Kebabens död?

Farornas Konung

Bra! Hejja Turkiet!!

Medlem

Är i Berlin nu och åt en Döner Kebab. Satans så gott det var, äter nästan inget kebab hemma men om det smakar såhär så borde man äta det varje dag!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Tycker vi EU-skyddar svensk kebabpizza med bearnaisesås och småländsk kebabsås istället. Turkiet är ju inte ens med i EU.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Skulle föreslå att vi EU-skyddar pizza med ananas på, men det skulle nog riskera bli krigsförklaring från Italien då

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag har aldrig fattat vad det är som roterar heller, jag har stått och kollat där ett tag, det är ju knappast ett helt djur som i Asterix liksom?

Va?


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Skulle föreslå att vi EU-skyddar pizza med ananas på, men det skulle nog riskera bli krigsförklaring från Italien då

Trodde den var kanadensisk inte vårt påfund.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Trodde den var kanadensisk inte vårt påfund.

Haha, kanske är så, men brukar höra att vi svenskar beskylls för detta påfund så på något sätt har den blivit "vår"

Medlem

Har Turkiet patent på kebab?

Det blir som med polkagrisen. Vem som helst får göra polkagrisar och ge den vilken smak som helst. Med eller utan sås.
Men det är bara kokerier i Gränna som får kalla den "äkta".
Eftersom vi inte kallar den "Dönerkebab" i Sverige (såvida det är inte är något riktigt pretto hipster-ställe) så blir det nog lugnt.
Men det blir nog större problem i exempelvis Tyskland.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det får väl heta något annat än kebab helt enkelt typ shawarma vilket det typ egentligen är om man nu ska vara krass.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Har Turkiet patent på kebab?

Inte patent men varumärkesskydd. Precis som att Sverige har det för till exempel Västerbottensost.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför skulle det hindra en feån att ha sås på kebaben?

Ja, jag ska ha sås på min kebab. Hur kan de veta om jag har det? Kanske har drönare överallt och sen skickar de ut dödspatruller. Man kanske själv blir kebab om man trotsar dom.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Inte patent men varumärkesskydd. Precis som att Sverige har det för till exempel Västerbottensost.

Jag är lat och upprepar mig - det handlar varken om patent eller varumärkesskydd i fallet med döner utan om EUs skydd som inkluderar: skyddad ursprungsbeteckning (SUB), skyddad geografisk beteckning (SGB) och det som EU kallar garanterad traditionell specialitet (GTS). GTS är det som kommer på fråga i det här fallet. Källa på vad dessa innebär. Källa på nyheten.

Västerbottensost® (samt "Nationalosten®" - ja, dessa har varumärkessymbolen i sina namn) är i dagsläget inte skyddad enligt ovan nämnda regler - dock är dessa i stället registrerade varumärken. Här är listor på samtliga svenska livsmedel som skyddas av EU enligt SUB, SGB och GTS.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Vem fan bryr sig om vad Turkiet tycker? Det var en utvandrad Turk som satte upp den första Kebaberian i TYSKLAND och där sattes standarden för hur en Europeisk Kebab ska se ut. Och som har nämnts, Turkiet är inte med i EU så dubbelt "who gives a fuck what they think?" där.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Inte patent men varumärkesskydd. Precis som att Sverige har det för till exempel Västerbottensost.

Det tror jag inte alls på.

123
Skriv svar