Baldur's Gate 3 och Zelda hyllas lika mycket av kritikerkåren

Medlem
Skrivet av lasselason:

Utan tvekan Zelda för mig, Nintendo har haft ett jäkla år med ett gäng spel med riktigt höga snittbetyg och som vanligt enorma försäljningssiffror. Ska ta mig an BG3 någon dag, känner att det kanske inte är för mig men måste testa det såklart.

Lite sätta sig in i, men när du väl kommer in i tänket och flowet är det riktigt jäkla kul!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Lite sätta sig in i, men när du väl kommer in i tänket och flowet är det riktigt jäkla kul!

Härligt! Är väldigt nyfiken.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror du missförstog.
Jag sa att Ninte do var mainstream.
MOBA, PubG må vara som dom är men do hade ju inte excistera om det var Nintendo som bestämde. Då hade vi hoppat med gubbar på A knappen fortfarande.

Nu är det ju inte så att alla spel nintendo gör handlar om att trycka på A för att hoppa och käka svamp. Xenoblade Serien till exempel som även blev nominerad till Game Awards förra året är ett bra exempel. Studion bakom dem ägs av Nintendo och släpper därmed exklusivt. Detsamma med Fire Emblem. Three houses som släpptes här om året är ett bra exempel. (Fire emblem engage är ett anniversary spel och det märks tyvärr på presentationen)

Kikar vi inte bara på Switch utan på andra Nintendo plattformar så finns det ännu mer pärlor. Som Radiant Historia till exempel och DRPG serien Etrian Odyssey. Alla släpp i princip de gör i olika genrer hamnar bland de bästa spelen i dessa genrer räknat alla plattformar. Så även om det inte släpps lika ofta som man skulle önska så är i princip allt som släpps av yttersta kvalitet.

Zelda är inte heller min personliga favorit. Men det handlar mer om att jag gillar mer komplexa spel, inte att Zelda är dåligt som spel. Komplexa spel finns även de på Nintendos plattformar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Får dra bort ett par poäng från Zelda pga ”fantastiskt.. för att vara Switch”.

Va? Ska man köra samma sak med alla PC-spel som släpps? Fantastistk... för att vara PC? Iom att det kommer komma ny hårdvara nästa år och nästa efter det?

Spelet bedöms rimligen efter sitt utförande. Annars kan vi ju enkelt föreställa oss en dator med oändliga mängder raytracing och oändligt realistisk grafik år 2084 och säga att för att spelet är bra.... för att vara åtta 4090.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Va? Ska man köra samma sak med alla PC-spel som släpps? Fantastistk... för att vara PC? Iom att det kommer komma ny hårdvara nästa år och nästa efter det?

Spelet bedöms rimligen efter sitt utförande. Annars kan vi ju enkelt föreställa oss en dator med oändliga mängder raytracing och oändligt realistisk grafik år 2084 och säga att för att spelet är bra.... för att vara åtta 4090.

Det är bättre att ignorera den här typ av inlägg, det blir oftast inget matnyttigt som resultat. Jag håller med dig i det du skriver men vettefan om det leder till något positivt att svara dessa gamla tröttsamma inlägg.

phi
Medlem
Skrivet av Rymdhund:

Imponerande av Nintendo att alltid lyckas med så hög nivå!

Nintendokabalen har ju hjärntvättat alla att tycka bra om deras spel fastän de är högst mediokra spel!

Skrivet av phi:

Nintendokabalen har ju hjärntvättat alla att tycka bra om deras spel fastän de är högst mediokra spel!

Spelar bara på PC just nu och har inte ägt en Nintendokonsol sen original gameboyen, men fick låna kompisens Switch och lirade igenom Mario Odyssey och Kirby and the forgotten land. Måste säga att jag inte haft så kul med spel på väldigt väldigt länge, ren och skär spelglädje.

Så jag håller inte med om ditt påstående.

Medlem

Absolut älskar BG3, men skulle ha varit ett 10/10 spel om det inte hade varit för ett viss antal buggar i act 3 och allt jävla SEX SEX SEX, fucking hell liksom, sure alla är olika men det var för fan för mycket vid launch, vet att dom har fixat det lite nu men det är försent för min del.

