Xbox Live Gold försvinner, ersätts av Game Pass Core

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

För oss på XGP Ultimate så blir det sämre då, oavsett kvaliteten på de spel som erbjöds, vi tappar GwG-spelen.

Fast när släpptes senast ett spel till GWG som var värt att klicka hem?

Skrivet av Ralf:

Spelen du fick med Games with gold fick du behålla så länge du hade xbox live. Alltså hyrde du dom då också. Men då var det inget problem för dig eller?

Spel till OG Xbox/Xbox 360 fick man behålla för alltid.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det blir runt 200:- i månaden.

Det börjar väl närma sig en smärtgräns, kanske.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av strangelove:

Kommer man fortfarande kunna köpa 12 månaders Core för en billigare peng? Eller blir det endast månadsvis som övriga tjänster? För då hamnar ju Core på kalasdåliga 1200:- / år. Vem fan skaffar det egentligen? Nästa steg upp till Console saknar ju online-möjligheter så då blir det endast Ultimate kvar....
I see Microsoft. I see.
Förresten: När kommer första "Only on Game Pass Ultimate" titeln tror ni?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/111371?l=eyJyZXNvdXJ...

Ja, vad blir poängen med Console egentligen? Om Ultimate går upp till 200kr så blir det ingen förnyelse från min sida. No way.
Då köper jag core för online och spel separat.
Ingen chans att jag spelar motsvarande 2400kr i spel om året. Förhoppningsvis är jag inte ensam och de får tänka om.

Normalt är ju core = detta ingår i ALLA paket ovanför core, för det är basen! Men om bilden stämmer så har de snurrat till det rejält.
Hoppas de förtydligar, till det bättre.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Spelen du fick med Games with gold fick du behålla så länge du hade xbox live. Alltså hyrde du dom då också. Men då var det inget problem för dig eller?

Och jag kan ge dig ett tips. Alla spel i xbox store kan du betala för så slipper du hyra👍🏿

Stämmer, så ja det är samma skit med dom. Dock inte 360-spelen, dom får du behålla även efter att abonnemanget löper ut. Misstänker att Microsoft på sikt kommer göra detsamma med Xbox One-spelen man claimat förr.

Medlem

Är ju jätte dåligt/fult gjort av Microsoft som tvingar in alla i Ultimate!
Kör du på "Core" så har du multiplayer men inga dag 1 spel som starfield, indiana osv
Kör du på "Console" så har du dag 1 spel men inte onlinefunktion då kan du t ex inte spela Diablo 4, och vissa andra spel som inte är menat för multiplayer men kräver gamla "xbox live" för att ens fungera, visst finns det sådana spel?
Jag har ultimate så jag klarar mig men är egentligen inte intresserad av pc versionen och bryr mig mest hur prissättningen blir på just ultimate, ska man tvinga in folk i Ultimate och dessutom prishöja skiten så tycker jag att det är ganska fult gjort!

Skribent
Skrivet av Ralf:

Spelen du fick med Games with gold fick du behålla så länge du hade xbox live. Alltså hyrde du dom då också. Men då var det inget problem för dig eller?

Och jag kan ge dig ett tips. Alla spel i xbox store kan du betala för så slipper du hyra👍🏿

Rättelse, spelen med Gold fick du behålla oavsett om du sa upp Live eller inte.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Soptunnebarn:

Är ju jätte dåligt/fult gjort av Microsoft som tvingar in alla i Ultimate!
Kör du på "Core" så har du multiplayer men inga dag 1 spel som starfield, indiana osv
Kör du på "Console" så har du dag 1 spel men inte onlinefunktion då kan du t ex inte spela Diablo 4, och vissa andra spel som inte är menat för multiplayer men kräver gamla "xbox live" för att ens fungera, visst finns det sådana spel?
Jag har ultimate så jag klarar mig men är egentligen inte intresserad av pc versionen och bryr mig mest hur prissättningen blir på just ultimate, ska man tvinga in folk i Ultimate och dessutom prishöja skiten så tycker jag att det är ganska fult gjort!

