosmetics inte förändrar spelupplevelsen, varför säljer det bättre än smör? Fattar inte folk som försvarar den skiten, det är helt absurt att det ens går att sälja cosmetics.

Går inte lita ett ord på vad Blizzard säger.

Detta är lite intressant. Då Valve började med cosmetics till kostnad på cs, hattar i tf2 men det skriks inte mycket om det.

Enda skillnaden är ju att valve har en marketplace så "någon" kan återsälja det och tjäna pengar på någon annan.

För mig ändrar inte cosmetic spelupplevelsen ett dugg. Men förstår varför det gör det för många.

Medlem
Skrivet av Deekar:

"Intressant hur folk plötsligt bara älskar mikrotransaktioner i spel." Det låter för mig som om du påstår att de är något nytt beteende av folk. Men kanske misstolkar din kommentar.

Lät som du påstod att jag tycker mikrotransaktioner är nytt.

Men skulle faktiskt påstå att battlepass + mikrotransaktioner i ett 800kr spel är ganska nytt.

Sen läste man förut mest hur folk blev arga när spel la till det. Nu verkar det mer luta åt att folk ser mikrotransaktioner som en positiv sak.

Medlem

Kommer vara en hel del ledsna miner över att man måste skapa en ny karaktär för varje season. De nämner att en season motsvarar ungefär en tredjedel av en karaktärs progression.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Lät som du påstod att jag tycker mikrotransaktioner är nytt.

Men skulle faktiskt påstå att battlepass + mikrotransaktioner i ett 800kr spel är ganska nytt.

Sen läste man förut mest hur folk blev arga när spel la till det. Nu verkar det mer luta åt att folk ser mikrotransaktioner som en positiv sak.

Som sagt, FIFA och CoD har haft det bra länge.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Som sagt, FIFA och CoD har haft det bra länge.

Då så. Då är det plötsligt bra med mikrotransaktioner? Två spel har haft det länge.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Då så. Då är det plötsligt bra med mikrotransaktioner? Två spel har haft det länge.

Det säger jag inte. Säger att det inte är nytt i fullprisspel.
Men för mig i just Diablo, WoW eller andra MMOs är inte mikrotransaktioner ett problem. Jag bara ger fan i att betala för det. Då ser jag det som ett större problem i typ Fortnite där 9åringar sitter och vill köpa skins hela dagarna.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Kommer vara en hel del ledsna miner över att man måste skapa en ny karaktär för varje season. De nämner att en season motsvarar ungefär en tredjedel av en karaktärs progression.

EXAKT samma upplägg som dagens Seasons i Diablo 3... Efter att en säsong passerat, så blir alla tidigare säsongs-karaktärer, "normala" karaktärer. Om du vill köra Season journey på nytt... så skapar man ny karaktär.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Kommer vara en hel del ledsna miner över att man måste skapa en ny karaktär för varje season. De nämner att en season motsvarar ungefär en tredjedel av en karaktärs progression.

NEeeej!!! Kollade ej, ska de köra samma koncept som D3?? :'(

edit: nvm svar ovanför


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

123
Skriv svar