8/10


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nu är det ju inte så att alla spel nintendo gör handlar om att trycka på A för att hoppa och käka svamp. Xenoblade Serien till exempel som även blev nominerad till Game Awards förra året är ett bra exempel. Studion bakom dem ägs av Nintendo och släpper därmed exklusivt. Detsamma med Fire Emblem. Three houses som släpptes här om året är ett bra exempel. (Fire emblem engage är ett anniversary spel och det märks tyvärr på presentationen)

Kikar vi inte bara på Switch utan på andra Nintendo plattformar så finns det ännu mer pärlor. Som Radiant Historia till exempel och DRPG serien Etrian Odyssey. Alla släpp i princip de gör i olika genrer hamnar bland de bästa spelen i dessa genrer räknat alla plattformar. Så även om det inte släpps lika ofta som man skulle önska så är i princip allt som släpps av yttersta kvalitet.

Zelda är inte heller min personliga favorit. Men det handlar mer om att jag gillar mer komplexa spel, inte att Zelda är dåligt som spel. Komplexa spel finns även de på Nintendos plattformar.

Ja kanske det, spelen du räknar upp tycker jag är högst mediokra.
Sist jag hade kul med ett fire emblem var väll vid seriens begynnelsetycker fire emblem är dom sämsta "jrpg strategy"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

TOTK är överskattat. Tycker inte det förtjänar alla skyhöga betyg de fått. Jag tappade all intresse efter ca 10 timmar medan jag spenderade över 100 timmar i breath. Tears kändes mer som en expansion än ett helt nytt spel

Testpilot
Skrivet av Molotov:

Nja. Jag har endå uppåt 100 timmar Zelda Totk. Visst bra spel men ingen utveckling mot förra spelet vilket jag gillade men gjorde mig döless på spelet "till slut". Kommer aldrig att återvända till Zelda Botw eller totk. Varför jag endå spelade det så pass mycket var att det var mitt "steam deck spel" under semestern 😅

Det roliga i det hela att spelen ofta varit bättre när man kört Nintendo spelet på just PC, iaf har man fått en bättre upplevelse tack vare dom underbara emulatorutvecklarna och moddarna

Jo moddning är ju en annan grej som är bra och det hela funkar ju då hårdvaran oftast är tillräcklig att täcka upp för förlusten i emuleringen i sig och sen lite till. Men bäst är ju om tillverkaren i sig inte är copyright tossig som nintendo och stämmer alla hit och dit som emulerar. Officiellt stöd är ju bäst.

Skrivet av Majoren:

PC, Xbox och Playstaation har ju mer eller mindre samma komponenter så det är väl konstigt varför det skulle bli mer imponerande på det sättet? Tycker det blir mer imponerande när spelen verkligen drar nytta av en specifik konsol, varför jag oftast är mindre intresserad av multiplattformsspel

Jag förstår ditt resonemang och är helt klart impad över när de bygger spel som utnyttjar hårdvaran till minsta beståndsdel och sen får till saker som kan ses som magi ur gamla plattformar.
Men tänk dig att man utnyttjar nästan all prestanda och sedan gör det på mer än en plattform. Man ser till att spelet funkar bra på tex Switch samtidigt som man gör det på annan hårdvara på samma gång.

Kommentaren att Xbox , Playstation & PC är mer eller mindre är samma komponenter är tyvärr helt felaktig för hade det varit så hade vi sett betydligt bättre optimeringar. Det är ju därför vi oftare får ruttna portningar som Jedi Survivor där inte ens Playstation eller Xbox är i bra skick och PC är i ruttet skick.

I denna generation är det det gemensamma minnet i konsollerna som ställer till det största portningsproblemen , krävs en hel del trixande att täcka upp för det. Finns en del skillnader mellan Xbox och PS där Series S är den svaga länken där det också måste optimeras mycket.

Medlem
Skrivet av phi:

Nintendokabalen har ju hjärntvättat alla att tycka bra om deras spel fastän de är högst mediokra spel!

Inte otänkbart alls. Dom ger bara ut en massa skitspel för småungar där man trycker A för att skutta runt, men de hjärntvättar oss genom såna där dolda budskap i TV-bilden som skickas ut i frames mellan bildrutorna med spelets grafik..

Skrivet av Harakiri:

Kommentaren att Xbox , Playstation & PC är mer eller mindre är samma komponenter är tyvärr helt felaktig för hade det varit så hade vi sett betydligt bättre optimeringar. Det är ju därför vi oftare får ruttna portningar som Jedi Survivor där inte ens Playstation eller Xbox är i bra skick och PC är i ruttet skick.

PC finns ju i antalet utföranden, så du har rätt att där skarvade jag. Men PS5 och Xbox har ju i grunden samma GPU, CPU från en och samma tillverkare och en och samma CPU/GPU-generation, så det skiljer verkligen minimalt om man bortser från Serien S som har reducerad gpu. Om ett spel som Jedi Survivor och Cyberpunk fungerar illa på alla format det släpps på så beror det väl knappast på att formaten skiljer sig mycket i arkitektur, det är helt enkelt bara spel i dåligt skick.

Medlem

Två relativt olika spel. Själv föredrar jag Zelda om jag är tvungen att välja. Har lite svårt för det långsamma tempot i BG3, och att "slumpen" i spelet gör att man, i princip, kan dö när och av vad som helst. Och vips får man, om man inte konstant manuellt sparar, göra om 45 minuter spelande.
Men det är två spel med otrolig ambitionsnivå, och jätteroligt att bägge spel gått hem hos "publiken".

Medlem

Första inlägget på detta forum och här kommer mina 50 ören i diskussionen kring Nintendo.

Nintendo som företag är oerhört skickliga på att slå an nostalgisträngen hos äldre gamers likt jag själv. Samtidigt har de (sannolikt i många fall ivrigt påhejade av nostalgiska föräldrar) hela tiden lyckats med konststycket att få in generation efter generation i ekosystemet. Mario, Zelda, Kirby o.s.v. är mer av institutioner än spelkaraktärer och Nintendos varumärke är utan tvekan starkast i branschen. Hatten av helt enkelt. Men så finns det också en annan sida av myntet.

Äger ett Switch själv, tillsammans med XSX, XSS, PS5 och PC. (XSS är kontroversiellt nog favoriten men det kan tas i annan tråd). Switch är en mysig och barninriktad konsol med i huvudsak mysiga och barninriktade spel. I synnerhet de som släpps av Nintendo själva. Även om det innehålls och genremässigt förvisso finns en viss spridning (det är som påpekats en betydande skillnad på Fire Emblem och Mario), så är det mer än uppenbart att särskilt Nintendos egna titlar i stort sett alla följer samma grundkoncept: färgglatt, enkelt och gulligt. Och även om konceptet av olika skäl tilltalar oerhört många så är spelen, just på grund av nämnda koncept, därför inte heller för alla. Egentligen en självklarhet. Men det kan nog tålas att upprepas ibland.

Själv ser jag inte ens merparten av Nintendos egna spel som "riktiga" spel. De är alla mycket välgjorda, buggfria och oerhört imponerande rent grafisk med tanke på den hårdvara de körs på. Men samtidigt i stort sett alltid ointressanta om man likt jag har svårt för den här puttinuttigheten och det konstanta bombardemanget av färger och intryck som genomsyrar i stort sett allt de gör. Nya Wonderland är en kul upplevelse hemma tillsammans med barnen men aldrig att jag skulle sätta mig själv med det. Och detsamma gäller egentligen allt från Super Smash Bros till Mario Kart 8. De fungerar möjligtvis en kvart eller så åt gången, sedan ser jag mig snabbt om efter något med mer substans och mindre yta.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Va? Ska man köra samma sak med alla PC-spel som släpps? Fantastistk... för att vara PC? Iom att det kommer komma ny hårdvara nästa år och nästa efter det?

Spelet bedöms rimligen efter sitt utförande. Annars kan vi ju enkelt föreställa oss en dator med oändliga mängder raytracing och oändligt realistisk grafik år 2084 och säga att för att spelet är bra.... för att vara åtta 4090.

Kritik mot PC-spel som hostar fram i 25-30 fps i 320p utan texturer brukar inte bemötas av en kör av apologeter som ursäktar spelet för att det körs på en potatis. Vilket annat spel som helst som bara gjorde copy+paste på föregångaren med usel prestanda fast utan Nintendo-bonusen och ”för att vara Switch”-ursäkten hade sågats totalt.

Medlem
Skrivet av phi:

Nintendokabalen har ju hjärntvättat alla att tycka bra om deras spel fastän de är högst mediokra spel!

Ja. Har hört att enda sättet att undvika att bli hjärntvättad är att skaffa en sån här:

https://www.foliehattar.com/produkt/foliehatt-original/

Stämmer det? Är det en sån du har?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Utan tvekan Zelda för mig, Nintendo har haft ett jäkla år med ett gäng spel med riktigt höga snittbetyg och som vanligt enorma försäljningssiffror. Ska ta mig an BG3 någon dag, känner att det kanske inte är för mig men måste testa det såklart.

Samma här, och Opencritic har ju rätt.

Medlem

Har försökt 2ggr att uppskatta TOTK men det går inte pga nya gimmicken fuse. Jag förstår varför, och att många uppskattar spelet extra mycket med fuse men jag bara stör mig på det. Fuse en träpinne med en stenbumling och nu kan du slå sönder andra stenar?! Och stenbumlingar ligger i alla grottor för att hålla spelaren i handen. Det räcker med den insikten så är det ganska förstört för mig.

Mörka grottor så man behöver extra ljus? Skitbra, älskar det. Tur att jag blir fullkomligt överöst med brightbloom eller va det heter så att jag aldrig behöver bry mig om mörkret. Detta är förlorad potential så spelet hjälper en alldeles för mycket.

Sen lever man ju mer i menyerna i strid än nånsin innan. Jag bläddrar bland hundratals jäkla prylar för att använda nåt på något. Fusar en snygg sköld med nån enorm mojäng så det ser bara galet idiotiskt ut...bah! Tappar lusten direkt.

Har dock 2st kopior av TOTK och håller med om att det är ett mästerverk, bara inte nåt jag står ut med att spela...blä. Men jag hade nog uppskattad det mer om det fanns hero-mode som i BOTW. Varför i hela fan tog dem bort hero-mode?

Testpilot
Skrivet av Majoren:

PC finns ju i antalet utföranden, så du har rätt att där skarvade jag. Men PS5 och Xbox har ju i grunden samma GPU, CPU från en och samma tillverkare och en och samma CPU/GPU-generation, så det skiljer verkligen minimalt om man bortser från Serien S som har reducerad gpu. Om ett spel som Jedi Survivor och Cyberpunk fungerar illa på alla format det släpps på så beror det väl knappast på att formaten skiljer sig mycket i arkitektur, det är helt enkelt bara spel i dåligt skick.

Ja i detta fallet så är det klart att de släppte spelet trasigt för alla av olika orsaker och det sorgliga är ju att det aldrig kommer fixas.
Digital foundry nämner att Jedi Survivor kanske blir bättre på nästa konsollgeneration men PC problemen kommer alltid kvarstå.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Zelda är inte ens i närheten av Baldurs Gate 3, men jag är inte förvånad..

Ja...alltså, det håller jag ju med om (jag väljer att spela BG3 framför Zelda), men min 12-åriga son har spelat igenom Zelda (de flesta spelen) på längden och tvären, och Zelda Tears of the Kingdom är verkligen ett helt fantastiskt spel. Personligen tycker jag det är för mycket fokus på allt byggande av mojänger, men jag förstår att andra är fascinerade av det, jag hade hellre sett fler dungeons osv.

Vill inte säga att Zelda är barnspel, även som vuxen ser jag att det är bra, men det kanske främst gäller om man är "uppvuxen" med Zeldaspelen. Min fru är exempelvis hardcore Zelda-fan sedan Ocarina of Time 1998, och kan köpa en konsoll endast för att spela Zelda egentligen.

Angående Zelda Breath of the Wild så var det ju vansinnigt imponerande när det kom 2017, och dessutom gick att spela nästan lika bra på Wii U. Inte konstigt, då det väl utvecklades för Wii U först, men BOTW är ett magiskt bra Wii U-spel. Och ett fantastiskt Switch-spel. Tears of the Kingdom har dock gjort att BOTW (som jag egentligen kanske tycker bättre om) känns lite "fattigt" på något sätt. Men det är ganska vanligt att det blir så med uppföljare.

Medlem

Botw och totk är de mest tråkigaste spelen jag spelat och då körde jag ändå den bästa versionen på PC. Men är inte förvånad när utvecklarna är tvingade att utveckla till usel hårdvara. Om ändå dom fick chansen att utveckla till PC så skulle serien kunna uppnå sin potential. Tycker det är helt sjukt spelet är så hyllat men folk är helt förblindade av Nintendo av någon anledning.

12
Skriv svar