Skyrim i herrens år 2023

Skyrim i herrens år 2023

Är det fortfarande någon som spelar Skyrim här? Efter att ha spelat igenom Skyrim och alla tillhörande DLC ca 2014-2017 (ja, med pauser emellan tog det ÅR att gå igenom allt) så trodde jag aldrig att jag skulle orka spela igenom Skyrim igen, efter att ha lagt flera hundra timmar på det.

MEN!

Fick en ihållande Skyrim-itch för nån vecka sen och bestämde mig för att se om det kan vara värt att återbesöka. Nu sitter man här med Special Edition-versionen och 50+ moddar och Survival Mode och JA! Skyrim är kul igen! Att spela med överlevnadsläge plus moddar som "fixar" ekonomin i spelet gör verkligen Skyrim till en helt ny upplevelse! Det är plötsligt kul att rollspela när ens karaktär inte är ekonomiskt oberoende vid level 5 utan att pengar, mat och annat faktiskt har ett värde och påverkan i spelet. Jag älskar också en scarcity-mod som helt enkelt gör att det blir betydligt färre loot och prylar i allmänhet överallt, vilket kombinerat med economy mods gör att man är mer av en luffar-hobo i början som får anstränga sig för att ens hålla sig vid liv.

Om du liksom jag inte spelat Skyrim på flera år så är det absolut värt att gå tillbaka till det! Kan lägga upp en lista på vilka moddar jag har ifall någon är intresserad senare, jag ville själv göra spelet till lite mindre av en power fantasy där man i alla fall i början får kämpa lite för att komma någonvart. Och Survival Mode (tampas med kyla, hunger, trötthet) och diverse combat-moddar och ekonomi-moddar som gör det svårare att bli rik genom att sälja saker gör spelet så mycket roligare!

Medlem

Jag gillade inte Skyrim när det släpptes. Började lira något år senare med lite mods.
Har sedan dess återvänt kanske tre gånger. Varje gång har jag installerat runt 100-300 mods.
Just gameplay och ekonomi har nog alla tre gånger haft fokus på survival.
Tycker det är väldigt kul i början. Efter ett tag blir det dock lite träligt. Men det har mest att göra med hur vissa quests är uppbyggda och avsaknaden av quicktravel.

Medlem

Började faktiskt om från början för ett par veckor sedan. 3e gången blir det nog nu men det blir första gången med moddar installerade. Inget avancerat, lite tjusigare ljussättning och mer varierad vegetation bara. Tycker det räcker.

KoP
Medlem

Började om på Skyrim för någon månad sen.

Sjukt hur man fortfarande upptäcker saker man missade under sin första genomspelning, och då tyckte man ändå att man dammsög spelvärlden ganska väl.

Fiske fanns iofs inte under den första genomspelningen så det har man väl ägnat någon halvtimme åt.

KoP
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag gillade inte Skyrim när det släpptes. Började lira något år senare med lite mods.
Har sedan dess återvänt kanske tre gånger. Varje gång har jag installerat runt 100-300 mods.
Just gameplay och ekonomi har nog alla tre gånger haft fokus på survival.
Tycker det är väldigt kul i början. Efter ett tag blir det dock lite träligt. Men det har mest att göra med hur vissa quests är uppbyggda och avsaknaden av quicktravel.

Quicktravel finns ju (om man inte spelar på hardcore kanske).

Medlem
Skrivet av KoP:

Quicktravel finns ju (om man inte spelar på hardcore kanske).

Ja quicktravel finns som standard men de flesta Survival mods gör så att man inte kan quicktravel. I början är det trevligt för man måste förbereda sig inför sina äventyr och man kan hitta lite skoj på vägen.
Men efter att ha sprungit till ett visst ställe 23 gånger blir det drygt istället

Kul att se dig igen

Jag spelar det igen, denna gång med Nolvus moddlista, tror det är 2300+ som är igång. Vackert, underhållande, atmosfäriskt och svårt att slita sig från. Testa!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

KoP
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ja quicktravel finns som standard men de flesta Survival mods gör så att man inte kan quicktravel. I början är det trevligt för man måste förbereda sig inför sina äventyr och man kan hitta lite skoj på vägen.
Men efter att ha sprungit till ett visst ställe 23 gånger blir det drygt istället

Ah då förstår jag. 🙂 Nä fy, aldrig att man pallar så pass stora spel (till ytan) utan quicktravel. 😂

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kul att se dig igen

Jag spelar det igen, denna gång med Nolvus moddlista, tror det är 2300+ som är igång. Vackert, underhållande, atmosfäriskt och svårt att slita sig från. Testa!

Hej hej, tack detsamma! Hoppas allt är bra med dig.

Menar du förövrigt att du spelar med 2300 moddar?! Det låter helt vansinnes

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag älskar också en scarcity-mod som helt enkelt gör att det blir betydligt färre loot och prylar i allmänhet överallt, vilket kombinerat med economy mods gör att man är mer av en luffar-hobo i början som får anstränga sig för att ens hålla sig vid liv.

Jag är lite tvärtom, om jag dräper en fiende som har en rustning eller ett vapen vill jag kunna plocka upp deras rustning eller vapen. Många spel har ju inte det och det förtar alltid inlevelsen för mig. Däremot får gärna fler fiender köra med riktiga skräpvapen så den där bra looten blir mer sällsynt och rolig när man väl kommer över den

Men kul med survival mode, har inte provat det själv. Kanske får bli en vända till om jag skulle få speltorka nån gång (vilket iofs verkar rätt otroligt då det kommer många bra spel framåt).

Skrivet av Sebastian Lind:

Hej hej, tack detsamma! Hoppas allt är bra med dig.

Menar du förövrigt att du spelar med 2300 moddar?! Det låter helt vansinnes

Det stämmer; och det funkar:

Följ guiden till punkt och pricka och du kommer se hur fantastiskt Skyrim ser ut:

https://www.nolvus.net


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det stämmer; och det funkar:

https://i.imgur.com/6sVcYQZ.png

Följ guiden till punkt och pricka och du kommer se hur fantastiskt Skyrim ser ut:

https://www.nolvus.net

https://youtu.be/eQ3oREWl7yM?si=D9oDo-S2TWMFTroB

Holy mother of woah... Fan vad sugen jag blir på Skyrim nu haha! Sautan i gautan ser ju helt magiskt ut!

Testa, du kommer inte bli besviken. I dessa Live-Service tider vill man gärna kunna spela något på egna villkor. Tacka alla dessa moddare får deras hårda jobb.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har spenderat fler timmar med att ha moddat Skyrim på PC och i VR än att ha spelat det. Givetvis har jag köpt det till Nintendo Switch också. Men "snart" så är det moddat i perfektion för att köra igenom hela skiten.

Medlem

Det var för "konsolligt" från början och är så nu med så det fastnade jag aldrig för. Äger det på flera plattformar och har gett det några chanser men nä, det fäster inte.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Senaste version av Skyrim jag spelade var nog Vr version det var väldigt nice

Medlem
Skrivet av Zensu:

<Uppladdad bildlänk>

Holy mother of woah... Fan vad sugen jag blir på Skyrim nu haha! Sautan i gautan ser ju helt magiskt ut!

Modscenen i Skyrim har kommit så långt att du kan forma spelet till nästan vad du vill.

Skrivet av Kalliban:

Jag är lite tvärtom, om jag dräper en fiende som har en rustning eller ett vapen vill jag kunna plocka upp deras rustning eller vapen. Många spel har ju inte det och det förtar alltid inlevelsen för mig. Däremot får gärna fler fiender köra med riktiga skräpvapen så den där bra looten blir mer sällsynt och rolig när man väl kommer över den

Men kul med survival mode, har inte provat det själv. Kanske får bli en vända till om jag skulle få speltorka nån gång (vilket iofs verkar rätt otroligt då det kommer många bra spel framåt).

Just fiendernas vapen/rustningar kan du fortfarande plocka upp precis som vanligt, ingen skillnad där! Det som scarcity gör är väl främst att minska looten rent generellt i kistor, säckar, tunnor och allt vad det nu kan vara. Helt ärligt, jag har kommit ca 20h in i min nuvarande genomspelning och jag tycker ändå att jag hittar en hel del grejer så om jag skulle spela utan scarcity nu skulle det nog kännas som att mitt inventory svämmade över av diverse skit. Det jag märkt är väl att även i "bosskistorna" så är det mindre grejer nu, vilket kan kännas lite trist att gå igenom en hel dungeon och belönas med typ en healing potion och 7 guldmynt, lol. Men vad är det man säger, det är väl resan dit och all exp man samlar på sig som är den verkliga belöningen, eller?

Survival mode minskar din carriage capacity från 300 till 150 också, så kör du survival kommer du ändå inte kunna bära med dig så mycket skräp. Jag har en mod som gör att man kan crafta en snajsig läderryggsäck vilket ser lite fånigt ut, men det ökar iaf carry capacity med 50...

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det stämmer; och det funkar:

https://i.imgur.com/6sVcYQZ.png

Följ guiden till punkt och pricka och du kommer se hur fantastiskt Skyrim ser ut:

https://www.nolvus.net

https://youtu.be/eQ3oREWl7yM?si=D9oDo-S2TWMFTroB

Ja, alltså, det ser grymt ut! Stort tvek på om min halvt antika dator fixar allt det där dock. Jag har precis uppgraderat till Windows 10 för att Steam tvingade mig... På den nivån är det Kan köra Skyrim på medium/övre medium med bra flyt men är tveksam till hur mycket mer jag vågar lasta på för att inte tappa bildflyt. Ska gå igenom listan och se om man kanske kan lägga till några enskilda grejer, men vågar inte mixtra för mycket med min nuvarande playthrough nu så att allt ballar ur!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag gillade inte Skyrim när det släpptes. Började lira något år senare med lite mods.
Har sedan dess återvänt kanske tre gånger. Varje gång har jag installerat runt 100-300 mods.
Just gameplay och ekonomi har nog alla tre gånger haft fokus på survival.
Tycker det är väldigt kul i början. Efter ett tag blir det dock lite träligt. Men det har mest att göra med hur vissa quests är uppbyggda och avsaknaden av quicktravel.

Spelet är ju inte minsta intressant utan moddar. Jag spelade inte spelet i början heller, och jag har sympati för dem som spelar detta på konsol; förstår inte att man vill/orkar.

Jag spelade faktiskt igenom någon version av skyrim i år, moddad för stabilitet, funktionallitet och utseende. Utan detta hade jag inte rört spelet igen. Även om det inte blev Nolvus, så blev det värt att spela 2023.

1
Skriv svar