Reuters: EU godkänner Activision Blizzard-affären nästa vecka

Medlem
Skrivet av Ender:

This. Det ÄR en sund marknad när kunden själv kan välja konsol utifrån sina egna kriterier och intressen. Det är en osund marknad när kunden inte kan välja konsol utan att känna att den inte kommer ha samma tillgång till en enorm mängd spel.
Själv valde jag bort Xboxen den senaste generationen mest pga. idiotin med att den alltid skulle vara påslagen eller vad det nu var, även ifall jag faktiskt tyckte den var snyggare. Hårdvaran vann denna gång, ihop med andra saker som bakåt kompabilitet mm. Spelen kom i andra hand. Sedan har jag kommit fram till att jag ta mig fan avskyr UI'n i PS5, och skulle lätt välja en Xbox nästa gång ifall det inte är lika efterblivet.

Ifall en aktör av de vi har idag blir för stor på marknaden pga vilka spel som är låsta till den, och jag kommer tvingas välja hårdvara efter vilka spel som tillverkaren har rättighet till dem så kommer mina möjligheter att välja konsol utifrån hårdvara och idiotiska idéer som vardagsrumsövervakning dygnet runt inte vara lika lätta att välja bort, och det är en förlust för oss konsumenter.

Själv köra jag alla plattformar men föredrar i 9/10 pc. Så ingen hade blivit gladare än jag om alla spel släpptes som multiplatform från dag ett. Men så ser det tyvärr inte ut idag.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Avstängd
Skrivet av PFC Hudson:

Jag ser din poäng och säger inte att du har fel. Men jag ser också den andra sidan av det hela som är att Playstation dominerar ganska stort. Senaste siffrorna var väl typ 4 ps5or per xbox? Sony gör mycket större vinster o.s.v. Det kanske inte är tecken på en sund marknad?

Jag får lita på att världens regulatorer har bättre kompetens att bedöma detta än mig och andra random gamers.

Edit: så nej jag tror inte att folk mutas till höger och vänster.

Verkar ok att Sony blockerar genom att betala studios men inte att Microsoft köper Activision/Blizzard enligt folk. När Microsoft köper Activision/Blizzard får ju fler en större katalog i minst 10år så blir bättre.

Att fortsätta Sony låsa ute Game Pass Xcloud och andra cloud med Activision/Blizzard är ju ett sämre val både för molntjänster och spelarna ju.

Med Microsoft köp av företag får ju Molntjänster m.fl asså fler spel som dom inte hade fått när Sony blockera alla och låser till PlayStation. Dessutom har det ju analyserats så Activision/Blizzard tjänar mer pengar på Microsoft system att ge spel gratis till Game Pass och göra fler avtal med fler molntjänster.

Så blir 100% bättre och mindre dominans från Sony. Verkar sådant tjafs om att Microsoft dominerar med sina köp men att Sony får fortsätta dominera med att betala spelstudios då ingen som är emot Microsoft köp av Activision Blizzard skriver om Sony.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Konsumenterna spelar på Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Bethesda som självständigt företag vill maximera sin kundbas och släpper spel till Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Microsoft köper ZeniMax och därmed Bethesda och säger samtidigt:

"This deal was not done to take games away from another player base like that. Nowhere in the documentation that we put together was: ‘How do we keep other players from playing these games?’ We want more people to be able to play games, not fewer people to be able to go play games.”

Omedelbart efter att köpet går i lås stänger man ute alla konsumenter som inte spelar på en Microsoft-ägd plattform.

Att blockera affären när Microsoft sedan lägger bud på Activision-Blizzard med en snarlik saga om "Mer spel åt alla" är att skydda konsumenterna. Vi vet hur Microsoft agerat förut, det är inte spekulation. De avser öka sin marknadsandel genom att minska konsumenternas valmöjligheter och reducera spelutbudet för sina konkurrenter. Man skulle ju inte bli förvånad om de även tillåts köpa Ubisoft och EA för att sedan göra Microsoft Store eller GamePass de enda vägarna att ens spela majoriteten av västerländska spel.

