Diskutera – Vilket spel har bästa soundtracket?

Robot
Diskutera – Vilket spel har bästa soundtracket?

Den här veckan menar vi det bokstavligen: sjung ut!

#diskutera


Medlem

Tycker musiken i Witcher 3 gör väldigt mycket för stämningen i spelet.

Medlem

Divinity Original Sin 2 en solklar vinnare.

Finns många spel med grym musik som jag skulle kunna nämna, men Silent Hill 2 var det första som ploppade upp i huvudet.

Medlem

Jeremy Soule gjorde ett fantastiskt arbete med bl.a. Oblivion och Skyrim. Lyssna gärna på The Streets of Whiterun och Auriel’s Ascension.

Releasehästryttare
Medlem
Medlem

Vet inte om det är det bästa, men av någon anledning så har sound tracket från Ascendancy (1995) etsat fast sig i mitt minne:

Medlem

Mitt stående svar i den här frågan.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Svarar olika från dag till dag, men på top 3 ligger alltid Hyper Light Drifter.

Medlem

Metro spelen


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Donkey kong land! Nostalgi givetvis men älskar låtarna

Lägger till Mass effect som verkligen har stämningsfull musik

Medlem

Svårt att bara säga ett spel eftersom min mest lyssnade på genre är OST från spel, både på Spotify och Youtube.

Värt att nämna är dock kompositören och artisten Tomáš Dvořák (aka Floex) som gör musiken till flertalet Amanita Design-spel, bland annat Machinarium. Låten By The Wall är nog min favorit om ett val måste göras, den är helt makalös.

Medlem

Med flest bra tracks i samma soundtrack, Unreal Tournament tätt följt av SC2k, Lemmings...

Tror inga andra osts har sådan % av bra låtar. T ex är musiken i homm2 skitbra, samma med wc2, ra1, cnc1 mfl, men det är ändå många låtar som inte är så nice, för att de är för korta eller helt enkelt inte så bra.

Får man plocka vilka låtar man vill från ett ost så blir det ju en annan femma.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Min profilbild.

Medlem

Musiken i Destiny spelen är fantastik. Vacker och episk.

Sen är det ju bra röj i soundtracken till dom två senaste Doom spelen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Känner att jag måste slå ett slag för Tower of Time, ett indie-RPG satt i en dystopisk framtid efter ett kataklysmiskt event. Man kravlar sig ner/upp genom ett gigantiskt magiskt torn som hamnat upp och ner. Allt är halft ur tid och rum och som en utvald söker man en lösning på undergången och dess orsak samt samlar på sig kompisar på vägen.

Mycket stämningsfullt och jag återkommer av någon anledning till det subtila men ändå gripande soundtracket.

Trailer:

Ett exempel på ost:

Medlem

Donkey Kong Country 2 går inte att slå.

Medlem

Tycker minecraft har väldigt vacker musik

Medlem

Helt omöjligt att bara välja ett spel

Medlem

Allt som Jessica Curry skapat, så grym på att sätta stämningen och rätt känsla.

Medlem

Finns mycket bra spelmusik men för att bara välja ett - Crypt of the Necrodancer.

Medlem

Tycker The Legend of Zelda: Twilight Princess är svårt att slå, musiken passar världen och känslan man har så otroligt perfekt. Midnas desperate hour är nog det bästa exemplet, nästan som att musiken är en egen karaktär när man spelar igenom det segmentet.

Medlem

Wildstar hade fantastisk musik.
Saknar det spelet verkligen. Så himla synd att det inte slog genom 😢

Medlem

Mafia III. Tråkigt spel men väkdigt bra samling av 60-talslåtar.

Medlem

Tycker personligen att Death Stranding golvade mig med ett otroligt soundtrack.

Medlem

Donkey Kong Country och Seiken Densetsu 3.

Geeks Gaming
Medlem

Final Fantasy 7


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hades, DUSK och Creaks är de spelen jag kom att tänka på först. Men listan med bra soundtracks, som i många fall gör spelen till något alldeles extra, är lång och varierad.

Skriv svar