F.d. Playstation-chef tror kreativiteten hotas av branschens jätteaffärer

Robot
F.d. Playstation-chef tror kreativiteten hotas av branschens jätteaffärer

Också "skandalöst" att gamla spel inte bevaras.

#playstation, #shawn-layden


Medlem

Han har rätt i det han säger! Ta bara Activision med Call of Duty till exempel. Hur många av deras studios har inte fått släppa allt för att bara fokusera på att hjälpa och stödja utvecklingen av årliga Cod-släpp?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Han har rätt i det han säger! Ta bara Activision med Call of Duty till exempel. Hur många av deras studios har inte fått släppa allt för att bara fokusera på att hjälpa och stödja utvecklingen av årliga Cod-släpp?

Har den del som kallas Activision (ej Blizzard eller King) kvar någon studio som inte jobbar med CoD?

Medlem

Trots att jag är xbox gubbe och väl ska jubla över Microsofts uppköp på sistone så håller jag ändå med.
Jag har inte jobbat med just spel. Men på en massa företag inom IT branschen där uppköp är vardagsmat och SÅ JÄVLA TRÅKIGT!!! Alla små intressanta aktörer köps upp och kastas in i en deg som inte smakar någonting. Lite som alla köpcentrum nu för tiden. Samma jäkla affärer i varje centrum och stad. Medan man förr kunde ta en sväng till en annan stad bara för att de hade andra roliga affärer där.

Shit vad jag låter som en "det var bättre förr gubbe" nu.... Men jag är ju helt klart där åldersmässigt så.. jag bjuder på det.

Medlem

Sony får fokusera på att förbättra kreativiteten genom att ta censuren till nästa nivå.
Alla vet att censur leder till bra spel, heja Sony!
Naughty Dog kan man kanske censurera lite mindre dock.
För det är artistiskt och fint med ocensurerad doggy style.
Men för andra som ens funderar på att visa något som ens kan uppfattas som lite oskyldigt ska censureras, hårt.

Förbättra er själva istället Sony. Inte så jäkla kreativt att mjölka existerande IPn till dödagar och skapa remasters och remakes där det inte behövs. Så tröttsamt med allt hycklande och vad som görs för enkla godhetspoäng.

Microsoft har inte ens lyckats bevisa att många av uppköpen ens lett till bra resultat. Snarare tvärtom i flera fall.

Medlem

Det handlar väl mest om kostnaden på AAA titlar och att dom inte lägre kan våga vara kreativa på något sätt. Ser en på alla stora titlar i år är det ju inget av dom som gjort något nytt eller kreativt.

Sedan att mindre studios köpa upp har ju dock på senare år gjort att dom får mera pengar att göra sitt, Psyconauts 2 är ett bra exempel där. Eller att en större studio får chansen att driva mindre projekt som bryter mallen, tex Pentiment.

Valve har ju visserligen släppt väldigt lite på väldigt länge, men dom om någon är ju ett företag som köper upp/ anställer mindre utvecklare och ger en stor frihet till dom.

Medlem

Verkligen inte. Köp är bra för branschen, det är inte alla som klarar sig utan ekonomisk backning.

Tror MS senaste affär av Actiblizz kan ge oss en återfödelse av gamla spel.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Han har rätt i det han säger! Ta bara Activision med Call of Duty till exempel. Hur många av deras studios har inte fått släppa allt för att bara fokusera på att hjälpa och stödja utvecklingen av årliga Cod-släpp?

De gör jo det för spelarna köper och de tjänar massa pengar på det. Skulle det inte funnits pengar där skulle de inte gjort detta.

I slutända är det spelarna som styr mycket.
Varför kommer det en skit fifa spel varje år med minimalt med jobb nerlagt på det mellan åren. För att spelarna köper det ändå i miljontals exempel

Medlem

därför man inte köper spel från branschens jättar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Om bakåtkompatibilitet var en standard och alla tidigare köp följer med till nästa konsol så skulle jag nog handla mycket mer digitalt på konsoler.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Sony får fokusera på att förbättra kreativiteten genom att ta censuren till nästa nivå.
Alla vet att censur leder till bra spel, heja Sony!
Naughty Dog kan man kanske censurera lite mindre dock.
För det är artistiskt och fint med ocensurerad doggy style.
Men för andra som ens funderar på att visa något som ens kan uppfattas som lite oskyldigt ska censureras, hårt.

Förbättra er själva istället Sony. Inte så jäkla kreativt att mjölka existerande IPn till dödagar och skapa remasters och remakes där det inte behövs. Så tröttsamt med allt hycklande och vad som görs för enkla godhetspoäng.

Microsoft har inte ens lyckats bevisa att många av uppköpen ens lett till bra resultat. Snarare tvärtom i flera fall.

Snubben jobbar ju inte ens för Sony längre och kritiserar även Sony för att köpa upp mindre företag. Ta några djupa andetag och lugna dig.

Quake-konnässsör

Förlorad spelhistoria finns det redan, med "Always-Online" och "live ass service games". När mindre och mindre folk spelar så försvinner spelen. Men få bryr sig om gamla spel och historian som de skapar, så varför ska företagen också bry sig?

Kreativiteten har aldrig legat på de stora bolagen, indie marknaden tar stegen och de stora bolaget försöker förfina mekaniken.

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Snubben jobbar ju inte ens för Sony längre och kritiserar även Sony för att köpa upp mindre företag. Ta några djupa andetag och lugna dig.

Äh, lär ju inte vara bättre nu än när han var där.

Skrivet av Bobiri:

Tror MS senaste affär av Actiblizz kan ge oss en återfödelse av gamla spel.

Usch. Bättre att de gör nya spel och skiter i gammal skåpmat.


signatur

Viam inveniam aut faciam

It's not a lake, it's an ocean

Layden riktar även sin kritik mot Sony, hoppas jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tror Layden länkade en bild på en anniversary PSP tidigare. Tror han är orolig för BC för de PSP spel han var med och lanserade.

Själv har jag två PS3 Superslim och en kommer bli med PS3hen. Om ni har en PS3 liggandes hemma så kan jag rekommendera att googla ”PS3hen”. Går att göra den till en ordentlig BC-konsol. Går även köra med DS4 på PS3 om man tycker DS3 är lite för småttig.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Layden riktar även sin kritik mot Sony, hoppas jag.

https://i.imgur.com/xtvN4h6.jpg

Ja, han är kritisk till att skapa mega corps där stora aktörer innehar merparten av marknaden. Detta är något som även jag är orolig över. Absolut att det ibland kan finnas fördelar med uppköp (som tex nämns att undvika en nedläggning). De senaste åren har ju uppköpen från sony och ms varit mer intensivt, och risken är ju att köpen även ökar i storlek.

Tror det är bra att det finns kritiska röster, skulle vara förbaskat trist om vi hade ett läge där sony och/eller ms äger i stort sett hela marknaden.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Nerox:

Ja, han är kritisk till att skapa mega corps där stora aktörer innehar merparten av marknaden. Detta är något som även jag är orolig över. Absolut att det ibland kan finnas fördelar med uppköp (som tex nämns att undvika en nedläggning). De senaste åren har ju uppköpen från sony och ms varit mer intensivt, och risken är ju att köpen även ökar i storlek.

Tror det är bra att det finns kritiska röster, skulle vara förbaskat trist om vi hade ett läge där sony och/eller ms äger i stort sett hela marknaden.

Jag instämmer till viss del i den oron. Även om det inte är något oväntat, konsolidering pågår på många marknader nu.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar