Snabbkollen – Vann rätt spel?

Robot
Snabbkollen – Vann rätt spel?

FZ korade Baldur's Gate 3 till årts bästa spel – rätt eller fel?

#läsarnas-årets-spel, #snabbkollen, #årets-spel


Moderator | Testpilot

Spider-man 2 hade kunnat vara det om det inte var för safe. Om än ett bra spel blev det tyvärr en sådan där tråkig uppföljare som inte tillför mycket nytt och i vissa fall gör saker sämre än första spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Avstår röst då jag inte hunnit spela det än, men folk verkar nöjda. Verkar inte som att konkurrensen kom nära i år.

Medlem

Antagligen decenniets bästa spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Alan Wake 2 tog platsen för min del


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Medlem

Bäst för mig? Nä. Men jag kan definitivt hålla med om att det förtjänar vinsten helt och hållet. (Jag avstod från att rösta.)

Medlem

Måste hålla med. Där är en del spel som jag har missat som jag tror att jag hade placerat högt, ex Spiderman 2 och FF16, men tvivlar på att något av dem hade kunnat putta bort BG3 från tronen. Det är verkligen ett exceptionellt bra spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Inte för mig men det är inte förvånande att det blev Goty här på FZ. För mig är det Totk.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Bäst för mig? Nä. Men jag kan definitivt hålla med om att det förtjänar vinsten helt och hållet. (Jag avstod från att rösta.)

Ja men typ lite så kände jag också.

Avstod också min röst då jag egentligen ville trycka "NeJ" men efter alla recensioner jag läst så beror det nog på att jag inte riktigt förstår mig på den här genren bara. Gav det ett försökt på PS Plus Trial och tyckte det var så fruktansvärt långsamtgående spel så jag blev uttråkad. För många val, för segt bara...
Jag kommer dock ge det en ärlig chans igen i framtiden, men inte just nu..

Medlem

Ja antagligen men inte spelat det än.
Mitt GOTY är Ghosts of Tabor


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alan wake 2 är min solklara favorit för i år, men BG3 förtjänar verkligen denna platsen med, ett helt otroligt bra spel.

Redaktör
Ponny

Jag har långt över 200 timmar i Zelda: TotK, men även om det är min personliga ÅS förstår jag till 100 procent att Baldur's Gate 3 vann. En mer än värdig vinnare!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Sinnesjukt bra spel, jag hade det som GOTY tills Alan Wake 2 kom och knockade mig totalt. Men rent objektivt - ja det är årets bästa spel.

Medlem

Utan att ha spelat det själv så ja - det blåste liv i en hel genre. Zelda hade lätt vunnit i mina ögon om inte Breath of the Wild redan hade funnits.

Medlem

Har bara hunnit spela kanske 10-15 timmar än så länge men är redan helt fast. Svarade ja i undersökningen, om den här känslan håller i sig genom hela spelet lär det här bli min GOTY utan tvekan, många spel har dock varit riktigt roliga första 20 timmarna så det är inte helt hundra än.

Medlem

Vet fortfarande inte. Har bara spelat början. Spelar Control nu och sen ev Alan wake. Så jag kanske bestämmer mig för att spela Alan wake 2 nästa år innan jag kan ta itu med Baldursgate 3 på riktigt. Har spelat Baldursgate 1&2 +dlc och kanske halva Icewind Dale minns inte. Uppfattningen om vilket spel som var bäst i år är nog mer en fråga om smak än något annat.

Medlem

#1. Alan Wake 2 @ PlayStation 5. Ett true MASTERPiECE work.
_____________________________________________________
Annars var dessa spel riktigt jävla skoj & välgjorda:

* STAR WARS Jedi: Survivor @ PlayStation 5.
* Dead Space 1: Remake @ Steam.
* Resident Evil 4: Remake @ Steam.
* Assassin's Creed: Mirage @ PlayStation 5. (Ej lirat så mycket ännu men det verkar vara välgjort)
______________________________________________________
* StarField @ Steam|Xbox. ---(Tyvärr har jag bara testat spelet snabbt nån enstaka timma så kan ej ge en korrekt bedömning)---
* Zelda: Tears of the Kingdom @ NiNTENDO Switch. ---(Har ej lirat spelet då jag inte köpt det)---
* Baldurs Gate 3 @ Steam. ---(Har ej lirat spelet då jag inte köpt det)---
* Super Mario Bros. Wonder @ NiNTENDO Switch. ---(Har ej lirat spelet då jag inte köpt det)---
* Hogwarts Legacy @ PlayStation 5. ---(Har ej lirat spelet då jag inte köpt det)---
* Avatar: Frontiers of Pandora @ PC. ---(Har ej lirat spelet då jag inte köpt det)---
* Phantom Liberty DLC Expansion for CyberPunk 2077 @ Steam. ---(Har ej lirat spelet då jag inte köpt det)---

Skrivet av Alienshade:

Vet fortfarande inte. Har bara spelat börjar. Spelar Control nu och sen ev Alan wake. Så jag kanske bestämmer mig för att spela Alan wake 2 nästa år innan jag kan ta itu med Baldursgate 3 på riktigt. Har spelat Baldursgate 1&2 +dlc och kanske halva Icewind Dale minns inte. Uppfattningen om vilket spel som var bäst i år är nog mer en fråga om smak än något annat.

Control var bra men det tillhör dock inte årets spel. Bara spel släppta 2023 räknas. God Jul.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Bauldurs Gate 3 känns väldigt nischad och personligen tycker jag att spel som tilltalar en bredare publik är mer värd priset årets bästa som tex Hogwarts Legacy (har dock inte spelat Hogwarts använder det bara som exempel för det har varit ett av årets bäst säljande). Tyckte samma sak förra året då borde GoW Ragnarök ha varit självklar vinnare då den tilltalar en bredare publik till skillnad mot Elden Ring som är på tok för svårt för casual gamers. Sen tycker jag faktiskt inte att BG3 är särskilt bra (gav upp efter ca 4timmar) och personligen har jag haft roligare med Avatar Frontiers of Pandora, Forza Motorsport, Starfield, FFXVI, Alan Wake 2, Zelda ToTK och Spider-Man 2.. dock var Spider-Man 2 lite av en besvikelse 😆.. och innan jag blir sågad! BG3 var inget för mig helt enkelt men någon annan får såklart gilla det. Fritt att tycka olika 🙂

It's not a lake, it's an ocean

Alltså, jag vet inte. Jag har inte spelat det eftersom det inte alls är min typ av spel så jag vet redan på förhand att jag inte skulle kunna göra det rättvisa.

Resident Evil 4 och Alan Wake II är mina toppspel i år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Avstängd
Skrivet av Rhymst:

Bauldurs Gate 3 känns väldigt nischad och personligen tycker jag att spel som tilltalar en bredare publik är mer värd priset årets bästa som tex Hogwarts Legacy (har dock inte spelat Hogwarts använder det bara som exempel för det har varit ett av årets bäst säljande). Tyckte samma sak förra året då borde GoW Ragnarök ha varit självklar vinnare då den tilltalar en bredare publik till skillnad mot Elden Ring som är på tok för svårt för casual gamers. Sen tycker jag faktiskt inte att BG3 är särskilt bra (gav upp efter ca 4timmar) och personligen har jag haft roligare med Avatar Frontiers of Pandora, Forza Motorsport, Starfield, FFXVI, Alan Wake 2, Zelda ToTK och Spider-Man 2.. dock var Spider-Man 2 lite av en besvikelse 😆.. och innan jag blir sågad! BG3 var inget för mig helt enkelt men någon annan får såklart gilla det. Fritt att tycka olika 🙂

Tycker inte riktigt att det där stämmer.

Baldur's Gate 3 är inte speciellt nischat, det är ett av de absolut bästsäljande spelen i år. Tror inte det finns officiella siffror men tror det ligger på 10+miljoner.
Nu månader efter att det släpps ligger det fortfarande på 9e plats på Steamcharts över de spelen som flest personer är inne och spelar just nu. 10 gånger fler än som spelar Starfield.

Att Elden Ring skulle vara för svårt för casual gamers är också mest en skröna. Det som avgör om man klarar det eller ej är om man faktiskt försöker.
Samma med gamla Dark Souls.
En gång i tiden var alla spel utmanande och sedan hade vi en period när nästan inget spel var utmanande men Dark Souls och dess efterföljare har skapat en liten sådan trend med lite mer utmanande spel. Det betyder dock inte att spelen är för svåra för att kunna spelas av vem som helst.

Medlem

Jag körde 6-7h och tyckte så långt inte story/karaktärer var märkvärdigt alls. Och jag insåg att jag behöver lägga betydligt mer tid på stridssystem, statuseffekter, progression o sv än vad jag förväntade mig.

Så jag pausar spelande. Suger nu på intrycken några månader och ska sedan göra ett nytt försök med ny fart att ta mig över krönet (tröskeln) och så hoppas jag att gräset är så grönt på andra sidan som det låter som. Så har det ibland varit för mig i andra spel också när det är mycket nytt. Jag är nog en slowstarter.

Så jag röstade nej. Jag har trots allt testat spelet och har haft det roligare med andra släpp 2023. Men hoppas nog innerst inne att jag kan ändra uppfattningen när jag gör ett nytt försök.

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Jag körde 6-7h och tyckte så långt inte story/karaktärer var märkvärdigt alls. Och jag insåg att jag behöver lägga betydligt mer tid på stridssystem, statuseffekter, progression o sv än vad jag förväntade mig.

Så jag pausar spelande. Suger nu på intrycken några månader och ska sedan göra ett nytt försök med ny fart att ta mig över krönet (tröskeln) och så hoppas jag att gräset är så grönt på andra sidan som det låter som. Så har det ibland varit för mig i andra spel också när det är mycket nytt. Jag är nog en slowstarter.

Så jag röstade nej. Jag har trots allt testat spelet och har haft det roligare med andra släpp 2023. Men hoppas nog innerst inne att jag kan ändra uppfattningen när jag gör ett nytt försök.

Får man fråga vilka andra spel du föredrar som släppts i år?

Jedi Survivor är det enda spelet från 2023 som jag har spelat än så länge, men ser fram emot att testa BG3 nästa år!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

BG3 är helt klart årets bästa spel, och bästa på väldigt många år imo.

Har inte spelat ut Alan Wake 2 än men tycker verkligen att det förtjänar de priser för art direction det vunnit. Otroligt unikt och snyggt spel. Det enda problemet jag har är att gameplayet självt är ganska mellanmjölk än så länge. Känner liksom att jag inte skulle sakna så mycket av av kolla en playthrough på youtube istället vilket är lite synd. Men världen och storyn är extremt unik och spännande.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Bauldurs Gate 3 känns väldigt nischad och personligen tycker jag att spel som tilltalar en bredare publik är mer värd priset årets bästa som tex Hogwarts Legacy (har dock inte spelat Hogwarts använder det bara som exempel för det har varit ett av årets bäst säljande). Tyckte samma sak förra året då borde GoW Ragnarök ha varit självklar vinnare då den tilltalar en bredare publik till skillnad mot Elden Ring som är på tok för svårt för casual gamers. Sen tycker jag faktiskt inte att BG3 är särskilt bra (gav upp efter ca 4timmar) och personligen har jag haft roligare med Avatar Frontiers of Pandora, Forza Motorsport, Starfield, FFXVI, Alan Wake 2, Zelda ToTK och Spider-Man 2.. dock var Spider-Man 2 lite av en besvikelse 😆.. och innan jag blir sågad! BG3 var inget för mig helt enkelt men någon annan får såklart gilla det. Fritt att tycka olika 🙂

Det finns absolut inget som är nischat idag med BG3 eller Elden Ring.
Nischat betyder att det tilltalar en förhållandevis liten skara men så är inte fallen vid dessa spel, om jag inte helt fattat fel?

Tycker det är bra att på senare år är det inte sk "casual spel" som vinner, sådana som man typ bara spelar så är det färdigt efter en stund, det blir som mer en interaktiv film. Svårt att beskriva men en skrev ovan att en gång tiden var inga spel speciellt utmanande. Visst kan det vara trevligt också beror på smak som du säger. Men tycker det blir "slätstruket" precis om man bara väljer att spela sk "AAA-spel" missar otroligt mycket.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ingen tvekan för mig, helt klart årets spel.

Medlem

Nästa år inleder vi med ff7rebirth som slår bg3 i allt var ju ändå de som tog inspiration till bg2 från ogff7;)

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har långt över 200 timmar i Zelda: TotK....

Men har du sett slutet än?

Medlem

Jag har inte ens sett akt 3. Men jag är övertygad om att bg3 är ås. Eller ah jag tror det eller ah


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Bauldurs Gate 3 känns väldigt nischad och personligen tycker jag att spel som tilltalar en bredare publik är mer värd priset årets bästa som tex Hogwarts Legacy (har dock inte spelat Hogwarts använder det bara som exempel för det har varit ett av årets bäst säljande). Tyckte samma sak förra året då borde GoW Ragnarök ha varit självklar vinnare då den tilltalar en bredare publik till skillnad mot Elden Ring som är på tok för svårt för casual gamers. Sen tycker jag faktiskt inte att BG3 är särskilt bra (gav upp efter ca 4timmar) och personligen har jag haft roligare med Avatar Frontiers of Pandora, Forza Motorsport, Starfield, FFXVI, Alan Wake 2, Zelda ToTK och Spider-Man 2.. dock var Spider-Man 2 lite av en besvikelse 😆.. och innan jag blir sågad! BG3 var inget för mig helt enkelt men någon annan får såklart gilla det. Fritt att tycka olika 🙂

Håller med om att Elden Ring och BG3 är nischade spel. Förvånad över deras enorma framgång sett till försäljning, men också glad då kvalitet visar sig sälja i mängder trots nischat.

Ex Elden Ring har väl sålt några miljoner fler ex än Ragnarök? Om det stämmer, gör inte det Elden Ring mer publikt än Ragnarök?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar