Nintendo: Super Mario Bros. Wonder det snabbast säljande Mario-spelet någonsin

Robot
Nintendo: Super Mario Bros. Wonder det snabbast säljande Mario-spelet någonsin
Medlem

Svårt att se storheten med spelet.
Inte spelat så långt men känns inte som nå odyssey om man säger så


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förvånad att det inte sålt mer… Det kanske tar sig!

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Förvånad att det inte sålt mer… Det kanske tar sig!

Inte mer än bäst av alla Mario och du är missnöjd med försäljningen?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Inte mer än bäst av alla Mario och du är missnöjd med försäljningen?

Ja så kul är det!

Medlem

Vi har 1/4’300’000 exemplar hemma.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av korvmos:

Inte mer än bäst av alla Mario och du är missnöjd med försäljningen?

Zelda sålde ju 10 miljoner på bara tre dagar, vilket iofs var helt galet. Men vaf som skiljer detta är ju att Mario-spel oftast skäpps tidigt in i generationen när antalet användare är en bråkdel bara från de över 130 miljoner som har en Switch. Det innebär trots allt att 98 procent inte köpte spelet under dess första två veckor
Samtidigt så är det sent in i generationen där antalet aktiva spelare är mer osäker, samt stor konkurens av andra spel eftersom Nintendos egna spel alltid är populära i årtal, ibland hela generstionen ut.
Det här kommer av naturliga skäl inte att sälja i många år framöver, men det vet nog Nintendo själva också.

Medlem

Även om 4,3 miljoner inte är imponerande jämfört med Cyberpunks 13 miljoner försäljningar på två veckor, men för att vara ett 2D spel så är det nog bra ändå.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
.....Fler riktiga full-3D Super Mario spel, TACK. För mycket 2D perspektiv, imo.....

Ser charmigt ut men personligen önskar jag ett riktigt stort Super Mario spel helt i 3D med flera olika banor i olika former och färger o hinder. Super Mario: Odyssey var ett kung spel. Super charmigt och jäkligt spännande att utforska alla dess olika banor.

Ett endaste full 3D Mario spel under denna lata Switch generation. Cheferna kan hoppa i sjön...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Jämför man med ett vanligt släppt så är första 2veckorna kritiska hur mycket spelet ska sälja. Nintendos spel säljer generellt väldigt bra över tid så denna siffran kommer ticka upp ordentligt.

Medlem

Har spelat några "världar" eller vad man ska kalla det med min Sambo. Både hon och jag såg framemot detta spelet men det är alldeles för lätt. Varför valde dom att ta bort så att man kan hoppa på/lyfta upp varandra när man kör två st?
Gillar inte heller att man tog bort tidsbegränsningen.

Folk pratar om att man kan lättare "utforska" banorna utan tiden, men hela grejen med det är ju att det lägger till lite mer utmaning, plus att banorna blir mer attraktiva att spela om. Tycker åtminstone vi.
Kunde ha haft ett val i settings, om man vill stänga av tiden eller inte.

Det var några av sakerna/charmen som gjorde föregångaren NSMB så otroligt kul och betydligt svårare.

Kanske spelar vi klart detta framöver, men ingen av oss är det minsta sugen att fortsätta just nu iaf.

Gen
Medlem
Skrivet av cyppa:

Har spelat några "världar" eller vad man ska kalla det med min Sambo. Både hon och jag såg framemot detta spelet men det är alldeles för lätt. Varför valde dom att ta bort så att man kan hoppa på/lyfta upp varandra när man kör två st?
Gillar inte heller att man tog bort tidsbegränsningen.

Folk pratar om att man kan lättare "utforska" banorna utan tiden, men hela grejen med det är ju att det lägger till lite mer utmaning, plus att banorna blir mer attraktiva att spela om. Tycker åtminstone vi.
Kunde ha haft ett val i settings, om man vill stänga av tiden eller inte.

Det var några av sakerna/charmen som gjorde föregångaren NSMB så otroligt kul och betydligt svårare.

Kanske spelar vi klart detta framöver, men ingen av oss är det minsta sugen att fortsätta just nu iaf.

Personligen tycker jag det är bra att de tog bort att man hela tiden stöter in i varandra. I NSMB fick man ta "halva skärmen var" annars var det så otroligt lätt att döda varandra vid vanliga hopp. Å andra sidan är kameran ett stort problem i Wonder då den bara fokuserar på en person. Är det banor där saker går fort så förlorar man en del liv om den andra inte hinner ikapp.

Apropå lätt eller inte, testa gärna Special World och återkom om de också var jättelätta. Jag tycker att värld 5 och 6 blev svårare och då kör jag solo.

Skrivet av Kavakava83:

Jämför man med ett vanligt släppt så är första 2veckorna kritiska hur mycket spelet ska sälja. Nintendos spel säljer generellt väldigt bra över tid så denna siffran kommer ticka upp ordentligt.

Exakt, majoriteten av storspelen säljer en stor andel av sin totala livstidsförsäljning under de första veckorna eftersom de inbitna geeksen vill ha spelen direkt. Sen dalar de i takt med att de här spelarna köper nästa stora grej några veckor senare... Nintendos spel är mer casual och familjeorienterade och titlar som Super Mario, Mario Kart, Animal Crossing m fl fortsätter sälja bra under så gott som hela konsolens livscykel. Så att Super Mario Wonder sålt såpass mycket under så kort tid är en big deal. Nu kanske spelets totala livstidsförsäljning dock blir potentielllt sett lite mindre än vad den kunde ha varit, ifall en Switch 2 kommer snart. Å andra sidan lär de kunna släppa spelet dit med och fortsätta sälja det där, som fallet var i glappet mellan Wii U/Switch.

Skrivet av cyppa:

Varför valde dom att ta bort så att man kan hoppa på/lyfta upp varandra när man kör två st?

Ingen aning, men skulle tippa på att det har med level designen att göra. Om de ska designa banorna efter att det är möjligt att hoppa på varandra osv så blir vissa saker enklare om man kör multiplayer. Att ta bort möjligheten till detta leder till att det blir enklare att designa utmanande banor som inte går att cheesa. Min gissning i alla fall

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ingen aning, men skulle tippa på att det har med level designen att göra. Om de ska designa banorna efter att det är möjligt att hoppa på varandra osv så blir vissa saker enklare om man kör multiplayer. Att ta bort möjligheten till detta leder till att det blir enklare att designa utmanande banor som inte går att cheesa. Min gissning i alla fall

Nu har jag inte kört Wonder än. Men det gamla new super mario bros wii u deluxe edition eller vad det heter har jag kört ut och där var det ju omöjligt att spela multiplayer då man puttade till varandra eller hoppade på varandra och blockade ens kompis mitt i hoppet så att båda dog etc. Väldigt frustrerande.

Skrivet av schmuttah:

Nu har jag inte kört Wonder än. Men det gamla new super mario bros wii u deluxe edition eller vad det heter har jag kört ut och där var det ju omöjligt att spela multiplayer då man puttade till varandra eller hoppade på varandra och blockade ens kompis mitt i hoppet så att båda dog etc. Väldigt frustrerande.

Ah, det kan ju också vara en orsak. Aldrig spelat Mario i MP så har ingen egen erfarenhet av det. Men om det vore skälet hade det ju kunnat gå med en toggle on/off för kollisioner iof.

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Nu har jag inte kört Wonder än. Men det gamla new super mario bros wii u deluxe edition eller vad det heter har jag kört ut och där var det ju omöjligt att spela multiplayer då man puttade till varandra eller hoppade på varandra och blockade ens kompis mitt i hoppet så att båda dog etc. Väldigt frustrerande.

Ja väldigt skönt att de tog bort detta i Wonder. Tycker fortfarande det är lite rörigt att spela flera stycken dock. Vi testade att vara fyra. Det var ganska kul en liten stund, men sen kändes det mest kaosigt. Spelar mestadels själv nu, men någon familjemedlem hoppar in ibland på någon bana eller två.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Ett endaste full 3D Mario spel under denna lata Switch generation. Cheferna kan hoppa i sjön...

N64 fick Mario 64, Gamecube Mario Sunshine, Wii Galaxy 1 och 2, Wii U Mario 3D World och 3DS fick Mario 3D Land. Endast till en enda konsol har Nintendo släppt mer än ett 3D Mario och det var till Wii där 2an vad jag minns var tänkt att bli ett DLC från början.

1
Skriv svar