Första säsongen av Diablo IV släppt: "Ovanligt långa köer"

Robot
Första säsongen av Diablo IV släppt: "Ovanligt långa köer"

20.00 ikväll bemöter Blizzard patch-kritik.

#diablo-iv


Medlem

Konstigt. Läser man på diverse forum får man lätt bilden av att alla ska avinstallera spelet i protest mot patchen.

Medlem

Kritiken är överdriven i vissa fall. Dock finns det flera missar av Blizzard som inte en 6 år gammal programmerare hade missat. Men det är väl typiskt ett stort företag där den ena handen inte vet vad den andra gör.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Med tanke på att det är svårt att se hur många som spelar det så är det enkelt för Blizzard att artificiellt skapa köer genom att dra ner på hårdvaran. "Titta, vi har köer, det hade vi inte på release", sneglar svettigt på 70% avstängda servrar och hoppas ingen skvallrar.

Lite som att det finns inga döda i Nord Korea för det säger så, men väldigt svårt att få det verifierat om ingen i NK kommer med info.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Konstigt. Läser man på diverse forum får man lätt bilden av att alla ska avinstallera spelet i protest mot patchen.

Exakt. Jag hoppades slippa köer men spelet är tydligen fortfarande extremt populärt.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Exakt. Jag hoppades slippa köer men spelet är tydligen fortfarande extremt populärt.

Eller så drog Blizzard ner server kapaciteten då de var övertygade ingen vill spela det

Medlem
Skrivet av Keima:

Eller så drog Blizzard ner server kapaciteten då de var övertygade ingen vill spela det

Varför betala för något som inte används. Det är inte gratis med serverkapacitet.
Griniga gamers kan gott och väl vänta några timmar

Medlem
Skrivet av Keima:

Eller så drog Blizzard ner server kapaciteten då de var övertygade ingen vill spela det

Rimligt. De vill nog minska på antalet spelare rentav. Vi får väl se hur siffrorna ser ut sen.

Medlem

Det var ett fasligt gnäll över patchen och season 1. Visst, igår var det fullt av osynliga väggar som hindrade dig från att komma någonstans på kartan men det löste sig efter någon timme. Lite kö igår men inte så farligt. Idag är kötiden obefintlig. När det gäller nerfandet, visst det kanske skars lite för hårt med nerfkniven men inget som inte går att väga upp genom lite omstrukturering i den egna builden.
Alla har säkert olika uppfattningar om patchen men själv fortsätter jag med att ha kul i Diablo IV. En rogue får ta mig igenom S1 så får jag se hur det känns inför S2.

Inaktiv

Hmm, det var väl inte ens köer vid release? Svårt att se att det skulle vara fler aktiva spelare samtidigt nu än vid release. Måste vara lite kritisk vid sådana här uttalande för det betyder väldigt lite. Snarare att de dragit ned på antal servrar sen release och vid stora patcher ökar ju så klart intresse.

T.ex:
Peak: 1 miljon
Kapacitet: 1 miljon

Nu: 100 000
Kapacitet: 90 000

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Rimligt. De vill nog minska på antalet spelare rentav. Vi får väl se hur siffrorna ser ut sen.

Vet inte hur du fick den slutsatsen det är inte så att om dom ökar kapaciteten till 100 miljoner samtidigt det kommer lika många in?

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Hmm, det var väl inte ens köer vid release? Svårt att se att det skulle vara fler aktiva spelare samtidigt nu än vid release. Måste vara lite kritisk vid sådana här uttalande för det betyder väldigt lite. Snarare att de dragit ned på antal servrar sen release och vid stora patcher ökar ju så klart intresse.

T.ex:
Peak: 1 miljon
Kapacitet: 1 miljon

Nu: 100 000
Kapacitet: 90 000

Jo då det var köer, inte super problematiska köer (i alla fall inte när jag spelade på kvällar ca 10-15min kö då) men dem fanns där. Men jag skulle dock säga att vad man sett på klipp av S1 så var det inte samma problem för dem som faktiskt var inne i spelet även om det absolut inte var felfritt.

Medlem

D4 började riktigt bra. Sen såg blizzard hur kul folk hade och sa att så kan vi inte ha det. Sen relese har allt bara blivit sämre. Men men. Jag ska spela remnant 2 och förmodligen ha 100 gånger roligare än det här huvudvärken hehe.

Medlem

Jag vägrar levla upp nya karaktärer varje säsong.

Snacka om värdelöst system. Vad ska jag ha typ 6 rogues, 5 necros och 7 barbarer till???

Diablospelarna vill inte ha några säsongsomstarter. Förstod inte Blizzard det efter D3?

Skrivet av Skelögd:

Jag vägrar levla upp nya karaktärer varje säsong.

Snacka om värdelöst system. Vad ska jag ha typ 6 rogues, 5 necros och 7 barbarer till???

Diablospelarna vill inte ha några säsongsomstarter. Förstod inte Blizzard det efter D3?

Håller med. Man blir matt av att behöva skapa ny gubbe och levla upp.

OBS!, passa er om ni inte vill aktivera battle pass på diablo 4, finns ingen bekräftelse ruta som kommer dyka upp.
https://www.reddit.com/r/diablo4/comments/155l400/accelerated...

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Jag vägrar levla upp nya karaktärer varje säsong.

Snacka om värdelöst system. Vad ska jag ha typ 6 rogues, 5 necros och 7 barbarer till???

Diablospelarna vill inte ha några säsongsomstarter. Förstod inte Blizzard det efter D3?

som diablospelare älskar jag säsonger, så lite crazy att säga att att vi inte gör de kekw

i övrigt så går lvlingen som rogue riktigt smidigt, hoppas sorcen blir fixad till s2

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Jag vägrar levla upp nya karaktärer varje säsong.

Snacka om värdelöst system. Vad ska jag ha typ 6 rogues, 5 necros och 7 barbarer till???

Diablospelarna vill inte ha några säsongsomstarter. Förstod inte Blizzard det efter D3?

Bara för du inte vill ha seasons betyder det inte att andra inte vill det, vilket siffrorna också tyder på? Diablo är seasons och har varit i 12+ år, och det kommer aldrig ta slut. PoE är seasons, och kommer aldrig ta slut. De två största ARPGsen på marknaden, varför? Pga seasons. Kallas för mer content.

Sedan, ni som tror att dom dragit ner serverkapaciteten haha, alltså lyssnar ni på er själva? Förstår ni inte att det är "THE LOUD MINORITY" som skriker om patchen och spelet på sociala medier. 99% av alla som spelar spel sitter inte på forum och klagar hela dagarna, dom skiter i, dom spelar spelen de gillar och kollar inte ens patchnotes.

För varje 1000 negativa kommentarer på sociala medier är det 100 000 som inte bryr sig och spelar spelet. Varför tror ni Blizzard och andra spel går runt? Har ni sett varenda spel i hela världen som är multiplayer samt competitive? Hur överlever dom? Det enda folk gör är att whina och klaga på att dom ska uninstalla spelet? Men ändå så har dom spelen miljoner med spelare? Undrar varför? Kan det vara för att de flesta spelar spelet och inte gråter på sociala medier? Hmm? :'D

Otroligt.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Sedan, ni som tror att dom dragit ner serverkapaciteten haha

Otroligt.

De har ju molnservrar där de kan justera hur lätt som helst, tror du det behövs en patch eller vad?

Sen är det ju klart att negativ kritik kan skrämma iväg folk

Medlem
Skrivet av Prixm:

Bara för du inte vill ha seasons betyder det inte att andra inte vill det, vilket siffrorna också tyder på? Diablo är seasons och har varit i 12+ år, och det kommer aldrig ta slut. PoE är seasons, och kommer aldrig ta slut. De två största ARPGsen på marknaden, varför? Pga seasons. Kallas för mer content.

Sedan, ni som tror att dom dragit ner serverkapaciteten haha, alltså lyssnar ni på er själva? Förstår ni inte att det är "THE LOUD MINORITY" som skriker om patchen och spelet på sociala medier. 99% av alla som spelar spel sitter inte på forum och klagar hela dagarna, dom skiter i, dom spelar spelen de gillar och kollar inte ens patchnotes.

För varje 1000 negativa kommentarer på sociala medier är det 100 000 som inte bryr sig och spelar spelet. Varför tror ni Blizzard och andra spel går runt? Har ni sett varenda spel i hela världen som är multiplayer samt competitive? Hur överlever dom? Det enda folk gör är att whina och klaga på att dom ska uninstalla spelet? Men ändå så har dom spelen miljoner med spelare? Undrar varför? Kan det vara för att de flesta spelar spelet och inte gråter på sociala medier? Hmm? :'D

Otroligt.