Inom kategorin spel har väl Microsoft färre marknadsandelar än både Sony och Nintendo. Jag håller med om att konsolexklusivitet är skit men om man kollar på marknaden som helhet så är verkligen inte Microsoft den största boven i sammanhanget, de har verkligen få titlar bundna till sin egen konsol jämfört med sina konkurrenter.

För övrigt anser jag att Microsoft har det långsiktiga tänket som krävs för att rädda Blizzard. Spelar väl ingen roll om deras titlar går att lira på alla konsoler om spelen är skit.


signatur

Metal is best served heavy.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Konsumenterna spelar på Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Bethesda som självständigt företag vill maximera sin kundbas och släpper spel till Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Microsoft köper ZeniMax och därmed Bethesda och säger samtidigt:

"This deal was not done to take games away from another player base like that. Nowhere in the documentation that we put together was: ‘How do we keep other players from playing these games?’ We want more people to be able to play games, not fewer people to be able to go play games.”

Omedelbart efter att köpet går i lås stänger man ute alla konsumenter som inte spelar på en Microsoft-ägd plattform.

Att blockera affären när Microsoft sedan lägger bud på Activision-Blizzard med en snarlik saga om "Mer spel åt alla" är att skydda konsumenterna. Vi vet hur Microsoft agerat förut, det är inte spekulation. De avser öka sin marknadsandel genom att minska konsumenternas valmöjligheter och reducera spelutbudet för sina konkurrenter. Man skulle ju inte bli förvånad om de även tillåts köpa Ubisoft och EA för att sedan göra Microsoft Store eller GamePass de enda vägarna att ens spela majoriteten av västerländska spel.

Detta betyder ju inte att man gör samma sak med Activision/Blizzard ju. Varför får alla som är emot köpet för sig detta. Kan ju endast bli vissa större spel med att 90-98% släpps till andra molntjänster PlayStation m.m enda jag kan gissa skulle hända är att Game Pass kan få men inte PS+ men att Sony får sälja dom istället.

Så rätt säker att inte mycket kommer blir Exklusivt och låsas till endast Xbox när avtalet går ut om 10år.

Avstängd
Skrivet av Ender:

This. Det ÄR en sund marknad när kunden själv kan välja konsol utifrån sina egna kriterier och intressen. Det är en osund marknad när kunden inte kan välja konsol utan att känna att den inte kommer ha samma tillgång till en enorm mängd spel.
Själv valde jag bort Xboxen den senaste generationen mest pga. idiotin med att den alltid skulle vara påslagen eller vad det nu var, även ifall jag faktiskt tyckte den var snyggare. Hårdvaran vann denna gång, ihop med andra saker som bakåt kompabilitet mm. Spelen kom i andra hand. Sedan har jag kommit fram till att jag ta mig fan avskyr UI'n i PS5, och skulle lätt välja en Xbox nästa gång ifall det inte är lika efterblivet.

Ifall en aktör av de vi har idag blir för stor på marknaden pga vilka spel som är låsta till den, och jag kommer tvingas välja hårdvara efter vilka spel som tillverkaren har rättighet till dem så kommer mina möjligheter att välja konsol utifrån hårdvara och idiotiska idéer som vardagsrumsövervakning dygnet runt inte vara lika lätta att välja bort, och det är en förlust för oss konsumenter.

Finns inget från Microsoft eller analytiker som tyder på att Microsoft kommer låsa 99% av sina spel från Activision/Blizzard när avtalet går ut om 10år. Fattar inte varför folk tror det. Microsoft är inte Sony ju. Kan möjligen bli att Game Pass få dem och inte PS+ men att Sony får sälja dom endast om jag får gissa. Sedan såklart får andra molntjänster endast en utvald katalog av spel och inte alla som Xbox har. Men är fortfarande fler mot 0 som idag när Sony blockera och resultatet blir 100% bättre när Microsoft köper Activision/Blizzard

Medlem

Det här skrevs om CMA också. Koppla inte på charmen innan du ser bruden framifrån. Låt det spela ut. Ja Nej. Låt det bara spela ut.

Jag gissar på att det kommer att godkännas. Helt utan mutor. Och ja om det godkänns hos EU kan Microsoft genomföra affären fast FTC och CMA blockar. Microsoft har ett par äss i rockärmen när de gäller dem 2 sinsemellan 😉. Har avslöjats en del saker kan man säga. Och då blir De brittiska öarna utan Call Of Duty i Game Pass.

Inaktiv

Den tusende nyheten om det här.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Står dig fritt att skippa läsa artikeln... Just sayin.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Inaktiv
Skrivet av PFC Hudson:

"Alla är korrupta om de inte gör som jag vill."

"Google, Facebook, Microsoft top EU lobbying spending - study"
https://www.reuters.com/technology/google-facebook-microsoft-...

Lobbying som många kritiserar. Speciellt när det kommer från mega tech företag. Till skillnad från NGOs.

"Calls for EU lobbying rules to be reformed grow as corruption scandal rocks Brussels."
https://www.euronews.com/my-europe/2022/12/12/calls-for-eu-lo...

"But officials of third countries are exempt "so, for instance, if the US embassy lobbies the EU, they do not need to register," Korkea-aho said."

Inaktiv
Skrivet av Meurik:

Står dig fritt att skippa läsa artikeln... Just sayin.

Är medveten om det.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Verkar ok att Sony blockerar genom att betala studios men inte att Microsoft köper Activision/Blizzard enligt folk. När Microsoft köper Activision/Blizzard får ju fler en större katalog i minst 10år så blir bättre.

Att fortsätta Sony låsa ute Game Pass Xcloud och andra cloud med Activision/Blizzard är ju ett sämre val både för molntjänster och spelarna ju.

Med Microsoft köp av företag får ju Molntjänster m.fl asså fler spel som dom inte hade fått när Sony blockera alla och låser till PlayStation. Dessutom har det ju analyserats så Activision/Blizzard tjänar mer pengar på Microsoft system att ge spel gratis till Game Pass och göra fler avtal med fler molntjänster.

Så blir 100% bättre och mindre dominans från Sony. Verkar sådant tjafs om att Microsoft dominerar med sina köp men att Sony får fortsätta dominera med att betala spelstudios då ingen som är emot Microsoft köp av Activision Blizzard skriver om Sony.

Så är det ju (enligt forumet då).
Sony kan göra vad de vill för att hämma konkurrensen, men så fort MS gör någonting som gynnar dem och sin position kommer konkurrensen dö ut, demokratin och yttrandefriheten störtas och allting kommer bli ett stort svart hål av att företagen äger världens regeringar. Så "rimlig" är analysen. Men att Sony redan är i marknadsledande position och skulle hotas väldigt litet av denna affären är det ingen som tar med i beräkningen. Det är viktigt för den fria världen och framtidens demokrati att alla spel går att spela på alla format (så länge det inte gäller spel som Sony betalar för att hålla borta från Xbox då som sagt, då spelar det ingen roll...)

Medlem
Skrivet av anon_332538:

"Google, Facebook, Microsoft top EU lobbying spending - study"
https://www.reuters.com/technology/google-facebook-microsoft-...

Lobbying som många kritiserar. Speciellt när det kommer från mega tech företag. Till skillnad från NGOs.

"Calls for EU lobbying rules to be reformed grow as corruption scandal rocks Brussels."
https://www.euronews.com/my-europe/2022/12/12/calls-for-eu-lo...

"But officials of third countries are exempt "so, for instance, if the US embassy lobbies the EU, they do not need to register," Korkea-aho said."

Att det pågår lobbying från alla håll i den här affären är ju ingen direkt hemlighet. Det har skrivits flitigt om MS och ABK på ena sidan vs ffa Sony men även Google på andra. Men det är inte samma sak som mutor.