Fast det är väl ingen skillnad nu heller egentligen? Har du "bara" Game Pass så har du spelen men inte online och med Gold har du inte game-pass-spelen men istället online (plus då gold-titlarna förstås). Med Ultimate får man allt.

Tycker ändå det är rimligt att ha ett alternativ för de som inte vill spela online (många här på FZ verkar ju föredra enbart singleplayer). men ändå få game pass-spelen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det är väl ingen skillnad nu heller egentligen? Har du "bara" Game Pass så har du spelen men inte online och med Gold har du inte game-pass-spelen men istället online (plus då gold-titlarna förstås). Med Ultimate får man allt.

Tycker ändå det är rimligt att ha ett alternativ för de som inte vill spela online (många här på FZ verkar ju föredra enbart singleplayer). men ändå få game pass-spelen.

Fast i förra game pass abonnemanget så ingick xbox live då kunde du spela Diablo 4 (som du köpt själv) och andra multiplayer spel på game pass, samt andra spel som kräver xbox live plus samt att du fick alla spel dag 1 så ganska stor skillnad väl?

Edit: Mitt inlägg handlade väl aldrig om att det var omöjligt att välja ett alternativ som gick att använda, utan hur de lagt om gamepass erbjudandena så att de i praktiken tvingar in folk in i Ultimate om man vill ha det på samma sätt som tidigare för en dyrare peng!

Skribent
Skrivet av Soptunnebarn:

Fast i förra game pass abonnemanget så ingick xbox live då kunde du spela Diablo 4 (som du köpt själv) och andra multiplayer spel på game pass, samt andra spel som kräver xbox live plus samt att du fick alla spel dag 1 så ganska stor skillnad väl?

Edit: Mitt inlägg handlade väl aldrig om att det var omöjligt att välja ett alternativ som gick att använda, utan hur de lagt om gamepass erbjudandena så att de i praktiken tvingar in folk in i Ultimate om man vill ha det på samma sätt som tidigare för en dyrare peng!

Vissa spel har alltid fritt online. Fortnite vet jag har det. Men annars så ska Gold krävas för online multiplayer eller Ultimate.

Skillnaden med nu är således inte så stor. Gold + Game Pass = Allt, eller så kör du Ultimate. Sen kan du ju ha åsikter om att de tvingar en nu också mot Ultimate, det säger jag inget om.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vissa spel har alltid fritt online. Fortnite vet jag har det. Men annars så ska Gold krävas för online multiplayer eller Ultimate.

<Uppladdad bildlänk>

Skillnaden med nu är således inte så stor. Gold + Game Pass = Allt, eller så kör du Ultimate. Sen kan du ju ha åsikter om att de tvingar en nu också mot Ultimate, det säger jag inget om.

Jag fattar inte vad du menar, jag kanske är dum!
i förra game pass erbj så ingick xbox gold dvs live!
Vem har sagt att du kan kombinera core och console i det nya?

om du vill ha det som förut ser jag endast Ultimate som det enda alternativet!
du kan inte ha det nya Game pass Console och spela Diablo 4 även om du skulle vilja spela det som "singleplayer" det kunde du på förra game pass på det "vanliga" abonnemanget, inte ultimate!

Edit: eller ingick aldrig live i det vanliga game pass förut? har ju alltid haft Ultimate! Men det tror jag väl att det gjorde, men annars har du ju rätt

Skribent
Skrivet av Soptunnebarn:

Jag fattar inte vad du menar, jag kanske är dum!
i förra game pass erbj så ingick xbox gold dvs live!
Vem har sagt att du kan kombinera core och console i det nya?

om du vill ha det som förut ser jag endast Ultimate som det enda alternativet!
du kan inte ha det nya Game pass Console och spela Diablo 4 även om du skulle vilja spela det som "singleplayer" det kunde du på förra game pass på det "vanliga" abonnemanget, inte ultimate!

Jag vet inte om vi kanske pratar förbi varandra? Men...

Nä det kan du inte nu heller (om inte D4 är ett av spelen som går utanför som Fortnite?). Gold live ingår inte i Game Pass (som det står på bilden), det köpes separat. Däremot ingår det i Ultimate. "For multiplayer you need either Ultimate or Xbox Live Gold".

Du kan alltså redan nu ha dessa separata, antigen enbart multiplayer med gold, eller enbart spelen med Game Pass.

Gold Live = Multiplayer
Core = Multiplayer

Console = Spelen
Game Pass = Spelen

Ultimate = Båda

Sen är det små varianter som inte är likadana, tex att Gold-spelen försvinner helt.

Förutsatt att jag inte fattat helt fel då...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag vet inte om vi kanske pratar förbi varandra? Men...

Nä det kan du inte nu heller (om inte D4 är ett av spelen som går utanför som Fortnite?). Gold live ingår inte i Game Pass (som det står på bilden), det köpes separat. Däremot ingår det i Ultimate. "For multiplayer you need either Ultimate or Xbox Live Gold".

Du kan alltså redan nu ha dessa separata, antigen enbart multiplayer med gold, eller enbart spelen med Game Pass.

Gold Live = Multiplayer
Core = Multiplayer

Console = Spelen
Game Pass = Spelen

Ultimate = Båda

Sen är det små varianter som inte är likadana, tex att Gold-spelen försvinner helt.

Förutsatt att jag inte fattat helt fel då...

Du kanske har rätt, har alltid haft Ultimate men har även trott att live ingick i vanliga game pass men att ultimate inkluderade pc! får kanske se mig slagen!

Skribent
Skrivet av Soptunnebarn:

Du kanske har rätt, har alltid haft Ultimate men har även trott att live ingick i vanliga game pass men att ultimate inkluderade pc! får kanske se mig slagen!

haha, ja alltså jag var själv tvungen att googla (därav bilden) för att se om jag hade fel. Har själv Ultimate sedan waaay back så blev lite osäker.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Ruffles:

Det börjar väl närma sig en smärtgräns, kanske.

Håller med, samtidigt så tycker jag det är underbart att man kan ladda ned de flesta nya spelen där och både ha på konsol eller PC.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Håller med, samtidigt så tycker jag det är underbart att man kan ladda ned de flesta nya spelen där och både ha på konsol eller PC.

Det är ju det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fick nyss detta mail från Microsoft;

Från och med den 1 september, Xbox Game Pass Ultimate och Xbox Live Gold-medlemmar inte längre att få nya spel varje månad med Games with Gold. Som alltid kommer du fortfarande att kunna få tillgång till alla Xbox One-spel som du tidigare har löst in via Games with Gold, så länge du fortfarande är medlem i Game Pass Ultimate eller Game Pass Core. Alla Xbox 360-titlar som tidigare lösts in via Games with Gold är dina att behålla, oavsett prenumerationsstatus.

Game Pass Ultimate-medlemmar kommer att fortsätta att ha tillgång till hundratals högkvalitativa spel, dag ett-titlar, förmåner, exklusiva medlemsrabatter och nya spel som läggs till hela tiden.

Jag förstår inte, kommer folk med Game Pass Ultimate inte få tillgång till nya spel längre? Är det någon skillnad på ’Xbox Game Pass Ultimate’ och bara ’Game Pass Ultimate’?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Jag förstår inte, kommer folk med Game Pass Ultimate inte få tillgång till nya spel längre? Är det någon skillnad på ’Xbox Game Pass Ultimate’ och bara ’Game Pass Ultimate’?

De kommer inte släppa några "gold" spel varje månad längre och det är dem spelen som folk med GP kommer gå miste om (kvalitén var ju skit ändå). Istället kommer det finnas en katalog på runt 20 spel, om jag minns rätt, spel som redan finns på GP.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

De kommer inte släppa några "gold" spel varje månad längre och det är dem spelen som folk med GP kommer gå miste om (kvalitén var ju skit ändå). Istället kommer det finnas en katalog på runt 20 spel, om jag minns rätt, spel som redan finns på GP.

Ah, jag förstår! Jäkla soppa allt detta 😅


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

12
Skriv svar