Folk är helt klart lustiga, särskilt när de ska "sluta spela" spelet sen fortsätter samma folk att gnälla på reddit tråd efter tråd.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

När man spelade t.ex Diablo för första gången så var man den ensamma äventyraren som gav sig ner i katakomberna...

idag så vet du mycket väl om att du bara spelar ett spel, du är inte alls den ensamme hjälten i denna storyn. Du skall klicka runt på kartan efter den ena försäljaren eller den andra mikro-dungeonen för nästa loot-låda.

Inte undra på att jag inte brytt mig om att ens klara spelet, det var roligare att ladda hem tio år gamla Alien Isolation och spela igenom igen efter X timmar av meningslös "du är bara en kund, inte en äventyrare i vår värld bara så du vet det"-D4.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Jag vägrar levla upp nya karaktärer varje säsong.

Snacka om värdelöst system. Vad ska jag ha typ 6 rogues, 5 necros och 7 barbarer till???

Diablospelarna vill inte ha några säsongsomstarter. Förstod inte Blizzard det efter D3?

Sluta leka att du är nån slags talesperson för alla gamers. Skulle gissa att en överlägsen majoritet vill ha fresh restarts. Är detta ditt första arpg?

Medlem

Slutade spela efter lvl 100, inte pga seasons eller patches, utan för att spelet inte har någonting att ge öht när man väl kört det en gång. Om man nu inte är en siffer/loot crackhead.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Jag vägrar levla upp nya karaktärer varje säsong.

Snacka om värdelöst system. Vad ska jag ha typ 6 rogues, 5 necros och 7 barbarer till???

Diablospelarna vill inte ha några säsongsomstarter. Förstod inte Blizzard det efter D3?

Haha vänta nu här. Vad vill du ha i en säsong i så fall? Hela poängen (för mig och många av oss som spelat sedan ladders i d2) är just att börja om från noll utan guld eller items eller höglevlade vänner som kan hjälpa osv. När man spelat ett tag i eternal har man så mycket att det är noll utmaning att dra upp en till karaktär, noll anledning också. Säsong är ett bra sätt att ge samma känsla som när spelet var nytt, man får en anledning att farma items och expa osv. Vill man inte det så kör man väl helt enkelt inte säsonger, men de är ju till för alla oss som VILL spela från noll...

Medlem

Blizzard kommenterade patchen i livestreamen.
https://www.pcgamer.com/diablo-4-nerfs-patch-1-1-campfire-cha...

"We know it is not fun ... we don't plan on doing a patch like this ever again"
https://www.pcgamer.com/diablo-4-nerfs-patch-1-1-campfire-cha...

Men de säger att det var nödvändigt för att vissa builds var OP.
"The goal was to slow down builds that were blasting through content"

Medlem

Jag måste vara en av få som aldrig spelat Diablo och heller aldrig fastnat intresse för denna typ av spel, men kul att det går bra för serien!!

Medlem

Att man på riktigt orkar och dessutom tycker det är kul att köra igenom en runda till är för mig helt.. jag hittar inte ord.

Jag försökte på riktigt och kom till level 30+. Att jag ens orkade dit är en bedrift... årets sämsta spel utan tvekan, sorry...

Medlem
Skrivet av kayl:

Sluta leka att du är nån slags talesperson för alla gamers. Skulle gissa att en överlägsen majoritet vill ha fresh restarts. Är detta ditt första arpg?

What? Jag är likadan. Många av mina vänner likaså. Känns som proppen gick ur när man ska börja om varje säsong.

Varför hade dom inte kunnat bygga säsong-konceptet ovanpå en level 100-char?

Förmodligen för att det inte skulle hålla i 3 månader… det känns som hela systemet med att man ska börja om är för att det ska vara en time-sink nog för 3 månader…

Ett stort problem för oss är att vi vill spela tillsammans, men level scaling eller vad det nu kallas gör det svårt. Redan under första charen har det varit trist då flera av oss ligger 10-20 levels från varandra.

Vår tanke var ”det löser sig vid 100” men så är ju inte fallet om man ska börja om varje säsong.

Sen verkar många(?) vara så fokuserade på att det ska vara nån typ av evighetsspel? Jag hade varit fullt nöjd med om jag får säg 10 timmar riktigt bra speltid varje säsong. Det finns miljoner andra spel.

