Veckans fråga: Vad är extra viktigt när du köper speldator?

Robot
Veckans fråga: Vad är extra viktigt när du köper speldator?

Dags att rådfråga FZ om vad som egentligen väger tyngst i valet och kvalet.

#erazergameroom


Medlem

Inget jävla bloatware.

Medlem

Kombination av, Pris, stilrent, energiförbrukning, ljud/värme

Gen
Medlem

Hade personligen aldrig köpt en färdig dator, det är alltid roligare att bygga själv plus att det ofta blir billigare

Medlem
Skrivet av Gen:

Hade personligen aldrig köpt en färdig dator, det är alltid roligare att bygga själv plus att det ofta blir billigare

Ja, och för en annan som är lat och inte så uppdaterad på hårdvara är det lätt värt 500 kr för att låta Inet bygga ihop den.

Medlem
Medlem

Eftersom ''speldator'' så grafikkort ofc. men även att det ska vara smidigt att sätta i en ny hårddisk, byta ut grafikkort när uppgradering krävs osv utan massa bös ivägen.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skrivet av IMSG:

Ja, och för en annan som är lat och inte så uppdaterad på hårdvara är det lätt värt 500 kr för att låta Inet bygga ihop den.

Kostar 899kr numera. Fortfarande värt imo.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av IMSG:

Ja, och för en annan som är lat och inte så uppdaterad på hårdvara är det lätt värt 500 kr för att låta Inet bygga ihop den.

Jo håller med, känner mig lat på senare dar, inget intresse av att pilla längre. Enda som tar emot med att köpa färdigbyggd är fraktskador då monterad är känsligare.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Ja, och för en annan som är lat och inte så uppdaterad på hårdvara är det lätt värt 500 kr för att låta Inet bygga ihop den.

Samma här. Köpte en färdig på komplett, bara att koppla in sladden och startade så funkade allting. Väldigt smidigt.

För mig är enkelhet och priset viktigt.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Skulle aldrig köpa en färdig dator, förutom laptop. Så länge jag kan och vill bygga ihop den själv så kommer det bli så.

Men GPUn är viktigast, med det menas dock inte att jag måste ha största, bästa och vackraste utan den mest prisvärda som passar min budget.

Fast egentligen så gäller en bra balans, Riktigt bra GPU med kass CPU är ingen hit, eller tvärtom. Men i dagsläget känns det som att man inte behöver top of the line CPU för att avnjuta spelandet.

Men köpt färdig dator för gaming gäller även så liten windows installation som går. Inga tillagda program och självklart alltid senaste drivrutiner och bios.

Medlem

Att allt inte lyset och blinkar! Det är det bland det värsta jag vet gällande speldatorer, sobert och cleant skall det vara.

Inaktiv

Priset. Inte för ekonomins skull utan principiellt.

Medlem

Det jag lägger ner mest tid på är att det är prisvärt. Klart att GPU och CPU är viktigaste, men idag vill jag också ha pengar över till dyrare skärm, där det hänt mycket senaste 5 åren. Nuvarande högtalare är också något jag ska byta och ska få kosta.
Senast så snåla jag på PSU och det drog upp ljudnivå massor vid inköp av nytt grafikkort.

Medlem

Måste kunna driva Crysis, så minst ett 8800GTX.

Medlem

Jag bygger själv men kryssade för Kylning & Ljudnivå eftersom jag alltid börjar med lådan som gärna får vara kompakt och diskret, samt Grafikkort eftersom det alltid är det som triggar en uppgradering förr eller senare.
Sedan brukar jag ha större CPU och mer RAM än vad som behövs för spel men det är för att jag använder datorn till annat också.

Medlem

Att det inte är en prebuilt, hah. Skräpkomponenter till överpris.

Medlem

Nu "köper jag ju inte speldator", jag bygger den själv, så prion blir väl följande:

1. Grafikkortet. Med ett bra sådant så kan det kompensera för mycket annat som halkar efter, men det är knappast rätt läge att köpa nytt nu,
2. Processorn. Viktigaste komponenten efter grafikkortet, och efterkommande komponenter hänger ju med av bara farten.
3. RAM-minnen.
4. Moderkort.
5. Lagring. Ett par snabba M2 för OS och spel samt en större SSD för lagring. Hade jag köpt nytt idag hade jag kanske valt bort den mekaniska HDD'n.
6. Nätagget.
7. Chassit.

Nr1 är stand alone, och kan alltid bytas ut ifall det kommer något som ger en ca 30% ökning för samma pris...NÄR man börjar halka efter.
2-4 hänger ju ihop, och köpes ofta i paket. Ifall inte priserna är skeva som idag så skulle jag köpa när det blir en rejäl uppgradering, vilket inte är så vanligt idag. Det enda som håller bra priser är minnen och lagring känns det som. GPU, CPU och moderkort har blivit så löjligt dyra. Köp begagnat från 3070 och uppåt beroende på pris (och motsvarande AMD såklart) tills marknaden förändras.
5-7. Dessa komponenter kan (och har i mitt fall) hänga med länge, speciellt ifall man köpt dugliga sådana, vilket inte alls är synonymt med det dyraste.

Komponenter eller datorer som blir över kan säljas vidare, eller gå till barn och andra släktingar när det är dags att uppgradera.

PS. Skärm ligger på delad plats med 2-4 skulle jag säga, och är också fristående. Jag har haft min 1440p länge nu, och kommer inte uppgradera den innan den rasar eller jag uppgraderar mitt 3080 till något som flyter lika bra på 4k som min 3080 gör på denna skärm.

Medlem

¤CPU: skall vara såpass bra att den inte bottleneckar mitt Grafikkort. (Jag har aldrig upplevt att min CPU hindrat något spel; just nu sitter jag på en i7-6700K CP2077 flyter hur fint som helst)
Kan någon ge mig ett tips på ett SPEL där min CPU inte kommer räcka till?

¤Kylning och Chassi: skall vara såpass bra att mina komponenter inte blir (för) varma. Värme = spelar ingen roll hur bra komponenter du har, samt du behöver snart köpa nytt igen. (Laptops är inte speldatorer; där stack jag ut nacken lite långt? )

¤Grafikkort: är viktigaste komponenten i en "speldator".

Kan lägga till att SSD är ett måste. Med mekaniska hårddiskar i minnet är detta ett av (om inte det största) som hänt för datorer. Stabiliteten och den minskade värmen (energikonsumtionen). Dock är väl SSD och viss mån M.2 diskar standard idag?

Nätverksanslutning vill jag ha kabel, för stabilitet och (egen observation) värmeutveckling. Hade en laptop som blev extremt varm, efter intensiv användning. Iom jag hade kylplatta under så blev jag lite fundersam (aldrig hänt innan) men upptäckte jag körde på WiFi. Efter jag pluggade in kabeln så var det inga problem alls.

(Slutligen, köper inte dator, bygger själv)

Edit:

Skrivet av Sur Apan:

Att allt inte lyset och blinkar! Det är det bland det värsta jag vet gällande speldatorer, sobert och cleant skall det vara.

Såg detta inlägg och måste lägga till det. Är allergisk mot dessa epilepsiframkallande åbäken.
Denna typ gäller i mina byggen

Medlem
Skrivet av IMSG:

Ja, och för en annan som är lat och inte så uppdaterad på hårdvara är det lätt värt 500 kr för att låta Inet bygga ihop den.

Bra val, och du kan också rådfråga dem ifall det är någon komponent du skulle vilja lägga mer krut på och vad mer du isf behöver uppgradera. Undvik bara dåtidens "märkesdatorer", som Dell, HP...Lenevo och sånt. Färdigmonterade komponenter alla dagar i veckan. Märkesdatorerna (brukade iaf) använder vanligen komponenter som är anpassade för just det systemet, d.v.s det kan bli svårt att uppgradera något. Väljer du te.x ett nyare grafikkort kommer du märka att CPU'n flaskhalsar våldsamt och att ditt nätagg är för klent då det helt saknar marginaler för bättre.

Men hey, som det står i annonsen man köpte den ifrån; den innehåller både SSD och DVD-spelare!

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Att allt inte lyset och blinkar! Det är det bland det värsta jag vet gällande speldatorer, sobert och cleant skall det vara.

Chassit ska vara stilrent och rektangulärt, inte nåt gamingchassi med former från rymdskepp eller formel 1-bil.

Däremot tycker jag det är underbart med lysen och blink. Det ser mysigt ut och ger stämning till rummet. 🤗


signatur

Memento Mori

Medlem

Att jag byggt och installerat den själv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Däremot tycker jag det är underbart med lysen och blink. Det ser mysigt ut och ger stämning till rummet. 🤗

NEJ

Medlem
Skrivet av Ender:

Bra val, och du kan också rådfråga dem ifall det är någon komponent du skulle vilja lägga mer krut på och vad mer du isf behöver uppgradera. Undvik bara dåtidens "märkesdatorer", som Dell, HP...Lenevo och sånt. Färdigmonterade komponenter alla dagar i veckan. Märkesdatorerna (brukade iaf) använder vanligen komponenter som är anpassade för just det systemet, d.v.s det kan bli svårt att uppgradera något. Väljer du te.x ett nyare grafikkort kommer du märka att CPU'n flaskhalsar våldsamt och att ditt nätagg är för klent då det helt saknar marginaler för bättre.

Men hey, som det står i annonsen man köpte den ifrån; den innehåller både SSD och DVD-spelare!

Inet har alltid varit toppen! Finns väl fler som har datorbyggare men det är jäkligt bekvämt (och kul!) för mig som inte orkar hålla sig ajour med allt. Köpte en "färdig" speldator från Komplett till grabben i somras och den låg hyfsat i pris jämfört med att plocka ihop allt själv, samt fungerar utmärkt.

Gissar att marknaden kommit långt vad gäller färdiga paket till skillnad från när det begav sig för en annan.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Kostar 899kr numera. Fortfarande värt imo.

Det var bättre förr, vakna Sverige!

Medlem

Inga lampor. Inga loggor, inget ljud. Stealth wealth.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Ehm, i viss mån allt.

Jag vill ha ett någorlunda välbalanserat bygge, så att inte någon enskild komponent i för många fall hålls tillbaka av övriga. Jag är dessutom allergisk mot att snåla in på moderkort. Jag vill ha ett där det finns tillräckligt med PCIe-lanes (alltså inte något snikchipset), VRMen är väl tilltagen, där komponenter som VRM och chipset är väl kylda, där det finns bra med fläktanslutningar, där det finns bra I/O både externt och internt, där jag har åtminstone 2,5GbE o.s.v., o.s.v. Kör dessutom ett separat ljudkort (främst då jag är allergisk mot Realtek och deras mjukvara), så en vettigt placerad PCIe x1-x16 där lanes inte är totalt värdelöst konfigurerade är också ett krav för mig. En någorlunda okej BIOS med goda inställningsmöjligheter är också tacksamt.

När det kommer till CPU är jag mest intresserad av prestanda/watt, då jag föredrar att köra bra luftkylning (vill gärna slippa tänka på grejer som att pumpen måste hålla/inte föra oväsen - bra mycket jobbigare att byta en sån än en fläkt - men också att en AIO måste monteras rätt för att eventuella bubblor inte hamnar fel o.s.v., även om en fet AIO kan hantera mer effekt än en luftkylare) före AIO. Med andra ord absolut inte Intel just nu.

Balans är väl nyckelordet även när det gäller grafikkort, jag är fortfarande vresig på nVidia för att deras 3080 är så muppigt designat att man får slut på VRAM långt före beräkningsprestanda i en rad spel. Orkar sällan bråka med manuell överklockning och spänningsinställningar (efter alla timmar jag lade på ett par Gigabyte-kort i GTX 500- och 600-serierna för att få dem att överhuvudtaget fungera är jag allergisk mot det), så jag föredrar ett kort som är någorlunda bra balanserat från fabrik - en kompetent kylare med en modest överklockning på kortet räcker långt.

Lagring är faktiskt också hyfsat viktigt för mig personligen, då "molnet" får mig att kräkas i munnen. Jag vill kunna komma åt min data snabbt, smidigt och säkert även om nätet och servrar strular, utan någon jäkla månadskostnad eller att min internethastighet ska bli en förbaskad flaskhals. Där inser jag väl att jag kanske inte tillhör majoriteten, när jag kör ett par mekaniska diskar i RAID 1 i burken. Minst ett par kylda M.2-platser för OS och spel är dock viktigt också.

Kylning och ljudnivå är viktigt, men så länge ljudet inte är oregelbundet, dissonant/sprider resonans i chassit, skorrande eller för mycket coil whine gör fläktbrum i sig inte *så* mycket. Jag köper gärna grejer med RGB, eftersom det faktiskt går att stänga av, men gör det lättare att kränga om man nu vill det någon gång. Jag kör på ett fast dämpat blått sken i mitt nuvarande bygge, vilket jag tycker ser bra ut, inte minst i ett mörkt rum. Det som är praktiskt med RGB är just att man faktiskt kan välja precis som man vill. Kan köra alltifrån julgransblink till totalt avstängt. Föredrar personligen någorlunda stilrena byggen framför spejsade sådana.

Operativsystem och mjukvara är väl av mindre betydelse - har ett par Windows 10 retail-licenser, och de kommer jag använda i mina byggen så länge det verkligen inte går längre, och förhoppningsvis är då Windows 12 på plats och smäller Windows 11 på fingrarna. Om det är ett färdigbyggt system (en laptop ex., bygger oftast stationärt själv) är det första jag gör att totalt rensa OS-disken och att göra en ren installation.

Bakar in lite andra grejer i support och garanti-punkten, bland annat nätaggregat. Att köpa 80+ Gold eller något under det gör jag inte längre, effektiviteten borde vara bättre än så anno 2023. Samma sak gäller garanti på sådana, 10 år ser jag som minimum. Har dessutom blivit bränd av billiga SSDer (Corsair MP600 specifikt, med en jäkla massa TBW på pappret men det visade sig inte vara mycket i verkligheten), så där gör jag mer undersökningar innan inköp än tidigare. Framförallt kolla om det finns failure rates tillgängliga och/eller oproportionerligt många som rapporterar haverier med någon specifik modell.

Har dessutom en 5.25" Bluray-enhet som jag faktiskt använder ibland, men den lär väl få pensioneras med nästa bygge. Börjar bli snålt med chassin för sådana.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Processor då den förmodligen kan leva till resten av datorn är kaputt/föråldrad. GPU-byte känns som ett mycket mindre ingrepp och det sker betydligt större hopp mellan generationerna

Medlem

Jag skrev lagring och kylning. Orkar inte med en dator till som låter som en varmluftspump så fort jag startar ett spel.

Medlem

Föredrar att bygga ihop själv, men kan förstå att det är jäkligt smidigt att tex få en färdigbyggd burk från tex Inet. Men jag vet inte, känns lite speciellt att plocka ihop allt från scratch, trycka på Power-knappen och hoppas man gjort allt rätt och det sätter igång och man kan börja installera. Angående frågan så vill jag ha ett så tyst system som möjligt men även bra temps


signatur

Nothing is power without Control

12
Skriv svar