Men ni som är övertygade om att affärens genomförande är avhängd på mutor får väl anmäla till Interpol eller något...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Avstängd
Skrivet av Ender:

This. Det ÄR en sund marknad när kunden själv kan välja konsol utifrån sina egna kriterier och intressen. Det är en osund marknad när kunden inte kan välja konsol utan att känna att den inte kommer ha samma tillgång till en enorm mängd spel.
Själv valde jag bort Xboxen den senaste generationen mest pga. idiotin med att den alltid skulle vara påslagen eller vad det nu var, även ifall jag faktiskt tyckte den var snyggare. Hårdvaran vann denna gång, ihop med andra saker som bakåt kompabilitet mm. Spelen kom i andra hand. Sedan har jag kommit fram till att jag ta mig fan avskyr UI'n i PS5, och skulle lätt välja en Xbox nästa gång ifall det inte är lika efterblivet.

Ifall en aktör av de vi har idag blir för stor på marknaden pga vilka spel som är låsta till den, och jag kommer tvingas välja hårdvara efter vilka spel som tillverkaren har rättighet till dem så kommer mina möjligheter att välja konsol utifrån hårdvara och idiotiska idéer som vardagsrumsövervakning dygnet runt inte vara lika lätta att välja bort, och det är en förlust för oss konsumenter.

Verkar ju som folk älskar Sony och hur dom blockerar alla och låser till PlayStation. Fler köper PlayStation och ingen gnäller över att Sony blockerar och låser allt till PlayStation. Så fort Microsoft ska köpa Activision/Blizzard gnälls det och gissas hur dom kommer låsa så många spel och inget om Sony. Både Xbox spelare och PlayStation spelare gnäller massor och vill inte att Microsoft ska köpa och 0 gnäll om Sonys blockering.

Fler spel till PS+ när Microsoft köpt playstationdivisionen Blizzard samt andra molntjänster så allt blir bättre.

Medlem

Så glada folk är över att konkurrensen minskar! Intressant community

Medlem

Off topic (lite men hör till)

Angående streaming i UK. Det som CMA blockade Microsoft över. Till och med Bobby Kotic säger att Amazon Luna är större än Cloud Gaming.

Skrivet av Freeman79a:

Off topic (lite men hör till)

Angående streaming i UK. Det som CMA blockade Microsoft över. Till och med Bobby Kotic säger att Amazon Luna är större än Cloud Gaming.

Men är det sant att han sa det!?!? 😱😱

Skandal ju!

Du får se till och ta första flyget till Storbritannien och säga till CMA att han sa det och att man som Amazon Prime medlem får tillgång till 4st spel i Luna


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Känns lite som att både CMA och EU ogillar när saker sprids ut på nätet som kan påverka opinionen innan det faktiska beslutet har fattats. Jag hoppas dock att båda parter agerar resonligt med övertygande argumentationer oavsett om det beviljas eller blockeras. Rent spekulativt kan jag tänka mig att en del myndigheter ser illa på den abnorma mängd pengar som spenderas i ett så avlägset branschområde som dataspelsbranschen när det kunde ha gått till något ''vettigare''.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Men är det sant att han sa det!?!? 😱😱

Skandal ju!

Du får se till och ta första flyget till Storbritannien och säga till CMA att han sa det och att man som Amazon Prime medlem får tillgång till 4st spel i Luna

Kontext, kontext. Det är bevisat bortom all tvivel att deras beslut var/är felaktigt och det kommer bli värre för dem. CMA ordförande och stab alltså.

Skrivet av Freeman79a:

Kontext, kontext. Det är bevisat bortom all tvivel att deras beslut var/är felaktigt och det kommer bli värre för dem. CMA ordförande och stab alltså.

Men ta flyget till Storbritannien och säga till CMA då,
Eller så låter detta spela ut innan du sitter och ramlar så som du här.

För du behöver ju inte detta här, för dom en som du "vet" hur fel beslutet är så kommer ju Microsofts nya advokat göra det till en enkel match liksom 🤷🏼


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Avstängd

https://youtu.be/Nurw_BQvbf8

Nu är UK ministern vansinnigt arg och räknat på hur mycket pengar UK förlorar genom att blockera. Kan hjälpa så CMA godkänner om dom lyssnar och ser alla siffror och pengar som UK förlorar varje månad och år.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Verkar ok att Sony blockerar genom att betala studios men inte att Microsoft köper Activision/Blizzard enligt folk. När Microsoft köper Activision/Blizzard får ju fler en större katalog i minst 10år så blir bättre.

Att fortsätta Sony låsa ute Game Pass Xcloud och andra cloud med Activision/Blizzard är ju ett sämre val både för molntjänster och spelarna ju.

Med Microsoft köp av företag får ju Molntjänster m.fl asså fler spel som dom inte hade fått när Sony blockera alla och låser till PlayStation. Dessutom har det ju analyserats så Activision/Blizzard tjänar mer pengar på Microsoft system att ge spel gratis till Game Pass och göra fler avtal med fler molntjänster.

Så blir 100% bättre och mindre dominans från Sony. Verkar sådant tjafs om att Microsoft dominerar med sina köp men att Sony får fortsätta dominera med att betala spelstudios då ingen som är emot Microsoft köp av Activision Blizzard skriver om Sony.

Du vet att Sony släpper spel till sin konsol medans Microsoft släpper spel till både konsol och PC? Sist jag kollade så var Sonys "dominans" på PC rätt blygsam.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Så är det ju (enligt forumet då).
Sony kan göra vad de vill för att hämma konkurrensen, men så fort MS gör någonting som gynnar dem och sin position kommer konkurrensen dö ut, demokratin och yttrandefriheten störtas och allting kommer bli ett stort svart hål av att företagen äger världens regeringar. Så "rimlig" är analysen. Men att Sony redan är i marknadsledande position och skulle hotas väldigt litet av denna affären är det ingen som tar med i beräkningen. Det är viktigt för den fria världen och framtidens demokrati att alla spel går att spela på alla format (så länge det inte gäller spel som Sony betalar för att hålla borta från Xbox då som sagt, då spelar det ingen roll...)

Du har rätt, jag kommer så tydligt ihåg hur jag bara ryckte på axlarna när Sony köpte en av världens största spelstudios för 68 miljarder dollar.

Skrivet av jontebula:

Verkar ju som folk älskar Sony och hur dom blockerar alla och låser till PlayStation. Fler köper PlayStation och ingen gnäller över att Sony blockerar och låser allt till PlayStation. Så fort Microsoft ska köpa Activision/Blizzard gnälls det och gissas hur dom kommer låsa så många spel och inget om Sony. Både Xbox spelare och PlayStation spelare gnäller massor och vill inte att Microsoft ska köpa och 0 gnäll om Sonys blockering.

Fler spel till PS+ när Microsoft köpt playstationdivisionen Blizzard samt andra molntjänster så allt blir bättre.

Ja, för det här handlar såklart enbart om vilket "lag" jag håller på...herregud.

ALL exklusivitet suger! Jag kunde inte bry mig mindre om ifall det var Sony eller MS som ville köpa AB, även ifall jag säkert hade reagerat kraftigare ifall Sony hade försökt då det riskerat att låsa ut även PC-spelarna. Exklusivitet är dåligt för spelarna, ok?
Vill jag ha en konsol så vill jag välja en sådan utifrån hårdvara, utseende, kontroller och UI mm, inte vilket jäkla spelbibliotek som är bundet till den!
Det är väl en sak när konsoltillverkaren släpper egna spel till den, som Nintendo, men det är något helt annat när de blir så stora att de kan börja köpa upp speltillverkare av olika storlekar för att låsa dem till sin egen hårdvara efter behag. Är det här verkligen så svårt att ta in?

Avstängd

https://youtu.be/LvVKs8dRsaA

EU har godkänt nu så Microsoft får köpa Activision/Blizzard

Jäklar så gutt! 👍🏻❤️🤣

Medlem
Skrivet av jontebula:

https://youtu.be/LvVKs8dRsaA

EU har godkänt nu så Microsoft får köpa Activision/Blizzard

Jäklar så gutt! 👍🏻❤️🤣

Verkar som EU har invändningar gällande Cloud-gaming, precis som UK, men väljer att inte blocka affären på grund utav det (tack och lov) utan föreslår följande lösning:

The acquisition would harm competition in the distribution of PC and console games via cloud game streaming services, an innovative market segment that could transform the way many gamers play video games. Despite its potential, cloud game streaming is very limited today. The Commission found that the popularity of Activision's games could promote its growth. Instead, if Microsoft made Activision's games exclusive to its own cloud game streaming service, Game Pass Ultimate, and withheld them from rival cloud game streaming providers, it would reduce competition in the distribution of games via cloud game streaming.
If Microsoft made Activision's games exclusive to its own cloud game streaming service, Microsoft could also strengthen the position of Windows in the market for PC operating systems. This could be the case, should Microsoft hinder or degrade the streaming of Activision's games on PCs using operating systems other than Windows.
The proposed remedies

To address the competition concerns identified by the Commission in the market for the distribution of PC and console games via cloud game streaming services, Microsoft offered the following comprehensive licensing commitments, with a 10-year duration:

A free license to consumers in the EEA that would allow them to stream, via any cloud game streaming services of their choice, all current and future Activision Blizzard PC and console games for which they have a license.
A corresponding free license to cloud game streaming service providers to allow EEA-based gamers to stream any Activision Blizzard's PC and console games.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Verkar som EU har invändningar gällande Cloud-gaming, precis som UK, men väljer att inte blocka affären på grund utav det (tack och lov) utan föreslår följande lösning:

The acquisition would harm competition in the distribution of PC and console games via cloud game streaming services, an innovative market segment that could transform the way many gamers play video games. Despite its potential, cloud game streaming is very limited today. The Commission found that the popularity of Activision's games could promote its growth. Instead, if Microsoft made Activision's games exclusive to its own cloud game streaming service, Game Pass Ultimate, and withheld them from rival cloud game streaming providers, it would reduce competition in the distribution of games via cloud game streaming.
If Microsoft made Activision's games exclusive to its own cloud game streaming service, Microsoft could also strengthen the position of Windows in the market for PC operating systems. This could be the case, should Microsoft hinder or degrade the streaming of Activision's games on PCs using operating systems other than Windows.
The proposed remedies

To address the competition concerns identified by the Commission in the market for the distribution of PC and console games via cloud game streaming services, Microsoft offered the following comprehensive licensing commitments, with a 10-year duration:

A free license to consumers in the EEA that would allow them to stream, via any cloud game streaming services of their choice, all current and future Activision Blizzard PC and console games for which they have a license.
A corresponding free license to cloud game streaming service providers to allow EEA-based gamers to stream any Activision Blizzard's PC and console games.

Känns inte det kortsiktigt? Vilka kommer vilja lira Call of Duty via molntjänster med den delayen som medföljer?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Känns inte det kortsiktigt? Vilka kommer vilja lira Call of Duty via molntjänster med den delayen som medföljer?

Beror väl mycket på uppkopplingen en sitter på, en kompis som predikade Stadia när det levde berättade hur fantastiskt det fungerade. Men då sitter han väl på bra och stadig uppkoppling och spelar mest enspelarkampanjer å andra sidan. Men å andra sidan är väl molnspelande generellt väldigt litet så kanske inte så värt att hänga upp sig så otroligt på? Finns väl en skara entusiaster som diggar det men annars är väl "publiken" väldigt liten jämfört med t.ex. Netflix och Spotify. Spel köper och äger vi gärna fortfarande, även om många nöjer sig med digitalt så ändå inte streamat. Men tekniken mognar ju och utvecklas hela tiden så om tio år kanske det är större.

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

Beror väl mycket på uppkopplingen en sitter på, en kompis som predikade Stadia när det levde berättade hur fantastiskt det fungerade. Men då sitter han väl på bra och stadig uppkoppling och spelar mest enspelarkampanjer å andra sidan. Men å andra sidan är väl molnspelande generellt väldigt litet så kanske inte så värt att hänga upp sig så otroligt på? Finns väl en skara entusiaster som diggar det men annars är väl "publiken" väldigt liten jämfört med t.ex. Netflix och Spotify. Spel köper och äger vi gärna fortfarande, även om många nöjer sig med digitalt så ändå inte streamat. Men tekniken mognar ju och utvecklas hela tiden så om tio år kanske det är större.

Kommer ju spela campaign i Call Of Duty i Xcloud på min Samsung TV. Campaign fungerar riktigt bra ju.

Pratat med mycket spelare och alla vill att Microsoft fokuserar på att ge ALLA Call Of Duty 2 DLC till campaign varje år som vi kan köpa i premium pack för billigt pris så som i Forza Horizon 5 400kr eller billigare. Så Inte Call Of Duty fokuserar endast på Multiplayer för att tjäna pengar. Är det som skulle vara grymt för framtiden och molnet för att tjäna mer pengar. Molnet vill endast kunna spela campaign så mycket som möjligt. Se bara hur lyckat Destiny 2 är med alla DLC.

Avstängd
Skrivet av Proximately:

Känns inte det kortsiktigt? Vilka kommer vilja lira Call of Duty via molntjänster med den delayen som medföljer?

Massor eftersom vi spelar campaign som fungerar bra. Får hoppas att Microsoft tar tag och ger oss oss 2 DLC att köpa varje år så som i Forza Horizon 5

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

Verkar som EU har invändningar gällande Cloud-gaming, precis som UK, men väljer att inte blocka affären på grund utav det (tack och lov) utan föreslår följande lösning:

The acquisition would harm competition in the distribution of PC and console games via cloud game streaming services, an innovative market segment that could transform the way many gamers play video games. Despite its potential, cloud game streaming is very limited today. The Commission found that the popularity of Activision's games could promote its growth. Instead, if Microsoft made Activision's games exclusive to its own cloud game streaming service, Game Pass Ultimate, and withheld them from rival cloud game streaming providers, it would reduce competition in the distribution of games via cloud game streaming.
If Microsoft made Activision's games exclusive to its own cloud game streaming service, Microsoft could also strengthen the position of Windows in the market for PC operating systems. This could be the case, should Microsoft hinder or degrade the streaming of Activision's games on PCs using operating systems other than Windows.
The proposed remedies

To address the competition concerns identified by the Commission in the market for the distribution of PC and console games via cloud game streaming services, Microsoft offered the following comprehensive licensing commitments, with a 10-year duration:

A free license to consumers in the EEA that would allow them to stream, via any cloud game streaming services of their choice, all current and future Activision Blizzard PC and console games for which they have a license.
A corresponding free license to cloud game streaming service providers to allow EEA-based gamers to stream any Activision Blizzard's PC and console games.

Om 10 år byter bara Microsoft till en licens som man måste betala för inte tar bort några spel eftersom jag nästan säker på att andra molntjänster och PS+ endast får en liten utvald katalog av spel från Activision/Blizzard asså inte ALLA spel.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Kommer ju spela campaign i Call Of Duty i Xcloud på min Samsung TV. Campaign fungerar riktigt bra ju.

Pratat med mycket spelare och alla vill att Microsoft fokuserar på att ge ALLA Call Of Duty 2 DLC till campaign varje år som vi kan köpa i premium pack för billigt pris så som i Forza Horizon 5 400kr eller billigare. Så Inte Call Of Duty fokuserar endast på Multiplayer för att tjäna pengar. Är det som skulle vara grymt för framtiden och molnet för att tjäna mer pengar. Molnet vill endast kunna spela campaign så mycket som möjligt. Se bara hur lyckat Destiny 2 är med alla DLC.

Ja, enspelarkampanjen kan jag tänka mig fungerar betydligt bättre i molntjänst. Förstår visserligen att MP är väldigt populärt och det är vad de verkligen drar in på men tycker inte de får glömma de klassiska kampanjerna som gjorde serien till vad den var från början. Tycker jag i alla fall Sen får vi ju se hur det utvecklar sig, skivor och fysisk media kanske anses för miljöovänligt om några år och tvingar in alla film, musik, och spelsläpp till digital only och då kanske molntjänster får ett uppsving. Även om många redan har sin spelsamling digitalt redan i Steam, Xbox och Playstation Store redan osv.

12
Skriv svar