Medlem
Skrivet av whoo:

What? Jag är likadan. Många av mina vänner likaså. Känns som proppen gick ur när man ska börja om varje säsong.

Varför hade dom inte kunnat bygga säsong-konceptet ovanpå en level 100-char?

Förmodligen för att det inte skulle hålla i 3 månader… det känns som hela systemet med att man ska börja om är för att det ska vara en time-sink nog för 3 månader…

Ett stort problem för oss är att vi vill spela tillsammans, men level scaling eller vad det nu kallas gör det svårt. Redan under första charen har det varit trist då flera av oss ligger 10-20 levels från varandra.

Vår tanke var ”det löser sig vid 100” men så är ju inte fallet om man ska börja om varje säsong.

Sen verkar många(?) vara så fokuserade på att det ska vara nån typ av evighetsspel? Jag hade varit fullt nöjd med om jag får säg 10 timmar riktigt bra speltid varje säsong. Det finns miljoner andra spel.

På vilket sätt tycker du level scaling gör det svårt att spela ihop? Jag tänker precis tvärtom att de äntligen fått till det i fyran, om en char är 100 och en annan 1 kan de fortfarande spela ihop och fienderna är lagom svåra för båda, i tidigare spel har det inte funkat. (edit: det enda är väl att båda måste spela på samma world tier, så 100 och 1 är nog inte så vanligt, men exempelvis 30 och 1 går hur bra som helst)

Sen det här att man "ska" spela om varje säsong, det är ju mer att man "kan". Säsongerna är ju frivilliga och vi är många som älskar det, det är även standard i Diablo och många andra arpg. Ett sätt att hålla spelet fräscht och kul, det är ju inte roligt att springa runt med sin level 100-gubbe, den är ju redan "klar med spelet".

Medlem
Skrivet av Prixm:

Bara för du inte vill ha seasons betyder det inte att andra inte vill det, vilket siffrorna också tyder på? Diablo är seasons och har varit i 12+ år, och det kommer aldrig ta slut. PoE är seasons, och kommer aldrig ta slut. De två största ARPGsen på marknaden, varför? Pga seasons. Kallas för mer content.

Sedan, ni som tror att dom dragit ner serverkapaciteten haha, alltså lyssnar ni på er själva? Förstår ni inte att det är "THE LOUD MINORITY" som skriker om patchen och spelet på sociala medier. 99% av alla som spelar spel sitter inte på forum och klagar hela dagarna, dom skiter i, dom spelar spelen de gillar och kollar inte ens patchnotes.

För varje 1000 negativa kommentarer på sociala medier är det 100 000 som inte bryr sig och spelar spelet. Varför tror ni Blizzard och andra spel går runt? Har ni sett varenda spel i hela världen som är multiplayer samt competitive? Hur överlever dom? Det enda folk gör är att whina och klaga på att dom ska uninstalla spelet? Men ändå så har dom spelen miljoner med spelare? Undrar varför? Kan det vara för att de flesta spelar spelet och inte gråter på sociala medier? Hmm? :'D

Otroligt.

En stor majoritet har alpha testat spelet, en stor majoritet har beta testat(demo) det, till och med jag.
Den har patchen fanns förmodligen redan färdig från början och skulle varit balanserat i spelet från början MEN eftersom de nu fått in pengarna som gjorde att de som vill ha mindre grindiga spel kunnat spela och kunnat njuta av att det är enkelt att levla fortare.

Det de gjorde med den här patchen är att visa att det ska ta längre tid att komma till 100 då de inte har ett så där mäktigt end game de påstod från början, låter kul Idag spelar vi betydligt fler spel än för 20 år sedan, marknaden ser annorlunda ut så nu har casual spelarna bytt spel, och nu ändrar de till de som gillar att nöta.
Förhoppningsvis så kan detta bli mer hållbart spel i framtiden om de lyssnar till kritiken från de som verkligen pekar på de logiska bristerna i vad som håller i längden, men det krävs att man gör om grundläggande spelmekanismer, och det tar tid.

En säsong som på ett helt nytt spel som inte ens varit 2 månader visar att de inte har innehåll att hålla spelarna aktiva, när en säsong brukar vara i 3 månader vanligtvis.

Inaktiv

Vänta, måste man börja om nu?
Jag har inte kört färdigt storyn ens.
Tyckte Aliens Dark Descent var roligare så blev fast där ett tag.

12
Skriv svar